etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT

5
(6)

کدام یک برای خرید بهتر است؟ پوکو X3 GT یا پوکو X3 پرو؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT

در این مطلب، مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT را برای شما آماده کرده‌ایم و ویژگی‌های و مشخصات این دو گوشی را تحلیل می‌کنیم تا ببینیم که کدام‌یک یک از این دو گوشی در سال ۲۰۲۲ انتخاب بهتری هستند. پس با با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

گوشی پوکو پوکو X3 پرو مدل کمی قدیمی‌تری است و در حال حاضر به دلیل مدت زیاد بودن در بازار، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد و به واسطه داشتن پردازنده اسنپدراگون ۸۶۰، از عملکرد عملکردی گوشی رده‌بالایی محسوب می‌شود. البته پردازنده آن جدید نیست و متعلق به سال ۲۰۱۹ است.

گوشی مذکور با تمام این موارد عملکرد خوبی دارد که همین مسئله ارزشش را بالا می‌برد و آن را در مقام مقایسه با پوکو X3 GT قرار می‌دهد. پوکو X3 GT محصول جدیدی از سری X3 پوکو است که از پردازنده مدیاتک دایمنسیتی ۱۱۰۰ قدرت می‌گیرد.

این دو گوشی شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در مشخصات فنی و امکانات دارند و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه تا ببینیم پوکو X3 پرو ارزش بیشتری دارد یا پوکو XT GT.

مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT-1
پوکو X3 Proپوکو X3 GT
زمان معرفیمارس ۲۰۲۱جولای ۲۰۲۱
ابعاد۹.۴ × ۷۶.۸ × ۱۶۵.۳ میلی‌متر۸.۹ × ۷۵.۹ × ۱۶۳.۳ میلی‌متر
وزن۲۱۵ گرم۱۹۳ گرم
سیستم عاملاندروید ۱۱، MIUI 12.5 برای پوکواندروید ۱۱، MIUI 12.5 برای پوکو
نمایشگر۶.۶۷ اینچ۲۴۰۰ ، ۱۰۸۰ پیکسلIPS LCD۱۲۰ هرتزHDR10روشنایی ۴۵۰ نیت۶.۶ اینچ۲۴۰۰ ، ۱۰۸۰ پیکسلIPS LCD۱۲۰ هرتزHDR10روشنایی ۴۵۰ نیت
پردازندهاسنپدراگون ۸۶۰(۷ نانومتری)مدیاتک دایمنستی ۱۱۰۰ 5G (۶ نانومتری)
رم و حافظه ذخیره‌سازی۶ – ۱۲۸ گیگابایت۸ – ۱۲۸ گیگابایت۶ – ۲۵۶ گیگابایت۸ – ۲۵۶ گیگابایتUFS 3.1افزایش حافظه داخلی به وسیله کارت microSD (مشترک با سیم‌کارت دوم)۸ – ۱۲۸ گیگابایت۸ – ۲۵۶ گیگابایتUFS 3.1امکان افزایش حافظه داخلی ندارد
دوربیندوربین اصلی عریض ۴۸ مگاپیکسل با f/1.8 و فوکوس خودکاردوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۱۹ درجه و f/2.2دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با f/2.4دوربین تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی با f/2.4دوربین سلفی عریض ۲۰ مگاپیکسلی با f/2.2دوربین اصلی عریض ۶۴ مگاپیکسلی با f/1.8 و فوکوس خودکاردوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۰ درجه و f/1.8دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با f/2.4دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با f/2.5
فیلم برداری4K تا ۳۰ فریم بر ثانیه1080p تا ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰/۹۶۰ فریم بر ثانیهلرزشگیر الکترونیکی تصویر4K تا ۳۰ فریم بر ثانیه 1080p تا ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیهلرزشگیر الکترونیکی تصویر
ارتباطاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/acدو کانالهWi-Fi Directبلوتوث ۵Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/acدو کانالهWi-Fi Directبلوتوث ۵.۲5G
حسگرهاحسگر اثر انگشت ( در کنار)شتاب‌سنجژیروسکوپمجاورتقطب‌نماNFC (با توجه به بازار/منطقه)حسگر اثر انگشت ( در کنار)شتاب‌سنجژیروسکوپمجاورتقطب‌نماطیف رنگیحسگر مجاورت مجازیNFC (با توجه به بازار/منطقه)
باتری۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتشارژ سریع ۳۳ واتی۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتشارژ سریع ۶۷ واتی
جک هدفونبلهخیر
مشخصات پوکو X3 پرو و پوکو X3 GT

مقایسه طراحی پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT

مقایسه طراحی پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT

اولین چیزی که در مقایسه پوکو X3 GT و پوکو X3 پرو به چشم می‌خورد این است که چقدر از نظر ظاهری شبیه به هم هستند؟ این دو گوشی از نظر زیبایی‌شناسی کاملا با هم متفاوت هستند؛ البته این مسئله فقط موقعی صدق می‌کند که پنل پشتی آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. در پنل جلویی، هر دو دارای (تقریبا) نمایشگر یکسان با حاشیه‌های باریک هستند و دوربین سلفی داخل حفره‌ای در بالا و مرکز صفحه جای گرفته است. البته، قسمت چانه پنل جلو (پایین نمایشگر) در پوکو X3 پرو کمی بیشتر از پوکو X3 GT به نظر می‌رسد.

این مطلب را هم بخوانید: بررسی گوشی موبایل پوکو X3 پرو

در طرف دیگر، پوکو X3 Pro یک ماژول دوربین دایره‌ای و تقریبا جالب در پنل پشتی دارد و پوکو X3 GT هم قاب دوربین متفاوتی در بالا سمت چپ پنل پشتی ارائه می‌کند. همچنین، حسگر اثر انگشت هیچکدام از این دو گوشی پشت دستگاه نیست و به جای آن، در سمت راست و داخل دکمه پاور تعبیه شده است.

به علاوه، این دو گوشی از نظر ابعاد تفاوت‌های جزئی دارند و پوکو X3 پرو بزرگ‌تر است؛ اما بیشترین تفاوت آن‌ها در وزن است. وزن X3 پرو ۲۱۵ گرم است و پوکو X3 GT ۱۹۳ گرم وزن دارد که نشان از ۲۳ گرم وزن کمتر است و باعث می‌شود تا نگه داشتن X3 GT در دست راحت‌تر باشد.

مقایسه نمایشگر

مقایسه نمایشگر

هر دو گوشی پوکو X3 پرو و پوکو X3 GT دارای نمایشگر IPS LCD، وضوح +FHD و ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل (۲۰:۹) و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای انیمیشن‌های روان‌تر هستند که در هنگام بازی تجربه کاربری بسیار بالاتر از حد متوسطی را ارائه می‌دهند.

همچنین، هر دو آن‌ها از HDR10 پشتیبانی می‌کنند؛ به این معنی که هر دو نمایشگر دارای محدوده دینامیکی بالایی برای نمایش تصاویری هستند که تفسیر رنگی آن‌ها دشوار است؛ حتی اگر این رنگ سفید باشد. با این حال، ابعاد نمایشگرهای دو گوشی متفاوت است؛ به طوری که X3 پرو نمایشگر ۶.۶۷ اینچی و X3 GT نمایشگر ۶.۶ اینچی دارد.

علاوه بر  این، دو گوشی محافظ‌های متفاوتی برای نمایشگر دارند و اولی از گوریلا گلس ۵ و دومی از گوریلا گس ویکتوس استفاده می‌کنند. گفتنی است که محافظ گوریلا گلس ویکتوس پوکو X3 GT مقاومت بیشتری در برابر خاط‌وخش و ضربه دارد.

مقایسه عملکرد X3 پرو و X3 GT

مقایسه عملکرد X3 پرو و X3 GT

کوالکام و مدیاتک دوباره در مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT رو در روی هم قرار گرفته‌اند. اسنپدراگون ۸۶۰ با حداکثر نرخ کلاک ۲.۹۶ گیگاهرتز و فرایند ۷ نانومتری در پوکو X3 پرو به کار رفته است؛ در حالی که دایمنستی ۱۱۰۰ به کار رفته در X3 GT حداکثر نرخ کلاک ۲.۶ گیگاهرتز و فرایند ۶ نانومتری دارد. 

هر دو گوشی پردازنده‌های خوبی دارند؛ اما دایمنسیتی ۱۱۰۰ عملکرد بهتری دارد. همچنین به دلیل پردازنده گرافیکی Mali-G77 خود، عملکرد بهتری نسبت Adreno 640 در اسنپدراگون ۸۶۰ دارد. همچنین، به دلیل فرایند ساخت کوچک‌تر (۶ نانومتری در کنار ۷ نانومتری) مدیریت مصرف انرژی بهتری دارد.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه پوکو M4 پرو 5G و پوکو M3 پرو 5G

در طرف دیگر، X3 پرو به ۶ یا ۸ گیگابایت رم ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS 3.1 دارند؛ در حالی که X3 GT فقط دو نسخه ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی یا ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 دارد. علاوه بر این‌ها پوکو X3 پرو از اسلات سیم‌کارت برای افزایش حافظه داخلی به وسیله کارت میکرو اس‌دی استفاده می‌کند؛ اما پوکو X3 GT امکان افزایش حافظه داخلی ندارد.

مقایسه دوربین دو گوشی

مقایسه دوربین دو گوشی

در بخش دوربین، چندین تفاوت وجود دارد که باید مورد توجه قرار داد. پوکو X3 Pro با سیستم دوربین چهارگانه متشکل از سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، سنسور اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر برای تشخیص عمق و عکاسی ماکرو دارد.

در سمت دیگر، پوکو X3 GT یک ماژول سه‌گانه دارد که دوربین اصلی آن ۶۴ مگاپیکسلی است و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و حسگر ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق آن را همراهی می‌کنند.

برای دوربین سلفی، اولی دارای سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و دومی با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5 همراه است و همین مساله باعث برنده شدن X3 پرو می‌شود. با این حال، سیستم دوربین عقب X3 GT عملکرد بهتری دارد؛ چون دوربین اصلی آن قوی‌تر است. البته اینجا نکته ظریفی وجود دارد و آن هم این است که X3 پرو به دلیل داشتن پردازنده اسنپدراگون، می‌تواند از GCam برای گرفتن عکس‌های بهتر استفاده کند.

دیگر قابلیت‌ها

دیگر قابلیت‌ها

هر دو گوشی پوکو X3 Pro و X3 GT با رابط کاربری MIUI 12.5 (برای پوکو) بر پایه اندروید ۱۱، حسگر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه پاور و پورت USB-C عرضه می‌شوند. با این حال، X3 پرو فاقد اتصال 5G است؛ چیزی که X3 GT به داشتن آن می‌بالد. به علاوه، حتما توجه داشته باشید که پوکو X3 پرو دارای اسلات کارت microSD (مشترک با سیم‌کارت) و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری است که پوکو X3 GT از نبود آن‌ها رنج می‌برد.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید گوشی شیائومی

در قسمت باتری، پوکو X3 Pro از باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع ۳۳ واتی استفاده می‌کند و X3 GT هم باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع ۶۷ واتی دارد.

پوکو X3 پرو بهتر است یا پوکو X3 GT؟

پوکو X3 پرو بهتر است یا پوکو X3 GT؟

مشخص است که هر دو ویژگی‌ها و مشخصات بالایی دارند. با این حال، اگر چه نوع نمایشگرشان یکسان است اما در اندازه نمایشگر تفاوت دارند. فراموش نکنید که پوکو X3 GT دارای اتصال 5G، باتری با سرعت شارژ بسیار سریع‌تر، دوربین عقب بهتر، پردازنده قوی‌تر با عملکرد بهتر، پنل مقاوم‌تر، وای‌فای پیشرفته‌تر، بلوتوث جدیدتر و وزن سبک‌تر است. همین امر باعث می‌شود تا پوکو X3 GT انتخاب بهتری نسبت به پوکو X3 پرو باشد.

البته باید بدانید که X3 GT از X3 پرو گران‌تر است و طبیعتا شما برای داشتن این مشخصات بهتر، باید پول بیشتری پرداخت کنید. با این حال، X3 پرو هم انتخاب بدی نیست و در بخش‌های مانند امکان افزایش حافظه داخلی، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متر و دوربین سلفی بهتر، نسبت به X3 GT برتری دارد.

نظر شما در مورد مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X3 GT چیست؟ به نظرتان کدام یک انتخاب بهتری است و شما کدام گوشی را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 6

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علیرضا امیری گفت:

گوشی پوکو x3چقدر

مهدی حسین نژادیان گفت:

پوکو ام چهار بهتره یا پوکو ام پنج بهتره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
با اختلاف کم، پوکو M5 بهتر است

حسینی حسینی گفت:

قیمت x3256گیگ چقدراست

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر در فروشگاه اعتبارکالا موجود نبوده اما با قیمتی حدود ۹ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد

حسینی حسینی گفت:

پوکوx3پرو256قیمت چقدراست

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر در فروشگاه اعتبارکالا موجود نبوده اما با قیمتی حدود ۹ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد