etebarkala snappay
etebarkala snappay

چگونه با حذف برنامه ها سرعت گوشی خود را بالا ببریم؟

3
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
چگونه با حذف برنامه ها سرعت گوشی خود را بالا ببریم؟

گوشی هوشمند اندرویدی شما قادر است به راحتی هر برنامه‌ای را دانلود و اجرا کند که معمولا این دانلودها از طریق فروشگاه Google Play صورت می‌گیرد. اغلب این برنامه‌ها بدون آنکه متوجه شوید، سرعت گوشی شما را پایین آورده و عملکرد آن را ضعیف می‌کند.

در مدت زمان کمتر از یک سال، گوشی هوشمند شما ده‌ها برنامه مختلف را دانلود و اجرا می‌کند که اگرچه از برخی از این برنامه‌ها همچنان استفاده می‌کنید اما حقیقت این است که بسیاری از این برنامه‌ها بس از مدتی قابل استفاده نیستند و تنها بخشی از حافظه داخلی گوشی‌تان را اشغال کرده‌اند که موجب کندی عملکرد آن می‌شوند. در این بلاگ قرار است نگاهی به این برنامه‌هایی بیاندازیم که موجب کندی گوشی‌ها می‌شوند. اگر مدتی است که سرعت گوشی هوشمند اندرویدی‌تان پایین آمده، این بلاگ را مطالعه کنید؛ احتمالا یکی از این برنامه‌ها عملکرد گوشی را با مشکل مواجه ساخته است. با حذف این برنامه‌های اندرویدی می‌توانید سرعت و عملکرد گوشی هوشمند‌تان را بهبود ببخشید.

برنامه های Bloatware از قبل نصب شده

یکی از نرم‌افزارهایی که تمامی کاربران اندروید به اتفاق از آن متنفر هستند، نرم‌افزار bloatware  است.  بلوت ویرها که به crapware نیز معروف هستند، به نرم افزارهایی گفته می‌شوند که در ازای کارایی و سود اندک شان فضا و منابع زیادی را مصرف می‌کنند. بلوت ویرها اکنون در اکثر موبایل‌های اندروید یافت می‌شوند و گرچه بعضی از این امکانات (یا بلوت ویرها) واقعا مفید هستند، اما کاربران معمولا به همه آنها نیاز ندارند و بهتر است برای بالا بردن سرعت گوشی هوشمند، حذف شود. توجه داشته باشید که پوسته‌های مختلف اندروید دارای مقادیر متفاوتی از bloatware هستند. برخی از آن‌ها سبک‌تر هستند، مانند OxygenOS و Pixel UI، در حالی که برخی دیگر مانند One UI و MIUI سنگین‌تر هستند.

از سویی دیگر، همانطور که می‌دانید برخی از برنامه‌های از پیش نصب شده اندروید را نمی‌توان حذف کرد، چرا که بخشی جدایی ناپذیر از پوسته اندروید هستند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کرده تا از اجرای خودکار آن‌ها جلوگیری کنید.

برنامه‌های قدیمی که اکنون به صورت پیش‌فرض با آپدیت اندروید ارائه می‌شوند

از سال ۲۰۰۸ که اندروید برای اولین بار برای گوشی‌های همراه معرفی شد تا کنون مسیر طولانی پیموده است. اندرویدهای اولیه برنامه‌های کاربردی را به صورت پیش‌فرض ارائه نمی‌کردند و شما می‌بایست این برنامه‌های کاربردی مانند چراغ‌قوه، اسکنر QR، ضبط ویدیو از روی نمایشگر، پخش کننده‌های صوتی و غیره را به صورت جداگانه دانلود می‌کردید.

اما در حال حاضر و با آپدیت‌های پی‌در‌پی اندروید، این برنامه‌ها به همراه اندروید ارائه شده و نیازی به دانلود جداگانه ندارد و از سوی دیگر چنانچه این برنامه‌ها از قبل در گوشی شما نصب شده‌اند، دیگر نیازی به آن‌ها نبوده و بهتر است برای افزایش سرعت موبایل خود، آن‌ها را حذف کنید.

برنامه‌های منسوخ شده‌ای که دیگر آپدیت نمی‌شوند

همانند برنامه‌های کاربردی که از آن یاد شد، این احتمال وجود دارد که چند برنامه قدیمی و منسوخ شده همچنان در گوشی شما وجود داشته باشد که می‌توان آن‌ها را حذف کرده تا برنامه‌های Google Workspace مانند Gmail، Google Keep، Docs، Sheets، Slides، Meet، Calendar و غیره با سرعت بالاتری اجرا شوند. گوگل برنامه‌های کاربردی مناسبی ارائه می‌کند که نیازی به دانلود و نصب برنامه‌های مشابه ندارد که غالبا این برنامه‌ها به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های اندرویدی نصب شده‌اند؛ بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که شما همچنان از برنامه‌های قدیمی استفاده کنید.

برنامه‌های افزایش سرعت و تقویت کننده عملکرد

در حقیقت این برنامه‌ها نه تنها سرعت عملکرد گوشی همراه را بالا نمی‌برند، بلکه برای سیستم‌عامل اندروید شما بسیار مضر هستند! برنامه‌های تقویت کننده عملکرد مانند پاک کننده‌های رم، صرفه‌جویی در باتری و بهینه سازی مصرف انرژی قابلیت استفاده دستگاه شما را کاهش داده و بیشتر از اینکه مفید باشد، به دستگاه شما ضرر می‌رساند.

برنامه‌های پاک کننده فضای رم، عملا بی‌فایده هستند، چرا که تنها برای چند ثانیه فضایی که برای اجرای برنامه‌ها ر نظر گرفته شده است، غیر فعال شده و مجدد فعال می‌شود و این ذهنیت را ایجاد می‌کند که فضای رم شما پاک سازی شده است. این فرایند همچنین موجب شده تا برنامه‌ای که توسط این اپ بسته شده، نیاز داشته باشد برای اجرا مجدد بارگذاری شود که این بارگذاری زمان زیادی صرف می‌کند؛ که در نتیجه سرعت عملکرد گوشی هوشمند شما کاهش می‌یابد.

برنامه‌های صرفه‌جویی در باتری نیز عملا بی‌فایده هستند، چرا که اکثر تلفن‌های اندرویدی امروزی دارای حالت ذخیره باتری بوده که بسیار بهتر از برنامه‌هایی عمل می‌کند که به صورت جداگانه خریداری می‌کنید. این موضوع در برنامه‌های بهینه سازی مصرف انرژی نیز صدق می‌کند. بنابراین بهتر است فورا این برنامه‌ها را حذف کرده تا سرعت گوشی هوشمندتان کاهش نیابد.

برنامه‌های تکراری که عملکردهای مشابهی را انجام می‌دهند

اغلب کاربران گوشی‌های هوشمند بیش از یک اپلیکیشن با عملکردی یکسان در گوشی همراه خود نصب کرده‌اند. این برنامه‌ها شامل مرورگرها، برنامه‌های دفترچه یادداشت، برنامه‌های پشتیبان‌گیری و برنامه‌های پیام رسان هستند. در برخی موارد، دو برنامه با ماهیت یکسان ویژگی‌های بسیار متفاوتی را ارائه می‌کنند که در این صورت حفظ هر دوی آن‌ها منطقی است، مانند پیامرسان واتساپ و تلگرام.

اما در شرایطی که یکی از برنامه‌ها بهتر از برنامه مشابه باشد، باید برنامه ضعیف‌تر را به نفع برنامه بهتر حذف کرد. برای مثال اگر از گوشی‌های سامسونگ گلکسی استفاده می‌کنید، باید بین اینترنت سامسونگ و گوگل کروم به عنوان مرورگر تلفن همراه خود، یکی را که از نظرتان مفیدتر است نگه داشته و دیگری را حذف کنید.

برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار جذاب

نمی‌خواهیم نصیحت کنیم، اما باید این حقیقت را بیان کنیم که رسانه‌های اجتماعی زمان زیادی از شما می‌گیرند. آمار نشان می‌دهد مردم روزانه به طور متوسط بیش از دو ساعت از زمان خود را صرف جابه‌جایی بین برنامه‌های مختلف می‌کنند که تعداد این کاربران سالانه رو به افزایش است.

چنانچه شغل شما حضور در شبکه‌های اجتماعی را ایجاب نمی‌کند، حضور زیاده از حد در شبکه‌های اجتماعی خوب نیست و حتی می‌تواند منجر به اعتیاد شما به این شبکه‌ها شود. در صورت امکان، برنامه‌هایی را که بیشتر وقت شما را به خود اختصاص می‌دهند را حذف کنید. سعی کنید یک زمان بندی تعیین کنید و بر اساس آن از شبکه اجتماعی خود استفاده کنید و از این برنامه زمانی سرپیچی نکنید.

بازی‌های قدیمی که دیگر بازی نمی‌کنید

بازی‌هایی مانند Temple Run، Angry Birds و Plants vs. Zombies همگی در زمانی که منتشر شدند، بازی‌های فوق‌العاده‌ای بودند و هنوز هم برای بسیاری از افراد جذاب هستند. اما اگر آن‌ها را بازی نمی‌کنید، نگه داشتن این بازی‌ها در دستگاهتان و هدر دادن فضای ذخیره‌سازی شما فایده‌ای ندارد.

اگرچه بازی‌های موبایل همواره نسبت به بازی‌های کنسول‌های بازی و رایانه‌های شخصی بسیار ضعیف بوده‌اند، اما انتظار می‌رود در آینده بازی‌های موبایل به همان قدرت و کیفیت برسد. گوشی‌های هوشمند جدید، بسیار سریع‌تر و قدرتمندتر بوده و پیشرفت‌هایی مانند 5G و VR و AR، نوید بخش بازی‌های قدرتمند موبایل را در آینده هستند.

بازی‌های جدید و جذاب‌تری برای مبایل ارائه شده است که بهتر است آن‌ها را جایگزین بازی‌های قدیمی نصب شده برروی گوشی هوشمندتان کنید.

برنامه‌هایی که دیگر استفاده نمی کنید

طبیعی است که هر برنامه‌ای برای مدت زمانی که به آن نیاز دارید، مورد استفاده قرار بگیرد و پس از مدتی نیازی به استفاده از آن نداشته باشید. این برنامه‌ها فضای زیادی از گوشی شما را به خود اختصاص می‌دهد و از آنجایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند، سرعت گوشی شما را کاهش می‌دهند. این برنامه‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • برنامه‌های مدیتیشن؛ برخی از برنامه‌های مدیتیشن بسیار جذاب بوده و کارآمد به نظر می‌رسند، اما اگر هیچ یک از این برنامه‌ها شما را به آرامش و تمرکز بیشتر نرساند، پس از مدتی دیگر از آن استفاده نخواهید کرد و این برنامه در گوشه‌ای از حافظه داخلی تلفن هوشمند شما خاک می‌خورد!‌پس چه بهتر که این برنامه‌ها را حذف کنید.
  • برنامه‌های تناسب اندام؛ شاید در دوران همه‌گیری کرونا، به دلیل بسته بودن اجباری باشگاه‌های ورزشی، برنامه‌های تناسب اندام به یکباره طرفداران زیادی پیدا کرد. اما پس از مدتی و باز شدن تدریجی باشگاه‌های ورزشی، تب استفاده از این برنامه‌ها فروکش کرده و افراد مجدد به باشگاه‌ها مراجعه کرده‌اند. بنابراین این برنامه‌ها در گوشی هوشمند شما بی استفاده باقی مانده که بهتر است آن را حذف کنید.

سخن پایانی

حذف و یا غیرفعال کردن برنامه‌های قدیمی که دیگر سراغشان نمی‌روید، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به کمک آن سرعت گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید. با حذف این برنامه‌ها، فضای ذخیره‌سازی دستگاهتان آزاد می‌شود، عمرباتری گوشی هوشمند افزایش می‌یابد و فشار کمتری به پردازنده تلفن همراه شما وارد می‌شود که در نتیجه سرعت و عملکرد آن افزایش چشمگیری می‌یابد و کار با آن راحت‌تر می‌شود. اگر زمانی مجددا به این برنالمه‌ها نیاز داشتید، هیچ جای نگرانی نیست، چرا که فروشگاه Google Play همواره این برانه‌ها را جهت دانلود و نصب ارائه می‌کند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :