etebarkala snappay
etebarkala snappay

زندگی نامه ایلان ماسک؛ نابغه‌ای بلندپرواز

5
(9)
طاهره محزون
2 سال پیش
زندگی نامه ایلان ماسک

شاید بتوان ایلان ماسک را یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین چهره‌های تکنولوژی در سال‌‌های اخیر دانست. خلاقیت‌ها و نوآوری‌های او باعث شد که چهره تازه‌ای از فناوری را مشاهده کنیم. زندگی نامه ایلان ماسک مانند بسیاری از افراد موفق و تاثیرگذار، پر از فراز و نشیب است. اگر به شخصیت‌های معروف و موثر در دنیای تکنولوژی علاقه دارید، تا پایان با ما همراه باشید.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک (Elon Musk) یک کارآفرین موفق و تاجر آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که X.com را در سال ۱۹۹۹ (که بعدا به PayPal تبدیل شد)، اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۲ و تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ را تاسیس کرد. ماسک در اواخر دهه ۲۰ زندگی، با فروش استارت آپ Zip2 که بخشی از Compaq Computers بود، به یک مولتی  میلیونر تبدیل شد.

ماسک در می ۲۰۱۲ بسیار خبرساز شد. علت این توجه آن بود که شرکت اسپیس ایکس موشکی را به فضا پرتاب کرد. این موشک اولین وسیله نقلیه تجاری بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد. او با خرید سولار سیتی (SolarCity) در سال ۲۰۱۶ مجموعه خود را تقویت کرد و جایگاه خود را به عنوان یک رهبر تکنولوژی با به عهده گرفتن یک نقش مشاوره در روزهای اولیه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تثبیت کرد. در ژانویه ۲۰۲۱، ماسک از جف بزوس (Jeff Bezos) پیشی گرفت و ثروتمندترین مرد جهان شد.

ماسک عاشق کار بی‌وقفه است و به گفته نزدیکانش بین ۸۰ تا ۱۲۰ ساعت در هفته کار می‌کند.

ایلان ماسک در کودکی و نوجوانی

ایلان ماسک در کودکی و نوجوانی

ماسک در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱در شهر پرتوریا، در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ماسک در کودکی آنچنان در رویاهای خود برای اختراع‌های مختلف غرق می‌شد که والدین و پزشکانش آزمایش شنوایی از او گرفتند.

تقریبا زمانی که ایلان تنها ۱۰ سال داشت، به رایانه علاقه‌مند شد و یاد گرفت که چطور برنامه‌نویسی کند. زمانی که ۱۲ ساله بود اولین نرم‌افزار خود را فروخت. این نرم‌افزار یک بازی به نام Blastar بود که ماسک توانست آن را به فروش برساند.

ماسک در دوران دبیرستان فردی درون‌گرا و اهل کتاب بود. او تا سن ۱۵ سالگی مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت اما بعد از مدتی این چالش را پشت سر گذاشت و یاد گرفت که چگونه با کاراته و کشتی از خودش دفاع کند.

مایه ماسک (Maye Musk) مادر او، یک مدل کانادایی و مسن‌ترین زنی است که در کمپین Covergirl بازی کرده است. زمانی که ماسک در حال رشد بود، خانم ماسک برای تامین هزینه‌های خانواده هم‌زمان در پنج شغل کار می‌کرد. پدر ماسک، ارول ماسک (Errol Musk)، یک مهندس ثروتمند در آفریقای جنوبی است. ایلان دوران کودکی خود را با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا در آفریقای جنوبی گذراند. وقتی که او ۱۰ ساله بود، والدینش از یکدیگر جدا شدند.

ایلان ماسک در جوانی

ایلان ماسک در جوانی

ماسک در ۱۷ سالگی در سال ۱۹۸۹به کانادا رفت تا در دانشگاه کوئینز تحصیل کند و از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی اجتناب کند. ماسک در آن سال تابعیت کانادایی خود را به دست آورد، به این دلیل که احساس می‌کرد دریافت شهروندی آمریکا از این مسیر آسان‌تر است.

در سال ۱۹۹۲، ماسک کانادا را ترک کرد تا در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته تجارت و فیزیک تحصیل کند. او در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و رشته فیزیک را ادامه داد. پس از ترک پنسیلوانیا، ماسک به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت تا دکترای خود را در رشته فیزیک انرژی ادامه دهد. این سال‌ها با رونق اینترنت همراه بود و ماسک تنها پس از دو روز از استنفورد خارج شد تا بخشی از آن شود. او اولین شرکت خود به نام Zip2 Corporation را در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازی کرد. ماسک در سال ۲۰۰۲ شهروند ایالات متحده شد.

خانواده و روابط ایلان ماسک

خانواده و روابط ایلان ماسک

ماسک دو بار ازدواج کرده است. او در سال ۲۰۰۰ با جاستین ویلسون ازدواج کرد و این زوج صاحب شش فرزند شدند. در سال ۲۰۰۲ اولین پسر آنها در ۱۰ هفتگی بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) درگذشت. ماسک و ویلسون با هم پنج پسر دیگر داشتند: دوقلوهای گریفین و خاویر و سه قلوهای کای، ساکسون و دامیان.

پس از جدایی مشاجره‌آمیز از ویلسون، ماسک با تالولا رایلی، بازیگر سینما آشنا شد. این زوج در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند. آنها در سال ۲۰۱۲ از هم جدا شدند اما در سال ۲۰۱۳ دوباره با یکدیگر ازدواج کردند. رابطه آنها در نهایت به طلاق در سال ۲۰۱۶ ختم شد.

بنا بر گزارش‌ها، ماسک در سال ۲۰۱۶ پس از قطعی شدن طلاق خود با رایلی، با هنرپیشه امبر هرد وارد رابطه شد. مشغله‌های آن‌ها باعث شد این زوج در آگوست ۲۰۱۷ از هم جدا شوند.

در می ۲۰۱۸، ماسک با گریمز آشنا شد. در آن ماه، گریمز اعلام کرد که نام خود را به “c”، نماد سرعت نور تغییر داده است. طرفداران فمینیست این مجری، او را به خاطر رابطه با میلیاردری که شرکت او به آزار جنسی متهم شده است، مورد انتقاد قرار دادند.

گرایمز در ۴ می ۲۰۲۰ پسر خود را به دنیا آورد و ماسک اعلام کرد که نام پسر را “X Æ A-12” گذاشته‌اند. در اواخر ماه، پس از اینکه گزارش شد که ایالت کالیفرنیا نام با شماره را نمی‌پذیرد، این زوج گفتند که نام پسرشان را به “X Æ A-Xii” تغییر می‌دهند.

زندگی حرفه‌ای ایلان ماسک؛ از راهنمای شهری تا ایستگاه فضایی

شرکت Zip2

شرکت Zip2

ایلان اولین شرکت خود را با نام Zip2 Corporation در سال ۱۹۹۵به همراه برادرش کیمبال راه‌اندازی کرد. Zip2 یک راهنمای شهری آنلاین بود که محتوایی را برای وب‌سایت‌های جدید نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون ارائه می‌کرد. در سال ۱۹۹۹، بخشی از شرکت Compaq Computer، شرکت Zip2 را به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار نقد و ۳۴ میلیون دلار سهام خریداری کرد.

پی‌پال

پی‌پال

در سال ۱۹۹۹ ایلان و کیمبال ماسک از پول فروش Zip2 برای تاسیس X.com که یک شرکت خدمات مالی و پرداخت آنلاین بود، استفاده کردند. خرید X.com در سال بعد منجر به ایجاد پی‌پال(PayPal) شد که امروزه بسیار شناخته شده است.

در اکتبر ۲۰۰۲، ماسک اولین میلیارد خود را زمانی به دست آورد که شرکت eBay، پی‌پال را به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار سهام خریداری کرد. قبل از فروش، ماسک ۱۱ درصد از سهام پی‌پال را در اختیار داشت.

اسپیس ایکس

اسپیس ایکس

ماسک سومین شرکت خود را با نام شرکت تحقیقات فناوری‌های فضایی (Space Exploration Technologies Corporation) یا SpaceX در سال ۲۰۰۲ با هدف ساخت فضاپیما برای سفرهای فضایی تجاری تاسیس کرد. تا سال ۲۰۰۸، اسپیس ایکس رشد خوبی داشت و ناسا قرارداد حمل‌ونقل محموله ایستگاه فضایی بین‌المللی را با برنامه‌هایی برای جابجایی فضانوردان در آینده به این شرکت اعطا کرد تا جایگزین ماموریت‌های شاتل فضایی ناسا شود.

در ۲۲ می ۲۰۱۲، ماسک و اسپیس ایکس زمانی که این شرکت موشک فالکون ۹ خود را با یک کپسول بدون سرنشین به فضا پرتاب کرد، تاریخ‌ساز شدند. این وسیله نقلیه با ۱۰۰۰ پوند تدارکات برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی به آن فرستاده شد و این اولین باری بود که یک شرکت خصوصی فضاپیمایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستاد. در مورد پرتاب این موشک، ماسک گفته است: «من احساس می‌کنم بسیار خوش‌شانس هستم… برای ما، این مانند برنده شدن در سوپر بول است.»

ماموریت BFR به مریخ

در سپتامبر ۲۱۷، ماسک طراحی به‌روز‌شده‌ای را برای BFR خود ارائه کرد، یک غول ۳۱ موتوره که در بالای یک سفینه فضایی قادر به حمل حداقل ۱۰۰ نفر است. او فاش کرد که SpaceX قصد دارد اولین ماموریت باری را با این وسیله نقلیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از هدف کلی خود برای تسخیر سیاره سرخ راه‌اندازی کند.

ماهواره‌های اینترنتی استارلینک

ماهواره‌های اینترنتی استارلینک

در اواخر مارس ۲۰۱۸، اسپیس ایکس مجوزی از دولت ایالات متحده دریافت کرد تا ناوگانی از ماهواره‌ها را به منظور ارائه خدمات اینترنتی به مدار پرتاب کند. شبکه ماهواره‌ای که استارلینک نام دارد، به طور ایده‌آل خدمات پهنای باند را در مناطق روستایی قابل دسترس‌تر می‌کند، در حالی که رقابت را در بازارهای پرجمعیت که معمولا تحت سلطه یک یا دو ارائه‌دهنده هستند، افزایش می‌دهد.

اسپیس ایکس اولین دسته از ۶۰ ماهواره را در ماه مه ۲۰۱۹ پرتاب کرد و پس از آن ۶۰ ماهواره دیگر را در ماه نوامبر به فضا فرستاد. این نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری استارلینک بود. ظهور این ماهواره‌ها در آسمان شب، تعدادی از ستاره‌‌شناسان را نگران کرد زیرا احساس می‌کردند تکثیر ماهواره‌ها مطالعه اجرام دور در فضا را دشوارتر می‌کند.

تسلا موتورز

تسلا موتورز

ماسک یکی از بنیان‌گذاران، مدیرعامل و معمار محصولات تسلا موتورز است، شرکتی که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد. این شرکت به تولید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه و همچنین سقف‌های خورشیدی اختصاص دارد. ماسک بر توسعه محصول، مهندسی و طراحی محصولات این شرکت نظارت دارد.

ماسک پس از اعلام اینکه شرکت ساختار مدیریتی خود را سازماندهی خواهد کرد، در ماه ژوئن اعلام کرد که تسلا ۹ درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند، اگرچه بخش تولید آن دست‌نخورده باقی می‌ماند. ماسک در ایمیلی به کارمندان تصمیم خود را برای حذف برخی از «نقش‌های تکراری» برای کاهش هزینه‌ها توضیح داد و اذعان داشت که زمان آن رسیده است که گام‌های جدی برای کسب سود بردارد.

به نظر می‌رسد که این تغییر ساختار سودی را به همراه دارد، زیرا اعلام شد که تسلا به هدف خود برای تولید ۵۰۰۰ خودروی مدل ۳ در هفته تا پایان ژوئن ۲۰۱۸ دست یافته است.

شرکت سولار سیتی (SolarCity)

شرکت سولار سیتی (SolarCity)

در آگوست ۲۰۱۶، در تلاش مستمر ماسک برای ترویج محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست، قراردادی ۲.۶ میلیارد دلاری برای ترکیب خودروهای الکتریکی و شرکت‌های انرژی خورشیدی منعقد شد. شرکت تسلا موتورز قرارداد خرید تمام سهام شرکت SolarCity را اعلام کرد، شرکتی که ماسک به پسرعموهایش کمک کرده بود در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کنند. 

مفهوم اولیه سولارسیتی را ماسک ارائه داد که در سال ۲۰۰۶ دو پسرعمویش این شرکت را تاسیس کردند. ماسک بزرگ‌ترین سهام سولارسیتی باقی مانده است. این شرکت هم اکنون بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده انرژی خورشیدی در ایالات متحده آمریکا است. سولارسیتی یک شرکت ارائه دهنده خدمات انرژی است که مقر آن در سان ماتئو، کالیفرنیا است. در سال ۲۰۰۳، ایلان بعد از اینکه ۱۱ درصد از سهام خود در پی‌پال را فروخت، توانست ۱۰ میلیون دلار روی شرکت سولارسیتی سرمایه‌گذاری کند. سولارسیتی، سیستم‌های انرژی خورشیدی را برای خانه‌ها، کسب‌وکارها و دولت تامین می‌کند.

شرکت بورینگ (Boring)

شرکت بورینگ (Boring)

در ژانویه ۲۰۱۷، ماسک شرکت The Boring را راه‌اندازی کرد، شرکتی که به حفاری و ساخت تونل‌ها به منظور کاهش ترافیک خیابان‌ها اختصاص داشت. او کار خود را با حفاری آزمایشی در املاک اسپیس ایکس در لس آنجلس شروع کرد. در اواخر اکتبر همان سال، ماسک اولین عکس از پیشرفت این شرکت را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او گفت که این تونل ۵۰۰ فوتی در عرض تقریبا چهار ماه به طول دو مایل می‌رسد. در ماه مه ۲۰۱۹، این شرکت که اکنون با نام TBC شناخته می‌شود، قراردادی به ارزش ۴۸.۷ میلیون دلار از سازمان کنوانسیون و بازدیدکنندگان لاس وگاس برای ساخت یک سیستم حلقه زیرزمینی برای جابه‌جایی افراد در اطراف مرکز همایش لاس وگاس منعقد کرد.

اختراع‌ها و نوآوری‌های ماسک

هایپرلوپ

هایپرلوپ

در آگوست ۲۰۱۳، ماسک مفهومی را برای شکل جدیدی از حمل و نقل به نام “هایپرلوپ” منتشر کرد، اختراعی که رفت‌وآمد بین شهرهای بزرگ را تقویت می‌کند و زمان سفر را به شدت کاهش می‌دهد. هایپرلوپ که به طور ایده‌آل در برابر آب‌وهوا مقاوم است و با انرژی‌های تجدیدپذیر تغذیه می‌شود، وسیله را از طریق شبکه‌ای از لوله‌های کم‌فشار با سرعت بیش از ۷۰۰ مایل در ساعت به حرکت در می‌آورد. ماسک خاطرنشان کرد که ساخت هایپرلوپ و آماده شدن آن برای استفاده بین ۷ تا ۱۰ سال طول می‌کشد.

پس از اعلام مسابقه‌ای برای تیم‌ها برای ارسال طرح‌های خود برای نمونه اولیه Hyperloop pod، اولین مسابقه Hyperloop Pod در تاسیسات SpaceX در ژانویه ۲۰۱۷ برگزار شد. یک تیم مهندسی دانشجویی آلمانی رکورد سرعت ۲۸۴ مایل در ساعت در مسابقه ثبت کرد. در سال ۲۰۱۸، با همین تیم رکورد را به ۲۸۷ مایل در ساعت رساند.

AI و Neuralink

Neuralink

ماسک علاقه خود را به هوش مصنوعی دنبال کرده و رئیس مشترک سازمان غیرانتفاعی OpenAI شده است. این شرکت تحقیقاتی در اواخر سال ۲۰۱۵ با ماموریت اعلام‌شده پیشرفت هوش دیجیتالی به نفع بشریت راه‌اندازی شد.

در سال ۲۰۱۷ همچنین گزارش شد که ماسک از سرمایه‌گذاری به نام Neuralink حمایت می‌کند که قصد دارد دستگاه‌هایی را برای کاشت در مغز انسان ایجاد کند و به افراد کمک کند تا با نرم‌افزار ادغام شوند. او پیشرفت شرکت را در طی یک بحث در جولای ۲۰۱۹ گسترش داد و فاش کرد که دستگاه‌های آن از یک تراشه میکروسکوپی تشکیل شده است که از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می‌شود.

سخن آخر

ایلان ماسک این روزها یکی از چهره‌های محبوب و پرحاشیه دنیای تکنولوژی است. رویاهای جذاب او به اختراعات و اکتشافات متعددی منجر شده است. ماسک هنوز هم از پا ننشسته‌ است و اهداف بزرگی را در سر می‌پروراند. نظر شما درباره زندگی نامه ایلان ماسک چیست؟ آیا او و خلاقیت‌هایش باز هم می‌توانند دنیا را شگفت‌زده کنند؟ نظرات خود را با اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :