etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه ایرپاد اپل از ابتدا تا ۲۰۲۲

4.5
(15)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
تاریخچه ایرپاد اپل از ابتدا تا کنون

ایرپاد اپل یکی از محصولاتی است که با ورودش به بازار صنعت تکنولوژی را تغییر داد. این ایرفون بی‌سیم اولین بار همزمان با رونمایی از آیفون ۷ به جهانیان معرفی شد و تا امروز یکی پرفروش‌ترین محصولات اپل بوده است. در ادامه تاریخچه ایرپاد اپل را مرور می‌کنیم.

ایرپاد اپل پس از گذشت دو سال از ورود به بازار به محبوب‌ترین لوازم جانبی اپل تبدیل شد و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۵ میلیون دستگاه از این ایرفون بی‌سیم به فروش رفت. این دستگاه علاوه بر پخش موسیقی، از میکروفون با قابلیت حذف نویز استفاده می‌کند.

ایرپاد همانطور که در مقاله «ایرپاد چه کاربردهایی برای من دارد؟» گفتیم، با استفاده از سنسورهای اپتیکال دوگانه و سنسور شتاب‌سنج تشخیص هنگام قرارگیری در گوش شما به صورت خودکار فعال شده و در صورت خروج از گوش، پخش صدا رو قطع می‌کند.

تاریخچه نسل اول ایرپاد

تاریخچه نسل اول ایرپاد

اولین نسل از ایرپاد اپل سال ۲۰۱۶ وارد بازارهای جهانی شد اما تاریخچه این ایرفون بی‌سیم به ۵ سال قبل یعنی سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. در تاریخ ۲۹ مارس اپل درخواست ثبت پتنتی (اختراع) برای هدفونی مشابه ایرپاد (Earpod) داد که می‌توانست با یا بدون سیم کار کند؛ این پتنت تا تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۳ منتشر نشد. می‌توانید تصویرسازی زیر که از پتنت مذکور الهام گرفته شده را در زیر مشاهده کنید:

به بخش جدا شدنی سیم زیر گلوی شخص دقت کنید؛ متصل کننده‌ای را می‌بینید که از یک هدفون سیمی جدا شده است. در اینجا تمرکز روی دستگاهی است که مشکلات هدفون‌های سیمی را ندارد. به نظر می‌رسد که در آن زمان که قرار نبوده این هدفون کاملا بی‌سیم باشد.

ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ اپل موزیک (Apple Music) شروع به کار کرد و اپل قبل از آن درخواست ثبت علامت تجاری به نام AirPods را داده بود. ۲۵ مارس همان سال اپل فرآیند ثبت را آغاز کرد و ۲۲ آگوست ۲۰۱۵ به طور رسمی این علامت تجاری ثبت شد و ماه سپتامبر این علامت تجاری به اپل اعطا شد.

بالاخره ایرپاد زاده شد

بالاخره ایرپاد زاده شد

با وجود ثبت علامت تجاری ایرپادز (AirPods) و پتنتی که در گذشته به ثبت رسیده بود فقط معرفی محصول کم بود تا همه این محصول را بشناسند.

اپل با معرفی آیفون ۷ در ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ جک هدفون را از آیفون حذف کرد. این کار بحث‌برانگیز بود اما تعجب‌آور نبود؛ چون از دو ماه پیش از معرفی شایعاتی مبنی بر این اقدام وجود داشت. 

همان روز، نسل اول ایرپاد اپل معرفی شد و قرار بود فروش آن ماه بعد آغاز شود؛ اما تا اواخر دسامبر به فروشگاه‌های آنلاین و خرده‌فروشی‌ها راه پیدا نکرد. اولین نسل ایرپاد از معرفی تا به امروز به‌روزرسانی سخت‌افزاری خاصی را تجربه نکرده اما دو به‌روزرسانی نرم‌افزاری در فوریه ۲۰۱۷ و مارس همان سال برای آن عرضه شد.

تولید نسل اول ایرپاد در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۹ پس از معرفی نسل دوم پایان یافت.

تاریخچه نسل دوم ایرپاد

تاریخچه نسل دوم ایرپاد

تاریخچه نسل دوم ایرپاد اپل در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۹، با معرفی آن در کنار آیپد و آی‌مک (iMac) جدید شروع شد. این هدفون بی‌سیم طراحی مشابه نسل اول داشت اما ویژگی‌های آن به‌روز شده بود. 

اپل در این نسل از پردازنده H1 استفاده کرده که از قابلیت دریافت پیام صوتی «Hey Siri» پشتیبانی می‌کند و از بلوتوث ۵ برای برقراری ارتباط بهره می‌برد.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه و حقایق برند اپل

به گفته اپل باتری این نسل می‌تواند تا ۵۰ درصد زمان تماس بیشتر در اختیار کاربر قرار دهد و برقراری ارتباط آن از نسل اول سریع‌تر است. قابلیت «Announce Messages with Siri» در به‌روزرسانی iOS 13.2 به این نسل اضافه شد که به کاربر اجازه می‌دهد تا به وسیله سیری پیام نوشتاری ارسال کند.

نسل دوم ایرپاد

ایرپاد نسل ۲ را می‌توان با همان قاب شارژ نسل اول خریداری کرد. همچنین با پرداخت مبلغ اضافی قاب شارژ هم در دسترس است. قاب شارژ وایرلس را می‌توان جداگانه هم خریداری کرد که قابلیت شارژ ایرپاد نسل ۱ را هم دارد.

تفاوت این قاب با نمونه سیمی در این است که چراغ‌های شارژ LED به بیرون کیس منتقل شده است. قاب شارژ وایرلس سپتامبر ۲۰۱۷ همراه پد شارژ AirPower معرفی شد اما با لغو تولید این دستگاه عرضه این قاب هم به تاخیر افتاد.

تاریخچه نسل سوم ایرپاد

ایرپاد نسل ۳

تاریخچه نسل سوم ایرپاد، از تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۲۱ شروع شد. ایرپاد ۳ نسبت به مدل سال ۲۰۱۹ با ساختاری ارگونومیک‌تر، مقاومت بیشتر در برابر آب، کیس شارژ MagSafe و ویژگی‌های نرم افزاری پیشرفته‌‌تر به بازار عرضه شد. به لطف بهره مندی این ایرپاد، از صدایی ۳ بعدی و قابلیت ردیابی دینامیک سر، اکنون کاربر می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای در هنگام تماشای فیلم داشته باشد.

قابلیت ردیابی دینامیک سر باعث می‌شود وقتی شما در حال تماشای فیلم هستید و بر فرض صدایی را از سمت چپ فیلم می‌شنوید، در صورت چرخش سر خود، موقعیت صدا نیز به نسبت موقعیت سر شما تغییر کند. ایرپاد ۳ از فرمت فایل AAC-ELD پشتیبانی می‌کند. این یعنی ایرپاد ۳ می‌تواند تماس‌های صوتی و تصویری را با کیفیت صدای Full-HD برقرار کند. این ایرپاد از لحاظ طراحی ظاهری چیزی میان دو ایرپاد ۲۰۱۹ و ایرپاد پرو نسل اول است که ساقه‌هایی کوتاه‌تر دارد.

ایرپاد نسل ۳

عمر باتری ایرپاد نسل ۳ نیز به میزان ۱ ساعت بیشتر از نسل‌های قبلی است. اگر از این محصول به صورت مداوم استفاده کنید، عمر باتری آن ۶ ساعت خواهد بود و مجموع شارژدهی آن به همراه کیس، به ۳۰ ساعت خواهد رسید.

تاریخچه ایرپاد پرو

تاریخچه ایرپاد پرو

تاریخچه ایرپاد پرو با معرفی در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹ و عرضه آن در ۳۰ اکتبر آغاز شد. ایرپاد پرو اولیه، قابلیت‌های استاندارد ایرپاد مانند میکروفون حذف کننده نویز، شتاب‌سنج و سنسورهای اپتیکالی که می‌توانند قرارگیری هدفون روی گوش را تشخیص دهند را با خود به همراه دارد.

کنترل کردن ایرپاد پرو با فشار دادن سنسور روی ساقه هدفون انجام می‌شود و گواهینامه IPX4 برای مقاومت در برابر آب را کسب کرده است. پردازنده ایرپاد پرو همان جیپست H1 به کار رفته در ایرپاد نسل ۲ است که از قابلیت دریافت پیام صوتی «Hey Siri» هم پشتیبانی می‌کند.

ایرپاد پرو

پردازنده H1 در سیستمی منحصربه‌فرد تعبیه شده که چندین جزء دیگر مانند پردازنده صوتی و شتاب‌سنج‌ها را در خود جای داده است. عمر باتری ایرپاد پرو با ایرپاد نسل ۲ برابر است (۵ ساعت) اما در حالت حذف نویز یا شفافیت (Transparency)، عمر باتری به ۴.۵ ساعت کاهش می‌یابد. همچنین باتری قاب شارژ دستگاه می‌تواند تا ۲۴ ساعت دوام بیاورد.

این مطلب را هم بخوانید: ۹ حقیقت تکان‌دهنده درباره شرکت اپل

ایرپاد پرو سه سری سیلیکونی در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ دارد. اپلیکیشنی برای اطمینان از استفاده از بهترین نوع سری در iOS با نام «Ear Tip Fit Test» وجود دارد. همچنین قابلیت «Adaptive EQ» به طور خودکار فرکانس را تنظیم می‌کند تا بهترین خروجی صدا از دستگاه پخش شود.

ایرپاد پرو ۲۰۲۲

ایرپاد پرو ۲۰۲۲

اپل در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۲، دومین نسل از ایر پاد پرو ۲ را معرفی کرد که نسبت به ایرپاد پرو ۲۰۱۹ شاهد تغییراتی بود. این ایرپاد پرو، مجهز به تراشه H2 است که از جمله قابلیت‌های آن، ۲ برابر حذف نویز بیشتر نسبت به نسل گذشته است. اپل این ایرپاد را نسبت به نسل گذشته به میزان قابل توجهی ارتقاء بخشیده است. حالا ایرپاد پرو ۲ طیف وسیع‌تری از فرکانس‌ها را پوشش می‌دهد و صدایی واضح‌تر و شفاف‌تر از گذشته دارد.

همچنین کیس شارژر اکنون بروز شده است و عمر باتری ایرپاد پرو نیز حداقل ۱.۵ ساعت، افزایش یافته است و نکته مهم‌تر آنکه، اپل ایرپاد پرو ۲ را با همان قیمت پایه ۲۴۹ دلار نسل قبل به بازار عرضه کرده است. طراحی ظاهری این ایرپاد پرو ها نسبت به نسل گذشته تغییر چندانی نکرده است و تغییر عمده در طراحی را می‌توانید در کیس آن ببینید.

ایرپاد پرو قبلی قابلیت سینک شدن با برنامه Find My-Compatible در آیفون را داشت که کاربر می‌توانست در صورت گم شدن ایرپاد، آن را به وسیله این برنامه پیدا کند. اما اکنون کیس ایرپاد نیز به قابلیت سینک شدن با این برنامه و همچنین یک بلندگوی کوچک و چراغ مجهز شده است که در صورت گم شدن، آلارم می‌دهد.

ایرپاد پرو۲۰۲۲

تاریخچه ایرپاد مکس

تاریخچه ایرپاد مکس

تاریخچه ایرپاد مکس با معرفی در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۰ شروع شد. اپل این هدفون را هم‌زمان با به‌روزرسانی وب‌سایت خود معرفی کرد. در تاریخ  ۱۵ دسامبر ایرپاد مکس عرضه شد. قیمت ایرپاد مکس زمان عرضه ۵۴۹ دلار بود.

اپل برای این هدفون از پردازنده H1 ایرپاد نسل ۲ و ایرپاد پرو استفاده کرده است. ایرپاد مکس هم مانند ایرپاد پرو با فناوری نویز کنسلینگ اپل و سیستم شفافیت برای شنیدن صدای اطراف عرضه می‌شود.

قابلیت «تاج دیجیتال» (Digital Crown) مانند اپل واچ به کاربر اجازه می‌دهد صدا را پخش یا قطع کند، میزان صدا را کنترل کند، بین آهنگ‌ها جابجا شود، به تماس‌های تلفنی پاسخ دهد یا دستیار صوتی سیری (Siri) را فعال کند.

ایرپاد مکس

حسگرهای مجاورت این دستگاه، قرارگیری هدفون روی گوش کاربر را تشخیص می‌دهند و صدا را پخش یا قطع می‌کنند. صدای فضایی از ژیروسکوپ و شتاب‌سنج داخلی استفاده می‌کند تا حرکات سر کاربر را ردیابی کرده و به گفته اپل، تجربه‌ای «تئاتر مانند» در اختیار او قرار دهد.

طبق ادعای اپل، باتری ایرپاد مکس ۲۰ ساعت دوام دارد و با پنج دقیقه شارژ تا ۱.۵ ساعت می‌توان از آن استفاده کرد و می‌توان آن را با کابل لایتنینگ شارژ کرد. 

نظر شما در مورد تاریخچه ایرپاد اپل چیست؟ آیا از کاربران ایرپاد هستید؟ نظرات خود را با ما در مجله اعتبارکالا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 15

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

عسل نانوا گفت:

سلام وقت بخير اولين اير پادي كه وارد ايران شد چه تاريخي بود

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

اولین ایرپاد سال ۲۰۱۵ تولید شد و در سال ۲۰۱۶ وارد ایران شد

حسن گفت:

آخرین سری ایرپاد چه قابلیت هایی دارد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای مشاهده قابلیت های جدیدترین ایرپاد پرو اپل به لینک زیر مراجعه کنید
https://etebarkala.com/blog/new-airpods-pro/

رضا عمادی گفت:

سال تولید ایرپاد رو چجوری میشه فهمید؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بر اساس مدل ایرپاد می‌توانید حدودا سال تولید آن را تخمین بزنید