etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 2021

4.5
(4)
طاهره محزون
2 سال پیش
بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15

آیا تا به حال به داشتن یک لپ‌تاپ گیمینگ و پر قدرت فکر کرده‌اید؟ لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. طراحی متفاوت و نورپردازی جذاب، سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگر با کیفیت باعث شده که لپ‌تاپ‌های گیمینگ نه‌تنها برای بازی کردن، بلکه برای انجام کارهای گرافیکی، ویرایش و رندر نیز به کار روند.

ایسوس در طراحی و عرضه محصولات گیمینگ همواره پیشرو بوده است. انواع لپ تاپ گیمینگ ایسوس معمولا جزو بهترین لپ تاپ های گیمینگ به شمار می‌روند. یکی از این لپ‌تاپ‌ها ROG Strix G15 2021 است که مشخصات جذاب و قدرتمندی دارد. اگر به بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 علاقه دارید، با ما همراه باشید.

لپ تاپ ROG Strix G15 در یک نگاه

مشخصات
پردازندهAMD Ryzen 7 5800H
پردازنده گرافیکیNvidia RTX 3070
حافظه رم۱۶ گیگابایت
حافظه داخلیحافظه SSD
تا ۱ ترابایت 
نمایشگر۱۵.۶ اینچ
۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل
مزایامعایب
پردازنده قویگرافیک قدرتمند
نمایشگر با کیفیت ۳۰۰ هرتزی
کیبورد با کیفیت
نداشتن وب‌کم
نداشتن کارت‌خوان حافظه
طراحی و بدنه معمولی
بدون سروصدای فن
قیمت به‌صرفه

طراحی و بدنه لپ تاپ ROG Strix G15

طراحی و بدنه لپ تاپ ROG Strix G15 G513

اگر بخواهیم درباره طراحی این لپ‌تاپ صادق باشیم، باید بگوییم که نسبت به سایر محصولات ROG این لپ‌تاپ طراحی شگفت‌انگیزی ندارد. بدنه این لپ‌تاپ پلاستیکی است. البته جنس بدنه این لپ‌تاپ مقاومت خوبی دارد و برای افرادی مناسب است که زیاد در سفر هستند یا لپ‌تاپ را مرتب با خود حمل می‌کنند. وزن این لپ‌تاپ ۲.۳ کیلوگرم و  ابعاد آن ابعاد ۳۵۴×۲۵۹×۲۷ میلی‌متر است. مشخص است که این لپ‌تاپ سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ نیست و اگر وزن سبک‌تر برای شما مهم است، باید به سراغ مدل‌های دیگری بروید.

صفحه‌کلید چشمگیرتر و جذاب‌تر است. این کیبورد از چیدمان عالی بهره می‌برد. دکمه‌های اضافی برای مدیریت رسانه، فن و نرم‌افزارها وجود دارد، به‌علاوه G15 دارای کلیدهای جهت است. اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۱۵.۶ اینچی تا این حد سخاوتمندانه نیستند. کلیدها بسیار با کیفیت هستند و سرعت آن‌ها بسیار خوب است. همچنین تعادل عالی دارند و بسیار محکم هستند. این باعث راحتی آن‌ها می‌شود و استفاده از این صفحه‌کلید را برای ساعت‌ها تایپ کردن آسان می‌کند. ترک‌پد بزرگ و دقیق و دکمه‌های آن کاملا مناسب است. این پد به اندازه کافی برای بازی‌های معمولی خوب است، اما بدون شک یک ماوس گیمینگ تجربه بسیار بهتری را به شما ارائه می‌دهد.

نمایشگر لپ تاپ ROG Strix G15 2021

نمایشگر لپ تاپ ROG Strix G15 2021

لپ تاپ ROG Strix G15 دارای نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS با نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتز و زمان پاسخگویی 3 میلی ثانیه است. نمایشگر مشخصات جذابی دارد و نبودن Nvidia G-Sync سرعت کار را کاهش نمی‌دهد. این پنل در سریع‌ترین بازی‌ها حرکتی نرم و روان ارائه می‌کند، بنابراین برای بازی‌‌های تک نفره و بازی‌های eSports ایده‌آل است.

سطح نور پس‌زمینه ۳۱۲ نیت فقط برای استفاده در فضای داخلی خوب است. نسبت کنتراست حاصل ۱۱۵۵:۱ ثابت است و تصاویر واقعی را ایجاد می‌کند. دلتا E 1.09 فوق‌العاده است، دمای رنگ 6799K ثابت است، و این پنل یکنواختی فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد، بنابراین شما رنگ‌های یکنواخت و دقیقی خواهید داشت. این نمایشگر همچنین ۹۶.۷ درصد از وسعت sRGB را ارائه می‌دهد. G15 کیفیت کافی برای بازی‌های معمولی دارد و تا زمانی که برای کار دقیق Adobe RGB نیز به آن نیاز نداشته باشید، با پوشش ۶۷.۵ درصد، خوب خواهد بود. در واقع عملکردی باورنکردنی را در صفحه نمایش ۳۰۰ هرتزی خواهید دید. 

عملکرد سخت‌افزاری لپ تاپ ROG Strix G15 2021

عملکرد سخت‌افزاری لپ تاپ ROG Strix G15 G513

مهم‌ترین مزیت این لپ‌تاپ پردازنده قدرتمند آن است. این لپ‌تاپ از یک پردازنده هشت هسته‌ای  AMD رایزن ۷ مدل 5800H با فرکانس ۳.۲ و ۴.۴ گیگاهرتز بهره می‌برد. کارت گرافیک این لپ‌تاپ نیز قدرتمند و ساخت شرکت انویدیا مدل GeForce RTX 3070 است. این کارت گرافیک دارای حافظه گرافیکی ۸ گیگابایت، ۵۱۲۰ پردازنده استریم و توان ۱۳۰ وات است. این لپ‌تاپ ۱۶ گیگابایت حافظه رم NVMe، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت از نوع SSD دارد. 

در Far Cry New Dawn با بازی در رزولوشن 1080p و تنظیمات اولترا، این لپ‌تاپ به طور متوسط ۸۱ فریم در ثانیه داشت و در بازی‌های سطح بالایی مانند Horizon Zero Dawn و Borderlands 3 سرعت مشابهی داشت. بنابراین می‌توانیم بگوییم که این لپ‌تاپ سرعت فوق‌العاده ای دارد و به این معنی است که شما می‌توانید به راحتی بازی کنید. هر بازی مدرن و معروفی با سطح کیفیت بالا و نرخ فریم بالاتر از ۶۰  فریم بر ثانیه به خوبی اجرا می‌شود. G15 همچنین دارای یک حالت توربو نیز است و نتایج بنچمارک آن گزینه کمی بهبود یافته است.

پردازنده AMD Ryzen 7 درجه یک است. نتیجه گیک‌بنچ چند هسته‌ای آن ۷۰۸۶ است که تقریبا ۱۰۰۰ امتیاز فراتر از Intel Core i7-10750H است که در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود، و با i7-10875H که در دستگاه‌های گران‌تر استفاده می‌شود، برابری می‌کند. پردازنده رایزن ۷، به راحتی ویرایش عکس، کارهای ویدیویی، اجرای انواع برنامه‌های تولید محتوا و همچنین کارهای چندوظیفه‌ای سخت را انجام می‌دهد.

عملکرد فن لپ تاپ ROG Strix G15 2021

عملکرد فن لپ تاپ ROG Strix G15 G513

هنگام بازی در حالت عادی و توربو، G15 صدای فن تولید می‌کند، اما نسبت به بسیاری از نوت‌بوک‌هایی با این سطح از سخت‌افزار به‌طور مداوم ساکت‌تر بود. همچنین این نکته قابل توجه است که بدنه بیرونی لپ‌تاپ نیز در طول پردازش‌ها خیلی داغ نمی‌شود. در بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ، به ندرت مدلی وجود دارد که بتوانید روی پای خود از آن استفاده کنید. اما این لپ‌تاپ این قابلیت را برای شما فراهم می‌کند. G15 در تست‌های کاری کمی ساکت‌تر بود و پردازنده بدون اینکه فن بخواهد صدایی تولید کند یا فشاری تحمل کند. لپ‌تاپ‌های بازی نازک و کوچک معمولا داغ می‌‌کنند و فن آن‌ها صدای بلندی دارد. Strix G15 با دریچه‌های خنک‌کننده‌ای دارد که عالی طراحی شده‌اند که به نظر می‌رسد می‌توانند لپ‌تاپ را تحت فشار خنک نگه دارند.

یکی از دیگر مزایای فن این لپ‌تاپ این است که دارای حالت‌های مختلف است که می‌تواند همه آن‌ها را با کمک نرم‌افزار Armory Crate تغییر داد. می‌توانید از بین حالت‌های Windows، Silent، Performance و Turbo یکی را انتخاب کنید. با استفاده عمومی، Strix G15 به طرز دلپذیری آرام است و هنگام تماشای ویدیو، گشت‌و‌گذار در وب یا کار کردن به سختی بالا می‌رود.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین لپ تاپ های گیمینگ ایسوس

فن این لپ‌تاپ با فشار اجرای بازی نیز نسبتا ساکت باقی می‌ماند. این مساله تا حدی به لطف فناوری Whisper Mode انویدیا است که از تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی برای تنظیم خنک‌کننده استفاده می‌کند تا همه چیز را آرام و همچنین خنک نگه دارد. البته، اگر برای بهترین عملکرد به قدرت نیاز دارید، می‌توانید با حالت‌های Turbo و Performance همه چیز را تقویت کنید. این‌ها پتانسیل فریم در ثانیه بیشتری را به ارمغان می‌آورند، اما همچنین صدای فن بیشتری را به همراه دارند.

اسپیکرهای این لپ‌تاپ صدای عالی دارند و هر کاری که انجام می‌دهید صدای رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهند. میکروفون دو طرفه حذف نویز هوش مصنوعی، نویز فن و نویز پس‌زمینه را از چت شما حذف می‌کند؛ چه در حال مکالمه کاری یا بازی با دوستان باشید.

باتری ROG Strix G15

باتری ROG Strix G15

این باتری از نوع لیتیوم یونی است که ۴ سلول دارد. آداپتور برق متناوب ۲۴۰ واتی و شارژر با توان ۱۰۰ واتی از طریق USB-C این لپ‌تاپ را تکمیل می‌کنند.این باتری از شارژ سریع بهره می‌برد که در ۳۰ دقیقه می‌تواند ۵۰ درصد شارژ شود.

این لپ‌تاپ عمر باتری معقولی دارد. طول عمر ۹۰ دقیقه‌ای هنگام بازی با سایر نوت‌بوک‌های بازی برابری می‌کند. همچنین بازی با باتری نیز قدرت GPU را کاهش می‌دهد، بنابراین بهتر است که برای پخش بازی‌های سنگین از برق استفاده کنید. جالب‌تر اینکه G15 در یک معیار اصلی کار به مدت هفت ساعت و نیم دوام آورد. این نتیجه به این معنی است که اگر به این لپ‌تاپ فشار نیاورید، می‌توانید تا چندین روز از G15 استفاده کنید. در تست باتری معمولی، این لپ‌تاپ به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین بود و ۹ ساعت و ۳۸ دقیقه دوام آورد. این باتری دارای ظرفیت ۹۰ وات‌ساعت است.

اتصالات و ارتباطات لپ تاپ ROG Strix G15 2021

اتصالات و ارتباطات لپ تاپ ROG Strix G15 G513

این لپ‌تاپ دارای دو پورت USB-A، با حداکثر سرعت ۵ گیگابیت در ثانیه است. در عوض دارای پورت USB-C است که با سرعت انتقال داده ۱۰ گیگابیت در ثانیه کار می‌کند. همچنین این دستگاه دارای درگاه شارژ است اما پورت DisplayPort ندارد. این لپ تاپ دارای خروجی HDMI است، اما فاقد کارت‌خوان و وب‌کم است. نبود این دو، نقطه‌ضعف مشخصی برای این لپ‌تاپ به شمار می‌رود. لپ تاپ ROG Strix G15 دارای وای‌فای ۶ دو بانده و اترنت است.

یکی از مزایای طراحی این لپ‌تاپ این است که پورت‌ها در سمت چپ و عقب لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند به همین دلیل باعث می‌شود برای اتصال موس یا لوازم دیگر احساس شلوغی و مانع نکنید.

بلندگوها هم خوب هستند اما خیره‌کننده نیستند. آن‌ها به اندازه‌ای بلند هستند که یک اتاق را پر کنند و دارای یک رده میانی شفاف، روشن و یک خروجی با کیفیت بالا هستند، اما بیس کافی وجود ندارد. 

قیمت لپ تاپ ROG Strix G15 2021

قیمت لپ تاپ ROG Strix G15 2021

قیمت نسبتا مقرون‌به‌صرفه این لپ‌تاپ نشان می‌دهد که این لپ‌تاپ دارای بهترین ویژگی‌ها نیست و ممکن است گزینه‌های بسیار بهتر از آن نیز بسیار زیاد باشند. وقتی که به مشخصات پردازنده و قدرت گرافیکی این لپ‌ةاپ نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نقاط ضعف آن کاملا قابل چشم‌پوشی است. در واقع می‌توانیم بگوییم که لپ‌تاپ ROG Strix G15 یک لپ تاپ گیمینگ میان رده عالی با عملکرد بسیار خوب است. این لپ‌تاپ در حدود ۱۷۰۰ پوند قیمت دارد که با توجه به عملکرد نمایشگر و پردازنده گرافیکی، ارزش خرید بالایی دارد. 

سخن آخر

بررسی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15-2

ROG Strix G15 یک گزینه خوب در لیست لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس است. RTX 3070 یک پردازنده گرافیکی سریع و توانا برای بازی های رایج و ورزش های الکترونیکی است و AMD Ryzen 7 یک پردازنده عالی برای تولید محتوا و یکی از بهترین پردازنده‌ها با توجه به قیمت آن است.علاوه‌بر این، G15 دارای نمایشگر خوب، عملکرد حرارتی چشمگیر، کیبورد عالی و حتی عمر باتری مناسبی است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ با این قیمت و این مشخصات قدرتمند بسیار نادر هستند. البته در این لپ‌تاپ ضعف‌‌هایی از طراحی به چشم می‌خورد و کیفیت بدنه می‌توانست بهتر باشد. همچنین فقدان وب‌کم و کارت‌خوان حافظه ممکن است برای بعضی‌ها مشکل‌ساز باشد.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سميرا گفت:

سلام ،من كار فتوشاپ انجام ميدم،شما تو رنج٣٠-٣٥چه پيشنهادي ميديد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای آشنایی با بهترین لپ‌تاپ در این زمینه و در این بازه قیمتی، به لینک زیر مراجعه نمایید
https://etebarkala.com/blog/best-video-editing-laptops/