etebarkala snappay
etebarkala snappay

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

5
(1)
عاطفه تاسا
1 سال پیش
دلایلی خالی شدن شارژ گوشی

 عمر باتری زیاد، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک گوشی هوشمند خوب است. مخصوصا زمانی که خارج از خانه هستیم و به گوشی خود نیاز داریم. گاهی اوقات ساعت‌ها زمان می‌برد تا باتری گوشی به طور کامل شارژ شود. اما عمر باتری، حتی به نصب این زمان هم نمی‌رسد و سریع تخلیه می‌شود. علت این موضوع چیست؟ تخلیه غیر عادی شارژ باتری گوشی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در دست گرفتن کنترل این عوامل، می‌تواند به شما در افزایش عمر باتری گوشی کمک زیادی کند. با مجله اعتبارکالا تا پایان این مقاله همراه باشید تا دلایل تخلیه سریع شارژ گوشی و راه‌های حل این مشکل را بررسی کنیم.  

چرا شارژ گوشی زود تخلیه می شود؟ 

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، تخلیه غیر عادی شارژ گوشی موبایل دلایل مختلفی دارد. ما در این مقاله ۶ مورد از مهم‌ترین این عوامل را ذکر کرده و مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد فناوری 5G، کدام گوشی ها اینترنت نسل پنجم دارند؟

۱. زیاد بودن میزان درخشندگی نمایشگر گوشی 

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

زیاد بودن میزان درخشندگی نمایشگر گوشی، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل تخلیه غیر عادی شارژ گوشی است. اگر درخشندگی نمایشگر گوشی را روی حداکثر تنظیم کنید، دید شما آسان‌تر خواهد بود. مخصوصا اگر در یک روز آفتابی بیرون از خانه باشید. 

اما این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روی مصرف انرژی گوشی شما می‌گذارد. زیرا از میان قطعات و قسمت‌های مختلف یک گوشی موبایل، نمایشگر اصلی‌ترین مصرف کننده انرژی است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم، روشنایی صفحه نمایش را حتی الامکان در مکان‌هایی که نیاز به درخشندگی زیاد ندارید، به حداقل برسانید تا عمر باتری گوشی شما کاهش نیابد. 

بیشتر بخوانید: دلیل خاموش نشدن صفحه گوشی چیست؟

اگر نمایشگر گوشی به قابلیت تنظیم اتوماتیک نور صفحه نمایش، با توجه  به نور محیط مجهز باشد، بهتر است. به این ترتیب نور نمایشگر گوشی شما در محیط‌های تاریک، کم و در محیط‌های پر نور زیاد می‌شود. برای فعال کردن این قابلیت، گام‌های زیر را بپیمایید: 

۱. ابتدا به برنامه Settings گوشی خود مراجعه کنید. 

۲. سپس به بخش «Display» بروید. اگر نام این گزینه را بین گزینه‌های موجود مشاهده نکردید، روی گزینه «Display and Brightness» کلیک کنید. این به اندروید یا iOS بودن گوشی شما بستگی دارد. 

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن
عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

۳. سپس گزینه «Adaptive Brightness» را فعال کنید.      

اما همانطور که گفته شد، استفاده از صفحه نمایش کم نور، همیشه آسان نیست. به خصوص زمانی که بینایی شما ضعیف باشد. بنابراین شاید این سوال به ذهن شما برسد که برای کاهش مصرف باتری، به جز کاهش روشنایی صفحه چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟   

یک راه حل ساده این است که صفحه برنامه‌هایی که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید و همچنین صفحه عمومی گوشی خود را به حالت تاریک (dark Mode) تغییر دهید. شاید تصور کنید با انجام این کار همه جای رابط کاربری گوشی شما تیره و تار شود. اما اینطور نیست. این حالت تنها رنگ منوی سفید استاندارد و همچنین پس زمینه برنامه‌ها را به رنگ تیره درمی‌آورد. این روش باعث می‌شود به میزان قابل توجهی در مصرف باتری گوشی صرفه جویی شود. برای تغییر حالت صفحه نمایش به Dark Mode مراحل زیر را طی کنید: 

  • ابتدا  به بخش Settings گوشی خود بروید. 
  • روی گزینه Display کلیک کنید.
  • سپس گزینه  «Advanced» را انتخاب کنید.  
  • در پایین صفحه گزینه‌ای به نام «Device Theme» را خواهید دید. روی این گزینه ضربه بزنید.  
  • در این مرحله صفحه‌ای جدید برای شما باز خواهد شد. در این صفحه روی گزینه «Dark» کلیک کنید. 

به همین راحتی تم گوشی شما به حالت تاریک تغییر خواهد یافت. 

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه‌ ها را روی ساعت هوشمند نصب کنیم؟

۲. فعال بودن برنامه های پس زمینه 

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

برنامه‌های پس زمینه، حتی زمانی که از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنید، در پس زمینه تلفن همراه شما اجرا می‌شوند. برای مثال برنامه‌هایی مثل فیلترشکن‌ها، آنتی ویروس‌ها، برنامه‌های ردیابی سلامتی و برنامه تقویم از جمله برنامه‌های پس زمینه هستند. این برنامه‌ها بدون نیاز به حضور شما بر جنبه‌های خاصی از گوشی شما نظارت و آن‌ها را کنترل می‌کنند. به این ترتیب باتری گوشی را تخلیه می‌کنند و انرژی زیادی مصرف می‌کنند. شما به اجرای برخی از این برنامه‌ها در پس زمینه نیازی ندارید و می‌توانید اجرای آن‌ها در پس زمینه را متوقف کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید: 

۱. به برنامه Settings گوشی بروید. 

۲. اگر از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، روی گزینه «Device care» و در صورتی که گوشی شما آیفون است، روی گزینه «Battery» کلیک کنید. 

۳. سپس باید گزینه «Battery Optimization» یا بهینه سازی باتری را مشاهده کنید. اگر این گزینه فعال باشد، هر برنامه‌ غیر ضروری که در پس زمینه در حال اجرا است را خواهد بست. 

بیشتر بخوانید: چگونه با حذف برنامه ها سرعت گوشی خود را بالا ببریم؟

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن
عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

۳. متصل بودن مداوم به اینترنت وای فای یا دیتای موبایل 

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

برخی از کاربران، دیتای موبایل یا Wi-Fi خود را همواره فعال نگه می‌دارند و دوست دارند همیشه آنلاین باشند. این کار باعث می‌شود باتری گوشی شما به میزان قابل توجهی تخلیه شود. اگر همیشه به اینترنت متصل باشید، به صورت مداوم نوتیفیکیشن‌ها و آپدیت‌های پس زمینه را دریافت می‌کنید. در حالی که اصلا به آن‌ها نیازی ندارید و غیر ضروری هستند. 

برای افزایش عمر باتری،  شب‌ها قبل از خواب وای فای گوشی خود را خاموش کنید و آن را در حالت پرواز یا Airplane Mode بگذارید. اما اگر منتظر یک تماس ضروری و اضطراری هستید می‌توانید تنها وای فای یا دیتای گوشی خود را غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که تنظیم تلفن همراه به حالت do not disturb اینترنت وای فای یا داده‌‌ی تلفن همراه شما را خاموش نمی‌کند. 

۴. قدیمی بودن گوشی 

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

برخی اوقت تخلیه سریع باتری گوشی مربوط به یک برنامه خاص یا روشن بودن اینترنت گوشی نیست؛ بلکه علت این موضوع مربوط به خود باتری است. گوشی نیز مانند تمام وسایل قدیمی می‌شود و با هر سال گذشتن از عمر آن، شارژ را زودتر تخلیه می‌کند.  بعد از گذشت ۲ یا ۳ سال، باتری آن دیگر قادر نخواهد بود با حداکثر ظرفیت خود کار کند. این باعث می‌شود شارژ آن زودتر از گذشته تخلیه شود. در برخی مواقع خود گوشی، کاهش کیفیت باتری را متوجه می‌شود و این موضوع را با یک نوتیفیکیشن به شما اطلاع می‌دهد. 

اولین چیزی که برای حل این مشکل به ذهن می‌رسد، تعویض باتری معیوب است. استفاده از این راه حل، بسیار ارزان‌تر از تعویض خود گوشی و خریدن یک گوشی جدید است و می‌‌تواند مشکل خالی شدن سریع باتری شما را حل کند. قیمت باتری گوشی بسته به مدل گوشی شما ممکن است متفاوت باشد. راه حل بعدی برای این مشکل، تعویض گوشی هوشمند است. اگر مدت زمان زیادی از خرید گوشی گذشته است و علاوه بر باتری، سایر ویژگی‌ها و امکانات گوشی نیز کیفیت خود را از دست داده‌اند؛ تصمیم عاقلانه و منطقی تعویض گوشی است. 

۵. برنامه های مسیریابی 

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

تعداد زیادی برنامه برای ردیابی موقعیت مکانی و مسیر یابی توسعه داده شده‌اند. Google Maps معروف‌ترین این برنامه‌ها است. بیشتر کاربران گمان می‌کنند این برنامه‌ها تنها زمانی که مستقیما از آن‌ها استفاده می‌کنند، موقعیت مکانی آن‌ها را ردیابی می‌کند. اما اینطور نیست و برنامه‌های ریابی موقعیت مکانی، این کار را به صورت دائمی انجام می‌دهند. این نظارت دائمی موقعیت مکانی، نیاز به صرف انرژی زیادی دارد و می‌تواند عمر باتری گوشی شما را کاهش دهد. 

آسان‌ترین کار برای متوقف کردن ردیابی موقعیت مکانی، غیر فعال کردن لوکیشن گوشی است. شما می‌توانید این کار را با منوی کشویی که در بالای صفحه گوشی وجود دارد انجام دهید. اگر می‌خواهید قابلیت ردیابی مکانی تنها برای برنامه‌هایی خاص روی گوشی غیر فعال شود، می‌توانید این کار را برای هر برنامه به صورت جداگانه، از طریق بخش «Permissions» در Settings آن برنامه انجام دهید.  

۶. وجود بدافزار و ویروس روی گوشی        

عوامل خالی شدن شارژ گوشی و راه های برطرف کردن آن

 ویروس‌ها و بدافزارهای مختلف ممکن است از طریق فضای اینترنت یا نصب برنامه‌های مختلف، وارد گوشی شما شوند. ویروس‌ها با وارد شدن به گوشی شما از منابع آن از جمله CPU و باتری استفاده می‌کنند و به این ترتیب باعث تخلیه سریع‌تر باتری گوشی می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: چطور بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟

اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید اما مشکل کم بودن عمر باتری گوشی شما برطرف نشد، باید به ویروسی بودن گوشی شک کنید. از جمله علائم وجود ویروس روی گوشی، داغ شدن بی دلیل آن، کاهش عمر باتری و دریافت نوتیفیکیشن‌های زیاد و بی ربط از گوشی است. اگر به ویروسی شدن گوشی خود شک دارید، گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید. اصطلاحا آن را Reset factory کنید. البته دقت داشته باشید که قبل از این کار از اطلاعات مهم روی گوشی بکاپ تهیه کنید. 

سخن آخر 

ما در این مقاله ۶ دلیل مهم و عمده کاهش عمر باتری را بررسی و ذکر کردیم. این عوامل شامل قدیمی بودن گوشی، وجود بدافزار و ویروس روی گوشی، زیاد بودن درخشندگی نمایشگر گوشی، برنامه‌های ردیابی موقعیت مکانی و مسیریابی، فعال بودن برنامه‌های پس زمینه و فعال بودن مداوم اینترنت وای فای یا دیتای گوشی هستند. روش حل هر یک از این مشکلات نیز در داخل هر بخش گفته شده است. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :