etebarkala snappay
etebarkala snappay

9 حقیقت تکان‌دهنده درباره شرکت اپل

4.7
(3)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
۹ حقیقت تکان‌دهنده درباره شرکت اپل

شرکت اپل در کنار اتفاقات بزرگی که در صنعت تکنولوژی رقم زده حقایق تکان دهنده‌ای هم دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشید. در این مطلب این حقایق عجیب را برای شما بازگو می‌کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

شرکتی که توسط دو استیو (استیو جابز و استیو وزنیاک) تاسیس شد در نهایت به بزرگ‌ترین کمپانی الکترونیکی در تمام دوران‌ها تبدیل شد. مطابق داستان‌های مشهور دره‌ی سیلیکون وَلی، آن‌ها ابتدا کار خود را با نام Apple Computers و از ساخت رایانه در گاراژ خانه استیو جابز شروع کردند و سپس نام Apple Inc را برای خود انتخاب کردند؛ چرا که آن‌ها از ساخت محصولاتی به جز کامپیوتر درآمد بیشتری کسب می‌کردند.

مردم امروزه بیشتر از اینکه شرکت اپل را با رایانه مکینتاش (که به صنعت سیستم‌های رومیزی کمک بسیاری کرد) بشناسند، با آیفون و آیپد و لپ‌تاپ‌ها مک‌بوک می‌شناسند. 

البته با فیلم‌هایی که از زندگی جابز و شرکت اپل ساخته شده شناخت افراد از این شرکت و بنیان‌گذاران آن بیشتر شده است. با وجود تمام این داستان‌های خوب و تاثیرگذار، شرکت اپل حقایق تلخی هم دارد که ممکن است شما را غافلگیر کند. در این مطلب ۹ حقیقت تکان دهنده درباره شرکت اپل را با هم مرور می‌کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

۱. اپل گودالی پر از کامپیوترهای لیزا دارد

اپل گودالی پر از کامپیوترهای لیزا دارد

پیدا کردن محصول اپلی که شکست خورده باشد واقعا سخت است اما در قدیم چنین اتفاقاتی رخ داده است. یکی از این شکست‌ها کامپیوتر لیزا بود که با قیمت بالا و تاخیر زیاد در تحویل به مشتری باعث ناامیدی خریداران شد.

اپل سعی کرد با تولید Lisa II این شکست را جبران کند اما در نهایت تصمیم گرفت خط تولید این دستگاه را با کامپیوتر محبوب مکینتاش (Macintosh) جایگزین کند. بنابراین شرکت اپل دو هزار و هفتصد دستگاه باقیمانده‌ای مشتری نداشت را به گودال دفع زباله‌ای در ایالت یوتا (Utah) بیاندازد.

۲. لوگوی شرکت اپل در لپ‌تاپ‌ها برعکس بود

لوگوی شرکت اپل در لپ‌تاپ‌ها برعکس بود

این اتفاق عجیب است ولی واقعیت دارد. شرکت اپل در دهه ۹۰ لوگوی خود را روی لپ‌تاپ‌ها حک کرد ولی زمانی که در لپ‌تاپ باز می‌شد لوگو کاملا برعکس بود. این کار کاملا اشتباه بود؛ اما اپل توضیحی به نظر منطقی داشت و آن هم این بود که آن‌ها می‌گفتند کاربران به راحتی می‌توانند به راحتی بفهمند دستگاه به کدام طرف باز می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه و حقایق برند اپل

پس از اینکه استیو جابز لوگوی شرکت اپل را در تلویزیون و فیلم‌ها دید به این نتیجه رسید که بهتر است برای لوگو را ۱۸۰ درجه بچرخاند؛ چون در هر حال کاربر لپ‌تاپ را خریده و کمی با آن کار می‌کند و می‌فهمد که دستگاه به کدام طرف باز می‌شود.

۳. ۶ ایالت آمریکا هنوز فروشگاه اپل ندارند

۶ ایالت آمریکا هنوز فروشگاه اپل ندارند

گوشی‌های شرکت اپل همه جا هستند. آیفون ۱۲ تاکنون (ماه آپریل سال ۲۰۲۱) پرفروش‌ترین گوشی سال است. تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های اپل هم جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند.

با این تفاسیر شاید تعجب کنید اگر بشنوید شش ایالت در آمریکا هستند که اپل هیچ فروشگاهی در آن‌ها ندارد. اپل تمرکزش را روی گسترش فروشگاه‌های بین‌المللی خود گذاشته و ایالت‌های مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، ورمونت، ویرجینیای غربی و وایومینگ هیچ فروشگاهی ندارد. 

۴. شرکت اپل یک کنسول بازی به نام PIPPIN ساخته است

شرکت اپل یک کنسول بازی به نام PIPPIN ساخته است

شرکت‌های الکترونیکی زیادی کنسول بازی ساخته‌اند. حتما نام شرکت‌های پلی‌‌استیشن و نینتندو (Nintendo) را شنیده‌اید. حتی مایکروسافت هم ایکس‌باکس تولید می‌کند. در کمال تعجب، شرکت اپل هم سال ۱۹۹۶ سعی داشت با کنسولی به نام پیپین (Pippin) وارد این بازار شود. 

در آن زمان همه سعی داشتند کنسول بازی بسازند و اپل با این کار خودش را با مشکل مواجه کرد. این کنسول در آن زمان ۶۰۰ دلار قیمت داشت و اپل فقط ۱۰۰ هزار دستگاه، یعنی نیمی از کنسول‌های ساخته شده را به فروش رساند.

۵. تبلیغ معروف ‍«۱۹۸۴» فقط دو بار در تلویزیون پخش شد

تبلیغ معروف ‍«۱۹۸۴» فقط دو بار در تلویزیون پخش شد

مکینتاش پروفروش‌ترین کامپیوتر اپل در کل تاریخ این شرکت است. مکینتاش آغاز راه کامپیوترهای مک اپل است. در واقع نام مکینتاش آنچنان فراگیر شده که اپل تصمیم گرفته هر کامپیوتر یا لپ‌تاپی که می سازد را با نام «مک» (Mac) بخواند. همه این شهرت با یک تبلیغ معروف که شب سال ۱۹۸۳ و یک بار دیگر در سوپربول (SuperBowl) سال ۱۹۸۴ روی آنتن رفت شروع شد.

این مطلب را هم بخوانید: ایرپاد چه کاربردهایی برای من دارد؟

ریدلی اسکات (Ridley Scott) این آگهی را براساس رمان ۱۹۸۴ جورج اورول (George Orwell) ساخت. خانواده اورول به خاطر این تبلیغ از اپل شکایت کرد و به همین دلیل فقط دو بار پخش شد؛ ولی با این وجود به بخشی از تاریخ اپل تبدیل شده است.

۶. شرکت اپل در چین سیستم کاری عادلانه‌ای ندارد 

شرکت اپل در چین سیستم کاری عادلانه‌ای ندارد 

شرایط کاری در شرکت چینی فاکسکان (Foxconn) که بخشی از محصولات شرکت اپل را می‌سازد ناعادلانه است.کارگران کارخانه فاکسکان ارتباط کمی با دنیای خارج دارند. آن‌ها روزانه ۱۵ ساعت، بی‌وقفه کار می‌کنند و هر صبح آموزش‌های سخت و فشرده می‌بینند.

اگر یکی از کارگران هنگام کار حتی خمیازه بکشد حقوقش ضبط می‌شود. کارگران این کارخانه حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند؛ به همین خاطر چندین نفر از آن‌ها در سال ۲۰۱۰ سعی کردند خود را از بالای ساختمان به پایین پرت کنند.

۷. شرکت اپل از کودکان کار استفاده می‌کند

شرکت اپل از کودکان کار استفاده می‌کند
کودکان در حال استخراج کبالت از معدن هستند.

دستمزد کم و شرایط کار وحشتناک به اندازه کافی بد به نظر می رسد؛ اما بدتر از آن «کار کردن کودکان» است. سال ۲۰۱۰ مشخص شد که ۹۱ کودک در کارخانه‌های چین برای ساخت محصولات شرکت اپل استخدام شدند. دوباره سال ۲۰۱۲ مشخص شد که ۱۰۶ کودک در این کارخانه‌ها کار می‌کنند؛ البته این موضوع فقط به شرکت اپل ختم نمی‌شود و شرکت‌های بزرگ دیگری هم هستند که از کودکان کار استفاده می‌کنند.

سال ۲۰۱۶ مشخص شد که یک شرکت چینی به نام Huayou Cobalt واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو، ۱۷ کودک محلی بین ۹ تا ۱۷ سال را برای استخراج کبالت مورد استفاده شرکت اپل استخدام کرده است.

۸. همکاری با آژانس امنیت ملی

همکاری با آژانس امنیت ملی

در سال ۲۰۱۳ گاردین و واشنگتن پست اسنادی از آژانس امنیت ملی (National Security Agency) منتشر کردند که نشان می‌داد نام اپل در لیست شرکت‌هایی است که با PRISM  همکاری می‌کند. 

طبق اسناد فاش شده، سازمان امنیت ملی به سرورهای شرکت‌های مذکور دسترسی مستقیم دارد و این اطلاعات از سال‌ها قبل از انتشار این اسناد در حال جمع‌آوری بوده است. گفتنی است، شرکت اپل اعلام کرده که از وجود چنین برنامه‌ای کاملا بی‌اطلاع است.

۹. شرکت اپل عادت‌های تکنولوژیک منفی دارد

شرکت اپل عادت‌های تکنولوژیک منفی دارد

سال ۲۰۱۸، سرمایه‌گذاران JANA Partners و انجمن معلمان بازنشسته ایالت کالیفرنیا (California State Teachers’ Retirement System) نامه‌ای به شرکت اپل نوشتند و از آن‌ها خواستند که مسئولیت بیشتری در رابطه با عواقب منفی ناخواسته‌ای که ممکن است گوشی‌های آیفون برای کاربران جوان داشته باشد را بپذیرند و به دنبال روش‌های جدیدی برای محدود کردن این اثرات باشند.

پس از آن، شرکت اپل قابلیت جدیدی در iOS به نام «Screen Time» اضافه کرد تا به کاربران میزان استفاده بیش از حد از گوشی را هشدار دهد و باعث شد تا JANA Partners و CalSTRS دوباره به اپل نامه بدهند و از این کار حمایت کنند.

به نظر شما مورد دیگری در مورد شرکت اپل وجود دارد که بتوان به ۹ حقیقت تلخ گفته شده در فهرست بالا اضافه کرد؟ نظرات خود با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

 

منابع: THECLEVER، WIKIPEDIA 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

علی گفت:

کامپیوترهایی که خاک کردن الودگی محیط زیستی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

طبیعتا چون اجزای داخلی کامپیوترها بازیافت‌پذیر نیستن آلودگی محیط زیستی هم دارن.