etebarkala snappay
etebarkala snappay

هواوی یا شیائومی؟ کدام برنده هست؟

4.6
(15)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
هواوی بهتر است یا شیائومی؟

هواوی یا شیائومی؟در این مطلب گوشی‌های موبایل ساخت شرکت‌های شیائومی و هوآوی را در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم و در آخر به این سوال پاسخ خواهیم داد که خرید موبایل شیائومی بهتر است یا هواوی؟ با ما همراه باشید.

شیائومی و هواوی دو شرکت چینی هستند که در بازارهای خارج از چین شناخته شده‌اند و سهم بالایی از بازار گوشی‌های موبایل را از آن خود کرده‌اند. حالا که این دو شرکت در بسیاری کشورهای جهان (و از جمله ایران) محبوبیت بالایی کسب کرده‌اند؛ ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کیفیت شیائومی بهتر است یا هواوی؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است که محصولات هر دو شرکت را از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اگر کنجکاو هستید که جواب سوال بالا را بدانید این مطلب را از دست ندهید.

قبل از پاسخ به سوال هواوی بهتر است یا شیائومی بیایید کمی با  این دو شرکت آشنا شویم:

شیائومی یا هواوی

شیائومی

شیائومی یک برند چینی بین‌المللی است که مرکز آن در شهر پکن است. این شرکت با وجود اینکه با گوشی‌هایی که می‌سازد شناخته می‌شود، اما در بخش‌های اینترنت اشیا و خانه هوشمند هم فعالیت می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه برند شیائومی (از ۲۰۱۰ تا امروز)

شیائومی علاوه بر بازار لوازم خانگی، حوزه‌هایی مثل لپ‌تاپ، دوربین و پوشاک را هم با محصولات و زیرمجموعه‌های خود در نوردیده است.

هواوی

هواوی

شرکت هواوی برخلاف شیائومی (تاسیس در سال ۲۰۱۰)، بیش از ۴۰ سال است که حوزه ارتباطات فعالیت می‌کند. آن‌ها سردمدار عرضه دستگاه‌های هوشمند و ساخت محصولات ارتباطی در جهان هستند.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه‌ برند هواوی از دیروز تا امروز

شرکت هواوی با بیش از ۱۷۰ هزار نیروی کار، به بیش از ۱۷۰ کشور و نزدیک به ۳ میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند.

گوشی هواوی بهتره یا شیائومی؟

بازاریابی هواوی بهتر است یا شیائومی؟

در بحث بازاریابی هواوی یا شیائومی کمی متفاوت عمل می‌کنند. هواوی از سیستم بازاریابی سنتی استفاده می‌کند و از سلبریتی‌ها، سفیران برند و حتی رویدادهای بزرگ برای تبلیغ محصولات خود بهره می‌گیرد. آن‌ها با بیلبوردهای تبلیغاتی خود افراد زیادی را با محصولات خود آشنا می‌کنند.

می‌توان تبلیغات هواوی را نمونه موفقی از بازاریابی سنتی دانست. آن‌ها این سبک از تبلیغات را به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنند و به هدفی که دارند می‌رسند.

در طرف دیگر شیائومی از شیوه‌ای کاملا برعکس برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کند. تمرکز اصلی شیائومی روی بازاریابی به وسیله کانال‌های اینترنتی است و به ندرت از کمپین‌های تبلیغاتی سنتی استفاده می‌کنند.

آن‌ها علاوه بر تبلیغات اینترنتی، از برخی از سلبریتی‌های شناخته شده و سفیران برند برای اجرای کمپین‌های کوچک‌تر در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این کار نه تنها باعث افزایش فروش، بلکه باعث تعامل بیشتر با کاربران محصولات شیائومی می‌شود.

همین شیوه بازاریابی باعث تا شیائومی با عمری کم، به فروش هواوی نزدیک شود و حتی در برخی مواقع فروش بیشتری را به دست آورد. این استراتژی نشان می‌دهد که شیوه مورد نظر علاوه بر شیائومی، برای دیگگر کسب‌کارها نیز جوابگو خواهد بود.

با توجه به به توضیحات بالا فکر می‌کنید بازاریابی هواوی بهتر است یا شیائومی؟ بله؛ جواب کاملا مشخص است. شیائومی با سابقه حضور کمتر نسبت به هواوی، به دلیل شیوه تبلیغاتی که دارد، در برخی مناطق بیشتر از هواوی شناخته شده است:

برنده: هواوی

گوشی شیائومی بهتر است یا هواوی؟

گوشی ‌های پرچم‌دار شیائومی بهتر است هواوی؟

گوشی پرچمدار یا Flagship، جدیدترین و بهترین مدل گوشی (از نظر سخت‌افزار، طراحی و نرم‌افزار) است که یک کمپانی به بازار معرفی می‌کند. منطقی‌ترین کار برای مقایسه این دو شرکت این است که دو گوشی که در شناخت آن‌ها تاثیر بسزایی داشتند را مقابل یکدیگر قرار دهیم.

دو گوشی پرچم‌دار شیائومی  MI 9 و هواوی P30 پرو، هر دو پرفروش‌ترین گوشی‌های دو کمپانی هستند. البته این شرکت‌ها نسل جدید گوشی‌های پرچمدار خود را در حال حاضر روانه بازار کرده‌اند و حتی شیائومی پا را فراتر گذاشته و به تازگی گوشی می ۱۱ را هم معرفی کرده است که هنوز از راه نرسیده نظر منتقدان بسیاری را جلب کرده است؛ اما دو گوشی مورد نظر ما با اینکه کمی قدیمی شده‌اند هنوز هم پرفروش هستند.

برای شناخت بیشتر نگاهی به مشخصات این دو گوشی می‌اندازیم. با اینکه برخی اعتقاد دارند شیائومی و هواوی گوشی‌های مشابهی می سازند اما در واقعیت گوشی‌های این دو شرکت با یکدیگر تفاوت دارند و شناخت این تفاوت‌ها لازم است.

هواوی P30 پرو نمایشگری کمی بزرگ‌تر، فضای ذخیره‌سازی بیشتر (بسته به مدل خریداری شده)، باتری قوی‌تر و دوربین سلفی بهتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در مقابل، شیائومی می ۹ کمی باریک‌تر است و شارژ بی‌سیم سریع‌تر و دوربین‌های پشتی قوی‌تری دارد.

در حالی که هر دو گوشی بسیار زیبا هستند و سخت‌افزار قدرتمندی دارند؛ اما برنده این مسابقه هواوی P30 پرو است. مشخصات بهتر دلیل انتخاب این گوشی است؛ به طوری که P30 پرو به نوعی نسخه ارتقا یافته می ۹ به نظر می‌رسد. با اینکه کاربران می ۹ از خرید راضی هستند؛ اما P30 پرو قدرت و راحتی بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

برنده: هواوی

قیمت‌گذاری گوشی شیائومی بهتر است یا هواوی؟

قیمت‌گذاری گوشی ‌های شیائومی بهتر است یا هواوی؟

یکی از مواردی که دو شرکت در آن خوب عمل می‌کنند قیمت‌گذاری است و به نظر می‌رسد هم شیائومی و هم هواوی در بازه‌های قیمتی مختلف گوشی‌های خوبی روانه بازار کرده‌اند. در حالی که در بخش پرچم‌دار هواوی بهتر از شیائومی عمل می‌کند؛ اما داستان در بخش گوشی‌های اقتصادی کمی متفاوت است.

نکته مهم این است که شیائومی به دلیل تبلیغاتی که در گوشی‌ های خود نمایش می‌دهد مدل‌های میان‌رده‌ای مثل Mi Note 10 را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رساند.

در نتیجه با وجود اینکه بسیاری از گوشی‌های شیائومی عملکرد و مشخصات فوق‌العاده‌‌ای در بازه قیمتی خود دارند؛ اما به لطف درآمدی که این شرکت از طریق آگهی کسب می‌کند، قیمت کمتری نسبت به مدل‌های مشابه دیگر شرکت‌ها دارند. این کار حرکتی هوشمندانه است؛ اما همین نمایش تبلیغات و نرم‌افزارهای از پیش نصب شده ممکن است موجب ناراحتی برخی افراد شود.

در طرف دیگر، گوشی‌های هواوی تبلیغات داخلی ندارند؛ اما در عوض قیمت بیشتری نسبت به گوشی‌های شیائومی دارند حتی اگر مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌ها تقریبا برابر باشد.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است: آیا قیمت کمتری که گوشی‌های شیائومی دارند ولی در ازای آن در تمام رابط‌کاربری تبلیغات پخش می‌کند ارزشش را دارد؟ هر کسی ممکن است بر حسب سلیقه جواب متفاوتی  به این سوال دهد اما از نظر ما بله ارزشش را دارد. 

تبلیغاتی که شیائومی پخش می‌کند کمی پیچیده است؛ مثلا برخی از گوشببی‌های این شرکت هیچ تبلیغاتی نمایش نمی‌دهند یا مدل‌های مخصوص برخی مناطق اروپا هیچ تبلیغاتی ندارند.

همچنین روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند تبلیغات داخلی گوشی‌های این شرکت را کم یا حذف کند. به بیان ساده‌تر، تبلیغاتی که در برخی مدل‌ها نمایش داده می‌شود هزینه‌ای است که خریداران باید در ازای مبلغ کمتر گوشی‌های شیائومی پرداخت کنند.

برنده: شیائومی

مقایسه هواوی با شیائومی از لحاظ نرم‌افزاری

نرم‌افزار گوشی‌ های شیائومی و هواوی چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

با توجه به اینکه اغلب افراد بر این عقیده هستند که سخت‌افزار گوشی‌های شیائومی و هواوی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند؛ پس برنده این رقابت شرکتی است که نرم‌افزار بهتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از نظر سیستم‌عامل هر دو این شرکت‌ها از اندروید بهره می‌گیرند؛ اما هر کدام از این دو غول فناوری رابط کاربری مخصوص به خود را بر پایه اندروید ارائه می‌دهند.

درست است که هسته اصلی نرم‌افزار همان اندروید است؛ اما رابط‌کاربری تغییراتی ایجاد می‌کند که عملکرد نرم‌افزاری را تغییر می‌دهد. شیائومی از رابط کاربری MIUI و هواوی هم از EMUI استفاده می‌کند.

دو سال پیش بود که ایالات‌متحده با دستور دونالد ترامپ شرکت هواوی را تحریم کرد و به موجب این تحریم گوشی‌های هواوی که بعد از این اتفاق روانه بازار شدند همچنان سیستم‌عامل اندروید را دریافت می‌کنند اما گوگل به آن‌ها خدمات نمی‌دهد. به بیان ساده‌تر سیستم‌عامل و رابط کاربری همان است که قبلا بود؛ اما هر نرم‌افزاری که برای خدمات‌دهی به سرویس‌های گوگل نیاز دارد در این گوشی‌ ها تقریبا بلا استفاده است.

پس می‌توان گفت که همین خدمات گوگل مسئله مهمی است که گوشی‌ های دو شرکت را از یکدیگر متمایز می‌کند.

هواوی در حال توسعه سیستم‌عامل و خدمات اختصاصی خود است که به نام HMS شناخته می‌شود؛ اما به دلیل اینکه هنوز این خدمات به طور کامل توسعه نیافته‌اند نمی‌توان انتظار داشت که زمان کار با گوشی‌های این شرکت کاربر با هیچ مشکلی مواجه نشود.

با توجه به عدم وجود Play Store گوگل در این گوشی ‌ها، هواوی در حال توسعه و بهتر کردن فروشگاه نرم‌افزار اختصاصی خود یعنی APPGallery است.

توسعه‌دهندگانی که نرم‌افزارهای خود را در این بستر منتشر کرده‌اند هنوز به اندازه فروشگاه گوگل گسترده نشده‌اند و به طور مثال برای نرم‌افزارهای ایرانی، فقط نسخه‌های پر استفاده‌ای مانند دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی و غیره روی این پلتفرم منتشر شده است و اکثر نرم‌افزارهای آن چینی هستند.

بنابراین در آخر می‌‌توان گفت که سخت‌افزار گوشی‌های هواوی و شیائومی تقریبا شبیه هم است و رابط کاربری آن‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد؛ اما در نهایت عدم پشتیبانی گوشی‌های هواوی از خدمات گوگل باعث بهم خوردن تمام معادله‌ها می‌شود.

برنده: شیائومی

هواوی بخریم یا شیائومی؟

هواوی بخریم یا شیائومی؟

واقعیت این است که شیائومی پتانسیل رشد بیشتری نسبت به هواوی دارد. هرچند روی کاغذ، هواوی با گوشی‌های پرچم‌دار خود که طراحی فوق‌العاده را با سخت‌افزاری قدرتمند ترکیب می‌کنند، دیگر شیائومی و دیگر تولیدکنندگان گوشی را از سر راه خود کنار می‌زند.

در طرف مقابل شیائومی با گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت خود بازار را قبضه کرده است. گوشی‌هایی مثل ردمی نوت ۹ پرو، ردمی نوت 9S و ردمی ۹ در تمام جهان فوق‌العاده پرفروش هستند و مشخصاتی خوب را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه در اختیار کاربر قرار می‌‌دهند.

گوشی‌های شیائومی از نظر رابط کاربری و تجربه کاربری (حتی با وجود تبلیغات آزاردهنده) برتری دارند و گوشی‌های هواوی در کیفیت ساخت حرف اول را می‌زنند. بنابراین جواب اینکه شیائومی بهتر است یا هواوی کاملا شخصی است.

البته همانطور که قبلا هم گفتیم نبود خدمات گوگل می‌تواند در تصمیم شما به شدت تاثیرگذار باشد اما اگر نیازی به این خدمات ندارید می‌توانید با قیمتی نسبتا مقرون‌به‌صرفه گوشی‌های هواوی را بخرید و تجربه‌ای ناب به دست آورید. البته اگر عکاسی و کیفیت ساخت برای شما مهم است هم هواوی انتخابی خوبی خواهد بود.

در طرف دیگر اگر عملکرد، قدرت، تجربه کاربری و رابط کاربری (به غیر از تبلیغات رابط کاربری) را ترجیح می‌دهید و قصد ندارید یا نمی‌توانید که هزینه زیادی برای برندها و گوشی‌های گران‌قیمت کنید، مدل‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی شما را از هر لحاظ راضی نگه خواهند داشت.

نتیجه نهایی

هواوی بهتر است یا شیائومی؟

تصمیم‌گیری در مورد نتیجه رقابت دو کمپانی زمانی که وجه اشتراک زیادی با یکدیگر دارند کمی سخت است.

اما با توجه به مشکلات نرم‌افزاری که اخیرا برای هواوی پیش آمده عملا این شرکت نه تنها برابر شیائومی، بلکه در مقابل دیگر شرکت‌ها هم حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت؛ حداقل تا زمانی که سیستم‌عامل و خدمات اختصاصی این شرکت به اندازه کافی پخته و قابل اعتماد نشده است.

در حالی که بین پرچم‌داران فعلی این دو شرکت یعنی Mi 10 و P40 پرو نماینده هواوی از همه نظر بهتر است؛ اما باز هم گوشی حریف یعنی Mi 10 با قیمت پایین‌تر و پشتیبانی از خدمات گوگل انتخاب عاقلانه‌تری است.

امیدواریم که این مقایسه شما را در انتخاب برند مناسب یاری کند؛ اما انتخاب شما هرچه که باشد امیدواریم هر گوشی و برندی که انتخاب می‌کنید از آن لذت ببرید. برای مشاهده قیمت روز گوشی‌های موبایل همین حالا کلیک کنید.

در آخر می‌توانید نظرات خود در مورد این مقایسه را با ما در مجله اعتبارکالا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

منبع: mobileyouth

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 15

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علی گیم گفت:

ببخشید دوباره میپرسم شیائومی بهتر است یا هواوی من نمی تونم بفهمم اگر قرار است هردورو بگیرم خوب پول ندارم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ما به شما خرید گوشی شیائومی را پیشنهاد می‌کنیم

Asena گفت:

گوشی هانر 9xبهتره یاشیامی مدل ردمی A9

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
گوشی آنر 9 ایکس به مراتب بهتر از شیائومی ردمی 9A است

معصومه موگویی گفت:

گوشی شیایومی بهترین یا هواوی

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
با توجه به تحریم هایی که علیه هواوی اعمال شده، خرید گوشی شیائومی منطقی تر است

مجتبی گفت:

سلام. والا من شیائومی pocom3 داشتم زیاد داغ میکرد

... گفت:

بعضیا میگن هواوی بهتره شما ها لطفاً یکم درست تحقیق کنید آخه هواوی چیش بهتره

hasan گفت:

من گوشی قبلیم هواوی بود اما چون که رابط کاربری شیائومی بهتره میخوام شیائومی بخرم. توی بازه قیمت تا ۷ میلیون شیائومی کدوما خوبن؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام. می‌تونید لینکای زیر رو ببینید و انتخاب کنید که ببینید کدومشون نیازهاتون رو برطرف می‌کنن:
https://etebarkala.com/products/xiaomi-redmi-note-8-pro-128gb-mobile-phone/
https://etebarkala.com/products/xiaomi-redmi-note-9s-64gb-mobile-phone/
https://etebarkala.com/products/xiaomi-poco-x3-m2007j20cg-dual-sim-128gb-mobile-phone/
https://etebarkala.com/products/xiaomi-redmi-note-8-64gb/

سهند کامیابی گفت:

واقعا شیائومی یه چیز دیگست. امیدارم فروشگاه شما همه محصولاتش رو اضافه کنه. به ادم حس زندگی مدرن میده. طراحیهاش هم فوق العادن.

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام. به زودی محصولات بیشتری از شیائومی تو فروشگاه موجود می‌شه.