etebarkala snappay
etebarkala snappay

چرا محصولات شیائومی ارزان هستند؟

4.4
(13)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
چرا محصولات شیائومی ارزان هستند؟

چرا شیائومی ارزان است؟ شیائومی محصولات فوق‌العاده‌ای می‌سازد اما قیمت این محصولات نسبت به سایر برندها کمتر است. دلیل قیمت پایین محصولات شیائومی چیست؟ آیا این برند نسبت به بقیه برندها کیفیت پایین‌تری دارد؟ آیا شیائومی به روش بهینه‌تری برای تولید دست پیدا کرده است که سایر برندها از آن بی‌خبر هستند؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

در سال‌های نه چندان دور می‌توانستید با همان پولی که حالا برای خرید یک گوشی میان‌رده پرداخت می‌کنید، بهترین گوشی بازار را بخرید. این شرایط در بازارهای جهانی هم حکم‌فرما بود و فقط به ایران محدود نمی‌شد؛ در حالی که گوشی‌های پرچم‌دار فعلی قیمتی معادل گوشی‌های لوکس و طلاکوب شده زمان قدیم دارند. در چنین شرایطی شرکت‌هایی هستند که برخلاف جهت آب حرکت می‌کنند و محصولاتی می‌سازند که با قیمت پایین تکنولوژی روز دنیا را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بی‌شک شیائومی یکی شناخته‌شده‌ترین برندهای گوشی موبایل است که با برچسب قیمتی نسبتا پایینی که روی محصولات خود می‌گذارد همه را شگفت‌زده می‌کند.

محصولات شیائومی حتی در ایالات‌متحده که خواستگاه برندهای معتبری مثل اپل است نیز طرفداران زیادی دارد. اگر تصمیم بگیرید که منزل خود را تبدیل به یک خانه هوشمند کنید، شیائومی با محصولات ارزان‌قیمت و باکیفیت خود به راحتی نیازهای شما را برآورده می‌کند. حالا سوال این است که پس چرا محصولات شیائومی ارزان هستند؟

آشنایی با شیائومی، برندی چند میلیون دلاری

شیائومی برندی چند میلیون دلاری است که بازاری منحصربه‌فرد در دنیای دیجیتال و تجهیزات الکترونیکی دارد. این شرکت برخلاف بسیاری از شرکت‌ها علاوه‌بر گوشی موبایل روی سایر محصولات الکترونیکی هم تمرکز دارد و با تولید این محصولات منابع درآمدی خوبی برای خود ایجاد کرده است.

از آنجایی که شیائومی برای درآمدزایی فقط به گوشی موبایل متکی نیست، می‌تواند سود محصولاتی مانند گوشی موبایل و لوازم جانبی خود را پایین‌تر آورده و این سود را در بخش‌های دیگری جبران کند. این مسئله یکی از دلایل اصلی قیمت پایین محصولات شیائومی است. از طرف دیگر، این شرکت روی تغییر درک بازار از محصولات چینی تمرکز کرده است. از زمان ظهور امپریالیسم چینی در صادرات، افراد در دیگر کشورها تصور می‌کنند که محصولات این کشور بی‌کیفیت هستند. شیائومی شرکتی جهانی است که محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌کند و باعث تغییر این باور در بازارهای جهانی شده است. اکنون با تغییر این باور می‌توانید محصولات چینی با کیفیت را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه خریداری کنید.

چرا شیائومی ارزان است؟

چرا محصولات شیائومی ارزان هستند؟

شیائومی با هدف فروش به بازار آسیای جنوبی تاسیس شد. کشورهای این منطقه در گروه «در حال توسعه» قرار می‌گیرند و اکثریت جمعیت آن‌ها را طبقه متوسط تشکیل می‌دهد. حقوق ماهانه این افراد نسبتا کم است و توان خرید گوشی‌های گران‌قیمت سامسونگ و اپل را به ندرت دارند. به علاوه، در اکثر این کشورها امکان خرید محصولات الکترونیکی با کارت اعتباری و اقساطی وجود ندارد؛ در نتیجه خریداران نمی‌توانند گوشی‌های گران را پیش‌خرید کنند.

هدف شیائومی برای فروش بالا در این بازار تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است. این شرکت با معرفی گوشی‌های ارزان‌قیمت و پیشرفته، مشتریان زیادی را با خود همراه کرده است. از طرف دیگر این شرکت با تولید محصولات جانبی موبایل مانند ساعت و مچ بند هوشمند و هندزفری، سهم زیادی از بازار این کشورها را در اختیار گرفته است. در ایران هم مچ‌بند هوشمند می بند یکی از پرفروش‌ترین ابزارهای سلامتی محسوب می‌شود. مچ‌بند تازه معرفی شده می بند ۵ هم با وجود امکانات زیادی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد قیمت پایین‌تری نسبت مچ‌بند هوشمند رقیبی مانند سامسونگ دارد. چنین موفقیتی باعث شده تا این شرکت قیمت محصولاتش را در بازار جهانی ثابت نگه دارد.

سیاست بدون تبلیغ شیائومی

در عصر دیجیتال، شرکت‌ها هزینه زیادی برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها بودجه‌ای مختص تبلیغات دارند تا مشتریان بالقوه را جذب کنند و برای جبران این هزینه، قیمت محصولات خود را بالاتر می‌برند. در چنین شرایطی رویکرد شیائومی کاملا متفاوت است. شرکت شیائومی هیچ مبلغی صرف تبلیغات نمی‌کنند. این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. 

حالا این سوال پیش می‌آید که شیائومی چگونه مشتریان خود را پیدا می‌کند؟ جواب این سوال این است که فقط با استفاده از شبکه‌های اجتماعی آزاد و رایگان و تبلیغات دهان به دهان. شبکه‌های اجتماعی پتانسیل بالایی در بازاریابی برند و در‌آمدزایی دارند. از طرف دیگر، شیائومی محصولات خود را در دیگر کشورها به صورت مستقیم و از طریق پلتفرم‌های آنلاین مانند Amazon و Flipkart می‌فروشد. یکی از دلایلی که شیائومی در ایران نمایندگی ندارد و گوشی‌ها و محصولات آن توسط واردکنندگان متفاوتی عرضه می‌شود همین است. همین مسئله باعث حذف واسطه و کاهش هزینه‌ها می‌شود و قیمت محصولات را کاهش می‌دهد.

فروش فوق‌العاده و تخفیف‌دار

چرا محصولات شیائومی ارزان هستند؟

سوپریم (Supreme) برندی محبوب در ایالات متحده است. این شرکت مجموعه محدودی از لباس و لوازم جانبی آن را تولید می‌کند و خرید یکی از محصولات این برند در آمریکا دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. سیستم فروش شیائومی هم مانند سوپریم است و تعداد محدوی محصول تولید می‌کند. به عنوان مثال، طبق گزارش GSMArena، پرچم‌دار جدید شیائومی یعنی می ۱۱، در فروش فوق‌العاده‌ای که برای بازار چین انجام شد در عرض ۵ دقیقه ۳۵۰ هزار دستگاه موجود در انبار به فروش رفت و این شرکت در تدارک سری دوم فروش فوق‌العاده این گوشی است.

شیائومی با عرضه تعداد محدودی گوشی در فاصله‌های زمانی مختلف، هزینه تولید را کاهش می‌دهد و با خطر کمتری هم روبرو می‌شود. این شرکت با سیستم فروش فوق‌العاده تعداد محدودی محصول را به سرعت به فروش می‌رساند و در پایان بدون هیچ ریسکی سود خوبی کسب می‌کند.

هزینه ساخت پایین

تمامی محصولات شیائومی در چین تولید و مونتاژ می‌شوند. این کشور در سال‌های اخیر مرکزی برای تولید گوشی موبایل، محصولات الکترونیکی، لوازم جانبی و دیگر محصولات بوده است. حتی اپل هم محصولات خود را در چین تولید می‌کند. می‌توانید در چین قطعات الکترونیکی را ارزان‌تر از دیگر کشورهای جهان پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید: ۱۰ گوشی موبایل بسیار کاربردی و اقتصادی شیائومی

از آنجا که محصولات در چین مونتاژ می‌شوند، شیائومی هزینه‌ای زیادی برای قطعات، نمایشگر و سایر اجزا پرداخت نمی‌کند و قیمت محصولات در بازار جهانی ارزان باقی می‌ماند. برای نمونه اگر دو محصول تقریبا هم‌رده سامسونگ گلکسی A51 و  شیائومی ردمی نوت ۹ پرو را با هم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که با وجود شباهت‌هایی که در نسخه‌های دارای حافظه رم ۶ گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت دارند و حتی در مقاطعی ردمی ۹ پرو از گلکسی A51 برتر است (البته به جز نمایشگر AMOLED و حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر گلکسی A51)، باز هم قیمت نماینده شیائومی از گوشی سامسونگ کمتر است؛ چرا که گوشی‌های سامسونگ حتی اگر در چین تولید شوند باز هم کره‌ای هستند. 

فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در نیمه اول سال ۲۰۲۰

در گزارش ComprarAcciones از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در نیمه اول سال ۲۰۲۰، می‌بینیم که نسخه قبلی سری ردمی نوت، یعنی ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو، با فاصله بسیار کمی بعد از گلکسی A51 در رده‌های سوم و چهارم فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان قرار گرفته‌اند.

جلوگیری شیائومی از سرمایه‌گذاری‌های غیرضروری

۱۰ گوشی موبایل بسیار کاربردی و اقتصادی شیائومی

روال معمولی که بین شرکت‌های بین‌المللی وجود دارد این است برای تبلیغ محصولات خود بازارهای محلی سرمایه انسانی استخدام می‌کنند که شیائومی از این روند معمول اجتناب می‌کند و به آن اعتقادی ندارد. بزرگ‌ترین بازار فروش محصولات شیائومی کشور هند است و جالب است بدانید که در چنین کشوری با جمعیت میلیاردی، شیائومی فقط ۱۰۰ کارمند دارد. این رویکردی هوشمندانه از طرف شیائومی است که همه کارها را به صورت آنلاین انجام می‌دهد؛ بنابراین برای بازاریابی یا تبلیغ محصولات خود نیازی به سرمایه انسانی ندارد. این کار باعث می‌شود تا شرکت حقوق پرداختی کارمندان را پس‌انداز کند و آن را در بخش‌های دیگری به جریان بیاندازد.

محصولات شیائومی را بخریم یا نه؟

ممکن است مثلا گلکسی A51 سامسونگ از برخی جهات بهتر از ردمی نوت ۹ پرو باشد؛ اما بیایید قبول کنیم که محصولات شیائومی در شرایط اقتصادی فعلی جامعه ما انتخابی به‌صرفه‌تر هستند. از دورانی که محصولات چینی بی‌کیفیت شناخته می‌شدند چند سالی می‌گذرد و حالا با هزینه کمتری می‌توانید یک محصول چینی با کیفیت داشته باشید. محصولات شیائومی نه تنها در ایران، بلکه در دیگر کشورها هم طرفداران زیادی دارند و طبق تصویر بالا ۴ گوشی این شرکت در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های نیمه اول ۲۰۲۰ قرار دارند.

شیائومی نه تنها گوشی و لوازم جانبی آن، بلکه محصولات الکترونیکی و محصولات اینترنت اشیا (IoT) هم تولید می‌کند و روز‌به‌روز به محبوبیتش در بین مردم جهان افزوده می‌شود.

نظرات خود در مورد محصولات شیائومی را با مجله اعتبارکالا و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 13

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :