etebarkala snappay
etebarkala snappay

لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

4.2
(41)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
لپ تاپ بخرم یا تبلت؟

آیا دنبال خرید تبلت یا لپ‌تاپ جدید هستید ولی انتخاب بین این دو برای‌ شما سخت است؟ تعجبی ندارد چون انتخاب بین تبلت و لپ‌تاپ ممکن است برای آنهایی که با قابلیت‌های این دو وسیله و نیازهای خود آشنایی ندارند کمی گیج کننده باشد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که در جدال بین لپ‌تاپ و تبلت، کدام یکی برنده خواهند شد.

امروزه تبلت‌هایی در بازار موجود هستند که به اندازه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای کاربردی به نظر می‌رسند و همین مسئله انتخاب بین تبلت و لپ‌تاپ را برای خریداران سخت می‌کند؛ با این حال اگر از نیازهای خود آگاه باشید و مواردی که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم را مدنظر قرار دهید می‌توانید انتخابی به مراتب راحت‌تر داشته باشید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید. در این راهنما قابلیت‌های تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا شما را برای انتخاب مناسب‌ترین کالا کمک کنیم.

قابلیت حمل‌و‌نقل (اندازه و وزن)

اولین ویژگی که مورد بررسی قرار می‌گیرد قابلیت حمل‌ونقل است که مسلما تبلت‌ها برنده این مقایسه خواهند بود. تبلت‌ها از نظر اندازه نمایشگر معمولا بین ۷ تا ۱۳ اینچ هستند؛ البته تبلت‌های بزرگ‌تر که برای کاربران حرفه‌ای مانند نقاشان دیجیتال ساخته می‌شوند نیز در بازار وجود دارند. تبلت‌های ۸ و ۱۰ اینچی معمول‌ترین اندازه‌های بازار هستند. تبلت ۸ اینچی اغلب جزو دسته‌های پایین‌رده و میان‌رده این محصولات قرار می‌گیرد و تبلت‌های ۱۰ اینچی معمولا جزو نمونه‌های پرچم‌دار هستند. این دو دسته به دلیل ارگونومی بهتر طرفداران بیشتری دارند.

از نظر وزن، کوچک‌ترین و سبک‌ترین تبلت‌ها معمولا وزنی بین ۳۰۰ گرم دارند. از طرف دیگر، نمونه‌های سنگین‌وزن تقریبا ۷۰۰ گرمی هستند. مثلا آیپد پرو ۱۲.۹ سال ۲۰۲۰ که تبلت بزرگی محسوب می‌شود، ۶۴۱ گرم وزن دارد.

 ابعاد نمایشگر لپ‌تاپ‌ها بازه گسترده‌تری را پوشش می‌دهند. نمایشگر این دستگاه‌ها بین ۱۲ تا ۲۱ اینچ است و اغلب اندازه‌ای بین ۱۵ تا ۱۷ اینچ دارند. از نظر وزن، لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی تقریبا ۲ کیلوگرم وزن دارند.  البته این مقدار خیلی بیشتر از یک تبلت است. بدیهی است که لپ‌تاپ‌ها همانطور که در ابعاد متفاوت هستند، وزن متفاوتی هم دارند. برای مثال برخی از نوت‌بوک‌ها کمتر از یک کیلوگرم وزن دارند و لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل استفاده از سخت‌افزار قدرتمند و بزرگ‌شان در برخی موارد وزن‌شان تا ۸ کیلوگرم هم می‌رسد.

در هر حال تبلت‌ها کوچک‌تر و سبک‌تر از بسیاری از لپ‌تاپ‌‌ها هستند و در بخش قابلیت حمل‌ونقل مسلما برنده میدان هستند. اما این فقط یکی از نیازهای افراد است و ویژگی‌های مهم‌تر دیگری مانند کاربری وسیله برای شما نیز وجود دارد.

کیفیت نمایشگر

لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

از نظر کیفیت معمولا دو عامل در انتخاب کاربران تاثیرگذار هستند: بزرگی نمایش و رزولوشن. از نظر بزرگی تصاویر مطمئنا لپ‌تاپ‌ها برتر هستند؛ چون اغلب اوقات اندازه نمایشگر بزرگ‌تری دارند. هرچند در مورد رزولوشن، تبلت‌ها با داشتن نمایشگر کوچک‌تر، تراکم پیکسلی (به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که در یک اینچ از طول یا عرض نمایشگر وجود دارند) بیشتری دارند؛ به این معنی که تصویر نمایش داده شده واضح‌تر است و پیکسل‌های صفحه قابل مشاهده نیستند.

مانند هر وسیله‌ی دیگری، کیفیت نمایشگر ارتباط مستقیم با قیمت محصول دارد. به همین دلیل، نمایشگر 1080p یا HD یک تبلتِ ارزان‌قیمت، با نمایشگر HD یک لپ تاپ پرچم‌دار و گران‌قیمت قابل مقایسه نیست. با این حال، به این نکته توجه کنید که تبلت‌ها به واسطه ارائه تراکم پیکسلی بیشتر، در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دارای قیمت مشابه، تصاویر بهتری ارائه می‌دهند.

فضای ذخیره‌سازی

لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

یکی دیگر از عوامل مهم در مقایسه تبلت و لپ‌تاپ، فضای ذخیره‌سازی است که برتری در این بخش همیشه با لپ‌تاپ است. درحال‌حاضر ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌ها معمولا با ۵۰۰ گیگابایت حافظه HDD (هارد دیسک وسیله‌ای با یک یا چند صفحه است سطح آن‌ها با موادی پوشش داده شده که بتوانند داده‌ها را به‌طور مغناطیسی روی خود ضبط کنند) یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD (اس‌اس‌دی حافظه مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با اچ‌دی‌دی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است) عرضه می‌شوند.

فضای ذخیره‌سازی اغلب تبلت‌ها (به استثنای آیپدهای اپل) به آسانی با یک کارت MicroSD قابل افزایش است. حافظه تبلت‌ها می‌تواند در بعضی موارد تا یک ترابایت هم افزایش پیدا کند. در هر حال، حداکثر میزان حافظه قابل پشتیبانی در تبلت‌های مختلف متفاوت است. در مقابل حافظه لپ‌تاپ‌ها به آسانی قابل ارتقا است. اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای کارت‌خوان حافظه هستند؛ اما این کارت‌ها در برابر قابلیت پشتیبانی از حافظه اکسترنال که در اکثر لپ‌تاپ‌ها وجود دارد حرفی برای گفتن ندارند.

در بخش حافظه ذخیره‌سازی برتری با لپ‌تاپ است؛ چون میزان ظرفیت و سرعت حافظه‌های SSD به راحتی عملکرد حافظه یک تبلت را پشت سر خواهد گذاشت. به علاوه حافظه‌های اکسترنال هم گزینه مناسبی برای لپ‌تاپ‌ها هستند و در آینده نزدیک هم اغلب لپ‌تاپ‌ها امکان افزایش حافظه ذخیره‌سازی خواهند داشت. 

جدا از همه موارد در نظر داشته باشید که همیشه نیاز به حافظه زیاد ندارید. نرم‌افزارهای موبایلی که روی تبلت‌ها نصب می‌شوند فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ بنابراین اگر قصد دارید روی تبلت خود تصویر و فیلم ذخیره کنید، یک کارت حافظه ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی به همراه استفاده از فضای ابری نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

عمر باتری تبلت و لپ‌تاپ

لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

یک کامپیوتر قابل‌حمل بدون داشتن عمر باتری مناسب هیچ ارزشی ندارد. تبلت‌ها معمولا به طور میانگین با هر بار شارژ بین ۸ تا ۱۲ ساعت دوام خواهند آورد. لپ‌‌تاپ انرژی بیشتری استفاده می‌کنند و بین ۲ تا ۶ ساعت، (با توجه به میزان مصرف)، کارایی دارند. البته برخی نوت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار در بخش عمر باتری شانه‌به‌شانه تبلت‌ها حرکت می‌کنند و گاهی با یک بار شارژ تا ۱۲ ساعت دوام خواهند آورد.

به چند دلیل عمر باتری تبلت بیشتر از لپ‌تاپ است. مثالا تبلت‌ها از پردازنده‌های مبتنی بر ARM (نوعی از معماری و ساختار پردازنده‌های رایانه‌ای که به‌وسیله شرکت انگلیسی آرم هولدینگز طراحی شده است و بیشتر برای گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل حمل کاربرد دارد) استفاده می‌کنند که ساده‌تر و کم‌مصرف‌تر از پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ امروزی هستند. البته امروزه اپل با پردازنده M1 مبتنی بر ARM خود که مک‌بوک‌های جدید به کار رفته این معادله را به هم زده است.

پردازنده‌های ARM گرمای کمتری ایجاد می‌کنند و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای گوشی موبایل و تبلت که خنک‌کننده فعال ندارند، خواهند بود. علاوه بر این سیستم‌ عامل‌های موبایل، به‌خصوص iOS به خوبی با ARM بهینه می‌شوند.

در لپ‌تاپ‌ها با روشن کردن حالت بهینه‌سازی مصرف انرژی (Power-saving Mode) می‌توانید از باتری دستگاه بیشتر استفاده کنید؛ این حالت با کمتر کردن روشنایی نمایشگر و محدود کردن عملکرد دستگاه عمر باتری آن را افزایش می‌دهد. 

در این بخش، برنده مقایسه تبلت‌ها هستند که بدون هیچ دستکاری اضافی عمر باتری بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهند. البته لپ‌تاپ‌ها برای افزایش عمر باتری کارهایی می‌کنند که تبلت‌ها نمی‌توانند اما در کل عمر باتری یک تبلت بهتر از لپ‌تاپ است.

عملکرد تبلت و لپ‌تاپ

مسئله عملکرد ارتباط مستقیم با قیمت کالا و کاربری آن دارد. یک تبلت ارزان‌قیمت عملکرد خیلی ضعیف‌تری نسبت به یک لپ‌تاپ با قیمت مشابه دارد اما هر چه قیمت تبلت بالا رود این فاصله کمتر می‌شود. بنابراین اگر از دستگاه خود جهت وب‌گردی، انجام تکالیف درسی، تماشای فیلم و گاهی بازی استفاده می‌کنید، قطعا یک تبلت بهتر از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت عمل می‌کند. حال اگر قصد شما آموختن مهارت‌های کامپیوتری باشد، مسلما لپ‌تاپ کمک بیشتری خواهد کرد. با توجه به اینکه لپ‌تاپ در محدوده میان‌رده و پرچم‌دار عملکرد بهتری نسبت به تبلت ارائه می‌دهد، برنده این بخش خواهد شد.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

با اینکه لپ‌تاپ و تبلت از نظر سیستم‌عامل تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما باید به نرم‌افزار آن‌ها نیز توجه کرد. بیشتر تبلت‌های امروزی از سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS استفاده می‌کنند؛ البته دستگاه‌های آمازون با سیستم‌عامل Fire OS محبوبیت زیادی در دسته تبلت‌های ارزان‌قیمت دارند. لپ‌تاپ‌ها از سیستم‌عامل مشابه سیستم‌های رومیزی مانند ویندوز و macOS استفاده می‌کنند. البته اکثر لپ‌تاپ‌های هیبریدی یا دوگانه (لپ‌تاپ‌هایی قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارند) از ویندوز بهره می‌برند.

برای ساده‌تر شدن مطلب وارد تفاوت‌های بنیادی سیستم‌عامل‌ها نمی‌شویم و فرق‌های اصلی سیستم‌عامل‌های رومیزی و موبایل را مقایسه می‌کنیم.

در یک تعریف کوتاه، سیستم‌عامل‌های موبایل ساده و راحت است اما سیستم‌عامل‌های رومیزی یا دسکتاپ قابلیت‌های بیشتری دارند و به طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای قدرتمند روی آنها اجرا می‌شود. در واقع دلیل اینکه اغلب افراد تبلت را جایگزینی ضعیف برای لپ‌تاپ می‌دانند این است که سیستم‌عامل این دستگاه‌ها را آن‌ها را محدود می‌کند. اگر نسخه موبایلی یک نرم‌افزار دسکتاپ در دسترس باشد، برخی از قابلیت‌های آن حذف شده تا قابلیت اجرا روی سیستم‌عامل ضعیف موبایلی را داشته باشد. به همین خاطر برنده بخش سیستم عامل، لپ‌تاپ‌ها هستند.

رابط کاربری

بخش رابط کاربری نحوه ارتباط و تعامل شما با دستگاه را مدنظر قرار می‌دهد. رابط کاربری لپ‌تاپ‌ها روی استفاده از صفحه کلید و تاچ‌پد دستگاه تمرکز دارد. همچنین شما می‌توانید در صورت داشتن درگاه‌های لازم، از تمام ابزارهای جانبی مانند صفحه کلید و موس سیمی دستگاه‌های رومیزی روی آن‌ها استفاده کنید. به علاوه اگر لپ‌تاپ شما تکنولوژی وایرلس (بی‌سیم) قابل پشتیبانی وسایل جانبی را داشته باشد می‌توانید از کیبورد و موس بی‌سیم هم استفاده کنید. البته امروزه برخی لپ‌تاپ‌ها نمایشگر لمسی هم دارند که استفاده از آن کمی با صفحه لمسی موبایل متفاوت است و ممکن است استفاده از آن برای برخی کار سختی باشد.

رابط کاربری تبلت روی صفحه لمسی و کیبورد مجازی تمرکز دارد. اگر با تایپ در صفحه کلید مجازی مشکل دارید، خبر خوش این است که بیشتر تبلت‌ها از کیبوردهای بلوتوثی پشتیبانی می‌کنند.

وقتی حرف از کاربردی بودن می‌شود، امکان استفاده از کیبورد و موس به طبع راحت‌تر خواهد بود. اما این بخش هیچ برنده‌ای ندارد؛ چون هم موس و کیبورد و هم نمایشگر لمسی هنگام استفاده مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اتصالات لپ‌تاپ و تبلت

حالا نوبت بررسی اتصالات لپ‌تاپ و تبلت در دو بخش درگاه‌ها و اتصالات بی‌سیم است. تمام لپ‌تاپ‌های مدرن امکان اتصال از طریق بلوتوث و وای‌فای را دارند و تعداد اندکی از آن‌ها امکان پشتیبانی اینترنت سیم‌کارت نیز را فراهم می‌کنند. در مورد درگاه‌ها این مسئله کمی متفاوت است. لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر معمولا تمام درگاه‌های سیستم‌های رومیزی را با خود به همراه دارند اما نمونه‌های کوچک‌تر اغلب فقط درگاه USB-C دارند.

تمامی تبلت‌ها امکان پشتیبانی از بلوتوث و وای‌فای را دارند؛ هرچند معمولا سازنده‌ها از قابلیت پشتیبانی از سیم کارت هم در تبلت خود استفاده می‌کنند؛ چیزی که در لپ‌تاپ‌ها به ندرت مشاهده می‌شود. در بخش اتصالات سیمی، اکثر تبلت‌های ارزان قیمت هنوز از درگاه MicroUSB استفاده می‌کنند؛ اکثر آیپدها هنوز از درگاه لایتنینگ اپل بهره می‌برند اما اپل در مدل‌های جدیدتر خود درگاه USB-C را با کانکتور اصلی خود عوض کرده است.

این بخش از مقایسه نیز هیچ برنده‌ای ندارد؛ چون تعداد و انواع اتصالات بی‌سیم و باسیم کاملا بستگی به خواسته شما از دستگاه دارد.

کیفیت دوربین

هر دو دستگاه تبلت و لپ‌تاپ معمولا به صورت پیش‌فرض دوربین دارند؛ با این حال، تبلت‌ها در این بخش دوربین‌های بهتری ارائه می‌دهند. هر چند که کاربری‌های آنها متفاوت است و اصولی زیاد قابل مقایسه نیستند. برای مثال کسی با دوربین لپ‌تاپ خود عکاسی نمی‌کند؛ اما از تبلت انتظار می‌رود که بتواند برای عکاسی هم به‌کار آید. یک تبلت علاوه بر داشتن سنسور جلو و عقب، از کیفیت دوربین بهتری نسبت به لپ‌تاپ هم‌قیمت خود بهره می‌برد. در طرف مقابل، لپ‌تاپ‌ها معمولا فقط یک دوربین در بخش بالا یا پایین نمایشگر (در برخی لپ‌تاپ‌های جدید این دوربین در یکی از کلیدهای کیبورد تعبیه شده است) استفاده می‌کنند که صرفا جهت تماس ویدئویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این مسئله کیفیت دوربین لپ‌تاپ‌ها، مخصوصا در نمونه‌های ارزان‌قیمت، بسیار پایین‌تر از دوربین تبلت است.

با در نظر گرفتن موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت که تبلت‌ها در این بخش کاربردی‌تر هستند و دوربین‌های بهتری با قیمت کمتر ارائه می‌دهند؛ البته باید به این نکته توجه کنید که تبلت‌های گران‌قیمت و بالارده دوربین‌هایی قابل مقایسه با گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار دارند.

قیمت لپ‌تاپ یا تبلت

در آخر نوبت به مقایسه قیمت تبلت و لپ‌تاپ رسید. ارزان‌ترین تبلت‌ها به مراتب قیمت کمتری نسبت به ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌ها دارند. تبلت‌های گران قیمت معمولا قیمتی مشابه لپ‌تاپ‌های مولتی‌مدیا دارند و لپ‌تاپ‌های گران قیمتی نمونه‌های گیمینگ معمولا ۵ برابر گران‌تر از نمونه‌های ارزان قیمت لپ‌تاپ هستند.

در هر حال، با اینکه یک تبلت ارزان‌تر از لپ‌تاپ است اما یک تبلت ارزان‌قیمت به مراتب عملکردی بهتر از لپ‌تاپ ارزان دارد؛ پس اگر بین خرید تبلت و لپ‌تاپ مردد هستید و بودجه کمی هم دارید این مسئله را مدنظر قرار دهید.

لپ تاپ یا تبلت

لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

همانطور که می‌دانید تبلت و لپ‌تاپ دو دستگاه کاملا متفاوت هستند و به طبع طراحی متفاوتی هم دارند؛ چون برای کاربری متفاوتی طراحی شده‌اند. با این حال، طبق گفته استیو جابز هنگام معرفی اولین نسل آیپد، تبلت‌ها فاصله بین موبایل و لپ‌تاپ را پر می‌کنند و قرار است کارهایی انجام دهند که این دو قادر به انجام نیستند. حالا به این سوال می‌رسیم که تبلت چه کارهای می‌کند که لپ‌تاپ از پس آن برنمی‌آید؟

اگر به دستگاهی برای وبگردی، تماشای ویدئو، گوش دادن به موسیقی و کمی بازی نیاز دارید، پس تبلت می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این دستگاه‌ها جمع‌وجور و سبک هستند و عمر باتری بالایی دارند و قطعا از نمایشگر بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت برخوردار هستند.

اگر به دستگاهی برای انجام کارهای دانشگاهی خود نیاز دارید و زمان زیادی را به تایپ کردن می‌پردازید پیشنهاد ما به شما خرید لپ‌تاپ است. برای انتخاب بهتر می‌توانید. برای انتخاب لپ‌تاپ مناسب با نیازتان، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیزی مطلب ۱۰ نکته‌ی فنی مهم در خرید لپ‌تاپ برای تازه‌کارها را مطالعه کنید. درست است که با اتصال کیبورد بلوتوث تایپ کردن در تبلت راحت‌تر می‌شود اما داشتن نمایشگر بزرگ‌تر بهره‌وری شما را به مراتب بیشتر می‌کند. اگر قصد خرید وسیله‌ای برای بازی هستید پس بهتر از به سراغ لپ‌تاپ‌های گیمینگ بروید. برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد این لپ‌تاپ‌ها هم می‌توانید مطلب بهترین لپ‌تاپ ‌های گیمینگ سال ۲۰۲۱ را در مجله اعتبارکالا مطالعه کنید. 

در آخر توجه داشته باشید که قبل از انتخاب هر کالای دیجیتالی نیازهای خود را بشناسید و بعد از آن اقدام به خرید کنید. ممکن است با خرید یک تبلت ارزان‌قیمت تمام نیازهای شما برطرف شود و دلیلی برای صرف هزینه زیاد برای لپ‌تاپ نداشته باشید. در سمت دیگر ماجرا احتمال دارد نیاز به خرید یک لپ‌تاپ پرقدرت برای انجام کارهای دانشگاهی یا درسی خود داشته باشید و یک تبلت، هرچند گران‌قیمت و پرچم‌دار نیازهای شما را برطرف نکند.

سوالات متداول

منبع: gamingscan

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 41

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

وانیار محمدی گفت:

بله

علی گفت:

سلام خسته نباشیدبرای تریدلپ تاپ بهتره یاتبلت

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
لپ‌تاپ برای کارهای تجاری مناسب تر است

محسن محمد گفت:

برای حافطه ذخیره ی عکس و فیلم لپ تاپ بهتره یا تبلت؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مسلما لپ تاپ بهتر است. اما به خاطر داشته باشید که در لپ تاپ نیز احتمال از دست دادن عکس وجود دارد. بنابراین بهتر است یک اشتراک برای فضای ذخیره سازی ابری تهیه کنید و از عکس‌ها و فیلم‌های خود در این سرویس نسخه پشتیبان تهیه کنید.

پریسا گفت:

برای نقاشی و فیلم دیدن کدام بهتره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای طراحی و تماشای فیلم، تبلت گزینه بهتری است

خاک گفت:

برای کار در رشته معماری تبلت بهتره یا لپ تاب

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بدون شک لپ‌تاپ برذای یک دانشجوی معماری یا یک مهندس معمار که در این رشته فعالیت می‌کند واجب و بهترین گزینه است.

بهار محمدزاده گفت:

سلام، من برای تدریس با اسکایپ و برنامه نویسی c بهتره لب تاب بخرم یا تبلت و بودجم حدود 20 میلیون هست

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام ر وز شما بخیر.
برای برنامه نویسی لازم هست که لپ تاپ خریداری کنید و تبلت برای این کار مناسب نیست. شما میتونید در بازه قیمتی ۲۰ میلیون تومان لپ تاپ خوب و با کیفتی رو خریداری بکنید و اگر به صورت ویدیویی تدریس میکنید میتونید یک وبکم با کیفیت هم خریداری بکنید. اگر لپ تاپ کوچک مد نطرتون هست میتونید لپ تاپ هیبریدی خریداری کنید. برای آشنایی با لپ تاپ‌های هیبریدی، به شما پیشنهاد میکنیم مقاله زیر رو مطالعه بفرمایید: https://etebarkala.com/blog/what-is-a-hybrid-laptop/