etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه کیبورد گیمینگ با معمولی؛ کدام‌یک بهتر است؟

5
(2)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه کیبورد گیمینگ با معمولی؛ کدام‌یک بهتر است؟

آیا برای بهترین عملکرد باید کیبورد گیمینگ بخرم یا کیبورد معمولی هم نیازهایم را برطرف می‌کند؟ اگر بیشتر کارهایی که انجام می‌دهید (یا بازی‌های شما) نیاز به کیبورد دارند؛ این سوال را بارها از خود پرسیده‌اید. کیبورد گیمینگ همیشه بهترین نیست. اگر شما کاربری عادی هستید که از کامپیوتر خود برای ارسال پیام و کارهای روزمره استفاده می‌کنید؛ بسیاری از قابلیت‌های کیبورد گیمینگ برای شما کاربردی ندارد.

اصلا شاید به فکر ارتقای سخت‌افزار و لوازم جانبی سیستم خود هستید. در این مطلب تفاوت‌های کیبورد گیمینگ و معمولی را بررسی می‌کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

کیبورد گیمینگ از کلیدهای مکانیکی استفاده می‌کند

کیبورد گیمینگ از کلیدهای مکانیکی استفاده می‌کند

کیبوردها براساس نحوه عملکرد به دو دسته غشایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. کلیدهای کیبورد غشایی یا گند پلاستیکی (در این شیوه یک روکش سیلیکونی و گنبدی شکل زیر هر کلید قرار می‌گیرد و با فشردن کلید، این گنبد با برد ماتریسی زیر کلیدها ارتباط برقرار می‌کند و شناسه مربوط به آن کلید به سیستم ارسال می‌شود) به یکدیگر نزدیک هستند. کیبوردهای اداری و رومیزی در این دسته قرار می‌گیرند. تایپ کردن آرام در این کیبوردها به دلیل گنبدهای لاستیکی یا ورقه‌های غشایی راحت است.

کیبوردهای گیمینگ نسخه به‌روز شده کیبوردهای مکانیکی قدیمی هستند. اگر مثل من کمی از سن‌تان بالا رفته باشد یادتان می‌آید که این صفحه کلیدها چقدر پر سروصدا سنگین بودند.

با این وجود، کلیدهای مکانیکی و فنرهای فلزی زمان پاسخگویی سریع‌تری دارند؛ کلیدها دقیق‌تر هستند و بازخورد فیزیکی بهتری دارند. گیمرها معمولا می‌توانند این بازخورد را شخصی‌سازی کرده و بین گزینه‌های خطی، لمسی یا کلیکی یکی را انتخاب کنند.

همچنین چیزی به نام N-Key Rollover یا NKRO نیز وجود دارد. در کیبوردهای مکانیکی می‌توانید هر تعداد کلیدی که می‌خواهید را همزمان فشار دهید و تمام آن‌ها با دقت ثبت می‌شوند. بسیاری از کیبوردهای ممبران فقط می‌توانند حدود ۶ کلید (6KRO) را ثبت کنند. این قابلیت برای کاربران عادی چندان کاربردی ندارد؛ اما برای گیمرها می‌توانند باعث شکست یا پیروزی آن‌ها شود.

کلیدهای قابل برنامه‌ریزی بازی کردن را آسان‌تر می‌کند

کلیدهای قابل برنامه‌ریزی بازی کردن را آسان‌تر می‌کند

با اینکه کلیدهای قابل برنامه‌ریزی فاکتور مهمی برای خرید کیبورد گیمینگ نیست؛ اما سازندگان این نوع صفحه کلید چنین کلیدهایی را در دستگاه‌های خود تعبیه می‌کنند تا استفاده از آن راحت‌تر کنند. بسیاری از برندهای دارای نرم‌افزار اختصاصی هستند که به شما این امکان را می‌دهد عملکردهای مختلفی برای کلیدها تعریف کنید. حتی می‌توانید برای بازی‌های مختلف کلیدهای کیبورد را شخصی‌سازی کنید.

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی چیست؟

قابلیت مذکور برای افراد غیر گیمر هم مفید خواهد بود. می‌توانید عملکردها را برای کپی-پیست، باز و بسته کردن پنجره‌ها یا کارهای پیچیده درون برنامه‌ای شخصی‌سازی کنید.

کیبوردهای معمولی نورپردازی RGB ندارند

کیبوردهای معمولی نورپردازی RGB ندارند

نرم‌افزار اختصاصی کیبوردهای گیمینگ به شما این امکان را می‌دهد تا نور پس‌زمینه کیبورد را هم تنظیم کنید. این نورپردازی‌ها LED رنگی که پشت کلیدها نصب شده‌اند باعث روشن شدن کیبورد می‌شوند و ظاهر زیبایی هم به آن می‌دهند. برخی کیبوردها فقط یک رنگ LED دارند؛ در حالی که برخی دیگر دارای نور پس‌زمینه LED هستند.

کیبوردهای گیمینگ را می‌توان طوری تنظیم کرد که کلیدهایی خاص، رنگ خاصی هم داشته باشند. برخی تولیدکنندگان هم به کاربران اجازه می‌دهند تا نور پس زمینه کیبورد با نور سایر لوازم جانبی مانند موس گیمینگ مطابقت داشته باشد؛ حتی می‌توان الگوهای نوردهی را طوری تنظیم کرد که با رسیدن به نقاط خاصی از بازی ظاهر شوند.

این ویژگی برای افراد عادی احتمالا در اتاق تاریک یا کم‌نور مفید خواهد بود.

کیبوردهای گیمینگ برای آسایش بیشتر طراحی شده‌اند

کیبوردهای گیمینگ برای آسایش بیشتر طراحی شده‌اند

کیبوردهای گیمینگ عالی رنگ‌های متنوعی دارند که در کیبوردهای معمولی در دسترس نیستند. آیا تا به حال شده کیبورد معمولی با رنگی شاداب و جذاب داشته باشید؟ احتمالا نه. از آنجا که کیبوردهای گیمینگ برای سفارشی‌سازی ساخته شده‌اند؛ منطقی است که سازندگان این کیبوردها چنین ایده‌ای را پیاده کنند.

کیبوردهای گیمینگ علاوه بر گزینه‌های رنگی بیشتر، دوام و استحکام بیشتری هم دارند. کیبوردهای دارای گنبد پلاستیکی معمولا تا حدود ۵ میلیون ضربه دوام دارند؛ در حالی که بهترین کیبوردهای مکانیکی تا ۵۰ میلیون ضربه دوام دارند.

این مطلب را هم بخوانید: معرفی ۵ تبلتی که به کیبورد فیزیکی متصل می‌شوند

طول عمر بیشتر موجب می‌شود تا کاربران راحتی بیشتری هم داشته باشند. این کار به این دلیل است که گیمرها بیشتر از کاربران معمولی از کیبورد خود استفاده می‌کنند. در کیبوردهای گیمینگ ویژگی‌هایی مانند روکش‌های ماژولار یا قابل جدا شدن، فضای استراحت مچ دست و دیگر ملاحظات ارگونومیک در کیبوردهای گیمینگ استاندارد هستند.

اگر بودجه کمی دارید بهتر است کیبورد معمولی بخرید

اگر بودجه کمی دارید بهتر است کیبورد معمولی را بخرید

در بحث بودجه کیبوردهای معمولی برنده میدان هستند. این کیبوردها چون تنوع بسیار بالایی دارند؛ با هر بودجه‌ای می‌توانید مدل مناسب خود را پیدا کنید. در صورتی که کیبوردهای گیمینگ خوب، گران‌تر از کیبوردهای مخصوص دفتر کار یا خانه هستند.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا کیبوردهای غشایی استاندارد هستند؟ چون تولید انبوه آن‌ها آسان است. در طرف دیگر، صفحه کلیدهای مکانیکی نه تنها ساختار پیچیده‌تری دارند؛ بلکه بازار هدف آن‌ها نیز کوچک‌تر است.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :