etebarkala snappay
etebarkala snappay

حقایق جالب درباره برند اپل

4.8
(6)
طاهره محزون
2 سال پیش
برند اپل

هر شرکتی در مسیر رشد خود با داستان‌ها و پیچ‌وخم‌هایی روبرو می‌شود و برای ادامه حیات خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. شرکت اپل (Apple) هم یکی از این کمپانی‌ها است که فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت تا به برندی که امروز می‌شناسیم تبدیل شود. استیو جابز (Steve Jobs) و استیو وزنیاک (Steve Wozniak) این شرکت آمریکایی را در آوریل ۱۹۷۶ در ایالت کالیفرنیای آمریکا تاسیس کردند. امروزه اپل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در تولید وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل، نرم‌افزارها و کامپیوترهای شخصی است. بسیاری از افراد فعال در حوزه تکنولوژی اپل را یک برند خلاق و پیشگام در این حوزه می‌دانند. ناگفته‌های بسیاری درباره این شرکت وجود دارد که شاید بسیاری از افراد حتی طرفدارانش از آن‌ها اطلاعی نداشته باشند. برای مرور حقایق جالب شرکت اپل با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

استیو جابز- یکی از بنیان‌گذاران اپل

استیو جابز- یکی از بنیان‌گذاران اپل

۱- درباره علت نام‌گذاری شرکت اپل داستان‌های بسیاری روایت شده است. اما این نام فقط به دلیل علاقه استیو جابز به میوه سیب بود. همانطور که خود جابز گفته بود‌: «صرفا این میوه را دوست داشتم.»

۲- لوگوی اپل در ابتدا تصویری از نیوتن بود که زیر درخت سیب نشسته است.

لوگوی اولیه اپل

لوگوی اولیه اپل

۳- رونالد وین (Ronald Wayne)، سومین بنیان‌گذار اپل،‌ تنها ۱۲ روز بعد از تاسیس شرکت، سهم ۱۰ درصدی خود را به قیمت ۸۰۰ دلار فروخت و مدتی بعد از آن ۱۵۰۰ دلار نیز دریافت کرد. این سهم امروزه بیش از ۷۰ میلیون دلار ارزش دارد. وی گفته است از این تصمیم پشیمان نیست!

فولکس واگن استیو جابز
فولکس واگن استیو جابز

۴- برای تامین سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت اپل، وزنیاک ماشین‌حساب قابل برنامه‌ریزی و گران HP-65  خود و جابز ون فولکس واگن خود را فروختند.

۵- اگر در هنگام استفاده از کامپیوترهای اپل سیگار بکشید، ضمانت وسیله خود را باطل می‌کنید. این موضوع به شما هشدار داده شده است!

۶- خالق آی‌پاد، تونی فادل (Tony Fadell) این وسیله را ابتدا به کمپانی‌های فیلیپس (Philips) و ریل نتورک (Real Networks) پیشنهاد داده بود که آن‌ها آی‌پاد را رد کردند.

۷- بعد از شکست کامپیوتر لیزا (Lisa) در سال ۱۹۸۳، حدود ۲۷۰۰ دستگاه از این کامپیوتر در محل دفن زباله در ایالت یوتا (Utah) آمریکا خاک شدند.

۸- پس از تبدیل لوگوی اولیه اپل به سیب گاز زده، شایعات بسیاری درباره دلیل انتخاب آن گفته شد. عده‌ای معتقدند که این لوگو به دانشمند و رمزنگار انگلیسی، آلن تورینگ (Alan Turing)، اشاره دارد که با سیب مسموم به سیانور خودکشی کرد.

آلن تورینگ

آلن تورینگ

۹- کامپیوتر اپل وان (Apple I) به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار قیمت‌گذاری شده بود. عده‌ای این عدد را شیطانی می‌دانستند، اما وزنیاک اعلام کرد که این عدد به دلیل علاقه‌اش به تکرار ارقام بوده است.

۱۰- نام آی‌پاد (iPod) از فیلم ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) الهام گرفته شد.

فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی

فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی

۱۱- اگر اپل کشور بود، در جایگاه بیست و هفتم جهان بین ونزوئلا و بلژیک قرار می‌گرفت.

۱۲- استیو جابز در ۱۵ سال آخر عمرش، ماهانه ۱ دلار از شرکت اپل حقوق می‌گرفت تا بتواند از مزایای سلامت و بهداشت شرکت بهره‌مند شود.

۱۳- شرکت اپل در تبلیغات گوشی موبایل آیفون (iPhone) همیشه ساعت ۹:۴۱ صبح را نمایش می‌دهد. زیرا استیو جابز اولین آیفون را در این ساعت معرفی کرد.

۱۴- استیو جابز اولین آی‌پاد را در آکواریوم انداخت تا ثابت کند که هنوز داخل آن فضای خالی وجود دارد و می‌توان آن را فشرده‌تر کرد.

۱۵- شرکت اپل در سال ۱۹۸۶ یک خط تولید پوشاک و لوازم جانبی به نام Apple Collection راه‌اندازی کرد که به موفقیت نرسید. این مجموعه شامل پیراهن، شلوار و عینک‌آفتابی و مواردی مانند ساعت، صندلی و تخته بادبانی نیز بود.

کالکشن پوشاک اپل

کالکشن پوشاک اپل

۱۶- وزن تبلت آیپد ( iPad) با برنامه‌های نصب شده، بیشتر از وزن آیپد بدون برنامه است. 

۱۷- در توافق‌نامه میان اپل و کاربران آی‌تیونز (iTunes) آمده است که کاربر حق ندارد هنگام استفاده از آی‌تیونز، موشک‌های هسته‌ای تولید کند.

۱۸- در سال ۲۰۱۵، شرکت اپل حدود هزار کیلوگرم طلا را از آیفون‌های شکسته بازیافت کرد.

بازیافت آیفون‌های شکسته

بازیافت آیفون‌های شکسته

۱۹- فروش یک میلیون نسخه از اولین آیفون حدود یک سال طول کشید، اما آیفون ۶ در اولین تعطیلات آخر هفته پس از معرفی یک میلیون نسخه به فروش رسید.

۲۰- پس از آنکه منشی استیو جابز به دلیل خراب شدن اتومبیلش دیر به محل کار رسید، جابز بعدازظهر همان روز برای او یک جگوار خرید و به او گفت :«دیگر دیر نکن!»

۲۱- ارزش بازار اپل از کل بازار سهام روسیه بالاتر است.

۲۲- محصولات مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) ابتدا به صورت انحصاری برای کامپیوترهای اپل تولید می‌شد. 

۲۳- در سال ۱۹۹۴ شرکت اپل اولین دوربین دیجیتال رنگی (Apple QuickTake 100) را به بازار عرضه کرد.

اولین دوربین دیجیتال رنگی شرکت اپل

اولین دوربین دیجیتال رنگی شرکت اپل

۲۴- برنامه‌ها و پروژه‌های اپل بسیار محرمانه هستند. این کمپانی برای کارکنان خود پروژه‌های جعلی تعریف می‌کند تا در صورت فاش شدن خبر بدانند چه کسی این کار را انجام داده است.

۲۵- درآمد اپل از تولید ناخالصی بسیاری از کشورها مانند اکوادور، عراق و لیبی بیشتر است.

۲۶- اولین آی‌پاد یک تخم‌مرغ عید پاک مخفی داشت. اگر دکمه منوی آن را سه ثانیه نگه می‌داشتید، بازی (Breakout) را برایتان به نمایش می‌گذاشت. جابز و وزنیاک در کمپانی آتاری (Atari) روی این بازی کار می‌کردند. 

بازی Breakout در آی‌پاد

بازی Breakout در آی‌پاد

۲۷- رقابت میان جابز و بیل گیتس از سال ۱۹۹۳ و زمانی آغاز شد که شرکت مایکروسافت، سیستم‌عامل ویندوز را به بازار عرضه کرد که رقیبی جدی برای مک بود.

۲۸- در سال ۲۰۱۱ اپل اعلام کرد که دارایی نقدی این شرکت از خزانه‌داری آمریکا بیشتر است. 

۲۹- ساخت فروشگاه اپل در خیابان پنجم نیویورک ۱۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. این مکان حالا یکی از مناظر دیدنی و معروف این شهر است.

فروشگاه اپل در شهر نیویورک
فروشگاه اپل در شهر نیویورک

۳۰- استیو جابز قبل از انصراف از تحصیل فقط یک ترم در دانشگاه گذراند.

۳۱- ورود به هاروارد از کار در فروشگاه اپل آسان‌تر است. هاروارد حدود ۴.۵ درصد از کل درخواست‌ها را می‌پذیرد، درحالی‌که اپل آن‌قدر درخواست دریافت می‌کند که فقط دو درصد از کل متقاضیان موفق خواهند بود.

۳۲- فروشگاه‌های جعلی اپل که در چین راه‌اندازی شدند به‌قدری قانع کننده بودند که حتی کارکنان آن فکر می‌کردند واقعا برای اپل کار می‌کنند.

برای بیشتر دانستن درباره برند اپل این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه و حقایق برند اپل

بنظر شما چه حقایق جالب دیگری درباره برند اپل وجود دارد؟ نظرات خود را در مجله اعتبارکالا با ما در میان بگذارید.

منبع: onlyfunfacts

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 6

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سارا بیات گفت:

به عنوان فن اپل نمیدونستم که تولید لباس هم داشتن. مرسی از متن جدید و جذابتون.

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

مرسی از توجهتون.