etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه گلکسی تب A7 2020 و گلکسی تب A7 لایت

4.8
(9)
طاهره محزون
2 سال پیش
مقایسه گلکسی تب A7 و گلکسی تب A7 لایت

تبلت‌‌ها در سال‌های اخیر به‌خصوص بعد از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بیشتر از قبل رایج شدند. دورکاری، کلاس‌های آنلاین، جلسات از راه دور و برنامه‌های آموزشی و کاری تحت وب همگی باعث شدند که بسیاری از افراد به خرید تبلت روی بیاورند. نمایشگر بزرگ تبلت آن را برای استفاده‌های کاری و آموزشی بسیار مناسب می‌کند. برندهای مختلفی تبلت‌ها را در انواع مدل‌ها و بازه‌های قیمتی به بازار عرضه می‌کنند. از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا معلم‌ها، کارمندان دورکار و بسیاری از افراد دیگر همیشه به دنبال تبلت یا لپ‌تاپ مورد نیاز خود هستند.

تبلت به دلیل وزن کمتر، قیمت پایین‌تر و حمل‌ونقل آسان‌تر برای بسیاری از افراد نسبت به لپ‌تاپ اولویت دارد. البته انتخاب تبلت مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع کاربری و بودجه بستگی دارد. اگر به دنبال تبلت‌های ارزان‌قیمت و مناسب برای اجرای برنامه‌های سبک و ساده هستید، باید بدانید که سامسونگ برای شما گزینه‌‌های به‌صرفه‌ای تولید کرده است. سری A در تبلت‌های سامسونگ را می‌توان سری اقتصادی و ارزان این برند دانست. اگر می‌خواهید یک تبلت ارزان بخرید با مقایسه گلکسی تب A7 2020 و گلکسی تب A7 لایت با ما همراه باشید.

مشخصات گلکسی تب A7 2020 و گلکسی تب A7 لایت در یک نگاه

مشخصاتTAb A7 2020Tab A7 Lite
ابعاد۲۴۷.۶×۱۵۷.۴×۷ میلی‌متر۲۱۲.۵×۱۲۴.۷×۸ میلی‌متر
وزن۴۷۶ گرم (نسخه وای‌فای)
۴۷۷ گرم (نسخه LTE)
۳۶۶ گرم (نسخه وای‌فای)۳۷۱ گرم (نسخه LTE)
سیستم‌عاملاندروید ۱۰ قابل ارتقا به اندروید ۱۱اندروید ۱۱
نمایشگر۱۰.۴ اینچ
TFT
۱۲۰۰×۲۰۰۰ پیکسل
۱۱ اینچTFT
۱۳۴۰×۸۰۰ پیکسل
پردازنده اصلیSnapdragon 662Mediatek MT8768T Helio P22T
پردازنده گرافیکیAdreno 610PowerVR GE8320
دوربین اصلی۸ مگاپیکسل۸ مگاپیکسل
دوربین سلفی۵ مگاپیکسل۲ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-پلیمری۷۰۴۰ میلی‌آمپرساعتلیتیوم-پلیمری
۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعت
حافظه رم۳ گیگابایت
۴ گیگابایت
۳ گیگابایت
۴گیگابایت
حافظه داخلی۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت

طراحی تب A7 2020 و تب A7 لایت

طراحی تب A7 2020 و تب A7 لایت

تبلت A7 2020 یکی از تبلت‌های ارزان سامسونگ به شمار می‌رود. این تبلت دارای ابعاد ۲۴۷.۶×۱۵۷.۴×۷ میلی‌متر است. تبلت A7 10.4 دو نسخه متفاوت دارد. نسخه وای‌فای به شما اجازه می‌دهد که با کمک مودم‌های بی‌سیم به شبکه اینترنت متصل شوید. این نسخه وزنی معادل ۴۷۶ گرم دارد. نسخه دیگر نسخه LTE است که این نسخه به شما اجازه می‌دهد از سیم‌کارت نانو استفاده کنید و بتواند از شبکه داده همراه بهره ببرید. این تبلت در رنگ‌های خاکستری تیره، نقره‌ای و طلایی عرضه می‌شود.

تبلت A7 لایت در می ۲۰۲۱ معرفی شد. این تبلت دارای ابعاد ۲۱۲.۵×۱۲۴.۷×۸ میلی‌متر است. A7 لایت نیز مانند A7 10.4 لایت دارای دو نسخه وای‌فای و LTE است. این تبلت از پنل جلویی شیشه‌ای، پنل پشتی و فریم آلومینیومی بهره می‌برد. A7 لایت ابعاد کوچک‌تری نسبت به A7 2020 دارد. این تبلت دارای رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای است. A7 Lite نه تنها سبک‌تر، باریک‌تر و جمع‌وجورتر از A7 است، بلکه دارای یک قاب فلزی محکم‌تر است که اگر می‌خواهید برای کودک خود تبلت خریداری کنید، این تبلت گزینه بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

تبلت A7  لایت دارای اسلات کارت حافظه، اسپیکر استریو، جک ۳.۵ میلی‌متری و پورت USB Type-C 2.0 است. تبلت A7 2020 نیز از این قابلیت‌ها بهره می‌برد با این تفاوت که چهار عدد اسپیکر استریو و کیفیت صدای بهتری دارد.

نمایشگر گلکسی تب A7 10.4 و تب A7 لایت

نمایشگر گلکسی تب A7 10.4 و تب A7 لایت

تبلت‌های مقرون‌به‌صرفه معمولا نمایشگرهایی با جنس و کیفیت معمولی دارند و ویژگی‌های آن‌‌ها بهینه شده است تا قیمت‌شان کاهش پیدا کند. تبلت A7 2020 نیز دارای نمایشگری از نوع TFT با ابعاد ۱۰.۴ اینچ است. این نمایشگر از رزولوشن ۱۲۰۰×۲۰۰۰ پیکسل بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر A7 10.4 می‌توان به نسبت نمایشگر به بدنه ۷۹ درصد، تراکم پیکسلی ۲۲۴ پیکسل بر اینچ و نسبت تصویر ۵:۳ اشاره کرد. 

نمایشگر A7 لایت نیز از نوع TFT است اما ابعاد کمتری معادل ۸.۷ اینچ دارد. بنابراین با یک تبلت جمع‌وجورتر و کوچک‌تر روبرو هستیم. این نمایشگر از رزولوشن ۸۰۰×۱۳۴۰ پیکسل بهره می‌برد، بنابراین به وضوح مشاهده می‌کنیم که کیفیت تصویر A7 لایت از A7 2020 پایین‌تر است. نسبت نمایشگر به بدنه این تبلت ۸۱.۱ درصد است که نسبت به A7 2020 حاشیه‌های کمتری دارد. تراکم پیکسلی این تبلت ۱۷۹ پیکسل بر اینچ است که حدود ۴۵ پیکسل کمتر از A7 10.4 است.

تفاوت در ابعاد و رزولوشن نمایشگر، تفاوت زیادی را در هنگام بازی و مشاهده فیلم به کاربر نشان می‌دهد. البته باز هم به این بستگی دارد که شما چگونه و برای چه کارهایی از تبلت استفاده می‌کنید. شاید مایل باشید از میزان رزولوشن بالاتر و ابعاد بزرگ‌تر نمایشگر صرف‌نظر کنید. برای مثال اگر بیرون از منزل از تبلت خود استفاده می‌کنید و می‌خواهید یک تبلت کوچک و خوش‌دست داشته باشید، احتمالا A7 لایت را ترجیح خواهید داد.

سخت‌افزار تب A7 و تب A7 لایت

سخت‌افزار تب A7 و تب A7 لایت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تب A7 2020 با تب A7 لایت، تفاوت در پردازنده‌های آن‌ها است. A7 2020 از پردازنده هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۶۶۲ و پردازنده گرافیکی Adreno 610 بهره می‌برد. از طرفی پردازنده A7 لایت Mediatek MT8768T Helio P22T و پردازنده گرافیکی آن PowerVR GE8320 است. بنابراین می‌توانیم بگوییم A7 2020 پردازنده قوی‌تری نسبت به A7 لایت دارد و می‌تواند برنامه‌‌های سنگین‌تری را اجرا کند. از طرفی A7 لایت پردازنده ارزان‌تری دارد و برای اجرای برنامه‌های سبک و ساده مناسب‌تر است.

تبلت A7 10.4 سه نسخه شامل حافظه ۳۲ گیگابایت با رم ۳ گیگابایت، حافظه ۳۲ گیگابایت با رم ۴ گیگابایت و حافظه ۶۴ گیگابایت با رم ۳ گیگابایت دارد. این میزان تنوع برای A7 لایت کمتر از A7 2020 است و این تبلت یک نسخه با رم ۳ گیگابایت و حافظه ۳۲ گیگابایت و یک نسخه با حافظه ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت دارد. در هر دو تبلت شما می‌توانید فضای ذخیره‌‌سازی را با کمک کارت حافظه تا ۱ ترابایت افزایش دهید.

همان‌طور که گفتیم تبلت A7 2020 پردازنده قوی‌تری دارد و شما می‌توانید انواع بازی‌ها و برنامه‌ها را روی آن اجرا کنید. این تبلت یکی از تبلت‌های ارزان‌قیمت است که می‌توانید با آن بازی کنید. پس اگر به بازی‌های موبایلی علاقه دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای داشتن یک گوشی گیمینگ صرف کنید، قطعا تبلت a7 2020 یک انتخاب جذاب برای شما خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه تبلت سامسونگ S6 و S7

عملکرد نرم‌افزاری تب A7 و تب A7 لایت

عملکرد نرم‌افزاری  تب A7 و تب A7 لایت

تب A7 10.4 با نسخه سیستم‌عامل اندروید ۱۰ عرضه شده است که شما می‌توانید آن را به اندروید ۱۱ ارتقا دهید. نسخه سیستم‌عامل A7 لایت اندروید ۱۱ است. هر دو تبلت از رابط کاربری One UI سامسونگ استفاده می‌کنند. این رابط کاربری برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا اگر از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، به‌راحتی بتوانید داده‌ها، برنامه‌ها و فایل‌های خود را بین دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارید.

از نظر اتصال، هر دو تبلت دارای گزینه‌های مشابهی هستند، از جمله وای‌فای (بدون LTE یا 5G)، بلوتوث نسخه ۵.۰، Wi-Fi Direct و Smart Switch. با این حال، گلکسی A7 برخی ویژگی‌ها را اضافه می‌کند که برای افرادی که از تبلت برای کار استفاده می‌کنند جذاب خواهد بود. از جمله این ویژگی‌‌ها می‌‌توان احراز هویت بیومتریک، دو بار ضربه زدن برای روشن شدن صفحه، و امنیت Samsung Knox اشاره کرد. این باعث می‌شود تبلت ایمن‌تر شود؛ به خصوص اگر قصد دارید از آن در حال حرکت، در سفر، در دفتر یا در مکان‌های مختلف استفاده کنید. چنین ویژگی‌هایی واقعا برای تبلتی که با خانواده یا کودکان خود به اشتراک می‌گذارید ضروری نیستند، بنابراین در A7 Lite گنجانده نشده‌اند.

دوربین تبلت A7 2020 و تبلت A7 لایت

دوربین تبلت A7 2020 و تبلت A7 لایت

دوربین‌های تبلت‌ها معمولا ضعیف است زیرا برای استفاده حرفه‌ای برای عکاسی و فیلم‌برداری طراحی نشده‌اند. A7 2020 یک لنز دوربین ۸ مگاپیکسلی با قابلیت AF و توانایی فیلم‌برداری 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه دارد. دوربین سلفی این تبلت یک لنز ۵ مگاپیکسلی است که می‌تواند با کیفیت 1080p فیلم‌برداری کند. تب A7 لایت یک لنز ۸ مگاپیکسلی با قابلیت AF و فیلم‌برداری با کیفیت 1080p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه دارد. دوربین سلفی این تبلت یک لنز ۲ مگاپیکسلی است.

دوربین اصلی دو تبلت شبیه به یکدیگر طراحی شده است. اما A7 10.4 دوربین سلفی قوی‌تری دارد.  دوربین تبلت‌‌ها معمولا برای تماس‌های تصویری، ویدیو کنفرانس، کلاس‌های آنلاین و عکس‌های ضروری به کار می‌روند و کاربرد حرفه‌ای و تخصصی ندارند.

باتری گلکسی تب A7 و گلکسی تب A7 لایت

باتری گلکسی تب A7 و گلکسی تب A7 لایت

یکی از معیارهایی که برای خرید تبلت باید به آن توجه کنید، میزان قدرت شارژدهی و ظرفیت باتری آن است. تبلت‌ها نمایشگرهای بزرگی دارند و به همین دلیل مصرف باتری آن‌ها نیز نسبت به گوشی‌های موبایل بیشتر است. اگر تبلت ظرفیت باتری مناسبی داشته باشد، خیال‌تان راحت است و مدام نگران تمام شدن شارژ تبلت خود نیستید. تبلت A7 2020 یک باتری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت ۷۰۴۰ میلی‌آمپرساعت دارد. این باتری از شارژ سریع ‍۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

تبلت A7 لایت ابعاد و نمایشگر بسیار کوچک‌تری نسبت به A7 10.4 دارد؛ به همین دلیل بدیهی است که باتری کوچک‌تری نیز داشته باشد. این تبلت از یک باتری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد. این باتری از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

هر دو تبلت دارای باتری بادوام و شارژ سریع هستند، اگرچه باتری A7 کمی بزرگ‌تر است. با توجه به اینکه این تبلت پردازنده سریع‌تری دارد، هر دو تبلت احتمالا مدت زمان مشابهی دوام می‌آورند. و هر دو از USB-C برای شارژ مجدد استفاده می‌کنند.

یکی از جذابیت‌های تبلت A7 2020 شارژدهی فوق‌العاده آن هنگام پردازش و اجرای بازی است. بدون شک این تبلت یکی از بهترین تبلت‌‌های ارزان‌قیمت گیمینگ به شمار می‌رود که شما به‌راحتی می‌توانید بازی‌‌هایی مانند Call of Duty و PUBG را روی آن اجرا کنید و از قدرت و شارژدهی باتری لذت ببرید.

قیمت تب A7 10.4 و تب A7 لایت

قیمت تب A7 10.4 و تب A7 لایت

همان‌طور که اشاره کردیم، تبلت‌های سری A سامسونگ تبلت‌های مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت هستند. این تبلت‌ها برای دانش‌آموزان، معلم‌ها، کارمندان دورکار و مشاغلی که به اجرای برنامه‌های سنگین نیازی ندارند بسیار مناسب است. تبلت A7 2020 با قیمت حدود ۲۴۰ دلار به فروش می‌رسد. در حالی‌که می‌توان A7 لایت را نسخه ضعیف‌تر و ارزان‌‌تری دانست که قیمتی حدود ۱۴۰ دلار دارد. 

تبلت سامسونگ Tab A7 یک مدل قدیمی‌تر است که با قیمت بالاتری عرضه می‌شود. این تبلت برای کسانی که از تبلت برای محل کار، مدرسه یا حتی سرگرمی‌هایی مانند بازی و تماشای فیلم استفاده می‌کنند مناسب است. نمایشگر بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر و ویژگی‌های امنیتی اضافه ممکن است ارزش چند دلار اضافی را داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه تبلت گلکسی Tab A8 2021 با Tab A7

سخن آخر

مقایسه تب A7 10.4 و تب A7 لایت-2

تبلت‌‌های ارزان‌قیمت ویژگی‌های بهینه‌ای دارند و برای افرادی مناسب هستند که تمایلی به خرید تبلت گران ندارند یا نمی‌خواهند برنامه‌های سنگین روی تبلت خود اجرا کنند. در این مقاله مقایسه تبلت A7 2020 و تب A7 لایت را انجام دادیم. از مزایای A7 2020 می‌توان به نمایشگر بزرگ‌تر و رزولوشن بالاتر اشاره کرد. البته این تبلت معایبی مانند قیمت بالاتر و تاریخ انتشار قدیمی‌تر دارد.

تبلت A7 لایت مزایایی مانند وزن کم، ظاهر جمع‌وجور، طراحی سبک و فریم فلزی مقاوم دارد. اما باید به نقطه ضعف‌هایی مانند پردازنده ضعیف‌تر، نمایشگر کوچک‌تر، دوربین سلفی ضعیف و رزولوشن نمایشگر کوچک‌تر اشاره کرد.

به نظر شما کدام تبلت ارزش خرید بیشتری دارد؟ کدام تبلت برای دانش‌آموزان و کودکان مناسب‌تر است؟ آیا شما خرید تبلت‌های مقرون‌به‌صرفه را ترجیح می‌دهید یا به تبلت‌های گران‌تر و رده‌بالا علاقه دارید؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

احمدرضا امیری گفت:

برای گیم کدوم بهتره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای گیم، با توجه به پردازنده، نمایشگر و باتری، گوشی TAb A7 2020 انتخاب بهتری است

طاها غفاری گفت:

ببخشید کدوم یک زود تر شارژ می شود

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تبلت Tab A7 Lite زودتر شارژ می‌شود اما تبلت TAb A7 2020 مدت زمان بیشتری شارژ می‌ماند

Saraj گفت:

پس شما و من همچنان فکر میکنیم Tab a7 خوب تر از Taba7لایت استش

امیر رضا کلوخی گفت:

طول امر باطری سامسونگ تبلت a7

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
تبلت A7 2020 با باتری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت ۷۰۴۰ میلی‌آمپرساعت قادر است در استفاده نرمال، یک روز کاری حدود ۱۲ ساعت دوام بیاورد