etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک؛ کدام بهتر است؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
12 ماه پیش
مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک؛ کدام بهتر است؟

اسپاتیفای و اپل موزیک دو رقیب بزرگ در زمینه خدمات پخش موسیقی هستند. هر دو شرکت آهنگ‌های زیادی را نسبت به آنچه که در طول عمرتان می‌توانید گوش دهید، ارائه می‌کنند که تقریبا در هر دستگاهی برای پخش یا دانلود در دسترس هستند. اما انتخاب بین اسپاتیفای و اپل موزیک کار کوچکی نیست. ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا ویژگی‌های کلیدی هر سرویس را مقایسه کرده‌ایم تا تصمیم گیری را تا حد امکان آسان کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مقایسه هزینه‌های اسپاتیفای با اپل موزیک

اپل موزیک و اسپاتیفای طیف وسیعی از طرح‌های اشتراک را با قیمت‌های مشابه ارائه می‌کنند، به طوری که هر سرویس یک طرح فردی استاندارد را با قیمت ۹.۹۹ دلار در ماه ارائه می‌دهد و اپل در صورت خرید اشتراک سالانه با قیمت ۹۹ دلار در سال، نرخ تخفیفی را ارائه می‌دهد.

می‌توانید هر یک از این سرویس‌ها را به صورت رایگان با یک ماه آزمایش رایگان امتحان کنید. با این حال، هنگامی که این آزمایش به پایان می‌رسد، اسپاتیفای تنها سرویسی است که به شما این امکان را می‌دهد تا برای همیشه به صورت رایگان به بخش بزرگی از کتابخانه موسیقی آن دسترسی داشته باشید، البته به شرط آنکه تبلیغات آن را بپذیرید.

گوش دادن به اسپاتیفای با پشتیبانی تبلیغات به این معنی است که

  • تبلیغات در برنامه ظاهر می‌شوند و پس از هر چند آهنگ پخش می‌شوند.
  • دانلود موسیقی برای گوش دادن آفلاین امکان پذیر نیست.

ارزان ترین گزینه اپل موزیک، طرح Apple Music Voice است، اما این طرح به شدت محدود بوده و فقط به شما این امکان را می‌دهد موسیقی را از طریق دستورات Siri پخش کنید.

هر دو سرویس به شما این امکان را می‌دهند شش حساب را پیوند دهید. با اپل موزیک، همه حساب‌هایی که پیوند داده‌اید باید بخشی از همان گروه اشتراک گذاری خانواده iCloud باشد. در مقابل، اسپاتیفای فقط از شما می‌خواهد که هر یک از شما آدرس یکسانی را به حساب خود پیوند داده باشید. اسپاتیفای همچنین یک طرح Duo را برای زوج ها ارائه می‌دهد که اگر فقط دو نفر از شما ثبت نام کنید ارزان‌تر است.

برنده: Spotify

مقایسه کتابخانه موسیقی اسپاتیفای با اپل موزیک

اسپاتیفای و اپل موزیک آهنگ‌های بسیار زیادی نسبت به آنچه که می‌توانستید برای استریم یا دانلود کردن آن از وب تهیه کنید، در اختیار شما قرار می‌دهند. از نظر فنی، Apple Music کتابخانه بزرگتری با بیش از ۱۰۰ میلیون آهنگ دارد، در حالی که Spotify با ۸۰ میلیون آهنگ عقب‌تر است.

اسپاتیفای همچنین کتابخانه موسیقی خود را با مجموعه عظیمی از پادکست‌های موجود مستقیما در برنامه گسترش می‌دهد. تمامی پادکسترها بزرگ و معروف در این پلتفرم وجود دارند و بسیاری از آن‌ها منحصرا در Spotify فعالیت می‌کنند. اسپاتیفای حتی از موزیک‌های انتخابی شما برای پیشنهاد پادکست‌های جدیدی که ممکن است مورد توجه شما قرار بگیرد استفاده می‌کند.

اگرچه اپل موزیک پادکست‌ها را در همان برنامه ارائه نمی‌کند، اما در بخش مدیریت فایل‌های موسیقی برنامه، بسیار بهتر از اسپاتیفای است. اسپاتیفای فایل‌های محلی را از بقیه مجموعه‌های موسیقی شما جدا نگه می‌دارد و شما را مجبور می‌کند هر آنچه را که می‌خواهید از رایانه خود گوش دهید، همگام‌سازی کنید.

در مقابل، Apple Music فایل‌های محلی را با بقیه کتابخانه شما ادغام می‌کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد با کتابخانه موسیقی iCloud در فضای ابری آپلود کنید، بنابراین می‌توانید فایل‌های محلی را از هر کجای دنیا مانند هر چیز دیگری استریم یا دانلود کنید. همین امر برای هر موسیقی که در iTunes خریداری کرده‌اید، که به طور خودکار در کتابخانه Apple Music شما ظاهر می‌شود، صدق می‌کند.

برنده: Apple Music

مقایسه New Music Discovery در اسپاتیفای با اپل موزیک

بهترین بخش یک سرویس پخش موسیقی، کشف موسیقی جدیدی است که شاید بدون کمک آن هرگز پیدا نکنید. اسپاتیفای و اپل موزیک هر کدام طیف وسیعی از ابزارها را برای کمک به شما در یافتن موسیقی جدید، از جمله لیست‌های پخش انتخاب شده و ایستگاه‌های رادیویی، ارائه می‌دهند.

اسپاتیفای و اپل موزیک هر دو به شما این امکان را می‌دهند که ایستگاه‌های رادیویی را با الهام از آهنگ‌های خاص ایجاد کنید. اما اپل موزیک ایستگاه‌های رادیویی دیجیتال زنده نیز دارد که در سراسر جهان پخش می‌شوند.

بخش جستجو در Spotify و بخش Browse در Apple Music به شما این امکان را می‌دهد با انتخاب سبک یا حالتی که دوست دارید به دنبال موسیقی مورد نظر خود بگردید. اما بهترین مکان برای کشف موسیقی جدید در بخش Made For You Spotify یا بخش Listen Now در Apple Music است.

اسپاتیفای پنج لیست پخش Daily Mix را برای شما ایجاد می‌کند تا بتوانید در طول هفته به آن‌ها گوش دهید که هر کدام حول ژانر متفاوتی که دوست دارید هستند. همچنین یک فهرست پخش هفتگی Discover را ایجاد کرده که هر دوشنبه بازنشانی می‌شود.

اپل موزیک لیست‌های پخش شخصی کمتری را برای انتخاب ارائه می‌دهد، اگرچه هر کدام به طور قابل توجهی با آخرین لیست متفاوت هستند. می‌توانید لیست‌های پخش موسیقی جدید، دوستان، موارد دلخواه، Get Up! و Chill را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید یک بخش نسخه‌های جدید را در تب Listen Now، همراه با پیشنهادات مختلف بر اساس نام هنرمندان یا آلبوم‌هایی که به آن‌ها گوش می‌دهید، بیابید.

اگرچه انتخاب‌های فهرست پخش انتخاب‌شده در هر دو سرویس مشابه به نظر می‌رسد، اما نظر عمومی نشان می‌دهد که Spotify در یافتن موسیقی جدیدی که ممکن است دوست داشته باشید، بسیار بهتر است. چرا که مدت زمان بیشتری از فعالیت اسپاتیفای در این حوزه نسبت به اپل موزیک می‌گذرد و این پلتفرم زمان بیشتری برای بهبود خدمات خود داشته است.

برنده: Spotify

مقایسه رابط برنامه و در دسترس بودن اسپاتیفای با اپل موزیک

اسپاتیفای و اپل موزیک برنامه‌های بسیار مشابهی را ارائه می‌دهند. پیمایش هر برنامه آسان است، شما می‌توانید از طریق نوار کناری در دسکتاپ و یا برگه‌‎هایی که در امتداد پایین صفحه در تلفن همراه اجرا می‌شوند، محتوای مورد نظر خود را جستجو کنید.

اپل موزیک از یک طراحی سفید استفاده می‌کند در حالی که اسپاتیفای رنگ مشکی و سبز را انتخاب کرده است. البته می‌توانید با قرار دادن دستگاه خود در حالت تاریک، صفحه Apple Music را تاریک کنید.

هر دو سرویس در اندروید، iOS، ویندوز و macOS در دسترس هستند. اگرچه، برنامه Apple Music می‌تواند در دستگاه‌های اندرویدی ناپایدار باشد. همچنین می‌توانید با مراجعه به open.spotify.com یا music.apple.com به هر یک از این سرویس‌ها از مرورگر وب دسترسی پیدا کنید.

وقتی صحبت از اسپیکرهای هوشمند، تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی به میان می‌آید، اسپاتیفای به مراتب بهتر از Apple Music عمل می‌کند. در واقع اپل موزیک فقط با هوم پاد کار می‌کند.

با وجود اکوسیستم مشهور اپل، Spotify حتی تداوم پخش بهتری را در چندین دستگاه ارائه می‌دهد. اگر به موسیقی گوش می‌دهید و می‌خواهید دستگاه‌ها را تغییر دهید، روی دکمه Devices در Spotify ضربه بزنید تا از میان گزینه‌های موجود انتخاب کرده و به‌طور یکپارچه پخش را تغییر دهید. چنین گزینه‌ای برای Apple Music وجود ندارد، مگر اینکه بخواهید پخش را از iPhone به HomePod تغییر دهید، که از طریق ضربه زدن روی گوشی خود در بالای بلندگو امکان پذیر است.

برنده: Spotify

مقایسه متن ترانه، اعتبار و اطلاعات هنرمند استپاتیفای با اپل موزیک

در اپل موزیک، برای خواندن بیوگرافی مختصری، از جمله مکان و زمان تشکیل گروه، می‌توانید به پایین صفحه هنرمند بروید. آلبوم‌های محبوب حتی شامل یک بررسی یا توضیح در بالای صفحه می‌شوند که بهترین آهنگ‌ها را برجسته می‌کند. اسپاتیفای با دادن اعتبار آهنگ به شما، مشخص کردن تعداد شنوندگان ماهانه آثار یک هنرمند و حتی فروش کالاهای فیزیکی در برنامه، قوی‌تر از اپل موزیک عمل می‌کند.

هر دو سرویس استریم به شما این امکان را می‌دهند تا متن آهنگ را در حین گوش دادن به آن مشاهده کنید. اپل موزیک تنها سرویسی است که به شما این امکان را می‌دهد که با جستجوی متن، آهنگ مورد نظر را پیدا کنید، بنابراین اگر نام خواننده را ندانید نیز می‌توانید آهنگ را پیدا کرده و به آن گوش دهید.

برنده: هر دو پلتفرم

مقایسه کیفیت صدا اسپاتیفای با اپل موزیک

برای کسانی که کیفیت صدای پخش در اولویت قرار دارد، به خوبی می‌دانند که تفاوت قابل توجهی بین این دو سرویس پخش موزیک وجود دارد. هر دو سرویس طیف وسیعی از تنظیمات کیفیت صدا را ارائه می‌کنند. اسپاتیفای به شما این امکان را می‌دهد بین 24kbps، 96kbps، 160kbps و 320kbps یکی را انتخاب کنید.

در مقابل، Apple Music به صورت استاندارد با سرعت ۲۵۶ کیلوبیت در ثانیه استریم می‌کند، اما اگر تنظیم High Efficiency را فعال کنید، می‌تواند تا ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه کاهش یابد تا داده‌ها ذخیره شود. اما برای بالا بردن کیفیت صدا، اپل همچنین صدای Lossless و Hi-Res Lossless را نیز ارائه می‌دهد که موسیقی را تا ۲۴ بیت/۱۹۲ کیلوهرتز پخش می‌کند. این معادل بیش از ۹۰۰۰ کیلوبیت بر ثانیه است.

نقطه ضعف صدای Lossless این است که فقط با بلندگوهای سیمی یا هدفون کار می‌کند. اسپاتیفای یک گزینه HiFi مشابه را وعده داده است، اما ما هنوز عرضه نشده است. همچنین احتمالا به بلندگوها و هدفون‌های سیمی محدود خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که Apple Music را یک پله بالاتر از Spotify قرار می‌دهد این است که صدای فضایی Dolby Atmos را ارائه می‌دهد. این فناوری تنظیم بلندگوی صدای فراگیر را با استفاده از هدفون یا بلندگوهای استریو معمولی شبیه‌سازی می‌کند.

برنده: Apple Music

سخن پایانی

اپل موزیک و اسپاتیفای هر دو خدمات پخش عالی هستند. اسپاتیفای قطعا در اکثر دسته بندی‌ها برتر از اپل موزیک است، اما اگر فایل‌های محلی زیادی در کتابخانه صوتی خود دارید یا می‌خواهید با کیفیت صدای Dolby Atmos یا Lossless به موزیک گوش دهید، Apple Music همچنان گزینه بهتری برای شماست.

در نهایت می‌توان گفت، اکثر مردم به دلیل سطح رایگان، لیست‌های پخش برتر، سازگاری گسترده‌تر و اطلاعات جامع هنرمندان، تعامل بهتری با Spotify دارند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :