etebarkala snappay
etebarkala snappay

نکات مهم و راهنمای خرید لپ تاپ

4.7
(44)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
نکات مهم در خرید لپ تاپ برای تازه‌کارها

نکات مهم در خرید لپ تاپ ۱۰ عدد هستند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. این ۱۰ نکته به شما کمک خواهند کرد تا خریدی مطمئن‌تر داشته باشید. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

لپ‌تاپ از آن دسته کالاهایی است که کاربر جهت رفع نیازهای خود خریداری می‌کند؛ بنابراین نمی‌توانید بدون شناخت نکات مهم خرید این دستگاه، اقدام به خرید کنید. با ما همراه باشید تا ۱۰ نکته مهم برای خرید یک لپ‌تاپ مناسب را مرور کنیم.

نکات مهم در انتخاب لپ تاپ

۱. پردازنده

اهمیت پردازنده هنگام انتخاب لپ‌تاپ

یکی از نکات مهم در خرید لپ تاپ پردازنده است. پردازنده موتور قدرت‌دهنده یک لپ‌تاپ است و اصلی‌ترین بخش لپ‌تاپ محسوب می‌شود؛ به همین خاطر اولین نکته‌ای که هنگام خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه کنید پردازنده آن است. پردازنده Core i3 می‌تواند پاسخگوی کارهای روزمره، گشت‌وگذار در اینترنت و انجام امور اداری باشد. پردازنده Core i5 برای کارهای کمی سنگین‌تر مانند ویرایش تصاویر و ویدئوها مناسب است. اگر به دنبال عملکرد قوی هستید لپ‌ تاپ‌های دارای پردازنده Core i7 بهترین انتخاب هستند؛ اما قیمتی گران دارند.

حتما نیاز نیست که دنبال لپ‌تاپ با پردازنده اینتل باشید؛ شرکت AMD با آنکه به اندازه اینتل شناخته شده نیست ولی پردازنده‌هایی هم‌تراز این شرکت تولید می‌کند. در نهایت توجه داشته باشید که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست و لپ‌تاپ‌های خیلی ارزان پردازنده‌های خیلی قدیمی مانند پنتیوم (Pentium) دارند که کارایی خیلی زیادی ندارند و بهتر است از خرید لپ‌تاپ با پردازنده پنتیوم اجتناب کنید.

۲. حافظه رم

حافظه رم

 یکی دیگر از نکات مهم در خرید لپ تاپ حافظه رم است. حافظه رم (RAM) یا حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) به شما امکان می‌دهد تا کارهای زیادی را روی سیستم خود به صورت همزمان انجام دهید. ۴ گیگابایت حافظه رم کمترین مقداری است که باز کردن چند زبانه مرورگر و کارهای معمول را امکان‌پذیر می‌سازد. اگر قصد ویرایش ویدئو را دارید ۸ گیگابایت حافظه رم برای شما عالی خواهد بود. درحال‌حاضر تقریبا اکثر لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت ۸ گیگابایت حافظه رم دارند.

هنگام خرید لپ‌تاپ به رم دستگاه حتما توجه کنید؛ چون اگر قصد ادیت ویدئو یا تصویر را دارید یا گیمر هستید، بهتر است یک لپ‌تاپ گیمینگ که حافظه رم بالایی دارد خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر تفاوت لپ‌تاپ گیمینگ با لپ‌تاپ معمولی را نمی‌دانید، مطلب «لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ معمولی چه تفاوتی دارد؟» که در مجله اعتبارکالا آماده شده را مطالعه کنید. 

۳. گرافیک

گرافیک

از نکات مهم در خرید لپ تاپ کارت گرافیک است. اغلب لپ‌تاپ‌ها از گرافیک یکپارچه با پردازنده استفاده می‌کنند. این گرافیک‌های یکپارچه توانایی اجرای بازی‌های ساده سه‌بعدی در پایین‌ترین تنظیمات را دارند؛ اما اگر قصد اجرای بازی‌های سنگین با لپ‌تاپ خود را دارید باید به سراغ دستگاه‌هایی بروید که از گرافیک جداگانه AMD یا انویدیا استفاده می‌کنند. گرافیک هنگام بازی نقش مهمی ایفا می‌کند و حواس‌تان باشد که هنگام خرید لپ‌تاپ برای بازی حتما کارت گرافیک آن را چک کنید.

۴. عمر باتری

لپ‌تاپ‌های سبک و کوچک اغلب عمر باتری بهتری در مقایسه با نمونه‌های بزرگ‌تر دارند؛ چون این لپ‌تاپ‌ها پردازنده‌های با ولتاژ پایین‌تر و نمایشگر کوچک‌تری دارند. معمولا لپ‌تاپ‌های دارای نمایشگر بزرگ‌تر عمر باتری کمتری دارند و لپ‌تاپ‌های گیمینگ در اغلب اوقات عمر باتری کمتری نسبت به سایر نمونه‌ها دارند.

۵. فضای ذخیره‌سازی

اهمیت فضای ذخیره‌سازی هنگام خرید لپ تاپ

از مهم‌ترین نکات مهم در خرید لپ تاپ فاضی ذخیره‌سازی است. اکثر لپ‌تاپ‌ها داخل بدنه‌ی خود فقط فضای کافی برای یک کارت حافظه ذخیره‌سازی دارند. برخی از آن‌ها ۳۲ گیگابایت فضا دارند که فقط مناسب نصب ویندوز ۱۰ است. از نظر تئوری کمترین فضای ذخیره‌سازی ۱۲۰ گیگابایت است؛ اما اگر قصد ذخیره تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های زیادی دارید باید به سراغ حافظه ۵۰۰ گیگابایتی بروید.

امروزه اغلب لپ‌تاپ‌ها با حافظه ۱ ترابایتی عرضه می‌شوند که گزینه‌ای مناسب و کافی است. حافظه‌های ذخیره‌سازی دو نوع HDD و SSD دارند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: لپ تاپ چی بخرم؟ (۲۰۲۱)

حافظه‌های HDD یا دیسک سخت یک یا چند صفحه دارد که سطح آن‌ها با موادی پوشش داده شده که می‌توان داده‌ها را به‌طور مغناطیسی روی آن‌ها ضبط کرد. حافظه SSD که به درایو حالت‌جامد یا درایو الکترونیکی نیز شناخته می‌شود، ابزار حافظه‌ای است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند. هنگام خرید لپ‌تاپ به نوع و مقدار حافظه ذخیره‌سازی آن حتما توجه کنید.

۶. ابعاد نمایشگر

لپ‌تاپ‌ها براساس ابعاد قطری نمایشگر طبقه بندی می‌شوند و ابعاد نمایشگر از نکات مهم در خرید لپ تاپ است. یک لپ‌تاپ با نمایشگر ۱۷ اینچی جایگزین مناسبی برای سیستم‌های رومیزی است و جهت کار و بازی ایده‌آل بوده و قطعا صفحه‌کلید خوبی دارد؛ اما اگر همیشه در جابجایی هستید، حمل آن راحت نخواهد بود. نمونه‌های ۱۵ اینچی هم استفاده راحتی دارند و هم قابلیت حمل بالایی دارند. در حالی که لپ‌تاپ‌های ۱۱ تا ۱۳ اینچی مدل‌های سبک وزنی هستند که جابجایی آن‌ها بسیار راحت است.

خرید لپ‌تاپ با نمایشگر ۱۵ بسیار راحت‌تر است؛ چون این لپ‌تاپ‌ها فراوانی بیشتری نسبت به باقی اندازه‌های نمایشگر دارند.

۷. نمایشگر

اهمیت نمایشگر هنگام خرید لپ تاپ

رزولوشن بالا به این معنی است که حروف و اعداد نرم و خواندن آن‌ها راحت خواهد بود. وضوح تصویر بر حسب پیکسل اندازه‌گیری می‌شود و حداقل آن ۱۳۶۵x۷۶۸ است. این ابعاد برای انجام بسیاری از کارها مناسب است. با این حال انتخاب وضوح نمایشگر با آنچه که از لپ‌تاپ انتظار دارید ارتباط مستقیم دارد. اگر قصد تماشای فیلم دارید و می‌خواهید با لپ‌تاپ خود بازی کنید، یک نمایشگر با وضوح بالا انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر برای کارهای گرافیکی قصد خرید لپ‌تاپ دارید، حتما دستگاهی را انتخاب کنید که روزلوشن تصویر بالایی دارد.

۸. طراحی

لپ‌تاپ‌ها از گذشته تا امروز طراحی ثابتی دارند و نمایشگر آن‌ها با لولا از صفحه‌کلید جدا می‌شود. از نکات مهم در خرید لپ تاپ طراحی آن است؛ پس حتما به طراحی لپ‌تاپ مورد نظر خود دقت کنید. امروزه برخی از مدل‌ها با اینکه ظاهری سنتی دارند اما نمایشگر آن‌ها از انواع لمسی است. نمایشگر لمسی برخی از آن‌ها به طور کامل تا شده و به پشت برمی‌گردد و بعضی از آن‌ها به طور کامل از بدنه جدا می‌شوند و نمایشگر به طور مجزا به عنوان یک تبلت عمل می‌کند.

اگر از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنید که نیاز به صفحه لمسی دارند این لپ‌تاپ‌ها گزینه‌های مناسبی هستند؛ اما قیمت آن‌ها به دلیل فناوری‌های به کار رفته در دستگاه بسیار زیاد است. هنگام خرید لپ‌تاپ حتما به نوع کاربری خود توجه داشته باشید؛ چون کاربری لپ‌تاپ‌ها رابطه مستقیمی با طراحی آن‌ها دارد. همچنین طراحی لپ‌تاپ‌های گیمینگ به گونه‌ای است که ظاهری خشن به آن‌ها داده ولی در عوض این نوع طراحی مناسب اکثر افراد نیست.

۹. صفحه کلید

صفحه کلید

معمولا افراد برای خرید لپ‌تاپ به صفحه کلید آن توجه نمی‌کنند ولی کیبورد یکی از نکات مهم در خرید لپ تاپ است که حتما باید به آن دقت شود. صفحه کلید لپ‌تاپ‌ها به دلیل محدودیت اندازه کمی متفاوت از نمونه‌های دسکتاپ است. اگر زیاد از صفحه کلید استفاده می‌کنید بهتر است لپ‌تاپی انتخاب کنید که این بخش در آن نزدیک به نمونه‌های دسکتاپ است. گفتنی است که برخی لپ‌تاپ‌ها صفحه کلید خوبی ندارند.

در صورت امکان حتما قبل از خرید صفحه کلید مدل مورد نظر خود را امتحان کنید. برخی لپ‌تاپ‌ها صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه دارند و استفاده از آن‌ها در نور کم برای شما مشکل‌اسز نمی‌شود.

۱۰. تاچ‌پد

تاچ‌پد به نوعی ماوس لپ‌تاپ و پل ارتباطی شما با برنامه‌ها است و از نکات مهم در خرید لپ تاپ محسوب می‌شود. سعی کنید قبل از خرید، حتما تاچ‌پد مدل مورد نظر خود را مورد ارزیابی قرار دهید. یک تاچ‌پد ضعیف، هنگام جابجایی در محیط سیستم‌عامل مرتبا قطع و وصل می‌شود و این مسئله هنگام استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Word به شدت آزار دهنده است. تاچ‌پدهایی که مایکروسافت تایید کرده می‌توانند انتخاب‌های عالی باشند. اگر پس از خرید لپ‌تاپ متوجه شدید که تاچ‌پد آن مناسب نیست می‌توانید از یک ماوس کوچک برای دستگاه خود استفاده کنید.

با استفاده از نکات مهم در انتخاب لپ تاپ می‌توانید هنگام خرید لپ‌تاپ با اطمینان انتخاب کنید. اگر نیاز خود را بدانید، به راحتی می‌توانید لپ‌تاپ مورد نظرتان را به صورت آنلاین از سایت اعتبارکالا سفارش دهید و ظرف ۲ تا ۲۴ ساعت آن را تحویل بگیرید . پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات لپ‌تاپ مورد نظرتان را با دقت بررسی کنید تا کالایی که خریداری می‌کنید، پاسخگوی نیاز شما باشد.

در کل به تمامی نکات بالا دقت کنید و با توجه به قیمت لپ تاپ در فروشگاه های مختلف، یک انتخاب درست و منطقی رو داشته باشید.

سوالات متداول

منبع:‌bullguard

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 44

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سمانه ص گفت:

لپ تاپ ایسوس تاشو جم و جور قیمت مناسب میخوام

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر به دنبال یک لپ تاپ جمع و جور و سبک هستید ما به شما لپ‌تاپ‌های هیبریدی را معرفی می‌کنیم. برای آشنایی با بهترین لپ‌تاپ‌های هیبریدی به لینک زیر مراجعه نمایید
https://etebarkala.com/blog/the-best-hybrid-laptops-of-2022/