etebarkala snappay
etebarkala snappay

صفر تا صد فناوری 5G، کدام گوشی ها اینترنت نسل پنجم دارند؟

5
(1)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
فناوری 5G چیست؟

اخیرا نام فناوری 5G زیاد به گوشی کاربران می‌رسد. مخصوصا زمانی که قصد خرید گوشی هوشمند داشته باشید و گزینه‌های زیادی با پشتیبانی از فناوری 4G یا 5G پیش روی شما قرار داشته باشند. شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های زیادی را با پشتیبانی از فناوری 5G روانه بازار کرده‌اند. 

این فناوری مختص گوشی‌های رده بالا و گران قیمت نیست و بسیاری از گوشی‌های میان رده نیز به این تکنولوژی مجهز هستند. با وجود اینکه تعداد زیادی از این گوشی‌ها تا به حال وارد ایران شده‌اند و کاربران زیادی آن‌ها را خریداری کرده‌اند؛ اما هنوز فناوری 5G در ایران کاربردی ندارد. زیرا هنوز این تکنولوژی در ایران پوشش سراسری ندارد. با مجله اعتبارکالا همراه باشید تا این فناوری جدید را بیشتر بررسی کنیم. 

این مطلب را هم بخوانید: چگونه سرعت اینترنت را بهبود ببخشیم؟

فناوری 5G چیست؟ 

فناوری 5G چیست ؟

فناوری 5G، نسل پنجم فناوری اینترنت بی سیم است. حرف G ابتدای کلمه انگلیسی Generation به معنای نسل است. فناوری 5G نسل پنجم از تکنولوژی اینترنت موبایل است که پس از شبکه‌های استانداردی نظیر 3G، 2G، 1G و 4G وارد عرصه شده است. این تکنولوژی می‌تواند اطلاعات را با سرعت بیشتر و تاخیر کم‌تری نسبت به تکنولوژی 4G LTE، در بستر شبکه اینترنت انتقال دهد. 

قابلیت اطمینان بیشتر و تجربه کاربری یکپارچه نیز از جمله مزایای این تکنولوژی به حساب می‌آیند. فناوری 5G یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین فناوری‌هایی است که جهان تاکنون به خود دیده. این تکنولوژی اکنون در ابتدای راه خود قرار دارد و هنوز در بسیاری از نقاط دنیا پشتیبانی کامل از آن صورت نمی‌گیرد. در صورتی که زیر ساخت‌های کامل برای پشتیبانی از این تکنولوژی را فراهم کنند، فناوری 5G پتانسیل‌های خود را آشکار خواهد کرد. در ادامه، مزیت‌های تکنولوژی 5G را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید. 

تاریخچه کوتاه فناوری 5G

آیا فناوری 5G  در ایران کاربردی دارد؟

برای فهمیدن مفهوم 5G و مزایای آن، خوب است ابتدا بدانید چه تاریخچه‌ای پشت این تکنولوژی است و قبل از آن از چه فناوری‌های دیگری استفاده می‌شده است. اولین فناوری تلفن همراه که 1G نام داشت، در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و تنها امکان انتقال صدای آنالوگ  را فراهم می‌کرد. این تکنولوژی امکان استفاده از تلفن همراه در داخل ماشین و به طور کلی دور از خانه را فراهم کرده بود. 

نسل بعدی تکنولوژی تلفن همراه، امکان ارسال پیام‌های کوتاه متنی را فراهم می‌کرد. بخش‌هایی از این تکنولوژی را هنوز هم در قابلیت ارسال پیامک در تلفن‌های همراه امروزی مشاهده می‌کنیم. این نسل از تکنولوژی تلفن همراه، در اوایل دهه ۱۹۹۰ معرفی شد. راه اندازی شبکه‌های مورد نیاز برای گوشی‌های هوشمند، تا آن زمان امکان پذیر نبود. زیرا تکنولوژی 2G نمی‌توانست سرعت لازم را فراهم کند. 

تکنولوژی 5g چیست و آیا در ایران کاربردی دارد؟

اما با حرکت به سمت تکنولوژی 3G در سال ۲۰۰۰ سرعت لازم برای راه اندازی این شبکه‌ها نیز فراهم شد و وارد عصر نوینی شدیم. با ظهور شبکه 4G در سال ۲۰۱۰، امکان انتقال داده با سرعت بالا فراهم شد و همین موضوع باعث شد بتوانیم با حداقل بافر، ویدیوها را به صورت آنلاین تماشا کنیم. تکنولوژی 4G بسیاری از دستگاه‌ها و سرویس‌های بر خطی که امروز به آن‌ها متکی هستیم و از آن‌ها لذت می‌بریم را به وجود آورد. 

مزیت‌های اینترنت 5G بر دیگر شبکه‌های اینترنت 

همانطور که پیش‌تر گفته شد، تکنولوژی 5G مزیت‌های فراوانی از جمله سرعت بیشتر انتقال داده، قابلیت اطمینان بیشتر و تاخیر کم‌تر را فراهم می‌کند. اما مزیت‌های این فناوری نوپا به همین جا ختم نمی‌شود. این تکنولوژی تنها نوآوری برای افزایش سرعت و کاهش تاخیر نیست. بلکه تکنولوژی است که نوآوری‌های بسیار مهم دیگر را ممکن می‌کند و این بزرگ‌ترین اهمیت فناوری 5G است. 

سرعت بیشتر 

مزیت اینترنت 5G

به قطع سرعت انتقال داده در اینترنت 5G از هر نوع اینترنت دیگری بیشتر است. حداکثر سرعت انتقال داده در اینترنت 4G به میزان ۳۲ مگابیت بر ثانیه است. اما اینترنت 5G تنها شبکه‌ای است که متوسط سرعت انتقال داده در آن، به بیش از ۱۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و این افزایش سرعت را به صورت تدریجی انجام می‌دهد.

این یعنی اتصال به اینترنت با سرعتی بسیار بیشتر از آن چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم اتفاق خواهد افتاد. این سرعت زیاد، در اختراعاتی نظیر ماشین‌های هوشمند کاربرد زیادی دارد. زیرا این ماشین‌ها برای انجام صحیح محاسبات، نیاز به اینترنتی با سرعت زیاد دارند. 

افزایش ظرفیت اینترنت 

مزیت های اینترنت 5G

اینترنت 5G علاوه بر سرعت، ظرفیت شبکه را نیز افزایش خواهد داد. به این ترتیب افراد بیشتری در یک زمان قادر هستند به شبکه اینترنت متصل باشند. برای مثال جمعیت زیادی را در نظر بگیرید که سعی دارند با گوشی‌های خود به یک شبکه اینترنت متصل شوند. چنین جمعیتی فشار زیادی را بر شبکه وارد می‌کنند. اما با اینترنت 5G امکان ایجاد اتصالات بیشتر به همراه تاخیر کم‌تر و دسترسی گسترده‌تر قابل ارائه خواهد بود. 

زمان پاسخ گویی کوتاه‌تر و یا تاخیر کم‌تر 

مزیت های اینترنت 5G

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مزایای اینترنت 5G فراهم آوردن سرعت بیشتر است. اما مزایای این تکنولوژی، تنها به مرور کردن صفحات اینترنت با سرعت بیشتر و یا دانلود پر سرعت‌تر فایل‌ها و ویدیوها محدود نمی‌شود. مهم‌ترین عاملی که تکنولوژی 5G را قابل اطمینان می‌کند، میزان تاخیر کم آن است. تاخیر کم و سرعت تکنولوژی 5G به نیازهایی بسیار فراتر از فعالیت‌های ساده‌ای مانند دانلود فایل‌ها و یا دیدن ویدیو در یوتیوب پاسخ می‌دهد. این دو ویژگی با هم می‌توانند هر صنعتی اعم از تولیدی، مراقبت‌های بهداشتی و خرده فروشی‌ها را به طور کامل متحول کنند.  

قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری بیشتر 

مزیت های اینترنت 5G

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، ظرفیت بیشتر شبکه 5G باعث شده است این شبکه نسبت به هر شبکه تلفن همراه دیگری، قابل اعتمادتر و سازنده‌تر باشد. اتصال بدون دردسر و عدم قطع تماس‎‌ها، قابلیت اطمینان این شبکه را افزایش می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند اینترنت 5G برای توسعه هوش مصنوعی، استفاده در اینترنت اشیاء (IOT) و استفاده در ماشین‌های هوشمند و خودران، بهترین گزینه باشد و کمک شایانی به این تکنولوژی‌ها بکند. 

انواع اینترنت 5G

در کل ۳ نوع اینترنت 5G وجود دارد: اینترنت 5G باند پایین، اینترنت 5G باند متوسط و اینترنت 5G پهن باند  یا mmWave. در ادامه هر یک از انواع اینترنت 5G را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  

اینترنت 5G باند پایین

این نوع از اینترنت 5G در جهان با عنوان «Blanket layer» شناخته می‌شود و از پایین‌ترین سرعت در میان دیگر انواع  اینترنت 5G بهره مند است. این فناوری می‌تواند ۵۰ مگابیت داده را در یک ثانیه انتقال دهد. اما در عوض می‌تواند مناطق بزرگتری را تحت پوشش قرار دهد. 

یک دکل باند پایین اینترنت 5G می‌تواند امواج رادیویی را با فرکانس ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاهرتز مخابره کند و پوشش کاملی را در یک منطقه بزرگ ارائه دهد. فرکانس پایین این امواج باعث می‌شود آن‌ها طول موج بلندتری داشته باشند و این یعنی این امواج می‌توانند از دیوار نیز رد شوند. بنابراین از ساختمان‌ها رد می‌شوند و یک دکل واحد کافیست تا منطقه مسکونی بزرگی را پوشش دهد. 

مزیت های اینترنت 5G

برای انتقال امواج رادیویی اینترنت 5G باند پایین، از همان دکل هایی استفاده می‌شود که برای انتقال امواج تلویزیون استفاده می‌شوند. با وجود اینکه این نوع اینترنت، کم سرعت‌ترین اینترنت 5G به حساب می‌آید؛ اما سرعت آن ۲۰ درصد از اینترنت 4G بیشتر است. 

اینترنت 5G باند پایین، به صورت تجاری برای ارائه پوشش سراسری و همچنین به صورت خصوصی برای کمک به کسب و کارها برای برقراری ارتباط با پایگاه‌هایی خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعت انرژی یکی از نمونه‌هایی است که این نوع از اینترنت، در آن به کار می‌آید. برای مثال می‌‌توان از اینترنت 5G باند پایین برای ارتباط با میادین نفتی دورافتاده، عملیات معدن کاوی و ارتباط با مزارع توربین‌های بادی استفاده کرد. 

اینترنت 5G باند متوسط  

مزایای اینترنت 5G

این نوع از فناوری 5G می‌تواند با سرعتی ۶ برابر سرعت اینترنت 4G LTE اطلاعات را در بستر اینترنت انتقال دهد. اینترنت 5G باند متوسط، در حال حاضر تنها در برخی از مناطق کلانشهری ایالات متحده آمریکا در دسترس است. این اینترنت می‌تواند مناطقی با وسعت کمتری را نسبت به اینترنت 5G باند پایین پوشش دهد، اما در عوض سرعت بیشتری دارد. 

اینترنت 5G باند متوسط نسبت به اینترنت 5G باند پایین، گزینه مناسب‌تری برای کاربران عادی است. زیرا از نظر سرعت و نزدیکی به دکل، شرایط بهتر و ایده‌آل تری را برای کاربران عادی فراهم می‌کند. دکل‌های این نوع اینترنت 5G می‌توانند امواج رادیویی را با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز تا ۲.۵ گیگاهرتز مخابره کنند. سرعت انتقال داده در اینترنت 5G باند متوسط، بین ۱۰۰ تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه است. 

اینترنت 5G باند بلند یا mmWave   

انواع اینترنت 5G

این نوع از اینترنت 5G، بیشترین سرعت را دارد و می‌تواند امواج رادیویی را با فرکانس بیش از ۲۴ گیگاهرتز مخابره کند. اینترنت mmWave برای ارائه سریع‌ترین سرعت ممکن در فواصل مکانی کوتاه طراحی شده است. عبارت mmWave مخفف «millimeter Wave» است که به معنی موج میلی متری است و می‌تواند حداقل ۱۰ بار سریع‌تر از اینترنت 4G LTE عمل کند. امواج مربوط به این فناوری، برخلاف اینترنت 5G باند پایین، نمی‌توانند از دیوار رد شوند. بنابراین برای استفاده از آن در مناطق مسکونی، باید در هر کوچه یک دکل وجود داشته باشد که بسیار هزینه بر است.

این اینترنت می‌تواند برای مکان‌های پرجمعیت مثل استادیوم‌ها، که جمعیت زیادی در یک زمان واحد می‌خواهند به اینترنت متصل شوند، مورد استفاده قرار گیرد. اینترنت 5G باند بالا، با فراهم کردن ظرفیت بسیار بالا می‌تواند نیاز مناطق پرجمعیت را پاسخ دهد. اینترنت 5G باند بالا یا mmWave در اکثر مواقع می‌تواند سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه را فراهم کند. اما در برخی مواقع نیز توانایی ارائه سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه را دارد. حتی با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه نیز می‌توان یک فیلم کامل با کیفیت بالا را در کم‌تر از یک دقیقه دانلود کرد.     

کدام گوشی ها اینترنت نسل پنجم دارند؟

کدام گوشی های اینترنت نسل پنجم دارند؟

در حال حاضر گوشی‌های زیادی با پشتیبانی از شبکه اینترنت 5G در بازار موجود هستند. برندهایی نظیر اپل، سامسونگ، شیائومی، هواوی و وان پلاس، گوشی‌های زیادی را با پشتیبانی از این تکنولوژی روانه بازار کرده‌اند که وارد ایران نیز شده‌اند. 

اگر می‌خواهید بدانید آیا گوشی شما از تکنولوژی 5G پشتیبانی می‌کند یا نه، باید به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید.اگر در بخش «Networks» جلوی نام سیم کارت خود عبارت 2G/3G/4G/5G را مشاهده کردید، گوشی شما از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند.

 بهترین گوشی‌هایی که از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از: 

  • آیفون ۱۴ پرومکس 
  • آیفون ۱۳ پرومکس  
  • سامسونگ گلکسی S22 Ultra
  • آیفون ۱۴
  • گوگل پیکسل ۶ 
  • سامسونگ گلکسی A53
  • وان پلاس ۱۰ پرو 
  • آیفون SE 2022
  • سامسونگ گلکسی A73 5G
  • سامسونگ گلکسی A33 5G
  • سامسونگ گلکسی A52s 5G

این مطلب را هم بخوانید: بررسی گوشی هوشمند سامسونگ Galaxy S22 Ultra

آیا اینترنت 5G در ایران وجود دارد؟

اولین سایت ارائه دهنده تکنولوژی تلفن همراه 5G در مرداد سال ۱۳۹۹ توسط ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری ارتباطات رونمایی شد. سپس دومین سایت نیز توسط همین شرکت و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران واقع در محله امیرآباد راه اندازی شد. این دو سایت، Indoor یا درون ساختمانی بودند. سومین سایت 5G ایرانسل که در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس از آن رونمایی شد، از نوع Outdoor بود. 

این سایت، امکان استفاده مشترکین ایرانسل و همچنین دانشگاهیان دانشگاه تربیت مدرس را از اینترنت 5G فراهم می‌کرد. از آن زمان تا کنون تعداد ۱۱ سایت دیگر در مناطق مختلف کشور توسط اپراتورهای همراه اول و مبین نت ساخته شدند. در حال حاضر تعداد ۱۴ سایت ارائه دهنده اینترنت 5G در نقاط مختلف کشور از جمله مشهد، کیش و تهران راه اندازی شده‌اند؛ اما هنوز پوشش سراسری اینترنت 5G در ایران وجود ندارد و هنوز این تکنولوژی در بخش ثابت خانگی و سازمانی نیز موجود نیست.

آیا اینترنت 5Gدر ایرن کاربرد دارد؟

چهارده سایتی که در ایران خدمات اینترنت 5G را ارائه می‌دهند، هنوز از زیر ساخت‌های اینترنت 4G برای ارائه آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل حتی در صورتی که امکان استفاده از آن برای عموم فراهم شود نیز سرعت این اینترنت به حداکثر خود، نخواهید رسید. در کل، تکنولوژی 5G در تمام نقاط دنیا در دسترس نیست و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ امکان استفاده از آن برای اکثر کشور‌های دنیا فراهم شود.

سخن آخر 

اینترنت 5G چیست؟

فناوری 5G نسل پنجم اینترنت بی سیم یا نسل پنجم فناوری تلفن همراه است که سرعت بیشتر، تاخیر کم‎‌تر و قابلیت اطمینان بیشتری را نسبت به فناوری 4G فرهم می‌کند. افزایش ظرفیت شبکه اینترنت نیز یکی دیگر از مزایای این فناوری نوپا است. افزایش ظرفیت به این معنی است که در یک زمان واحد تعداد افراد بیشتری می‌توانند به یک شبکه اینترنت متصل شوند. 

مزایای اینترنت 5G تنها به دانلود سریع‌تر ویدیوها و یا بازی سریعتر محدود نمی‌شود. این فناوری کاربرد وسیعی در صنایع دارد و تمرکز اصلی آن بر اینترنت اشیاء (IOT) و هوش مصنوعی است. این فناوری با سرعت عالی و تاخیر کم‌تر خود می‌تواند راه را برای نوآوری‌ها و اختراعات بیشتر باز کند که مهم‌ترین مزیت آن است. ۳ نوع اینترنت 5G وجود دارد که سرعت‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند و می‌توانند مساحت‌های مختلفی از مناطق را تحت پوشش خود قرار دهند. 

این ۳ نوع اینترنت 5G عبارت‌اند از: باند پایین، باند متوسط و باند بالا یا mmWave که هر کدام را به صورت کامل در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. پرسرعت‌ترین این فناوری‌ها، فناوری mm Wave یا موج میلیمتری است. با وجود اینکه در سال‌های اخیر اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مبین نت سایت‌هایی را برای ارائه اینترنت 5G در ایران راه اندازی کرده‌اند؛ اما هنوز این تکنولوژی برای استفاده عموم در دسترس نیست و پوشش سراسری در ایران ندارد. 

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم. نظر شما در مورد اینترنت 5G چیست؟ آیا اینترنت 5G در ایران موفق خواهد بود؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ناصرایوبی سفر گفت:

ممنونم از توضیحات کامل و بی نقص شما عزیز وافعا استفاده کردم و به سوالهای بی جواب زیادم پاسخ دادین . سپاس عزیز

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
از حسن نظر شما سپاسگزاریم دوست عزیز

ناصرایوبی گفت:

ممنونم از توضیحات کامل و بی نقص شما عزیز وافعا استفاده کردم و به سوالهای بی جواب زیادم پاسخ دادین . سپاس عزیز

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
از حسن نظر شما سپاسگزاریم دوست عزیز