etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه برند شیائومی (از 2010 تا امروز)

4.5
(46)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
تاریخچه برند شیائومی

برند شیائومی یک شرکت الکترونیکی مشهور چینی با نامی شناخته شده در بازار گوشی‌های موبایل است. در این مطلب تاریخچه این شرکت چینی را به تفکیک سال برای شما شرح خواهیم داد.

شیائومی در روزهای اولیه کار خود با نام «اپل چینی» شناخته می‌شد؛ اما با حضور گسترده خود در بازارهایی مثل هند، توانست میانِ میلیون‌ها نفر محبوبیت چشم‌گیری برای خود دست‌وپا کند. لی جون (Lei Jun) موسس این شرکت، پس از کار در شرکت‌هایی مانند Kingsoft و UCWeb، سال ۲۰۱۰ برند شیائومی را به عنوان یک شرکت اینترنتی تاسیس کرد.

لی جون در حقیقت شرکت خود را با مشارکت لی بین (Lin Bin) مدیر سابق گوگل چینی و پنج شخص دیگر با نام‌های دکتر ژو گوانگپینگ (Zhou Guangping)، لیو دی (Liu De)، لی وانکیانگ (Li Wanqiang)، وونگ کونگ-کت (Wong Kong-Kat) و هنگ فنگ (Hong Feng) راه انداخت.

برند شیائومی در یک دوره ۱۰ ساله به یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان گوشی موبایل تبدیل شد و رقابت را برای بازیگران اصلی این صنعت مثل اپل و سامسونگ سخت‌تر کرد. داستان موفقیت این شرکت از هند شروع شد؛ جایی که شرکت‌های داخلی مانند Karbonn، Micromax و Spice به دلیل واردات گوشی‌های می (Mi) و ردمی (Redmi) توسط شیائومی به کشورشان از گردونه رقابت خارج شدند.

در ادامه روند تاریخ شرکت شیائومی در ۱۰ سال گذشته را مرور می‌کنیم:

۲۰۱۰: تاسیس برند شیائومی

تاسیس برند شیائومی
لی جون – بنیانگذار و مدیرعامل شیائومی

بنیانگذاران، برند شیائومی را در آوریل سال ۲۰۱۰ در پکن تاسیس کردند. این شرکت هویت خود را با لوگو «Mi» اعلام کرد که مخفف «Mobile Internet» (اینترنت موبایل) است. البته گفته می‌شود که این نام تجاری، معانی دیگری مانند «Mission Impossible» (ماموریت غیرممکن) نیز دارد.

شیائومی کمی پس از تاسیس شرکت در آگوست سال ۲۰۱۰، رابط کاربری مبتنی بر اندروید خود را با نام MIUI معرفی کرد که پاسخی بر رابط کاربری TouchWiz سامسونگ بود؛ اما عناصر و اجزای آن شباهت به iOS اپل داشت.

۲۰۱۱: معرفی اولین گوشی شیائومی

معرفی اولین گوشی شیائومی
شیائومی می ۱ – اولین گوشی شیائومی

شیائومی یک سال پس از رونمایی از رابط کاربری خود اولین گوشی خود را معرفی کرد. این گوشی که Mi 1 نام داشت، وارد بازار هند نشد اما در برخی بازارهای آسیای شرقی مانند چین به فروش رسید.

۲۰۱۲: معرفی دومین گوشی

معرفی دومین گوشی
شیائومی Mi 2

شیائومی آگوست سال ۲۰۱۲ به دنبال موفقیت عرضه اولین گوشی، اقدام به معرفی دومین گوشی خود با نام Mi 2 کرد که رابط کاربری و نسخه اندروید آن به‌روز شده بود.

۲۰۱۳: گسترش گوشی‌های شیائومی با معرفی سری Redmi

گسترش گوشی‌های شیائومی با معرفی سری Redmi
شیائومی Redmi 1

شرکت چینی مورد بحث ما پس از موفقیت در فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت سری می (Mi) با عرضه سری ردمی (Redmi)، محصولات خود را در چین افزایش داد و Redmi 1 را به عنوان اولین گوشی از این سری در جولای ۲۰۱۳ معرفی کرد. در حال حاضر گوشی‌های ردمی بازار ارزان‌قیمت و میان‌رده را هدف گرفته و گوشی‌های سری Mi شیائومی در بخش پرچمدار عرض اندام می‌کنند.

در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۳ لی جون، مدیرعامل شیائومی در مراسم معرفی Mi 3 اعلام کرد که قصد دارد تلویزیون هوشمند ۴۷ اینچی مبتنی بر اندرویدی معرفی کند که قابلیت سه‌بعدی نیز دارد. همین سال، طی گزارش digitimes شیائومی پنجمین برند گوشی موبایل در چین شد و در پایان سال بالغ بر ۱۸.۷ میلیون گوشی به فروش رساند.

۲۰۱۴: افتتاح اولین دفتر خارج از چین در سنگاپور

افتتاح اولین دفتر خارج از چین در سنگاپور
شیائومی ردمی نوت – اولین نسخه

شیائومی ابتدا فقط در چین مشغول فعالیت بود اما در فوریه ۲۰۱۴، سنگاپور را به عنوان اولین مقصد بین‌المللی خود برگزید و اقدام به تاسیس دفتر در این کشور کرد. این شرکت پس از سنگاپور، دفاتر دیگری در کشورهای مالزی، فیلیپین و هند تاسیس کرد.

در ماه آوریل ۲۰۱۴ شیائومی اولین گوشی از سری ردمی نوت (Redmi Note) را معرفی کرد؛ همچنین به گفته رویترز در این سال شیائومی اعلام کرد که روی تولید محتوای تلویزیونی سرمایه‌گذاری می‌کند. میزان فروش گوشی این شرکت در پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰ میلیون دستگاه شده بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌داد.

شیائومی در اول راه به عنوان سازنده گوشی موبایل کسب موفقیت کرد اما در جولای ۲۰۱۴ با عرضه می‌بند (Mi Band) به عنوان اولین محصول پوشیدنی خود، دامنه محصولاتش را گسترش داد. این مچ‌بند هوشمند فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه ۳۰ روز عمر باتری داشت و از قابلیت‌هایی مانند ردیاب خواب و تناسب اندام برخوردار بود و در ایالات متحده ۱۳ دلار قیمت داشت. فروش می‌بند فقط چند ماه پس از عرضه، در دسامبر ۲۰۱۴ به یک میلیون عدد رسید.

مطلب زیر را هم مطالعه کنید: چرا محصولات شیائومی ارزان هستند؟

شیائومی در آوریل ۲۰۱۴ مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار جهت خرید آدرس mi.com پرداخت کرد و سایت اصلی خود را از xiaomi.com به این آدرس تغییر داد. این مبلغ، بیشترین پولی است که برای خرید دامنه‌ی اینترنتی در چین پرداخت شده است. دلیل این کار شیائومی هم این بود که به گفته آن‌ها تلفظ و نوشتن نام xiaomi برای افرادی که خارج از چین هستند سخت است.

۲۰۱۵: آغاز ساخت گوشی‌های شیائومی در هند

آغاز ساخت گوشی‌های شیائومی در هند
لحظه دریافت رکورد گینس برای فروش بیشترین گوشی در ۲۴ ساعت توسط لی جون

برند شیائومی در آگوست ۲۰۱۵ با مشارکت فاکسکان ([tooltip text=”فاکس‌کان (به انگلیسی: Foxconn) که نام تجاری شرکت «هون‌های پرسیژن اینداستری» (به انگلیسی: Hon Hai Precision Industry Co. , Ltd) و در واقع شرکت تابعه آن است، شرکتی تایوانی و بزرگترین تولیدکنندهٔ قطعات رایانه ای و الکترونیکی جهان است که واحد بزرگی در کشور چین در شهر شنژن دارد و بزرگترین صادرکننده این کشور محسوب می‌شود.” position=”top” background=”#222222″ color=”#ffffff” font_size=”13″ text_align=”right” max_width=”300″ radius=”5″ shadow=”yes” behavior=”hover”]Foxconn[/tooltip]) تولید در کشور هند را آغاز کرد. این شرکت اولین کارخانه خود را در شهر سری (Sri) در آندرا پرادش (Andhra Pradesh) تاسیس کرد. این دومین کارخانه شیائومی در خارج از چین بود؛ اولین کارخانه در برزیل تاسیس شده بود. گوشی ردمی ۲، اولین محصول شیائومی بود که خارج از مرزهای چین و در برزیل مونتاژ شد.

در این سال شیائومی رکورددار گینس شد. اتفاقی که باعث رسیدن به مقام شد این بود که برند شیائومی در ۲۴ ساعت بیشترین میزان فروش گوشی هوشمند در یک سایت اینترنتی را به نام خود ثبت کرد. شرکت در طول جشنواره سالانه طرفداران خود تخفیف‌های مختلفی ارائه داد و در یک روز بالغ بر ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۱۰ دستگاه گوشی در وبسایت خود فروخت.

۲۰۱۶: عرضه گوشی‌های شیائومی در اروپا

عرضه گوشی‌های شیائومی در اروپا
شیائومی Mi Max 1

در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ برند شیائومی نسل پنجم گوشی‌های سری Mi را معرفی کرد؛ پس از آن در تاریخ ۱۰ می گوشی بزرگ می مکس (Mi Max) را نیز معرفی کرد. این شرکت کمی پس از احداث خط تولید برزیل گفت که نیمه دوم سال ۲۰۱۶ از این کشور خارج می‌شود. سپتامبر همین سال، شیائومی در همکاری با شرکت ABC Data، محصولاتش را در دسترس کاربران اتحادیه اروپا قرار داد.

۲۰۱۷: عرضه اولین گوشی برند شیائومی با سیستم‌عامل اندروید وان

عرضه اولین گوشی برند شیائومی با سیستم‌عامل اندروید وان
شیائومی می A1 – اولین گوشی شیائومی با سیستم‌عامل اندروید وان

در سال ۲۰۱۷ شیائومی با عرضه ردمی نوت ۴ به پرفروش‌ترین برند گوشی موبایل در هند تبدیل شد؛ همچنین در ۱۹ آوریل، ششمین پرچمدار خود یعنی می ۶ را معرفی کرد. این شرکت در ادامه روز ۲۵ می، دومین نسل از گوشی‌های می مکس را معرفی کرد و روز ۲۶ آگوست رابط کاربری MIUI v9 را به همراه گوشی Mi 5x برای کاربران به ارمغان آورد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۱۰ گوشی موبایل بسیار کاربردی و اقتصادی شیائومی

نقطه عطف تاریخ شیائومی در این سال، معرفی گوشی Mi A1 بود؛ این گوشی اولین دستگاه شیائومی بود که از سیستم‌عامل اندروید وان (Android One) استفاده می‌کرد. گوشی‌هایی که از سیستم‌عامل اندروید وان استفاده می‌کردند در ابتدا قرار بود (سال ۲۰۱۴) گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار باشند و تجربه استفاده از اندروید خالص را برای کاربران به ارمغان بیاورند؛ اما در ادامه این روند تغییر کرد و گوشی‌های با امکانات بالایی مثل می A1 نیز از این سیستم‌عامل استفاده کردند.

۲۰۱۸: شیائومی با عبور از سامسونگ پرفروش‌ترین برند بازار هند شد

شیائومی با عبور از سامسونگ پرفروش‌ترین برند بازار هند شد
لی جون در حال اعلام سود ۵ درصدی محصولات شیائومی برای همیشه!

موفقیت‌های روز‌افزون شیائومی کار را برای سامسونگ که زمانی بازار گوشی‌های هند را در دست داشت سخت کرد. گزارش‌های تحقیقاتی Canalys و Counterpoint Research در ژانویه ۲۰۱۸ نشان داد سرانجام فروش شیائومی در هند از سامسونگ پیشی گرفته است و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ سهم ۲۵ درصد از کل بازار گوشی هند را به خود اختصاص داده است.

مارس ۲۰۱۸ در خلال جلسه قانون‌گذاری سالانه چین در شهر پکن، لی جون اعلام کرد که همیشه به فکر ورود به بازار ایالات متحده بوده و تا اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹ فروش گوشی‌های شیائومی در این کشور آغاز خواهد شد. این شرکت تا پیش از این لوازم جانبی مانند پاوربانک و بلندگوهای بلوتوثی خود را در آمریکا می‌فروخت.

برند شیائومی در این سال دو گوشی می میکس 2S و Mi 6X را به بازار عرضه و اولین فروشگاه خود را در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا افتتاح کرد. همچنین اعلام کرد که طی همکاری با سه شرکت ارتباطی گوشی‌های خود را در بریتانیا، ایرلند، اتریش، دانمارک و سوئد نیز می‌فروشد. در همین سال، شیائومی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های خود که پوکو (POCO) نام داشت را وارد بازار کرد. این گوشی که پوکوفون F1 نام داشت به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سال تبدیل شد.

شیائومی در تاریخ ۳ می ۲۰۱۸ وارد بورس اوراق هنگ‌کنگ شد و قصد داشت در عرضه اولیه ۱۰ میلیارد دلار سهام به فروش برساند؛ این مقدار بالاترین عرضه سهام اولیه جهان از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شد اما در نهایت به فروش ۶.۱ میلیارد دلاری رسید.

لی جون در آوریل این سال اعلام کرد که برای همیشه سود حاصل از فروش سخت‌افزار را حداکثر به ۵ درصد محدود می‌کند. این اتفاق مربوط به کل محصولات برند شیائومی از گوشی موبایل گرفته تا محصولات خانگی می‌شد.

۲۰۱۹: اولین گوشی برند شیائومی با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

اولین گوشی برند شیائومی با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
شیائومی mi 9 – اولین گوشی شیائومی با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

برند شیائومی در مارس ۲۰۱۹ طی یک همکاری با گروه AMTD یکی از هشت مجوز بانک مجازی در هنگ کنگ را به دست آورد. همچنین این شرکت با معرفی می ۹ اولین گوشی خود با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را به بازار عرضه کرد.

۲۰۲۰: سال پیش گرفتن شیائومی از اپل

سال پیش گرفتن شیائومی از اپل
پوکو X2 – اولین گوشی پوکو پس از جدایی از شیائومی

سال گذشته شیائومی هم به صف سازندگان گوشی‌های 5G پیوست و خانواده پرچمدار جدید خود یعنی Mi 10 را با فناوری 5G معرفی کرد. در ادامه همین سال شیائومی با عبور از اپل به سومین سازنده گوشی در جهان تبدیل شد. این شرکت با فروش ۴۶.۲ میلیون دستگاه در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ به این مقام دست پیدا کرد. در اواخر همین سال بود که شیائومی پرچمدار جدید خود یعنی Mi 11 را با فناوری 5G و  دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی معرفی کرد.

سال گذشته برند شیائومی تصمیم گرفت تا در ژانویه ۲۰۲۰ زیرمجموعه موفق پوکو را به یک واحد جداگانه در هند بسپارد و اولین محصول پوکو پس از جدایی از شیائومی پوکو X2 بود.

۲۰۲۱: شکایت از برند شیائومی

شکایت از برند شیائومی

در تاریخ ۱۹ ژانویه امسال، یک شرکت ارتباطات تلفنی ثابت و همراه به نام KPN، پرونده‌ای علیه شیائومی برای نقض حق پتنت (اثبت ختراع) تشکیل داد. همین شرکت در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز از سامسونگ شکایت کرده بود که در نهایت منجر به پرداخت غرامت توسط سامسونگ شده بود.

شما از کدام‌یک از محصولات برند شیائومی استفاده می‌کنید؟ نظر شما در مورد این شرکت چینی چیست؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران مجله اعتبارکالا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 46

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سحر فاخری گفت:

من از یه فروشگاه آنلاین یک بار ساعت شیائومی خریدم عالی بود

سحر فاخری گفت:

من از یه فروشگاه آنلاین یک بار ساعت شیائومی خریدم عالی بود

علی گفت:

Xiaomi 11t pro 5g ساخت کدام کشور ودر کدام سال میباشد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تمامی گوشی‌های شیائومی و زیربرندهای آن ساخت کشور چین بوده و گوشی 11t pro 5g در سال ۲۰۲۱ تولید شده است

مینی محبی گفت:

بله

ریحانه بیات گفت:

سلام من دنبال یه گوشی از شیائومی هستم تا قیمت ۳ و نیم میلیون

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ما به شما گوشی ردمی 9A نسخه 32/2 گیگابایت را پیشنهاد می‌کنیم

لان گفت:

RedmiA1+درچه سالی تولید شده

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
این گوشی در سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی و عرضه شد

Shahrokh گفت:

فقط11tproزده رو دست پرچمدارا

شایان مرادی گفت:

بهترین مدل گوشی شیاومی چیه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر در رده پرچمدار موجود در بازار ایران، گوشی شیائومی ۱۲ پرو بهترین گوشی شیائومی بوده و باید منتظر ورود گوشی ۱۳ پرو شیائومی در انتهای سال باشیم.

ناشناس گفت:

شیامی 11tpro عالیههههههه

عن گفت:

سلام Redmi 10c برا بازی خوبهع

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای بازی هایی با گرافیک بالا مانند کلاف دیوتی و یا پابجی، مناسب نیست اما برای بازی‌هایی با گرافیک متوسط، گوشی مناسبی است

معین گفت:

گوشی های شیاعومی عالیست حرف ندارد ولی قسمت عقب دوربین شکل بدی دارد

parisa گفت:

من که الان دارم با گوشی مامانم تایپ می کنم ولی گوشی خودم شیاومی نوت ۱۱ هست.

حسن یادگاری گفت:

علت حذف نشدن برنامه واطلاعات موبایل mi a1 بعداز ریست کردن چیست

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
قاعدتا اطلاعات گوشی شما باید با ریست فکتوری به طور کامل پاک شود. در غیر این صورت به لینک زیر از مجله اعتبارکالا مراجعه کنید
آموزش پاک کردن اطلاعات گوشی شیائومی
https://etebarkala.com/blog/how-to-reset-or-hard-reset-a-xiaomi/

حسن یادگاری گفت:

علت حذف نشدن برنامه واطلاعات موبایل mi a1بعد از ریست کردن چیست

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
قاعدتا اطلاعات گوشی باید با ریست فکتوری حذف شود. در غیر این صورت به لینک زیر از مجله اعتبارکالا مراجعه کنید
روش پاک کردن اطلاعات گوشی های شیائومی
https://etebarkala.com/blog/how-to-reset-or-hard-reset-a-xiaomi/

سولار کارا داغ گفت:

سوالی ندارم

عرب گفت:

سلام ،لطفا مدل های گوشی شیائومی به ترتیب تولید نام ببرید
متشکرم

عرب گفت:

سلام ،لطفا مدل های گوشی شیائومی به ترتیب تولید نان ببرید
متشکرم

محمد مهدی گفت:

گوشی شیائومی چندین مدل طراحی کرده

PAL labs گفت:

آیا سوپر والپیپر شیائومی شارژ مصرف می کند

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام روز شما بخیر. بله وال پیپرهای لایو به هر شکلی که باشند شارژ بیشتری مصرف می‌کنند.

کریم گفت:

گوشی پوکو آف تری برای گیم خوب است

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله. یکی از گوشی‌هایی است که برای گیم توصیه می‌شود

امیر گفت:

گوشی شیایومی اولینش حافظه داخلی چقدره بوده

عسل گفت:

برند شیائومی رو خیلی دوست دارم من. بهترین کیفیت با کمترین قیمت.