etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی شیائومی ردمی ۱۰

4.3
(8)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
بررسی شیائومی ردمی ۱۰

امروزه دنیای گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه در حال تغییر است. در گذشته گوشی‌های ارزان‌قیمت دستگاه‌هایی ضعیف بودند که هر روز به شما یادآور می‌شدند که پول زیادی بابت خرید آن‌ها پرداخت نکرده‌اید. حالا شیائومی گوشی ردمی ۱۰ را عرضه کرده تا نشان دهد که چنین تصوری اشتباه است. این گوشی با قیمتی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان (در زمان نگارش این مطلب)، پردازنده ۸ هسته‌ای، حداکثر ۶ گیگابایت رم، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و نمایشگر با نرخ نوسازی ۹۰ در اختیار شما قرار می‌دهد. آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟ در بررسی شیائومی ردمی به شما تمام مزایا و معایب این گوشی را خواهیم گفت. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

بررسی کلی و مشخصات شیائومی ردمی ۱۰

حتی با وجود اینکه زیر برند ردمی وارد بازار گوشی‌های میان‌رده رو به بالا و بالارده رو به پایین شده است، هنوز هم می‌توان گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه پایه ردمی و شاید خانواده ردمی نوت را با مبلغ خوبی خریداری کرد. ردمی ۱۰ نیز جانشین شایسته‌ای برای مدل‌های پایه سری ردمی محسوب می‌شود که آنطور که مشخص است، ارتقای قابل توجهی نسبت به ردمی ۹ تجربه کرده و چند ویژگی جدید دارد که در کمتر گوشی با این رنج قیمتی دیده می‌شود.

ردمی ۱۰ با قیمت نسبتا پایین خود مجموعه‌ای اسپیکرهای استریو، نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، شارژ سیمی معکوس با سرعت ۹ وات، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و اسلات کارت میکرو اس‌دی اختصاصی برای حافظه ۶۴ مگاپیکسلی خود ارائه می‌دهد.

مشخصات کلی شیائومی ردمی ۱۰

بدنه۸.۹ × ۷۵.۵ × ۱۶۲ میلی‌متر

 

۱۸۱ گرم

پنل جلویی با گوریلا گلس ۳

پنل پشتی پلاستیکی و فریم پلاستیکی

نمایشگر۶.۵ اینچی LCD
نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسلنسبت تصویر ۲۰:۹۴۰۵ پیکسل در هر اینچ
پردازندهمدیاتک Helio G88 از نوع ۱۲ نانومتری

 

هشت هسته‌ا ی (۲ × ۲ گیگاهرتز Cortex-A75 و ۶ × ۱.۸ گیگاهرتز Cortex-A55)

پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2

حافظه۴ – ۶۴ گیگابایت، ۴ – ۱۲۸ گیگابایت، ۶ – ۱۲۸ گیگابایت

 

eMMC 5.1

اسلات اختصاصی MicroSD

سیستم‌عامل / نرم‌افزاراندروید ۱۱ و MIUI 12.5
دوربین عقبعریض (اصلی): ۵۰ مگاپیکسل، f/1.8 و PDAF

 

اولتراواید: ۸ مگاپیکسلی، f/2.2 و ۱۲۰ درجه

ماکرو: ۲ مگاپیکسلی، f/2.4

تشخیص عمق: ۲ مگاپیکسل، f/2.4

دوربین جلو۸ مگاپیکسل، عریض، f/2.0
فیلم‌برداریدوربین عقب: 1080p و ۳۰ فریم بر ثانیه

 

دوربین جلو: 1080p و ۳۰ فریم بر ثانیه

باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۱۸ وات، شارژ معکوس ۹ وات
دیگر ویژگی‌هاحسگر اثر انگشت (در بخش کناری)، رادیو FM، حسگر مادون قرمز، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری

طراحی

بررسی شیائومی ردمی ۱۰: طراحی

در بررسی شیائومی ردمی ۱۰ باید این مورد اشاره کنیم که طراحی گوشی خیلی مورد قابل توجهی ندارد؛ اما نسبت به ردمی ۹، ظاهر بالغ‌تری دارد. پشت دستگاه هنوز از پلاستیک (با تقلید از شیشه مات) ساخته شده است و گرادیان ظریفی نیز دارد. این گوشی با سه رنگ سفید (Pebble White)، خاکستری (Carbon Gray) و آبی (Sea Blue) به فروش می‌رسد. سطح پشتی دستگاه لغزنده است اما به اندازه شیشه مات حس واقعی بودن نمی‌دهد. همچنین در دست احساس خوبی به کاربر می‌دهد و اثر انگشت لکه به آن نمی‌چسبد.

این مطلب را هم بخوانید: بررسی آیفون 13 پرو مکس

برآمدگی دوربین کاملا مشخص است و وقتی گوشی را به پشت روی زمین قرار می‌دهید، دستگاه لق می‌خورد. عبارت عجیبی تحت عنوان «AI-CAM Photography system» نیز پشت دستگاه، اطراف ماژول دوربین مشاهده می‌شود. علاوه بر این‌ها، قاب دوربین با گوشه‌های گرد، طراحی نسبتا متمایزی دارد. حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در بالا قرار گرفته و سه دوربین دیگر به صورت مربعی همراه با فلش LED در زیر آن جا خوش کرده‌اند تا قرینه را حفظ کنند.

با مشاهده بخش جلویی گوشی، نمایشگر تخت و بدون انحنایی را مشاهده خواهید کرد. حاشیه‌ها نازک و بخش بالا و پایین دستگاه، تقریبا متقارن به نظر می‌رسد. چانه دستگاه تنها موردی است که جلب توجه می‌کند اما اصلا آزاردهنده نیست. حفره دوربین کمی بزرگ جلوه می‌کند؛ اما ممکن است این مسئله فقط سلیقه شخصی من باشد.

فریم ردمی ۱۰ از جنس پلاستیک است؛ اما شیائومی تلاش کرده تا این فریم را با تقلید از آلومینیوم آنودایز شده بسازد. لبه‌ها و کناره‌های دستگاه نازک و گرد هستند اما قسمت‌های بالا و پایین تقریبا صاف هستند. جالب است که بلندگوی سمت چپ (وقتی گوشی را در حالت افقی در دست می‌گیرید) به همراه حسگر مادون قرمز و جک ۳و۵ میلی‌متری، در قسمت بالایی دستگاه قرار می‌گیرند. بخش پایینی نیز میزبان پورت USB-C و اسپیکر دوم است.

در مجموع، این گوشی بدون اینکه حس سنگینی به شما بدهد، احساس خوبی به شما خواهد داد. وزن آن تنها ۱۸۵ گرم است و به لطف پنل پشتی انحنادار و نه چندان لغزنده، چسبندگی نسبتا راحتی در دست دارد و کنترل دستگاه راحت است.

نمایشگر

نمایشگر

ردمی اولین گوشی از این سری است که نمایشگر HRR دارد و این کار را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه امکان‌پذیر می‌سازد. به غیر از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، نمایشگر تفاوت چندانی با ردمی ۹ ندارد. ابعاد این نمایشگر ۶.۵ اینچ، از نوع IPS LCD با وضوح کمی بالاتر ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ است؛ چون نسبت تصویر آن ۲۰:۹ است که در مقایسه با نسبت ۱۹.۵:۹ ردمی قبلی کمی کشیده‌تر است. حداکثر روشنایی این نمایشگر ۴۰۰ نیت است و در محیطی کاملا روشن و در زمان فعال بودن روشنایی اتوماتیک، به ۴۷۷ نیت می‌رسد. این روشنایی برای استفاده در فضای باز، برای یک گوشی مقرون‌به‌صرفه کافی به نظر می‌رسد.

نمایشگر در بررسی شیائومی ردمی ۱۰ نسبت کنتراست ۱۴۹۴:۱ دارد و می‌تواند رنگ‌های دقیقی با در حالت رنگی استاندارد تولید کند. حداقل روشنایی ۱.۲ نیتی هم خیلی کم به نظر می‌رسد و در یک اتاق تاریک، به شدت تاریک خواهد بود.

این نمایشگر هاله و نشتی نور خاصی ندارد؛ اما با توجه به LCD بودن، باید انتظار چنین اتفاقاتی در لبه‌های بالا و پایین و اطراف حفره نمایشگر را داشته باشید. البته این اتفاق عمدتا در پس‌زمینه‌های سفید قابل مشاهده است و چیزی نیست که همه را اذیت کند.

به کلی، ردمی ۱۰ با این قیمت، پنل ال‌سی‌دی عالی دارد و توجه داشته باشید که نرخ نوسازی آن نیز ۹۰ هرتز  است.

عمر باتری

داشتن یک پردازنده میان‌رده کم‌مصرف با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، مطمئنا عمر باتری چشمگیری به همراه خواهد داشت. اگرچه در بررسی شیائومی ردمی ۱۰ متوجه شدیم که نتیجه کمی پایین‌تر از ردمی ۹ است. باتری ردمی ۱۰ در اجرای معمولی اپلیکیشن‌ها، در حالت مکالمه 3G و استندبای، بسیار عالی عمل می‌کند. اگر بخواهیم کمی کلی‌تر نگاه کنیم، در بهترین حالت، عمر باتری ردمی ۱۰ تقریبا متوسط است.

سرعت شارژ

همانطور که می‌توان حدس زد، با توجه به باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ ۱۸ واتی، زمان شارژ فوق‌العاده نیست. شارژ باتری در ۳۰ دقیقه اول تنها به ۲۶ درصد می‌رسد و شارژ کامل آن ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه طول می‌کشد. این زمان، این گوشی را در مقایسه با رقبا در سطح پایینی قرار می‌دهد.

اسپیکرها

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، همین که ردمی ۱۰ اسپیکرهای استریو خودش عالی است. صدای گوشی هرقدر که باشد، اسپیکر استریو کیفیت آن را بالاتر می‌برد و اسپیکرهای این گوشی اصلا عملکرد بدی ندارند. هنگام بالا بردن صدا، موسیقی شفاف و با حداقل اعوجاج به گوش می‌رسد و بیس نیز کمی یک‌دست است. به نظر می‌رسد که اسپیکرهای دستگاه بیشتر برای تماشای ویدئو فیلم تنظیم شده است؛ چون صدای بازیگران در تمام حالات صاف و بلند به نظر می‌رسد.

نرم‌افزار و عملکرد

بررسی شیائومی ردمی ۱۰: نرم‌افزار و عملکرد

این گوشی مرغوب شرکت شیائومی با آخرین نسخه MIUI که 12.5 است عرضه می‌شود. شیائومی سابقه خوبی در به‌روز نگه داشتن دستگاه‌های پایین‌رده (و حتی قدیمی) خود در بخش رابط کاربری دارد و به‌روزرسانی‌های اصلی اندروید کمی دیرتر به این گوشی‌ها می‌رسند.

رابط کاربری شیائومی با تجربه خالص اندروید فاصله زیادی دارد؛ اما پوسته شیائومی در طول سال‌های متمادی بسیار رشد کرده است. این رابط کاربری به راحتی اجرا می‌شود و تنظیمات و سفارشی‌سازی‌های زیادی (حتی در گوشی پایین‌رده ردمی ۱۰) دارد.

یکی از تغییرات عمده این پوسته نسبت به MIUI 12، بخش نوتیفیکیشن است که حالا دو بخش دارد. همه نوتیفیکیشن‌های شما با کشیدن انگشت از سمت چپ نمایشگر به پایین قابل مشاهده هستند؛ در حالی که دکمه‌های تنظیمات سریع تغییر یافته، با کشیدن انگشت به پایین در بخش راست نمایشگر فراخوانی می‌شوند. 

این مطلب را هم بخوانید: بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A52s 5G

پنل نوتیفیکیشن به شما امکان انتخاب بین کارت‌های اعلان استاندارد اندروید و کارت‌های اصلاح شده MIUI را می‌دهد که رابط کاربری سفارشی شیائومی همخوانی بیشتری دارند.

رابط کاربری MIUI 12.5 اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده کمتری نسبت به نسخه قبلی دارد و تجربه استفاده از اپ‌های سیستمی راحت‌تر شده است. به نظر می رسد که این رابط کاربری نسبت به قبل ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و استفاده از حافظه پس‌زمینه ۳۵ درصد کاهش یافته است.

شیائومی برای این گوشی از تصویر پس زمینه جدید کوه چهار خواهر (Four Sisters Mountain) در چین معرفی کرده که زیبایی بیشتری به رابط کاربری دستگاه داده است. این تصویر گزارش آب‌وهوای لوکیشن فعلی شما سازگار می‌شود و صداهای جدید برای اعلان دارید که با محیط اطراف شما سازگاری بیشتری دارد. همچنین، اعلان‌های مختلف، رنگ‌های متفاوتی خواهند داشت.

عملکرد حسگر اثر انگشت هم عالی است و جایی برای شکایت باقی نمی‌گذارد و برای آن دسته از افرادی که با اسکنرهای کنار مشکل دارند و گوشی‌شان ناخودآگاه باز می‌شود هم شیائومی راه‌حل ویژه‌ای دارد و می‌توانید روش باز کردن قفل را طوری تنظیم کنید که با فشردن دکمه پاور عمل کند. 

قابلیت رم مجازی هم به طور پیش‌فرض در این گوشی روشن است و شاید بهتر باشد آن را روشن نگه دارید. رم پایه ردمی ۱۰ به میزان ۴ گیگابایت؛ بنابراین اختصاص تنها ۱ گیگابایت حافظه داخلی (۶۴ گیگابایت بدون میکرو اس‌دی) منصفانه به نظر می‌رسد.

ردمی ۱۰ مطمئنا یک گوشی ارزان‌قیمت است؛ اما این دلیل نمی‌شود که برخی ویژگی‌های پیشرفته مانند Floating Windows را پشتیبانی نکند. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا یک اپلیکیشن را در پنجره‌ای شناور باز کنید که در بالای هر نرم‌افزار دیگر (حتی اگر تمام‌صفحه باشد) نمایش داده شود.

احتمالا با این توضیحات، از نحوه کار MIUI 12.5 خوش‌تان آمده است. این رابط کاربری به خوبی طراحی شده است؛ ویژگی‌های جالب زیادی دارد و در بیشتر موارد سریع عمل می‌کند. ما در طول بررسی این محصول مقرون‌به‌صرفه شرکت شیائومی متوجه کمی کاهش سرعت و هنگی جزئی نرم‌افزار شدیم که با توجه سخت‌افزار متوسط این گوشی میان‌رده منطقی به نظر می‌رسد. به غیر از این مسئله، عملکرد روزانه نرم‌افزار گوشی واقعا خوب است.

عملکرد

عملکرد

پردازنده هلیو G88 که ردمی ۱۰ از آن استفاده می‌کند به نظر یک پردازنده جدید است؛ اما در عمل همان هلیو G85 است که چند ویژگی جدید با خود به همراه دارد. این پردازنده می‌تواند از رزولوشن +1080p در نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به جای دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، با سنسور ۶۵ مگاپیکسلی نیز کار کند. با این حال، برخی مشخصات آن با G85 یکی است؛ مثلا CPU هشت هسته‌ای با ۲ هسته Cortex-A75 با سرعت ۲ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز. همچنین پردازنده گرافیکی نیز Mali G52 MC2 است که با فرکانس ۱ گیگاهرتز کار می‌کند.

این محصول را می‌توان با پیکربندی‌های مختلف حافظه خریداری کرد. این مدل‌ها شامل ۴ – ۶۴ گیگابایت، ۴ – ۱۲۸ گیگابایت و ۶ – ۱۲۸ گیگابایت هستند. فضای ذخیره سازی نیز با اسلات اختصاصی MicroSD قابل افزایش است و تراشه‌های ذخیره‌سازی هم از نوع eMMC 5.1 هستند نه UFS.

این مطلب را هم بخوانید: بررسی آیپد نسل ۹ (۲۰۲۱)

در نتایج بنچمارک Geekbench 5 پردازنده این گوشی، خوشبختانه نتایج خوب هستند و تفاوتی بین عملکرد G85 و G88 نیست. همچنین می‌توان انتظار داشت که عملکرد ردمی ۱۰، مشابه نسل قبلی یعنی ردمی ۹ باشد.

دوربین

شیائومی همیشه با دوربین‌های عالی خود می‌نازد و ردمی ۱۰ هم از دوربین چهارگانه استفاده می‌کند که حسگر اصلی آن ۵۰ مگاپیکسلی است. شما با قابلیت فوکوس خودکار دوربین اصلی، فقط زمانی نتیجه عالی می‌گیرید که سوژه به شما نزدیک باشد. البته باید با دوربین گوشی کار کنید تا قلق آن دست‌تان بیاید.

۳ دوربین دیگر هم می‌توانند (با ارفاق) خوب عمل می‌کنند. دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی است و دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر هم ماکرو و تشخیص عمق هستند. یکی دیگر از مواردی که مطمئنا همه به دنبالش هستند، محو کردن سوژه در عکس‌های پرتره است که گاهی اوقات ممکن است با این گوشی کار سختی باشد؛ چون دستگاه هیچ لرزشگیر تصویری دارد (چه الکترونیکی و چه اپتیکال). همین مسئله هنگام فیلم برداری نیز صدق می‌کند. شما هیچ لرزش‌گیری نخواهید داشت اما ویدئوهای 1080p که ثبت می‌کنید وضوح و کیفیت خوبی دارند و در این بازه قیمتی قابل قبول هستند.

در حفره داخل نمایشگر، یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی دارید که به نظرم اصلا مناسب افرادی که سلفی زیاد میگیرند نیست؛ امروزه اکثر گوشی‌ها حداقل دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی دارند که با همه‌گیری روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. دوربین سلفی هم مانند دوربین اصلی قابلیت فیلم‌برداری با وضوح 1080p دارد که در مقایسه رقبایش حرف زیادی برای گفتن ندارد.

حرف آخر

مشکلاتی مانند نداشتن پشتیبانی از 5G و دوربین سلفی نسبتا ضعیف می‌تواند جذابیت ردمی ۱۰ را کم کند؛ اما باتری قدرتمند آن می‌تواند قلب شما را به دست آورد. علاوه بر این، نمایشگر ۹۰ هرتزی، دوربین اصلی خوب و پردازنده نسبتا خوب نیز دیگر موارد مثبت ردمی ۱۰ هستند. جالب است بدانید که چند روز پس شروع فروش این گوشی در چین، پس از چند روز انبار گوشی کاملا خالی شدند و گوشی‌ها سریعا به فروش رفتند.

اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی گوشی ردمی نوت ۱۰ 5G بیندازید. نوت ۱۰ 5G کمی از این گوشی سنگین‌تر است و نمایشگر ۹۰ هرتزی ندارد اما از 5G پشتیبانی می‌کند و حافظه آن نیز از نوع UFS است. در ادامه بررسی شیائومی ردمی ۱۰ به مزایا و معایب این گوشی می‌پردازیم:

مزایامعایب
نمایشگر LCD زیبا با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و رنگ‌ها و کنتراست خوبلگ‌های گاه‌وبی‌گاه رابط کاربری
اسپیکرهای استریوسرعت شارژ پایین
عملکرد شب دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلیعملکرد عکس‌های دوربین اولتراواید در شب و دوربین اصلی در روز
دوربین اولتراواید عملکرد خوبی داردضبط ویدئو 1080p خیلی خوب نیست و لرزشگیر هم ندارد
عمر باتری مناسبنبود NFC
اسلات اختصاصی میکرو اس‌دی، حسگر مادون قرمز، رادیو، شارژ سیمی معکوس 

نظر شما در مورد بررسی شیائومی ردمی ۱۰ چیست؟ شما این گوشی را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مهتاب گفت:

سلام قیمت گوشی موبایل ردمی ۱۰اس چقدر قیمت

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

برای اطلاع از قیمت و سایر ویژگی های این محصول به این لینک مراجعه کنید
https://etebarkala.com/products/xiaomi-redmi-10-21061119ag-dual-sim-128gb-6gb-mobile-phone/