etebarkala snappay
etebarkala snappay

چطور بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟

5
(7)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
چطور بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟

این روزها صنعت گوشی‌های هوشمند هر روز درحال پیشرفت است و دیگر نمی‌توان این دستگاه‌ها را تنها یک گوشی ساده دانست. امروزه گوشی‌های هوشمندی که در دست اکثر افراد جامعه مشاهده می‌شود، کامپیوتری میلیون‌ها برابر پیشرفته‌تر از سیستمی است که در سال ۱۹۶۹ به انسان در فرود آمدن بر روی ماه کمک کرد. 

همانطور که استفاده از گوشی‌های هوشمند هر روز در میان مردم بیشتر و بیشتر می‌شود؛ تعداد بدافزارها و ویروس‌هایی که این دستگاه‌ها را تهدید می‌کنند نیز بیشتر می‌شود. این بدافزارها در واقع نرم افزارهایی هستند که برای کنترل گوشی‌های هوشمند به صورت مخفیانه و دزدیدن اطلاعات آن‌ها ساخته شده‌اند. ما امروز در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور بفهمید گوشی هوشمند شما آلوده به ویروس شده است. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

هفت نشانه که میگویند گوشی شما ویروسی شده است

متاسفانه حتی اگر تمام اقدامات پیشگیرانه را درست انجام داده باشی، ممکن است همین حالا نیز گوشی شما به ویروس آلوده شده باشد. ما در این مقاله ۷ روش و نشانه‌ای که از طریق آن‌ها می‌توانید از آلوده شدن گوشی خود به ویروس آگاه شوید را به شما آموزش خواهیم داد. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

۱. تبلیغات سرسام آور

چطور بفهمیم گوشی ویروسی وشده است؟

اگر وقتی اینترنت خود را باز می‌کنید مدام برای شما پیام‌های تبلیغاتی فرستاده می‌شود؛ ممکن است در گوشی خود نرم افزارهای تبلیغاتی (Adware) داشته باشید. این نرم افزارهای تبلیغاتی نوعی بدافزار هستند که گوشی شما را آلوده کرده و به نرم افزارهای مختلف نصب شده روی گوشی شما آسیب وارد می‌کنند. پس اگر از منابع مختلف پاپ آپ‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنید، این می‌تواند نشانه٬ای بر ویروسی شدن گوشی شما باشد.  

۲. مخاطبینتان از طرف شما پیامک‌‌های عجیب دریافت می‌کنند

چطور بفهمیم گوشی ویروسی وشده است؟

ویروسی به نام Flubot وجود دارد که مانند ویروس‌های کامپیوتری است و می‌تواند از طریق دانلود برنامه‌های آلوده ویا کلیک روی لینکی ناشناس روی گوشی شما نصب شود و آن را آلوده کند. در صورتی که این ویروس موفق به نصب برروی گوشی شما شود، بدون آنکه شما متوجه شوید، شروع به فرستادن پیامک‌هایی حاوی لینک به مخاطبین شما می‌کند  تا گوشی آن‌ها را نیز آلوده کند پیامک‌هایی مثل :

  •  بسته شما به مقصد نرسید. 
  • بسته شما امروز به دست شما خواهد رسید.
  • شما پیامی از طرف فلان مخاطب دارید با کلیک بر روی لینک زیر آن را دریافت کنید.

این ویروس می‎تواند پیام‌های شما را بخواند، به مخاطبین شما پیام بفرستد، مکانیزم امنیتی برنامه Google Play گوشی شما را از کار بیندازند، شماره‌هایی را به لیست بلاک شما اضافه کند و اپلیکیشن‌های مختلف را Uninstall کند.

۳. کند شدن عملکرد گوشی شما 

همانطور که گفته شد، گوشی نیز مانند کامپیوتر است و در صورتی که به ویروسی آلوده شود، عملکرد آن کند می‌‌شود. این ویروس‌ها با دسترسی به یک اپلیکیشن خاص باعث تاثیر بر روی عملکرد سایر اپلیکیشن‌ها می‌شوند.

۴. یافتن برنامه‌های جدیدی که شما آن‌ها را نصب نکرده‌اید

چطور بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟

یک بد افزار برای دست یافتن به هدف خود و دسترسی به قسمت خاصی از گوشی شما ممکن است لازم داشته باشد برنامه‌های خاصی را دانلود و روی گوشی شما نصب کند. پس اگر در لیست برنامه‌هایتان موردی عجیب را مشاهده کردید که آن را قبلا خودتان دانلود و نصب نکرده‌اید، این می‌تواند نشانه‌ای بر وجود ویروس در گوشی شما باشد. این برنامه‌ها اغلب خود حاوی ویروس هستند. پس اگر جنین برنامه‌ای را روی گوشی خود مشاهده کردید، به هیچ وجه آن را باز نکنید.

۵. مصرف اینترنت زیاد و غیرعادی 

برنامه‌های بدافزار برای دریافت و ارسال پیام به سازندگانشان، نیاز به اینترنت دارند. به همین دلیل اگر ویروسی روی گوشی شما نصب شده باشد، مصرف اینترنت شما به صورت غیرعادی بالا خواهد رفت و این ویروس‌ها خرجی اضافی روی دست شما خواهند گذاشت. اگر به این مورد شک دارید می‌توانید با ابزارهایی که گوشی شما برای رصد کردن میزان اینترنت مصرفی هر اپلیکیشن در اختیارتان قرار داده است؛ میزان اینترنت مصرفی هر برنامه را مشاهده کنید. اگر میزان اینترنت مصرفی یک اپلیکیشن از حد عادی بالاتر بود، می‌توانید به ویروسی بودن آن شک کنید. 

۶. کاهش عمر باتری 

 کاهش عمر باتری به صورت ناگهانی می‌تواند نشانه آن باشد که شما برنامه‌ای حاوی باگ را روی گوشی خود نصب کرده‌اید. این مورد همچنین می‌تواند نشانه‌ای بر وجود ویروس‌هایی در گوشی شما باشد که به سرعت در حال جمع آوری اطلاعات شما هستند و به همین دلیل شارژ گوشی شما را مصرف می‌کنند. 

۷. داغ شدن بیش از حد گوشی 

چطور بفهمیم گوشی ویروسی وشده است؟

بد افزارها می‌توانند از رم و CPU گوشی شما استفاده کنند و این کار را به سرعت انجام می‌دهند. اگر گوشی شما ناگهان بدون دلیل خاصی شروع به داغ شدن کرد، می‌توانید به ویروسی شدن آن شک کنید. البته این مشکل ممکن است علت‌های دیگری نیز داشته باشد. اما آلوده شدن گوشی به ویروس نیز می‌تواند یکی از دلایل احتمالی آن باشد.

شما می‌توانید برای حفاظت گوشی خود از ویروس‌ها از برنامه‌های اسکن ویروس و یا آنتی ویروس روی گوشی خود استفاده کنید. فقط باید قبل از نصب چنین برنامه‌هایی تحقیق کنید و دقت داشته باشید که آنتی ویروس مناسبی را روی گوشی خود نصب کنید.

ما در این مقاله ۷ نشانه وجود ویروس در گوشی را معرفی و آن‌ها را بررسی کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.  

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 7

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :