etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی چیست؟

4.3
(17)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ معمولی چه تفاوتی دارد؟

لپ تاپ گیمینگ فقط مخصوص بازی نیست. افراد با مشاغل مختلف از این دستگاه‌ها برای کسب‌وکار یا حتی کارهای شخصی‌شان استفاده می‌کنند. استفاده از این لپ‌تاپ‌ها به جای نمونه معمولی مزایای بسیار زیادی دارد. این غول‌های قدرتمند با سرعت بالا، امکان ارتقا آسان، اجزای با کیفیت و قدرتمند، سهولت استفاده، قابلیت جابجایی و طول عمر خود شناخته شده‌اند.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که لپ تاپ گیمینگ چیست و تفاوت این نوع لپ‌تاپ‌ با لپ تاپ معمولی را بررسی می‌کنیم. دستگاه‌های مذکور به دلیل اینکه پردازنده مرکزی و گرافیکی بالایی دارند قیمت‌شان به مراتب بیشتر از لپ‌تاپ‌های عادی است. این دستگاه‌ها ظاهری خشن با خطوطی تیز و شکسته دارند و نقوش روی آن‌ها معمولا برگرفته از حیوانات یا نقوش نظامی است.

بیشتر لپ‌تا‌پ‌های گیمینگ از نور‌آبی یا ترکیبی از نورهای RGB (مدل رنگی آرجی‌بی برای ایجاد تصویر در تلویزیون و مانیتورها به کار گرفته می‌شود. در این مدل، تمام رنگ‌ها از ترکیب سه رنگ، قرمز، سبز و آبی تشکیل می‌شود) برای نورپردازی استفاده می‌کنند. لپ‌تاپ‌های معمولی از نظر قیمتی گران‌قیمت هستند و شرکت‌های سازنده از بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌ها در ساخت آن‌ها استفاده می‌کنند.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ‌تاپ معمولی چیست؟

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ‌تاپ معمولی چیست؟

لپ تاپ گیمینگ برخلاف نامش فقط برای بازی کردن نیست. این دستگاه‌های قدرتمند به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا برای استفاده طولانی مدت و Multitasking (چند وظیفه‌ای) مناسب باشند. می‌توان در لپ‌تاپ‌های گیمینگ چندین صفحه و برنامه را همزمان باز کرد؛ در این شرایط سرعت سیستم به هیچ عنوان کم نمی‌شود. همچنین کارهای سنگین در این لپ‌‌تاپ‌ها انجام کارهای سنگین مثل ادیت ویدئو و تصویر، مدلسازی سه‌بعدی، رندر ویدئو و تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مطلب را هم بخوانید: لپ تاپ چی بخرم؟ (۲۰۲۱)

بزرگ‌ترین تفاوت این نمونه‌ها با لپ‌تاپ معمولی در مکانیسم خنک کننده، صفحه‌کلید و طراحی کلی آن است. این لپ‌تاپ‌ها به لطف فن خنک‌کننده دوگانه داخلی در برابر حرارت بالا مقاوم هستند و منافذ بیشتری برای گردش بهتر هوا دارند.این دستگاه‌ها یک صفحه‌کلید ساده داخلی دارند که به گونه‌ای طراحی شده تا عملکرد بالا داشته باشد و قابلیت بیشتری در اختیار گیمرها قرار دهد. صفحه‌کلید اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای نور پس‌زمینه است و ظاهر آن‌ها به دلیل پوشش منحصربه‌فردشان متفاوت با دیگر لپ‌تاپ‌ها است.

چه کسانی از لپ تاپ گیمینگ استفاده می‌کنند؟

چه کسانی از لپ تاپ گیمینگ استفاده می‌کنند؟

تمام افرادی که نیاز به کار طولانی‌مدت و سخت‌افزار قوی دارند می‌توانند از مزایای این نوع لپ‌تاپ‌ها بهره‌مند شوند. هرکسی که نیاز به یک نیروگاه قدرتمند برای کارهای خود نیاز دارند به سراغ لپ تاپ گیمینگ می‌روند. برخی از این افراد این‌ها هستند:

  • گیمرهای حرفه‌ای و علاقه‌مندان به بازی
  • طراحان صدا، تدوینگران صدا، میکسرها، مهندسان صدا و تکنسین‌های صدا
  • نوازندگان و سازندگان موسیقی
  • انیماتورها و فعالان حوزه مولتی‌مدیا
  • طراحان دیجیتال (طراحان وب، طراحان گرافیک و طراحان بازی)
  • تدوین‌گران فیلم
  • برنامه‌نویسان
  • کارآفرینان؛ به ویژه کسانی که از خدمات دیجیتال برای تجارت خود استفاده می‌کنند
  • فعالان حوزه دیجیتال (بازاریابان آنلاین، نویسندگان محتوای آنلاین، متخصصان تجارت الکترونیک، مدیران شبکه‌های اجتماعی، تحلیل‌گران دیجیتال)
  • افرادی که نمی‌خواهند سیستم خود را هر چند وقت یکبار به‌روز کنند

چرا باید لپ تاپ گیمینگ بخریم؟

چرا باید لپ تاپ گیمینگ بخریم؟

مزایای لپ‌تاپ‌های گیمینگ کم نیستند؛ البته معایبی هم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در زیر اصلی‌ترین دلایلی که افراد با توجه به آن‌ها اقدام به خرید این دستگاه‌ها می‌کنند آورده شده است:

۱. راحتی استفاده

لپ تاپ گیمینگ فقط برای بازی نیست و می‌توان از آن برای هر کاری استفاده کرد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای همان سیستم‌عامل، نرم‌افزار‌ها و چیدمان کامپیوترهای رومیزی هستند. برخی لپ‌تاپ‌های معمولی به صورت پیش فرض ویندوز ندارند و کاربر باید سختی‌های نصب سیستم‌عامل را به جان بخرد؛ اما یک لپ تاپ گیمینگ همیشه مجهز به آخرین نسخه ویندوز است. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار آسان است و برای استفاده از آن‌ها نیاز به یادگیری هیچ دانش اضافه‌ای نیست.

۲. سرعت بالا در لپ تاپ گیمینگ

سرعت بالا در لپ تاپ گیمینگ

به محض اینکه کاربر دکمه پاور را فشار دهید، فقط ۵ ثانیه طول می‌کشد تا سیستم آماده کار شود. سخت‌افزاری که در این ماشین‌های قدرتمند به کار رفته دلیل اصلی این سرعت بالا است. نرم‌افزارها با بالاترین سرعت در یک لپ تاپ گیمینگ اجرا می‌شوند و کاربر برای انجام کارهای خود نیازی ندارد تا چندین دقیقه برای اجرای هر فرمان صبر کند. به همین دلیل هرکسی که نیاز به سرعت بالا دارد به سراغ لپ تاپ گیمینگ می‌رود.

۳. طراحی منحصربه‌فرد

لپ تاپ‌ های گیمینگ و معمولی را می‌توان به راحتی با نگاه به ظاهرشان از هم تشخیص داد. ظاهر لپ‌تاپ‌های گیمینگ کاملا متمایز و آینده‌نگرانه است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ به طور سنتی ظاهری خشن مانند لپ‌تاپ Acer Predator 17 دارند؛ اما به تازگی تولیدکنندگان طراحی ساده‌تر و صیقلی‌تری را برای این دسته از محصولات خود در نظر گرفته‌اند. لپ‌تاپ MSI GS65 Stealth ظاهری ساده و آرام دارد و Razer Blade از طراحی کاملا مشکی رنگ و زیبا بهره می‌برد. با پیشرفت تکنولوژی ظاهر لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم دست‌خوش تغییر شده و هرچه دستگه جدیدتر باشد ظاهر زیباتری هم خواهد داشت.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای نورپردازی نئونی خود نیز معروف هستند. به سختی می‌توان یکی از آن‌ها را بدون صفحه‌کلید دارای نور پس زمینه LED پیدا کرد. مدل‌های پرچمدار این نوع لپ‌تاپ‌ها صفحه‌کلیدی چند رنگی یا به اصطلاح «رنگین‌کمانی» دارند. بدنه برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ با نورهای LED پوشانده شده و حتی می‌توان رنگ این نورها را تنظیم کرد و به رنگ دلخواه درآورد.

۴. مواد با کیفیت در لپ تاپ گیمینگ

مواد با کیفیت در لپ تاپ گیمینگ

گیمرها سخت‌پسند هستند؛ آن‌ها به اجزای «معمولی» بسنده نمی‌کنند. کامپیوتر آن‌ها باید از موادی با کیفیت بالا ساخته شده باشد. مواد باکیفیت و سخت‌افزار قوی، اجرای بازی‌های سنگین را راحت‌تر می‌کنند. هرچه کیفیت اجزای داخلی لپ‌تاپ بهتر باشد، عمر آن نیز بالاتر خواهد رفت و به دلیل توانایی انجام سنگین در لپ‌تاپ‌های سنگین، استفاده از مواد با کیفیت برای آن‌ها ضروری است. با توجه به این نکته، سازندگان برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود از بهترین مواد و سخت‌افزارها مانند پردازنده‌های قدرتمند، رم بالا و کارت گرافیک پیشرفته استفاده می‌کنند.

اگر توان مالی خرید یک لپ تاپ گیمینگ را داشته باشید می‌توانید از کیفیت بالای مواد و سخت‌افزار به کار رفته در آن سود ببرید؛ به خصوص اگر ساعت‌های طولانی از سیستم خود استفاده می‌کنید. کیفیت بهتر قطعات در اغلب اوقات به معنی مشکلات پردازشی و سخت‌افزاری کمتر است.

بنا‌به گزارش BabaMail، یکی از رایج‌ترین مشکلات رایانه‌ها کندی آن‌ها است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های قدرتمندی عرضه می‌شوند که تاخیری در عملکرد خود ندارند و لگ و کندی در آن‌ها احساس نمی‌شود؛ همچنین می‌توانند در لحظه اطلاعات زیادی را پردازش کنند.شاید افراد عادی خیلی به گرافیک فکر نکنند؛ اما کارت‌های گرافیک قوی برای افراد غیر گیمر نیز مفید هستند. یک کارت گرافیک خوب برای پردازش مولتی‌مدیا و فیلم مفید است. همچنین داشتن یک کارت گرافیک خوب، پخش فیلم‌های با کیفیت را هم بهبود می‌دهد. پس اگر فکر می‌کنید کارت گرافیک تاثیر چندانی در کاربری شما ندارد، بهتر است که عقیده خود را تغییر دهید.

۵. صدای با کیفیت‌تر

لپ‌تاپ ‌ها معمولا کیفیت صدای خوبی ندارند؛ بلندگوها نمی‌‌توانند خیلی بزرگ شوند و همین امر سازندگان را محدودتر می‌کند. آن‌ها با قرار دادن بلندگوهای کوچک روی لپ‌تاپ‌ها این مشکل را رفع می‌کنند و تصورشان این است که کاربران از هدفون یا بلندگوی جداگانه استفاده می‌کنند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا کیفیت صدای بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند. به عنوان مثال Acer Predator Triton 700 یک نوت بوک گیمینگ فوق باریک است که از بلندگوهای ™TrueHarmony برای صدای بهتر و واضح‌تر بهره می‌برد.

برخی از این لپ‌تاپ‌ها سخت‌افزار داخلی برای کیفیت صدای بهتر دارند. سیستم Sonic Studio II در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس کنترل‌های صوتی مانند ریورب، تقویت باس، اکولایزر، وضوح صدا و صدایی فراگیر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

۶. امکان ارتقا آسان لپ تاپ گیمینگ

امکان ارتقا آسان لپ تاپ گیمینگ

تغییر اجزای قدیمی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار ساده است. به‌روزرسانی و تغییر قطعات کاربر را از هزینه اضافی برای خرید یک لپ‌تاپ جدید بی‌نیاز می‌کند.

۷. جابجایی راحت

لپ تاپ های گیمینگ ماشین‌های قدرتمندی هستند که در اندازه‌ای کوچک‌تر و قابل کنترل‌تری نسبت به کامپیوتر‌های رومزی فشرده شده‌اند. راحتی این نوع لپ‌تاپ‌ها موجب شده تا بین دانشجویان و افرادی که همیشه در سفر هستند (با فرض اینکه توان خرید این دستگاه‌ها را دارند) محبوب شوند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این دستگاه‌ها از نمونه‌های معمولی سنگین‌تر هستند.

۸. صفحه‌کلید درخشان

صفحه‌کلید درخشان

لپ تاپ های گیمینگ معمولا مجهز به صفحه‌کلید ساده مخصوص بازی هستند. این کیبوردها عملکرد و قابلیت استفاده بهتری دارند. تقریبا تمام این نمونه‌ها صفحه‌کلید درخشان (کیبوردهای باکیفیت و با نور پس زمینه LED) دارند.
کیبورد درخشان مزایای زیادی دارد. هنگام کار یا بازی در اتاق‌های کم‌نور می‌توان به راحتی آن را دید؛ همچنین به دلیل میدان دیدی که دارد تایپ کردن را سریع‌تر می‌کند. این نوع کیبورد برای گیمرها، نویسندگان و برنامه‌نویسان بسیار کاربردی است. ممکن است برخی افراد کیبورد درخشان را دوست نداشته باشند و باعث حواس‌پرتی‌شان شود؛ به همین خاطر سازندگان این امکان را برای کاربران قرار داده‌اند تا هر زمان خواستند نور صفحه‌کلید را خاموش کنند.

۹. طول عمر زیاد

به دلیل اینکه این لپ‌تاپ‌ها از بهترین مواد و سخت‌افزارهای موجود ساخته شده‌اند، به سرعت لپ‌تاپ‌های معمولی قدیمی نمی‌شوند. این ماشین‌های قدرتمند می‌توانند بهترین بازی‌ها و نرم‌افزارهای حال حاضر و حتی چند سال آینده را به راحتی و بدون هیچ مشکلی اجرا کنند.

معایب لپ تاپ های گیمینگ چیست؟

معایب لپ تاپ های گیمینگ چیست؟

لپ‌تاپ‌های گیمینگ فوق‌العاده هستند؛ اما مشکلات خاص خودشان را هم دارند. در ادامه به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. قیمت بالای لپ تاپ گیمینگ

بزرگ‌ترین عیب آن‌ها قیمت بالا است. لپ‌تاپ‌های معمولی تقریبا یک ششم لپ تاپ گیمینگ قیمت دارند؛ حتی قیمت آن‌ها نسبت به دو سال گذشته به مراتب بیشتر هم شده است. همین قیمت بالای لپ‌تاپ‌های گیمینگ است که باعث شده است افراد زیادی نتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

۲. وزن نسبتا بالا

دستگاه‌های مذکور به دلیل اینکه چندین هارد دیسک، مدارهای پیچیده‌تر برق، فن بزرگ‌تر و محکم‌تر دارند، سنگین‌تر از نسخه‌های معمولی هستند. برخی از آن‌ها منبع تغذیه بزرگ‌تری هم دارند.

۳. عمر باتری کم

لپ‌تاپ‌های گیمینگ به عمر باتری کم معروف هستند. یک لپ تاپ گیمینگ معمولی، بسته به نوع کاربری و نحوه استفاده بین ۲ تا ۵ ساعت عمر باتری دارد.

درست است که لپ تاپ های گیمینگ قیمت بالایی دارند؛ اما اگر منطقی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که به دلیل کیفیت بالای مواد و سخت‌افزار قدرتمند و همچنین عمر دو برابری نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی، مبلغی که صرف خرید آن‌ها می‌شود را در اصل پس‌انداز کرده‌ایم. همچنین کاربر دیگر نگران به‌روزرسانی یا قدیمی شدن لپ‌تاپ خود نیست.
لپ تاپ گیمینگ به دلیل استفاده از سخت‌افزار قوی معمولا وزن سنگینی دارد و جابجایی آن به سختی انجام می‌شود؛ البته می‌توان در بازار نمونه‌های سبک وزن هم پیدا کرد. اغلب کاربرانی که برای کار خود نیاز به قدرت زیاد دارند می‌توانند از این نوع لپ‌تاپ‌ها استفاده کنند و کاربری این دستگاه‌ٔها محدود به گیمرها نیست.

اگر به لپ تاپ گیمینگ علاقه دارید اما قصد و هدفتان از خرید آن مشخص نیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله های زیر را با دقت بخوانید:

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ سال ۲۰۲۱ کدام است؟

۱۰ نکته فنی مهم در خرید لپ‌تاپ برای تازه‌کارها

نظر شما در مورد لپ تاپ های گیمینگ چیست؟ آیا از این لپ‌تاپ‌ها استفاده تجربیات خود از این دستگاه‌ها را با ما و دیگر کاربران مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

منبع: pcgamer

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 17

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

KazzkkJesia گفت:

very good

رضا آخوندی گفت:

لپ تاپ های گیمینگ و معمولی در ساخت تفاوت دارن آیا؟

حسین رجب چالی گفت:

طبیعتا کیفیت ساخت‌شون باهم فرق داره؛ چون کاربردهای مختلفی دارن.

محمود رجبی گفت:

بین لپ تاب های معمولی و گیمینگ چه فرقی توی سخت افزار وجود داره؟ گیمینگ ها قطعه اضافه تری نسبت به لب تاب های معمولی دارن؟

حسین رجب چالی گفت:

ممکنه توی پورت‌هاشون تفاوت باشه و اینکه لپ‌تاپ‌های معمولی عموما از کارت گرافیک آنبرد استفاده می‌کنن و مدل‌های گیمینگ گرافیک مجزا دارن.

حسین رحمتی گفت:

چه فرقی بین پردازنده گرافیکی لپ تاپ معمولی با گیمینگ هست؟

حسین رجب چالی گفت:

لپ‌تاپ‌های مهمولی اغلب گرافیک آنبرد دارن و لپ‌تاپ‌های گیمینگ گرافیک مجزا دارن

صالح اعتمادی گفت:

حداقل رم برای یه لپ تاپ بازی چقدر باشه خوبه؟

کریم عقابی گفت:

من شنیدم کیبورد لپ تاپ های گیمینگ با معمولی خیلی فرق داره و شرکتهای سازنده از کیبوردهای مکانیکی توی لپ تاپ های گیمینگ استفاده میکنن – میخواستم بدونم فرق کیبورد این لپ تاپ ها چقدر محسوسه؟

علی اختری گفت:

لپ تاپ های گیمینگ مناسب برنامه نویسی هم هستن؟ یا بهتره برای برنامه نویسی لپ تاپ جدا تهیه کرد؟

امید عظیمیان گفت:

لپ تاپ گیمینگ نسبت به کنسول چه مزایایی داره؟
من که لپ تاپ با کاربری روزمره دارم بهتره که لپ تاپ گیمینگ بخرم یا کنسول بازی؟

مطهری گفت:

سلام
من میخوام لب تاپ گیمینگ بخرم.. میشه یک لب تاپ خوب بهم معرفی کنید؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

وقت شما بخیر
برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ لازمه که بیشتر از 30 میلیون تومن هزینه کنید. سری راگ ایسوس لپ‌تاپ‌های خوبی هستند که میتونید بررسی کنید. یک لپ‌تاپ هم از شرکت لنوو بهتون پیشنهاد می‌دم که حتما بررسیش کنید. لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل legion 5 – zn – nb