etebarkala snappay
etebarkala snappay

۵ علت افزایش دمای گوشی که باید بدانید

5
(2)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
دلایل افزایش دمای گوشی

آیا تا به حال با افزایش دمای زیاد گوشی خود مواجه  شده‌اید؟ داغ شدن گوشی در هنگام استفاده سنگین از آن، غیر منطقی نیست؛ اما گاهی اوقات دمای گوشی در استفاده معمولی و سبک نیز به صورت غیر عادی بالا می‌رود که کاربران را نگران می‌کند. این افزایش دمای غیر عادی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگ‌تر باشد. ما در این مقاله ۵ مورد از مهم‌ترین عوامل که در داغ شدن بیش از حد گوشی دخیل هستند را بررسی کرده‌ایم و روش‌هایی را برای حل این مشکل آموزش داده‌ایم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

این مطلب را هم بخوانید: چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

علت افزایش دمای گوشی چیست؟  

عوامل مختلفی باعث داغ شدن گوشی می‌شوند و به طور کلی شدت آن‌ها متفاوت است. گوشی شما ممکن است به دلیل تابش نور مستقیم خورشید به آن، اجرای همزمان تعداد زیادی برنامه، وجود بدافزارها، استفاده از شارژرهای معیوب، آسیب داخلی، مسدود شدن راه‌های تهویه و یا بهره مندی از سخت افزار قدیمی داغ شود. ما در این مقاله هر کدام از این علل را بررسی و راه جلوگیری از آن را نیز آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید. 

۱. قرار گرفتن در محیط گرم یا برابر نور مستقیم خورشید 

دلایل افزایش دمای گوشی

اگر گوشی خود را در یک روز آفتابی برای مدت کوتاهی در برابر نور خورشید قرار دهید، گوشی آنچنان داغ خواهد شد که به سختی می‌توان آن را لمس کرد. یکی از شایع‌ترین علل داغ شدن بیش از حد گوشی، قرار گرفتن آن در برابر نور خورشید است. 

پس زمانی که بیرون از خانه هستید، مخصوصا در فصل تابستان، گوشی خود را به هیچ عنوان زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. همچنین اگر گوشی خود را برای مدتی طولانی در محیطی گرم قرار دهید، متوجه خواهید شد که دمای آن بسیار بالا رفته است. برای مثال، ماشین یکی از آن محیط هایی است که فضای داخل آن در فصل تابستان بسیار گرم می‌شود. 

۲. مشغول کردن بیش از حد پردازنده 

چرا گوشی زیاد داغ میشود؟

همانطور که می‌دانید گوشی‌های هوشمند در واقع کامپیوترهایی کوچک هستند. اما یک تفاوت اصلی میان گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها وجود دارد و آن، بهره مندی کامپیوترها از فن است. وجود این فن در رایانه‌ها به خنک‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند؛ در حالی که گوشی‌ها از این نعمت بهره مند نیستند. به همین دلیل اگر سربار زیادی را بر روی پردازنده بگذارید و به یکباره برنامه‌های سنگین زیادی را با هم اجرا کنید، دمای گوشی بالا می‌رود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد سربار روی پردازنده می‌شوند را بیان خواهیم کرد:

  • اجرای یکباره برنامه‌های زیاد بر روی گوشی. 
  • تماشای ویدیوی آنلاین در برنامه‌هایی مثل Netflix و Youtube 
  • ضبط ویدیوهای طولانی روی گوشی. 
  • اجرای بازی روی گوشی به مدت طولانی و مستمر. 
  • انتخاب پس زمینه انیمیشنی برای صفحه گوشی یا استفاده از ویجت‌های مختلف. 
  • نگه داشتن درخشندگی نمایشگر گوشی، روی بالاترین مقدار به مدت طولانی.     

۳. وجود بدافزارها روی گوشی 

چرا گوشی زیاد داغ میشود؟

برخی اوقات بدون آنکه برنامه سنگینی را روی گوشی اجرا کنید یا سرباری را روی پردازنده بگذارید، دمای گوشی بدون علت معینی بالا می‌رود. علت این افزایش دمای زیاد و ناگهانی می‌تواند وجود یک بدافزار باشد که در حال استفاده از پردازنده گوشی شماست. 

ویروس‌ها با اجرای برنامه‌ها و فرآیندهایی مخرب در پس زمینه، پردازنده گوشی را مشغول نگه می‌دارند و از منابع گوشی استفاده می‌کنند. به این ترتیب باعث داغ شدن آن می‌شوند. شما می‌توانید با مطالعه مقاله «چطور بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟» با نشانه‌های دیگر ویروسی شدن گوشی آشنا شوید و روش مقابله و پیشگیری از ورود ویروس به گوشی را یاد بگیرید. 

۴. وجود مشکل در باتری گوشی یا معیوب بودن شارژر

چرا گوشی زیاد داغ میشود؟

استفاده از کابل یا شارژر معیوب برای شارژ کردن گوشی و یا معیوب بودن باتری گوشی باعث می‌شوند دمای آن تا حد خطرناکی بالا رود. اگر در حال شارژ گوشی هستید و بوی پلاستیک ذوب شده یا بوی سوختگی به مشامتان خورد، دیگر از آن شارژر یا کابل برای شارژ کردن گوشی استفاده نکنید و آن را کنار بگذارید. زیرا استفاده از این شارژر یا کابل برای شارژ گوشی می‌تواند به آن آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد کند. 

این مطلب را هم بخوانید: روش های اصولی شارژ گوشی موبایل

۵. وجود آسیب های داخلی در گوشی   

چرا گوشی زیاد داغ میشود؟

اگر سخت افزار گوشی شما از نظر فیزیکی آسیب دیده باشد، می‌تواند موجب داغ شدن گوشی در هنگام استفاده شود. هنگامی که گوشی را در دست خود گرفته‌اید و از آن استفاده می‌کنید، مراقب باشید که گوشی از دستتان نیفتد. زیرا سقوط گوشی و ضربه خوردن به آن، می‌تواند موجب آسیب به قطعات داخلی و خمیر سیلیکونی آن شود. آسیب به خمیر سیلیکونی یا حرارتی گوشی، باعث می‌شود حرارت پردازنده به خوبی منتقل نشود و در نتیجه گوشی داغ شود.

سخن آخر 

در این مقاله ۵ علت رایج بالا رفتن دمای گوشی را بیان و مورد بررسی قرار دادیم. این ۵ علت شامل قرار گرفتن گوشی در محیط گرم و یا در برابر نور مستقیم خورشید، گذاشتن سربار زیاد روی پردازنده، وجود بدافزارها در گوشی، استفاده از کابل یا شارژر معیوب برای شارژ گوشی و همچنین معیوب بودن باتری گوشی و یا وجود آسیب‌های داخلی در گوشی هستند. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

فرشاد گفت:

گوشی a34داغ میکنه