etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه تمام مدیرعامل‌های اپل از آغاز تاکنون

4.6
(10)
حسین رجب چالی
3 سال پیش
تاریخچه تمام مدیرعامل‌های اپل از آغاز تاکنون

تمام مدیر عاملان اپل مغز متفکرهایی هستند که این شرکت به سمت قله‌های افتخار رهبری کردند. قطعا اپل شرکتی است که نیاز به معرفی ندارد. اگر بخواهیم به افراد اصلی که یک شرکت کوچک را تبدیل به برند اپل با این همه قدرت کردند بپردازیم، باید به سراغ مدیران عامل این شرکت برویم؛ چون آن‌ها بیشترین سهم را در این موفقیت دارند.

اپل فناوری‌های جدیدی به دنیا معرفی کرده است که تغییراتی انقلابی به همراه داشته است؛ اما این مسیر به همین راحتی که امروز می‌بینید نبوده است. امروزه این شرکت محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت فناوری جهان است. در این مطلب قرار است تاریخچه تمام مدیرعاملان اپل را مورد بررسی قرار دهیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

همه مدیران اپل از آغاز تا امروز

برای آشنایی بیشتر با اپل، باید فرد پشت صحنه را بشناسیم. تمام مدیران اپل در زمان خود به نقطه عطفی دست یافتند. برخی از آن‌ها از شرکت رفته‌اند و برخی هنوز با شرکت همکاری می‌کنند. برخی از آن‌ها به عنوان کارآفرین به افسانه تبدیل شدند. استیو جابز، استیو ووزنیاک و رونالد وین ستون‌هایی بودند که باعث به وجود آمدن این شرکت محبوب شدند که در سال ۱۹۷۷ ثبت شد.

از آن روز به بعد فقط چند نفر فرصت یافتند مدیرعامل این شرکت باشند؛ اما چقدر در مورد آن‌ها می‌دانیم. بیاید آن‌ها را با هم بررسی کنیم.

مایکل اسکات (۱۹۷۷-۱۹۸۱)

مایکل اسکات
مایکل اسکات

مایکل اسکات (Michael Scott) اولین فردی بود که شانس مدیرعامل شدن اپل را پیدا کند. شاید او هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که انقلاب اپل از اینجا شروع شود. او در فوریه ۱۹۷۷ این سمت را به دست آورد و تا مارس ۱۹۸۱ بر این صندلی تکیه زده بود. دلیل اصلی اینکه اسکات مدیرعامل اپل شد این بود که او تجربه برخورد با شرایط سخت را داشت و جابز و وزنیاک چنین تجربه‌ای را نداشتند.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه و حقایق برند اپل

اسکات قبل از تصدی پست خود در اپل، مدیر بخش تولید در National Semiconductor بود. تصمیم بزرگ او در زمان مدیرعاملی، توقف تولید تمام ماشین‌های تحریر بود. همین اتفاق باعث شد تا ۴۰ کارمند اپل اخراج شوند.

مایک مارکولا (۱۹۸۱-۱۹۸۳)

مایک مارکولا
مایک مارکولا

مایک مارکولا (Mike Markkula) در تاریخ اپل به عنوان یک فرشته شناخته می‌شود. او مبلغ هنگفتی در اپل سرمایه‌گذاری کرد تا رویای رایانه‌های شخصی را به حقیقت تبدیل کند؛ او ۲۵۰ هزار دلار در اپل سرمایه‌گذاری کرد. مارکولا به خوبی می‌دانست که جابز با پتانسیلی که دارد می‌تواند همه‌چیز را ممکن کند. او همچنین اولین شخص در تاریخ اپل بود که دو رایانه اول اپل را به بازار معرفی کرد.

به هیچ عنوان نمی‌توان مشارکت او در تاریخ اپل را انکار کرد. مایک مارکولا تا قبل از بازگشت استیو جابز، به اپل خدمت می‌کرد.

جان اسکالی (۱۹۸۳-۱۹۹۳)

جان اسکالی
جان اسکالی

جان اسکالی (John Sculley) پادشاه بازاریابی بود و قبلا سمت مدیرعاملی PepsiCo را بر عهده داشت. تجربه بالای او باعث شد تا مدیرعامل اپل شود و تغییرات زیادی در زمان خود ایجاد کرد. کوپرتینویی‌ها آن زمان را «دوران اسکالی» نامیده‌اند. به همین دلیل، جابز و اسکالی تصمیمات متناقضی می‌گرفتند و در آخر هم اپل با تصمیمات او متضرر شد. در زمان او، قیمت رایانه مکینتاش معروف افزایش یافت و قبل از اینکه اپل به تاریکی فرو رود، هیئت مدیره او را برکنار کرد. سال ۱۹۹۳ سالی بود که اپل از عرش به فرش سقوط کرد.

این مطلب را هم بخوانید: حقایق جالب درباره برند اپل

جان اسکالی یکی از پردرآمدترین کارمندان سیلیکون ولی بود. شاید او در بازاریابی خوب بود؛ ولی در رهبری اصلا خوب عمل نکرد. بالاخره اسکالی کنترل تیمش را از دست داد و حتی استیو جابز هم نمی‌توانست با فلسفه رهبری او کنار بیاید. سرانجام، جان اسکالی نام خود را به عنوان مدیرعاملی بد در تاریخ ایالات متحده جاودانه کرد.

مایکل اسپیندلر (۱۹۹۳ – ۱۹۹۶)

مایکل اسپیندلر
مایکل اسپیندلر

مایکل اسپیندلر (Michael Spindler) رئیس بخش اروپای اپل بود. همچنین او به دلیل سیستم‌عامل‌های Copland و Newton با انتقاداتی روبرو شده بود؛ اما پس از برکناری اسکالی، هیئت مدیره او را مدیرعامل اپل کرد. او با توجه به شرایط فعلی شرکت، استراتژی‌های خوبی هم داشت؛ ولی تصمیماتش برای موفقیت اپل کافی نبود. او پس از در دست گرفتن سکان اپل، روی سازماندهی مجدد این شرکت تمرکز کرده بود.

اسپیندلر ۲۵۰۰ نفر را اخراج کرد تا استراتژی خودش را پیاده کند. تمام سهام‌داران اپل از این تصمیم ناراضی و این نارضایتی پس از انتشار گزارش مالی شرکت به سرعت افزایش یافت. در همان زمان، اپل به خاطر کارهایی که او انجام داده بود با مشکلات فراوانی مواجه شد و سال ۱۹۹۶ هیئت مدیره تصمیم گرفت تا او را با نفر بعدی جایگزین کند.

گیلبرت فرانک آملیو (۱۹۹۶ – ۱۹۹۷)

گیلبرت فرانک آملیو
گیلبرت فرانک آملیو

گیلبرت فرانک آملیو (Gilbert Frank Amelio) برای مدت کوتاهی مدیرعامل اپل شد و زمانی که این شرکت در حال گذراندن دوران سخت خود به دلیل تصمیمات بد مدیرعامل قبلی بود، این سمت را بر عهده گرفت. گیل آملیو وقتی مدیرعامل اپل شد، یکی از مدیران اجرایی هم بود. با وجود اینکه آملیو تجربه مدیرعاملی National Semiconductor را داشت؛ اما استیو جابز از همکاری با این شخص راضی نبود.

او تصمیمات بزرگی برای اپل گرفت؛ از جمله معرفی mac OS 8 و خرید «NeXT» که متعلق به استیو جابز بود. آملیو برای این کار مجبور شد تقریبا ۴۲۹ میلیون دلار هزینه کند. با وجود این، سهام اپل شروع به سقوط کرده بود؛ بنابراین واضح بود که این مدیرعامل هم برکنار می‌شود. پس از برکناری آملیو، استیو جابز بر صندلی او تکیه زد.

استیو جابز (۱۹۹۷ – ۲۰۱۱)

استیو جابز
استیو جابز

چه کسی استیو جابز، اسطوره تاریخ اپل را نمی‌شناسد؟ جابز پس از تصدی سمت مدیرعاملی فقط روی یک چیز تمرکز کرد و آن هم سر و سامان دادن به سازمان و کسب سود مجدد برای جلب اعتماد سهام‌داران بود. او بسیاری از پروژه‌های قدیمی را تعطیل کرد و Mac OS X و iMac به جهانیان معرفی کرد. جابز در سال ۲۰۰۰ به طور رسمی مدیرعامل اپل شد و در ادامه آن آیپاد، iTunes و گوشی آیفون انقلابی این شرکت را معرفی کرد.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه ایرپاد اپل از ابتدا تا ۲۰۲۱

در همان زمان، او به فکر ارائه محصولات بیشتری بود. در نتیجه نام تجاری مک (Mac) متولد شد. کامپیوتر اپل کوچک‌تر شد اما جابز هم روزی نیاز به ترک شرکت داشت و به دلیل بیماری، در ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ از مدیرعاملی بازنشست شد. استیو جابز فقید در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ به دلیل سرطان پانکارس از دنیا رفت و قبل از بازنشستگی هم اپل را به با ارزش‌ترین شرکت روی زمین تبدیل کرد.

تیم کوک (۲۰۱۱ تا امروز)

تیم کوک
تیم کوک

تیم کوک (Tim Cook) اولین انتخاب جابز به عنوان مدیرعامل اپل بود. او حتی مدیرعامل موقت اپل هم بود و توسط جابز استخدام شده بود. کوک زمانی که جابز در مرخصی پزشکی بود، به عنوان مدیرعامل اپل خدمت کرد. این مرد دوست دارد بی‌صدا کار کند. عاشقان اپل اعتقاد دارند که استیو برای شرکت محبوبش تصمیم اشتباه نمی‌گیرد؛ بنابراین او این مسئولیت را به دستان مطمئنی سپرده است تا راه جابز را ادامه دهد.

کلام آخر

مدیرعامل هر شرکتی باید چشم‌اندازی بزرگ داشته باشد. اپل نیز می‌خواست از این امر اطمینان حاصل کند. بنیان‌گذاران از ابتدا می‌دانستند که در صورت فعالیت مداوم و وقف کردن خودشان به کار، جهان با فناوری‌های جدید و عالی آن‌ها پیشرفت می‌کند. مدیرعاملان گذشته اپل هم تلاش خود را کردند تا این امر محقق شود. برخی از آن‌ها موفق شدند و برخی نیز نتوانستند.

در کل، اپل تبدیل به شرکتی در حال رشد شد که هنوز به مسیر پیشرفت خود ادامه می‌دهد. جدول زمانی که در بالا به آن اشاره کردیم به شما کمک می کند تا سفر از گذشته به آینده را بهتر درک کنید؛ جایی که مایکل اسکات و تیم کوک هنوز به عنوان رهبر این غول تکنولوژی هنوز در حال فعالیت هستند.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :