etebarkala snappay
etebarkala snappay

آیفون بهتر است یا سامسونگ؟ مقایسه آیفون 12 و گلکسی S21

4.2
(20)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

آیفون بهتر است یا سامسونگ؟ این سوال ذهن خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. در این مطلب قرار است جدیدترین گوشی‌های آیفون یعنی سری ۱۲ و سامسونگ گلکسی S21 را مقایسه کنیم تا به جواب این سوال برسیم.

سامسونگ، غول تکنولوژی کره‌ای جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود یعنی سری S21 را چند ماه پس از معرفی سری آیفون ۱۲ اپل معرفی کرد. در این مطلب کشف می‌کنیم که کدام‌یک از پرچمداران جدید این دو شرکت پیشتاز در صنعت موبایل، بهترین گوشی‌ها را می‌سازد. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

سری S21 سامسونگ در سه نسخه گلکسی S21، گلکسی S21 پلاس و گلکسی S21 پلاس وارد بازار شده‌اند و به تازگی هم شایعاتی مبنی بر احتمال معرفی گلکسی S21 FE مطرح شده است. حالا قرار است این سری گوشی‌های فوق‌العاده را با شاهکارهای جدید آیفون ۱۲ اپل (به غیر از آیفون ۲ مینی) مقایسه کنیم.

طراحی و دوام آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

طراحی و دوام آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

سری گلکسی S21 سامسونگ کاملا دستخوش طراحی شده است. این گوشی‌ها در مجموعه رنگی مات عرضه می‌شوند و تنوع رنگی خوبی هم دارند. قاب دوربین جدید آن‌ها با فریم دور بدنه ادغام شده است. S21 از همان سبک طراحی همیشگی سامسونگ استفاده می‌کند اما از گلکسی S20 اولترا هم زیباتر است.

پرچمداران اپل طراحی کاملا شیشه‌ای دارند. قاب پشتی آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس مات است؛ اما این بخش در آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی از جنس براق و شیشه‌ای ساخته شده است. لبه‌های گرد و شیشه‌های خمیده سری آیفون ۱۱ در نسل جدید از بین رفته‌اند و طراحی سری آیفون ۱۲ بیشتر شبیه آیفون‌های قدیمی سری ۴ است.

هر دو سری گلکسی S21 و آیفون گواهی IP68 دارند؛ به این معنی که می‌توانند تقریبا تا ۱.۵ متر زیر آب به مدت نیم ساعت دوام بیاورند.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی موبایل سامسونگ بخرم یا شیائومی؟

S21-ها همگی دارای قاب آلومینیومی هستند و نمایشگر آن‌ها با گوریلا گلس محافظت می‌شود. همچنین قاب پشتی S21 و S21 اولترا هم با گوریلا گلس محافظت می‌شود؛ در حالی که S21 معمولی قاب پشتی پلاستیکی دارد.

تمام مدل‌های آیفون ۱۲ از محافظ سرامیکی برای نمایشگر و بدنه استفاده می‌کنند و گفته شده که مقاومت آن‌ها نسبت به سایر شیشه‌های تقویت شده بیشتر است. مدل‌های آیفون ۱۲ دارای قاب آلومینیومی هستند و مدل‌های «پرو» هم از قاب ضد زنگ بهره می‌برند.

انتخاب برنده در این بخش واقعا سخت است و بهتر است هر دو شرکت را در این قسمت مساوری بدانیم. آیفون ۱۲ در اندازه‌ها متفاوتی عرضه می‌شود و نمونه‌های پرو قاب ضد زنگ دارند؛ اما هیچکدام این‌ها دلیل خوبی برای برتری نسبت به S21-ها نیست.

پرچمداران امسال سامسونگ و اپل طراحی‌هاهی متفاوتی دارند و انتخاب بهترین بین آن‌ها کاملا سلیقه‌ای است.

سخت‌افزار سامسونگ بهتر است یا اپل؟

سخت‌افزار سامسونگ بهتر است یا اپل؟

امسال گوشی‌های آیفون از نظر قدرت پردازش حرف اول بازار را می‌زنند اما به نظر می‌رسد که سری گلکسی S21 آمده‌اند تا آیفون را به چالش بکشند. نسخه جهانی سری گلکسی S21 از تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ استفاده می‌کنند و آیفون ۱۲ هم از تراشه A14 Bionic اپل بهره می‌برد.

روی کاغذ، چیپ‌ست هشت هسته‌ای S21-ها در برابر پردازنده A14 Bionic اپل قوی‌تر به نظر می‌رسند؛ اما آیفون‌ها از قدرت پردازنده استفاده بهتری می‌کنند و بنچمارک‌های این پردازنده هم کاملا عملکرد بهتر پردازنده آیفون را نشان می‌دهند.

پس با توجه به عملکرد بهتر پردازنده آیفون، برنده این بخش اپل خواهد بود.

نمایشگر آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

نمایشگر آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

مدت‌ها است که گوشی‌های سری گلکسی S سامسونگ از نمایشگر فوق‌العاده AMOLED استفاده می‌کنند و سری S21 هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۲ هم از نمایشگر OLED بهره می‌برند و همین باعث شده تا رقابت در این بخش سخت‌تر شود.

گلکسی S21 و گلکسی S21 پلاس هر دو دارای نمایشگر AMOLED  با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هستند و نرخ نوسازی نمایشگر آن‌ها بسته به نوع استفاده از گوشی موبایل بین ۴۸ هرتز تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

گلکسی S21 نمایشگر ۶.۲ اینچی دارد و گلکسی S21 پلاس هم از نمایشگر ۶.۷ اینچی بهره می‌برد. همچنین رزولوشن تصویر هر دو آن‌ها هم ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ است. 

سامسونگ گلکسی S21 اولترا از یک نمایشگر بزرگ ۶.۸ اینچی با وضوح ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ استفاده می‌کند و مانند دیگر اعضای این خانواده نرخ نوسازی تغییرپذیر ۱۲۰ هرتزی دارد. نرخ نوسازی این نمایشگر بسته به نوع کار، تا ۱۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند.

آیفون‌ها هم سه نمایشگر مختلف دارند. نمایشگر آیفون ۱۲ مینی ۵.۴ اینچ است و رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو از نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۷۰×۲۵۳۲ استفاده می‌کنند. در نهایت، آیفون ۱۲ پرو مکس از نمایشگر ۶.۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۴×۲۷۷۸ بهره می‌برد. 

هیچ‌کدام از آیفون‌ها از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده نمی‌کنند اما روشنایی بیشتر نسبت به رقبای سامسونگی خود دارند و هنگام تماشای محتوای HDR کاملا می‌توان این تفاوت را احساس کرد.

سامسونگ این بخش را با فاصله کوتاهی به نفع خود تمام می‌کند. نمایشگر سری آیفون ۱۲ وضوح بیشتری نسبت به S21-ها دارد؛ اما نرخ نوسازی صفحه متغیر سامسونگ قابلیت جالبی برای بازی یا حتی پیمایش بین صفحات شبکه‌های اجتماعی است.

دوربین‌های سامسونگ بهتر است یا اپل؟

دوربین‌های سامسونگ بهتر است یا اپل؟

هر دو شرکت، بهترین دوربین‌های حال حاضر را در گوشی‌های موبایل پرچم‌دار خود به کار برده‌اند؛ اما تفاوت‌های زیادی بین برندها و حتی گوشی‌های خود سازندگان وجود دارد.

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۱ و اس ۲۱ پلاس دوربین سه‌گانه در قاب پشتی خود دارند. لنز تله‌فوتوی ۶۴ مگاپیکسلی این دو گوشی دارای دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه (AF)، زوم اپتیکال ۳ برابری و لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) است. 

لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی آن‌ها هم دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار دو پیکسلی و OIS در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در آخر هم یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 تکمیل‌کننده این مجموعه است. داخل حفره درون نمایشگر هم یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار دو پیکسلی جا خوش کرده است.

عضو بزرگ‌تر خانواده S21 یعنی گلکسی اس ۲۱ اولترا با یک لنز اضافی، دوربین چهارگانه در اختیار کاربر خواهد گذاشت. سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی دیافراگم f/1.8، تشخیص فاز و OIS دارد و با فناوری Nona-binning تصاویری با کیفیت بالای ۱۲ مگاپیکسلی تولید می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی هواوی بخرم یا شیائومی؟

در کنار لنز اصلی، دو حسگر تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم ۲.۴ و ۴.۹ قرار گرفته‌اند که با کمک سنسور فوکوس خودکار لیزری قابلیت زوم ۱۰۰ برابری Space Zoom سامسونگ را امکان‌پذیر می‌سازند. هر دو این حسگرها هم فوکوس خودکار دوگانه و لرزش‌گیر تصویر اپتیکال دارند.

یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 و فوکوس خودکار دوگانه هم مجموعه دوربین را تکمیل می‌کند. دوربین سلفی هم ۴۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم ۲.۲ و فوکوس خودکار تشخیص فاز است.

در طرف دیگر، همه‌چیز در خانواده آیفون ۱۲ ۱۲ ساده‌تر است. هر چهار گوشی دارای لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم ۱.۶ و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.4 هستند.

این سنسورها از زوم اپتیکال ۲ برابری و زوم دیجیتال ۵ برابری برخوردار هستند. در قاب جلو هم لنز ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 به عنوان دوربین سلفی و سنسور True Depth برای Face ID قرار گرفته است.

مدل‌های پرو دارای یک لنز تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی و یک اسکنر LiDAR هستند. دوربین تله‌فوتوی مدل‌های پرو دیافراگم f/2.0 دارند و از زوم اپتیکال دو برابری و زوم دیجیتال ۱۰ برابری پشتیبانی می‌کنند.

همچنین آیفون ۱۲ پرو مکس یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 دارد که از زوم اپتیکال ۲.۵ برابری و زوم دیجیتال ۱۲ برابری دارد. هر دو این گوشی‌ها از فرمت ProRAW اپل برای ویرایش عکس پشتیبانی می‌کنند.

مشخصات پرچمداران حال حاضر سامسونگ و اپل به طور قابل توجهی با هم متفاوت هستند و قطعا در تمام شرایط شما را تنها نخواهند گذاشت. برای این بخش هم نمی‌توان برنده‌ای تعیین کرد؛ چرا که هرکدام از اعضای خانواده سری S21 و آیفون ۱۲ در بخش‌های مختلفی سرآمد هستند.

پشتیبانی از 5G آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

پشتیبانی از 5G آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

سامسونگ برای پرچمداران امسال خود سنگ تمام گذاشته است و اکنون پشتیبانی از باندهای sub-6GHz و mmWave تکنولوژی 5G را برای تمام گوشی‌های خانواده S21 ارائه می‌دهد. این گوشی‌ها در ایالات‌متحده 

قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت تمام شرکت‌های مخابراتی دارند و از DSS و C-band هم پشتیبانی می‌کنند.

اپل برای اولین بار گوشی‌های خود را با تکنولوژی 5G عرضه کرده اما همین شروع هم به اندازه کافی چشمگیر است. پرچمداران امسال اپل دسترسی جهانی به باندهای 5G را با پشتیبانی از C-band و DSS ارائه می‌دهند.

تمام گوشی‌های مورد مقایسه اپل و سامسونگ پشتیبانی گسترده و کاملی از 5G ارائه می‌دهند و همین سبب شده این دور از رقابت مساوی شود.

قابلیت‌های خاص اپل و سامسونگ

قابلیت‌های خاص اپل و سامسونگ

پرچمداران امسال اپل و سامسونگ دو ویژگی خاص دارند که آن‌ها را از دیگری متمایز می‌کند. علاقه‌مندان به استفاده از قلم می‌‌توانند با خرید گلکسی S21 اولترا پشتیبانی از S Pen سامسونگ را داشته باشند. این گوشی با قلم‌های ساخته شده برای سری نوت و قلم اختصاصی که برای همین گوشی ساخته شده هماهنگی دارد؛ اما قابلیت فرمان‌ از راه دور و بلوتوث سری نوت برای، S Pen در گلکسی S21 اولترا کار نمی‌کنند.

در طرف دیگر هم شارژر مگ‌سیف (MagSafe) برای تمام خانواده آیفون ۱۲ در دسترس است که از آهن‌رباهای قوی برای شارژ وایرلس و اتصال لوازم جانبی مختلف به آیفون استفاده می‌کند. اپل و چند سازنده دیگر ده‌ها لوازم جانبی برای مگ‌سیف تولید می‌کنند.

آیفون بهتر است یا سامسونگ؟

انتخاب بهترین گوشی از بین آیفون و سامسونگ واقعا مشکل است و ما انتخاب بهترین گوشی را به خود شما واگذار می‌کنیم. آیفون ۱۲ مینی با قیمت ۶۹۹ ارزش خرید بالایی دارد؛ در حالی که سامسونگ S21 اولترا ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای مانند زوم ۱۰۰ برابری Space Zoom، نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از قلم S Pen را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نظر شما چیست؟به نظر شما آیفون بهتر است یا سامسونگ؟ شما طرفدار محصولات کدام شرکت هستید؟ تجربه‌ شما در استفاده از این گوشی‌ها چطور بوده است؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

منبع:‌ pcmag

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 20

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

یاسمین‌ گفت:

من طرفدار سامسونگ هستم 😛💙

Sepehr گفت:

من طرفدار سامسونگ و ردمی هستم اما سامسونگ رو بیشتر دوست دارم