etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی آیفون 13 پرو مکس اپل

4.5
(31)

نقد و بررسی اختصاصی آیفون 13 پرو مکس در اعتبارکالا

حسین رجب چالی
2 سال پیش
بررسی آیفون 13 پرو مکس

برای استفاده از جدیدترین گوشی آیفون به جیبی بزرگ، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ حجمی نیاز دارید؛ اما فراموش نکنید که با توجه به پولی که پرداخت می‌کنید، گوشی فوق‌العاده‌ای در دست خواهید گرفت. برخی به‌روزرسانی‌ها خیلی جزئی هستند اما دوربین در نور کم عالی عمل می‌کند و پردازنده از هر گوشی دیگری در کارهای سنگین بهتر عمل می‌کند. به همه این‌ها رابط کاربری تمیز و سر راست را هم اضافه کنید.

اگر به دنبال خواندن نقد و بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

مشخصات آیفون ۱۳ پرو مکس

ابعاد۷.۷ × ۷۸.۱ × ۱۶۰.۸ میلی‌متر
نمایشگر۶.۷ اینچی Super Retina XDR OLED

 

۱۲۰ هرتز، HDR10، دالی ویژن، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت

رزولوشن۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل
پردازندهA15 Bionic 

 

۵ نانومتری

رم۶ گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی۱۲۸-۲۵۶-۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
دوربین عقب۱۲ مگاپیکسل عریض ۲۶ میلی‌متری با f/1.5

 

۱۲ مگاپیکسل اولتراواید ۷۷ میلی‌متری با f/2.8

۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو ۱۳ میلی‌متری با f/1.8

اسکنر TOF سه بعدی LiDAR

دوربین جلو۱۲ مگاپیکسل ۲۳ میلی‌متری با f/2.2

 

SL 3D (تشخیص عمق، سنسور بیومتریک)

رنگ‌هاگرافیتی، طلایی، نقره‌ای، آبی (Sierra Blue)
وزن۲۴۰ گرم
مقاومت در برابر آبIP68 (تا ۶ متر زیر آب به مدت ۳۰ دقیقه)
باتری۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت
قیمت پایه۱۰۹۹ دلار

بررسی کوتاه آیفون ۱۳ پرو مکس

بررسی کوتاه آیفون ۱۳ پرو مکس

چه چیزی ۱۳ پرو مکس را «پرو» می‌کند؟ اول از همه اینکه باتری فوق‌العاده‌ای دارد؛ دوربین‌هایی دارد که تقریبا هر چیزی را بهترین نحو ثبت می‌کنند و در نور کم عملکرد عالی در اختیار شما قرار می‌دهند. به ساده‌تر، این گوشی یکی از مدعیان اصلی بهترین گوشی حال حاضر جهان است.

این گوشی یک گزینه ذخیره‌سازی ۱ ترابایتی (که در آیفون ۱۲ نبود) دارد؛ بنابراین اگر شما یک فیلم‌ساز تازه‌کار (یا حرفه‌ای) هستید؛ می‌توانید از این گوشی برای ذخیره فایل‌های پر حجم خود استفاده کنید. قیمت این گوشی نیز مانند نامش «پرو» است و ۱۰۹۹ دلار آغاز شده و تا ۲۷۱۹ دلار برای نسخه ۱ ترابایتی افزایش می‌یابد.

درست است که قیمت این گوشی خیلی گران است؛ اما آیفون‌ها همیشه قیمت بالایی دارند. با این حال، این گوشی‌های گران هر ساله جزو بهترین گوشی‌های بازار هستند و همین امر ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد و باعث می‌شود تا هزینه‌ای بابت خرید آن‌ها پرداخت می‌کنید منطقی به نظر برسد.

عبارت «بهترین» در اینجا بیشتر سلیقه‌ای است؛ اما اگر بتوانید با اندازه بزرگ نمایشگر ۶.۷ اینچی کنار بیایید، به سادگی بهترین آیفونی را خواهید داشت که تاکنون ساخته شده است. البته تا زمانی که آیفون ۱۴ تولید شود.

طراحی این گوشی تقریبا مشابه آیفون ۱۲ پرو مکس است که سال گذشته عرضه شد و قاب فلزی ضد زنگ آن نیز نمایشگر بزرگ OLED دستگاه را در بر گرفته است. بیرون‌زدگی بزرگ دوربین‌های پشتی قابل توجه است.

نمایشگر دستگاه از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی به نام ProMotio (که کاربران آیفون سال‌ها درخواست آن را داشتند) استفاده می‌کند. از طرف دیگر، حداکثر روشنایی افزایش یافته و بریدگی آن نیز کوچک‌تر شده است.

به نظر ما، نکته مثبت اصلی برای خرید جدیدترین گوشی آیفون، عمر باتری آن است. اپل طول عمر باتری را در آیفون ۱۲ پرو مکس را افزایش داد و در نسل جدید نیز دوباره آن را افزایش داده است که خبر خوبی برای کاربران محسوب می‌شود.

عمر باتری ۱۳ پرو مکس به حدی است که تقریبا تا روز دوم با استفاده عادی شما را همراهی می‌کند و اگر استفاده سنگین داشته باشید، تقریبا ساعت ۹ شب باید آن را به شارژ بزنید. متاسفانه اپل دوباره آداپتور شارژ را از جعبه حذف کرده است و برای خرید آن باید ۱۹ دلار هزینه کنید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، دوربین‌ها به شما اجازه می‌دهند تا انواع مختلفی از عکس‌ها را در طیف وسیعی از سناریوها تهیه کنید. اپل با افزودن حالت‌های نور کم و شب به هر سه دوربین عقب، کار بزرگی انجام داده است و آیفون ۱۳ پرو مکس هم حالت ماکرو عالی در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالت مذکور، هنگامی که به اشیا نزدیک می‌شوید، گوشی به طور خودکار به دوربین اولتراواید سوییچ می‌کند که نتیجه‌ای عالی در بر دارد.

اگر نیاز به چیزی بیشتر از بررسی کوتاه دارید ادامه مطلب را از دست ندهید.

زمان معرفی و قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس

زمان معرفی و قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس

این گوشی در روز ۱۴ سپتامبر معرفی شد و از تاریخ ۲۴ سپتامبر در دسترس عموم قرار گرفت. آیفون ۱۳ پرو مکس گران‌ترین نسخه سری جدید آیفون است و ارزان‌ترین مدل آن با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۱۰۹۹ دلار قیمت دارد. نسخه ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۹۹ دلار و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی هم ۱۳۴۹ دلار خرج روی دست خریدار خواهد گذاشت.

اولین باری نیست که یک گوشی با حافظه ۱ ترابایتی عرضه می‌شود؛ اما اولین باری است که اپل چنین فضای ذخیره‌سازی برای گوشی‌های خود ارائه داده است. البته این نسخه قیمت خیلی بالایی دارد. پس حتما قبل از خرید آن به این مسئله فکر کنید که نیاز به چنین فضای ذخیره‌سازی دارید یا خیر. این نسخه با قیمت ۱۵۹۹ دلاری عرضه می‌شود.

نسخه ۱ ترابایتی فقط برای کسانی مناسب است که قصد دارند از گوشی خود برای فیلم‌برداری حرفه‌ای با کیفیت 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه یا ثبت هزاران عکس با حداکثر وضوح استفاده کنند. اغلب مردم به چیزی بیشتر از ۵۱۲ گیگابایت نیازی ندارند.

بررسی طراحی آیفون ۱۳ پرو مکس

طراحی آیفون ۱۳ پرو مکس

در درجه اول، اگر قصد خرید آیفون ۱۳ پرو مکس را دارید باید بدانید که با یک گوشی بزرگ طرف هستید. این گوشی مناسب افرادی که به گوشی‌های خوش دست و کوچک علاقه دارند، نیست. شما در این باتری و نمایشگر بزرگ دارید و باید برای رسیدن به این‌ها راحتی را فدا کنید.

نوار بیرونی دستگاه از استیل ساخته شده است که برای اولین بار در سری آیفون ۱۲ به کار رفت و از نظر ظاهری ما را یاد آیپد پروهای چند سال قبل می‌اندازد. در این گوشی مانند سری قبل، باید قید پشت خمیده را بزنیم. درست است که تغییر گاهی اوقات خوب است؛ اما شخص از در دست گرفتن این گوشی احساس راحتی نخواهد داشت.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه آیفون 12 و آیفون 13

اگر بخواهیم از راحتی صحبت کنیم باید بگوییم اگر دست‌های بزرگی دارید این گوشی برای شما مناسب است؛ اما اگر مثل من پنجه متوسطی دارید، به آسانی نمی‌توانید آیفون ۱۳ پرو مکس را در دست بگیرید.

 متوجه شدیم که استفاده طولانی‌مدت از دستگاه باعث می‌شود تا انگشتان شما به دلیل کشیده شدن بیش از حد، خسته شود و درد جزئی در انگشت خود احساس خواهید کرد.

کانکتور لایتنینگ (Lightning) مانند همیشه پایین گوشی قرار گرفته و کنار آن نیز اسپیکرهای دستگاه جا خوش کرده است. با اینکه بهتر بود اپل از کانکتور USB-C استفاده کند؛ اما این کار باعث می‌شد که شارژر بسیاری از کاربران بلا استفاده شود.

نسخه مورد بررسی دارای رنگ گرافیتی است که فقط در دو نمونه «پرو» در دسترس است و با وجود اینکه روکش سرامیکی فوق‌العاده قوی دارد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که حتما گوشی داخل قاب قرار دهید.

اتصال مغناطیسی مگ‌سیف (MagSafe) در پشت دستگاه به شما اجازه می‌دهد تا شارژرها و سایر لوازم جانبی را به صورت بی‌سیم شارژ کنید. این مسئله تقریبا به یکی موارد تبلیغاتی اپل برای فروش بیشتر آیفون تبدیل شده است. هنوز لوازم جانبی مگ‌سیف زیادی در بازار وجود دارد که به دلیل کمبود محصولات قابل پشتیبانی است. تا قبل از این فقط سری آیفون ۱۲ از مگ‌سیف پشتیبانی می‌کرد که حالا خانواده آیفون ۱۳ هم به آن‌ها اضافه شده است.

بررسی نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس

نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس

سه اتفاق بزرگ در نمایشگر ۶.۷ اینچی آیفون ۱۳ پرو مکس افتاده که باید به آن‌ها اشاره کنیم: ناچ کوچک‌تر، نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی بهتر هنگام استفاده از گوشی زیر نور آفتاب.

واضح‌ترین تغییر، کاهش اندازه ناچ دستگاه است که باعث کوچک‌تر سرواخ‌ها و حتی نامرئی شدن دوربین‌ها شده است. بهتر بود که اپل دوربین‌ها و حسگرها را به گوشی نمایشگر منتقل کند یا حداقل امکان دیدن همیشگی درصد شارژ باتری وجود داشت. در حال حاضر برای مشاهده درصد شارژ باتری باید صفحه را به پایین بکشید.

فناوری نمایشگر ۱۲۰ هرتزی اپل ProMotion نام دارد و چندین سال است که تبلت‌های آیپد پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. جای تعجب دارد که اپل با اینکه امکان تولید این نمایشگرها را داشت؛ اما زودتر این فناوری به آیفون‌های خود اضافه نکرده بود. البته می‌توان تا حدودی به اپل حق داد؛ چرا که این اتفاق باعث تخلیه زودتر باتری می‌شود.

نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس-1

البته افراد همیشه در حال پیمایش در صفحه نیستند و اپل برای مصرف کمتر باتری، نرخ نوسازی صفحه را داینامیک کرده است. به این که نرخ نوسازی در صورت نیاز تا ۱۰ هرتز نیز کاهش می‌یابد و همین امر عمر باتری را افزایش می‌دهد.

مشخص است که نمایشگر ۱۲۰ هرتزی این گوشی قابلیتی لوکس است نه یک ویژگی ضروری. در آزمایش‌های انجام شده متوجه شدیم که نمایشگر این گوشی در همه شرایط بهتر از آیفون ۱۱ پرو مکس نیست؛ فقط وقتی متوجه تفاوت نمایشگر این گوشی می‌شوید که از نزدیک به آن‌ها نگاه کنید و در واقع تغییر بزرگی ایجاد نشده است.

آنچه قابل توجه است این است که نمایشگر پیمایش بین صفحات را در حالت «پایدارتری» انجام می‌دهد و جابجایی بین خطوط متن، بدون لرزش انجام می‌شود و متن‌ها نیز هنگام جابجایی واضح‌تر نشان داده می‌شوند. در بالا گفتیم که این قابلیت یک ویژگی لوکس است و در مقابل هم آیفون ۱۳ پرو مکس هم یکی از لوکس‌ترین گوشی‌های موجود در بازار است و اپل هم باید زودتر این قابلیت را اضافه می‌کرد و حالا هم برای این کار دیر شده است.

یکی دیگر از مزایای نمایشگر ۱۲۰ هرتزی هنگام بازی است. به لطف نرخ نوسازی اضافه شده حرکت روان‌تر و واکنش سریع‌تر و عملکرد فوق‌العاده هنگام بازی خواهید داشت؛ اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، تفاوت خیلی تفاوت خاصی در مقایسه با نسخه قبلی در آن ایجاد نشده است.

برای امتحان، دو بازی Alto’s Odyssey و Grid Autosport را انتخاب کردیم و به نظر می‌رسید که هر دو بازی با نرمی و عملکرد گرافیکی دقیقا یکسان با آیفون ۱۱ پرو مکس اجرا می‌شود.

از حف‌های من بد برداشت نکنید! نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در این گوشی خوب عمل می‌کند اما به نظر می‌رسد که غیر از روانی نمایشگر، چیز زیادی به شما نمی‌دهد. توسعه‌دهندگان باید بازی‌های خود را برای استفاده از نرمی ۱۲۰ هرتز بهینه کنند و احتمالا در آینده این تغییر بیشتر قابل رویت باشد.

همچنین، اپل اعلام کرده که حداکثر روشنایی صفحه را به ۱۲۰۰ نیت (روشن‌تر از بسیاری گوشی‌های هوشمند دیگر) رسانده است. مشاهده محتوا در نور مستقیم خورشید، روی نمایشگر این گوشی در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو مکس، آسان‌تر بود؛ اگرچه وقتی سعی می‌کنید فیلمی را در نور مستقیم خورشید نگاه کنید، بازتاب صفحه کمی شما را اذیت می‌کند.

با تمام این موارد، افزایش روشنایی نمایشگر باعث شده تا آیفون ۱۳ پرو مکس بیش از هر آیفون دیگری قابلیت استفاده داشته باشد و نشان می‌دهد که اپل تمرکز خود را روی تغییر استفاده روزمره از گوشی‌های خود گذاشته است.

جمع‌بندی این تغییرات باعث شده تا آیفون ۱۳ پرو مکس نمایشگر OLED فوق‌العاده‌ای داشته باشد. تولید رنگ‌های زیبا و استفاده مناسب از قابلیت‌های مانند پخش Dolby Vision برای تماشای فیلم‌ها با جزئیات و وضوح بالا، تکمیل‌کننده مجموعه نمایشگر هستند. ترکیب کلی نمایشگر بسیار خیره‌کننده است؛ حتی اگر فناوری آن جدید نباشد.

بررسی عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس

عمر باتری

قبلا هم گفتیم که عمر باتری می‌تواند یکی از دلایل بزرگ‌ برای خرید این گوشی باشد. درست است که همه به دنبال تهیه گوشی با نمایشگر عالی و با کیفیت هستند؛ اما داشتن یک آیفون با عمر باتری مناسب، افراد زیادی را به سمت خرید این گوشی می‌کشاند.

چرا همه از عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس تعریف می‌کنند؟ خب، چون واقعا باتری آن بزرگ است. در یک مصرف روزانه «متوسط» (عمدتا شامل وب‌گردی و پخش موسیقی با کمی از استفاده از GPS است)، گوشی از ساعت ۷:۳۰ دقیقه از شارژ جدا شد و ساعت ۴ صبح، به لطف دانلود بازی سنگین، باتری آن به به اتمام رسید. یعنی این گوشی ۳۵ ساعت عمر باتری دارد.

طی یک آزمایش باتری بین این گوشی و آیفون ۱۱ پرو مکس، هر دو گوشی با باتری ۱۰۰ درصد تست را آغاز کردند و پس از ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه پخش ویدئوی یوتیوب، مدل قدیمی‌تر (که بیش از یک سال از استفاده از گذشته و باتری کمی ضعیف شده است) به شارژ باتری ۸۱ درصد رسید؛ در حالی که باتری آیفون ۱۳ پرو مکس روی ۹۱ درصد بود.

عمر باتری-1

البته آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین عمر باتری در بین گوشی‌ها را ندارد. در یک آزمایش سنگین، با ساعت‌ها استفاده از دوربین، پخش اسپاتیفای در پس‌زمینه، خارج شدن از محدوده سیگنال‌دهی آنتن، برقراری تماس تلفنی، استفاده از یوتیوب و در کل، استفاده زیاد از گوشی، این گوشی تا ۱۴ ساعت روشن ماند.

این وسط فراموش نکنیم که اپل دوباره یک بازی غیرعادلانه در پیش گرفته و آداپتور شارژ داخل جعبه قرار نداده است. البته درست است که باعث صرفه‌جویی در زباله‌های مصرفه‌کنندگان می‌شود؛ چون بسیاری از کاربران آیفون احتمالا چندین آداپتور لایتنینگ دارند.

همچنین می‌توان وجود کابل USB-C به لایتنینگ در جعبه را نیز توجیه کرد؛ چون کاربران می‌توانند گوشی خود را به راحتی مک‌بوک یا لپ‌تاپ‌های موجود در بازار متصل کنند. علاوه بر این، کابل جدید سرعت شارژ را نیز افزایش می‌دهد؛ به طوری که می‌توانید یک آداپتور ۲۰ واتی از بازار تهیه کنید و گوشی خود را با سرعت بالا شارژ کنید.

طبق آزمایش‌های ما، آیفون ۱۳ پرو مکس در زمان ۱۵ دقیقه به اندازه یک سوم شارژ می‌شود و این مقدار شارژ برای ۱۰ ساعت استفاده کافی خواهد بود. ۱۵ دقیقه شارژ بیشتر، شارژ گوشی را به ۵۳ درصد می‌رساند اما پس از این زمان سرعت شارژ کاهش می‌یابد. میزان باتری پس از یک ساعت شارژ به ۸۰ درصد می‌رسد و سپس برای رسیدن به ۱۰۰ درصد به ۸۰ دقیقه دیگر نیاز دارد.

بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

پس از باتری، دومین موردی که می‌توان به عنوان دلیل اصلی خرید پرچمدار جدید آیفون دانست، دوربین آن است. با اینکه پیشرفت‌ها در اینجا فقط اصلاحاتی در دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس است؛ اما در بعضی موارد چشمگیر و کاربردی هستند.

بیایید کمی به این تغییرات نگاه کنیم: دوربین اصلی (که اپل آن را عریض می‌نامد) دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۹ میکرون‌متر است که بزرگ‌ترین سنسوری که تاکنون اپل در گوشی‌های خود قرار داده است تا نور بیشتری را جذب کند. دیافراگم f/1.5 این دوربین به شما اجازه می‌دهد تا تصاویر چشمگیری در نور کم ثبت کنید.

سنسور اولتراواید نیز ارتقا یافته دارای ۱۲ مگاپیکسل و مشابه نمونه سال گذشته است اما این بار حالت Night Mode اپل را نیز با خود به همراه دارد و می‌تواند عکس‌های خیره‌کننده‌ای در شرایط نوری خیلی تاریک ثبت کند؛ البته اگر بتوانید گوشی را برای مدت مناسب ثابت نگه دارید.

لنز تله‌فوتو که می‌تواند روی اجسام در فاصله دور زوم کند، ارتقا یافته تا بتواند سه بار به صورت اپتیکال زوم کند. به بیان ساده‌تر، تصویر را از نظر فیزیکی بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ نه اینکه به صورت دیجیتالی این کار را انجام دهد و عکسی بی‌کیفیت تولید کند. متاسفانه فاصله زوم ثابت است؛ اما چیپست آیفون به خوبی از پس کار برمی‌آید و زوم دیجیتالی در اختیار شما قرار می‌دهد.

عکاسی ماکرو

یکی از تغییرات دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس حالت عکاسی ماکرو (Macrophotography) است که وقتی گوشی را به سوژه نزدیک می‌کنید، فورا فعال می‌شود و می‌توانید به راحتی عکس‌های ماکرو ثبت کنید.

در عمل، زمانی که گوشی را به سوژه نزدیک می‌کنید، سایه گوشی روی برخی از سوژه‌ها می‌افتد؛ در نتیجه تصاویر با مشکل مواجه می‌شوند. البته ما توانستیم عکس‌های خوبی در این حالت ثبت کنیم که آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

عکاسی در نور کم و حالت Night Mode

اپل هر سه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس را بهینه کرده تا عملکرد بهتری در نور کم داشته باشند. اولین مورد این است که معمولا عکس‌های ثبت شده در نور کم (بدون استفاده از نوردهی طولانی و روشن کردن حالت نایت مود) بسیار روشن هستند. همه جزئیات واضح و روشن هستند؛ البته کمی بهم ریختگی در تصاویر وجود دارد اما در کل، این گوشی بهترین عکس‌ها را در نور کم می‌گیرد.

این اتفاق تا حدودی به لطف سنسور جدید امکان‌پذیر شده است اما استفاده از حسگر LiDAR (که از لیزر برای تشخیص سطوح استفاده می‌کند) و همچنین لرزش‌گیر فوق‌العاده گوشی باعث می‌شود تا فوکوس عالی باشد و تصاویر روشن به نظر برسند.

این تصویر از چیزی که چشم انسان می‌بیند روشن‌تر است.

یکی از قابلیت‌های دوربین این گوشی در نور کم این است که هنگام زوم در نور کم، به جای استفاده از زوم اپتیکال لنز تله‌فوتو، استفاده از زوم دیجیتالی سنسور عریض است؛ چرا که دوربین اصلی گشودگی دیافراگم بیشتری نسبت به دوربین تله‌فوتو دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سنسور جدید این است که حالت نایت مود همیشه فعال نمی‌شود. با اینکه نتایج عکاسی در این شرایط ممکن است فوق‌العاده باشد؛ زمانی که قصد دارید عکس سریعی در شب بگیرید، باید یک یا دو ثانیه گوشی را ثابت نگه دارید و این مسئله آزاردهنده است. به همین خاطر سنسور جدید معمولا از حالت نایت مود استفاده نمی‌کند.

Photographic Styles (سبک‌های عکاسی)

اپل با استفاده از Photographic Styles به عنوان یک قابلیت جدید بزرگ، کار عجیبی کرد. با اینکه چند حالت از قبل در دوربین برای بهتر کردن تصویر وجود دارد؛ نمی‌توان تفاوت این ویژگی را نمی‌تواتن خیلی متوجه شد. آنچه در این ویژگی اتفاق می‌افتد این است که هنگام عکس گرفتن، رنگ و کنتراست تصویر تغییر می‌کند و چیزی نیست که پس از ثبت تصویر بتوان آن را اعمال کرد.

این بدان معنی است که هر زمان که بخواهید می‌توانید تصاویری با کنتراست بالاتر ثبت کنید یا اگر بخواهید می‌توانید چند عکس با گرمی بیشتر تهیه کنید.

Photographic Styles بیشتر شبیه سبک‌های عکاسی دوربین‌های DSLR یا بدون آینه است تا فیلتر اینستاگرامی؛ این ویژگی با اینکه زیاد استفاده نمی‌شود اما لایه جدید جالبی از قابلیت‌ها را به دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس اضافه می‌کند.

Cinematic Mode (حالت سینمایی)

قابلیت جدید دیگر ۱۳ پرو مکس، حالت سینمایی است. جایی که فوکوس، بسته به تمرکز بیننده به طور خودکار تغییر می‌کند. یعنی اگر سوژه شما به شخص دیگری نگاه کند و صحبت خود را قطع کند، فوکوس از شخص اول برداشته شده و او محو می‌شود. این کار می‌توانید حتی پس از پایان فیلمبرداری و زمان تدوین نیز آنطور که می‌خواهید فوکوس را تغییر دهید.

 

ممکن است فکر کنید که این حالت برای فیلم‌برداران حرفه‌ای طراحی شده است؛ اما با توجه به اینکه قابلیت مورد بحث ما در سه مدل دیگر خانواده آیفون ۱۳ نیز استفاده شده است، می‌توان گفت که این ویژگی صرفا برای افراد حرفه‌ای آماده نشده و کاربران معمولی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

Portrait mode (حالت پرتره)

بهبود بعدی انجام شده توسط اپل، محو کردن پس‌زمینه در حالت پرتره برای دوربین‌های جلو و عقب است. دوربین TrueDepth جلو سلفی‌های خیره‌کننده‌ای (با توجه به سوژه اصلی) ثبت می‌کند و تصاویر پرتره ثبت شده با دوربین عقب نیز نتایجی عالی داشت.

عناصر اصلی عکس‌های حالت پرتره که بهبود یافته است عبارتند از: نور طبیعی‌تر و عمق میدان یا جلوه‌های «بوکه» نیز بهبود یافته است؛ به طوری که موارد اصلی به خوبی فوکوس شده‌اند (مانند سر و موهای سوژه).

شما می‌توانید از حالت پرتره برای عکاسی از اجسام ساکن که انسان یا حیوان نیستند نیز استفاده کنید. البته حالت پرتره فقط در زوم 1x یا 3x کار می‌کند. 

ProRaw

ProRaw

حالت ProRaw دوباره با آیفون ۱۳ پرو مکس برگشته است؛ البته آیفون ۱۳ پرو نیز این قابلیت را دارد. به بیان ساده، اکثر گوشی‌ها با فرمت JPEG عکس می‌گیرند و تصاویر در دوربین برای اصلاح مواردی مانند رنگ و کنتراست پردازش می‌شوند. با این حال، این تصاویر فشرده می‌شوند و بسیاری از داده‌های آن‌ها حذف می‌شوند . دیگر نمی‌‌توانید عکس‌های خود را ویرایش کنید.

اغلب دوربین‌های امروزی به شما اجازه می‌دهند تا در حالت خام یا Raw عکاسی کنید که فایل‌های را به صورت پردازش نشده و فشرده نشده (اما بسیار بزرگ) ثبت می‌کنند و به راحتی می‌توانید میزان نور، رنگ، کنتراست و و دیگر موارد را در آینده تغییر دهید.

ProRaw-1

ProRaw بین این دو حالت بهترین کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا از هوش مصنوعی پردازش تصویر پردازنده A15 استفاده کنید. در این حالت با حفظ تمام اطلاعات تصویر، می‌توانید در صورت نیاز عکس را ویرایش کنید.

حالت دیگری که فیلم‌برداران حرفه‌ای را خوشحال می‌کند، ProRes است که یک فرمت فشرده و با کیفیت بالا ایجاد می‌کند تا به افراد امکان مدیریت فیلم تا 8K را بدهد. پشتیبانی از این فرمت در آیفون برای افرادی مفید است که قصد دارند تبلیغات تجاری یا ویدئوهای پیشرفته ضبط کنند و مستقیما فیلم‌های ویرایش‌شده را ارسال کنند.

عملکرد عالی با iOS 15

عملکرد عالی با iOS 15

اپل ادعاهای زیادی در رابطه با پرچمدار خود دارد و آن را به عنوان یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند بازار معرفی کرده است که با توجه به آزمایش‌های انجام شده کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

درست است که اعداد بنچمارک گفته اپل را تایید می‌کنند اما عملکرد واقعی تعیین‌کننده هستند. مسئله اصلی این است که گوشی‌های هوشمند فعلی به اندازه‌ای قوی هستند که بتوانند کارهایی که می‌خواهید را انجام دهند و از طرفی، آیفون ۱۳ پرو مکس در جابجایی بین اپلیکیشن‌ها بسیار سریع عمل می‌کند که خیلی هم عجیب نیست.

وقتی نوبت به اعداد می‌رسد، نتایج به خوبی نشان‌دهنده برتری این گوشی هستند. در کدگذاری ویدئوهای Adobe از 4K به 1080p، یک ثانیه سریع‌تر از آیفون ۱۲ پرو مکس عمل می‌کند که نشان‌دهنده تایید ادعای اپل نسبت به عملکرد بهتر پردازنده A15 نسبت به نسخه قبلی است.

تعجب‌آ‌ور است که برخی بازی‌های سنگین مانند Grid Autosport در این گوشی سریع لود نمی‌شود؛ البته گرافیک سنگین این بازی به خودی خود هر گوشی دیگری را به چالش می‌کشد اما انتظار می‌رفت که آیفون ۱۳ پرو مکس سریع‌تر از این باشد.

آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با سامسونگ گلکسی S21 اولترا از نظر نرخ فریم، قابلیت چند هسته‌ای و سرعت تبدیل ویدئو خیلی بهتر است و در برخی موارد تقریبا دو برابر سریع‌تر است. با این حال، با کنار گذاشتن اعداد و ارقام، هر دو گوشی بسیار خوب عمل می‌کنند و اگر به دنبال گوشی هستید که شما را در ضبط ویدئوهای با کیفیت بالا و یا کارهای سنگین کمک کند، قطعا آیفون ۱۳ پرو مکس انتخاب شما خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی S21 اولترا

iOS 15 برای اکثر آیفون‌ها عرضه می‌شود؛ بنابراین قابلیت‌های جدید این سیستم‌عامل فقط منحصر به آیفون ۱۳ پرو مکس نیست و می‌توانید از قابلیت‌های این سیستم‌عامل در گوشی‌های قدیمی نیز استفاده کنید.

آیا آیفون ۱۳ پرو مکس گوشی مناسبی است؟

آیا آیفون ۱۳ پرو مکس گوشی مناسبی است؟

به طور خلاصه، اپل بالاخره گوشی هوشمندی با عمر باتری مناسب تولید کرده است. عملکرد پردازنده A15 خارق‌العاده است اما فقط تعداد کمی از کاربران از قدرت کامل آن بهره‌مند می‌شوند. اگر گیمر هستید یا با گوشی خود به تولید محتوا می‌پردازید و فیلم‌ها و تصاویر خود را ویرایش می‌کنید، می‌توانید از این گوشی بهترین استفاده را داشته باشید.

آیفون ۱۳ پرو مکس یکی از بهترین دوربین‌ها را بین گوشی‌های هوشمند دارد که تصاویر واضح و زیبا ثبت می‌کند. حالت ماکرو در این عالی است و رابط کاربری اپلیکیشن دوربین راه‌های زیادی برای بهبود عملکرد عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار شما قرار می‌دهد.

با این حال، اکثر افراد نمی‌توانند با یک دست با این گوشی کار کنند و ممکن است به راحتی گوشی از دست‌شان بیوفتد. اگر گوشی بزرگ نمی‌خواهید، به سراغ آیفون ۱۳ پرو مکس نروید. مسئله بعدی قیمت این گوشی است. برای خرید این گوشی باید هزینه زیادی پرداخت کنید. خوشبختانه نسخه‌های قدیمی آیفون که به iOS 15 آپدیت می‌شوند از نظر قیمت برای خرید منطقی‌تر هستند.

با اینکه در این بررسی حرفی خط و خش روی بدنه گوشی زده نشد و روکش سرامیکی این گوشی کیفیت بالایی دارد؛ اما بدنه برخی نمونه‌های آیفون ۱۲ پرو مکس همکاران ما ساییدگی‌های به خود گرفته‌اند؛ پس پیشنهاد می‌کنیم که برای این گوشی حتما از قاب محافظ استفاده کنید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 31

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

SAM گفت:

دوربین خوب است

ریحانه کوهی گفت:

دوتا ایفون دارم .قیمتش رو میخام

ریحانه کوهی گفت:

دوتا ایفون دارم .قیمتش رو میخام

فاطمه ارین پور گفت:

سلام آیا امکان نصب واتساپ، اینستاگرام، روییکا،ایتا میباشد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
واتساپ و اینستاگرام قابل نصب است و اگر iapps را روی آیفون نصب کنید می‌توانید برنامه های داخلی نظیر روبیکا و ایتا را نیز نصب کنید

باران انزابی گفت:

بله آیا آیفون ۱۳ پرومکس تاشو هست یا با لمس کردن پشت گوشی اسکیرین شات میشه گرفت

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر، تاشو نبوده اما امکان گرفتن اسکرین شات با ضربه زدن به پشت گوشی امکان پذیر است

وحید. شرابی گفت:

چیه مگه این آیفون که قیمتش اینقدر

حسین یوسف زاده گفت:

تصویر زمینه می خوام

سارا شفیعی گفت:

سلام. من ۱۳ پرومکس خریدم ولی کار کرده باتری ۱۰۰ . که بخاطر اپدیت نفر قبلی شد ۹۸ . ولی ۲.۵ ساعت از ۵٪ تا ۱۰۰٪ طول میکشه شارژ بشه . میخواستم بدونم بخاطر اپدیت اینجوری شده و مشکلی نداره؟؟؟؟ یا گوشی ایراد فیزیکی داره؟؟؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مشکل از شارژر و یا کابل شارژ است

تاری وردیان گفت:

سلام چقدر زمان میبره تا ۱۳پرومکس کامل شارژ بشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
طبق آزمایش‌های ما، آیفون ۱۳ پرو مکس در زمان ۱۵ دقیقه به اندازه یک سوم شارژ می‌شود و این مقدار شارژ برای ۱۰ ساعت استفاده کافی خواهد بود. ۱۵ دقیقه شارژ بیشتر، شارژ گوشی را به ۵۳ درصد می‌رساند اما پس از این زمان سرعت شارژ کاهش می‌یابد. میزان باتری پس از یک ساعت شارژ به ۸۰ درصد می‌رسد .

آرش محمدزاده گفت:

اگر شارژ گوشي ايفون ١٣ پرو مكس كامل باشد و بدون استفاده در جايي گذاشته شور تا چند روز گوشي شارژ نگه ميدارد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر دیتا موبایل و یا وای فای آن قطع باشد و اپلیکیشن سنگینی روی آن نصب نباشد، بین یک هفته تا ده روز روشن می‌ماند

نگین منوچهری گفت:

گوشی آیفون ۱۳ پرومکس وقتی خاموشش میکنیم و به شارژ میزنیم خود به خود روشن میشه؟

کرمانی گفت:

سال ساخت 13 پرو مکس

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
آیفون ۱۳ پرو مکس در سال ۲۰۲۱ معرفی و عرضه شد

مسیح گفت:

تفاوت‌های آیفون ۱۳ رو میشه بفرمایزد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
آیفون ۱۳ و ۱۳ مکس از ویژگی مشابهی برخوردارند اما آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس از باتری، نمایشگر و دوربین قدرتمندتری برخوردار هستند

ماهان توکلی گفت:

۱۰۰۰۰۰۰۰

ماهان توکلی گفت:

ماهان

فرزاد گفت:

سلام. عکسی که با دوربین ۱۳ پرومکس گرفته میشه، حداکثر چند مگ می تواند باشد؟ مرسی

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
حداکثر ۱۲ مگاپیکسل است

ایشین رشیدی گفت:

عکس ایفون x

هالبی خانی گفت:

دوربین آیفون خوب است

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در عالی بودن تصاویر ثبت شده توسط دورین آیفون ۱۳ پرو مکس هیچ شکی نیست

اتنا احمدی گفت:

ایا ایفون ۱۳ پرومکس رایگان است

احسان گفت:

چند گوشی آیفون 13 پورو آبی تون

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر مجود نداریم به محض شارژ موجودی کالا قیمت هم درج میشه

اکرمی گفت:

سلام وقت بخیر نه ممنونم ازتون 🌹

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خواهش می‌کنم