etebarkala snappay
etebarkala snappay

روش های اصولی شارژ گوشی موبایل

4
(3)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
روش های اصولی شارژ گوشی موبایل

چرا باتری گوشی شما با گذشت زمان ضعیف می‌شود؟ هفته‌های نخست خرید گوشی هوشمند، باتری آن از صبح تا شب دوام می‌آورد و در طی یک روز کامل کاری نیازی به شارژ مجدد ندارد. اما رفته رفته باتری خیلی زود خالی می‌شود و گاهی مجبور هستید در طول یک روز آن را دو مرتبه شارژ کنید که این مسئله می‌تواند دردسر ساز باشد.

سرعت اتمام شارژ باتری گوشی شما به نحوه استفاده، برنامه‌ها و سفارشی سازی‌هایی بستگی دارد که انجام می‌دهید. اما نحوه شارژ کردن گوشی هوشمند نیز در طول عمر باتری تاثیر بسزایی دارد.

باتری گوشی‌های هوشمند، مانند همه باتری‌ها، با گذشت زمان تحلیل می‌روند، به این معنی که به طور فزاینده‌ای قادر به نگه داشتن همان مقدار انرژی نیستند. چنانچه این گوشی‌ها بین سه تا پنج سال یا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مرتبه چرخه شارژ داشته باشند، نباید انتظار داشت که مانند روز اول شارژ نگه دارند.

سه عامل اصلی موجب فرسودگی باتری‌های لیتیوم یونی می‌شود که عبارتند از،‌ تعداد دفعات شارژ، دما و سن گوشی هوشمند. با تمام این اوصاف، ما در این مطلب راهکارهایی را در رابطه با نحوه صحیح شارژ کردن گوشی هوشمند جهت افزایش طول عمر باتری آن ارائه داده‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

چه زمانی باید گوشی خود را شارژ کنم؟

یک قانون طلایی می‌گوید که باتری گوشی هوشمند خود را در بیشتر مواقع بین ۳۰ تا ۹۰ درصد شارژ نگه دارید. وقتی به زیر ۵۰٪ رسید آن را به شارژر متصل کنید، اما قبل از اینکه به ۱۰۰٪ برسد، آن را از شارژر جدا کنید. این موضوع باعث می‌شود که کمی تجدید نظر کنید و گوشی هوشمند خود را یک شب کامل تا صبح به شارژر وصل نکنید. پس از اینکه گوشی به ۸۰٪ رسید بهتر است آن را از برق جدا کنید، چرا که پس از آن، برای رسیدن به ۱۰۰٪ شارژ فشار بسیار زیادی به باتری وارد می‌شود.

کاربران iOS می‌توانند از برنامه Shortcuts برای تنظیم اعلان زمانی که سطح باتری به درصد خاصی می‌رسد استفاده کنند. برای فعال کردن آن به تب Automation و سپس Battery Level بروید و آن را فعال کنید.

شارژ کامل گوشی برای باتری گوشی خطرناک نیست اما همانطور که گفته شد، از آنجایی که با هر بار شارژ کامل، از عمر آن کاسته می‌شود، بهتر است از کامل شارژ کردن آن خودداری کنید. از سویی دیگر، اجازه ندهید که باتری گوشی شما به زیر ۳۰٪ برسد و پیش از آنکه شارژ آن به ۳۰٪ برسد، آن‌را شارژ کنید. به طور خلاصه، باتری‌های لیتیوم یونی در شرایط بینابینی، عملکرد بهتری دارند. بنابراین نه آن را کامل شارژ کنید و نه اجازه دهید که شارژ آن به زیر ۳۰ درصد برسد.

آیا باید باتری گوشی را ۱۰۰٪ شارژ کنم؟

نه، یا حداقل نه هر بار که آن را شارژ می‌کنید. برخی از افراد توصیه می‌کنند که یک بار در ماه گوشی هوشمند خود را شارژ کامل باتری صفر تا ۱۰۰٪ کنید. زیرا این کار باتری را دوباره کالیبره می‌کند، که کمی شبیه راه اندازی مجدد رایانه عمل می‌کند. اما بسیاری از کاربران این کار را به عنوان یک باور غیر حقیقی در مورد باتری‌های لیتیوم یون فعلی گوشی‌های هوشمند نادیده می‌گیرند. برای حفظ سلامت طولانی مدت باتری، شارژ مکرر و کم بهتر از شارژ مجدد کامل است.

اپل با iOS 13 به این سو، برای کاهش فرسودگی باتری و بهبود طول عمر آن یک ویژگی مدیریت شارژ را ارائه کرده است. هنگامی که این ویژگی فعال است، شارژ آیفون شما از ۸۰ درصد بالاتر نمی‌رود. هر چه باتری لیتیومی را بیشتر تخلیه کنید، استرس بیشتری به باتری وارد می‌شود. بنابراین، شارژ مکرر پش از آنکه میزان شارژ آن به زیر ۳۰ درصد برسد، عمر باتری را افزایش می‌دهد.

آیا باید گوشیم را یک شبه شارژ کنم؟

با اینکه این روند شارژ بسیار مرسوم است و اغلب کاربران گوشی‌های هوشمند همین کار را انجام می‌دهند، بهتر است از آن اجتناب کنید. هر شارژ کامل به عنوان یک چرخه به حساب می‌آید و باتری گوشی شما با هر بار شارژ بالای ۸۰ درصد، تحت فشار قرار می‌گیرد. از آنجایی که اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن دارای سنسورهای داخلی هستند تا در صورت رسیدن به ۱۰۰ درصد، عملیات شارژ را غیرفعال کنند، اگر همچنان روشن باشند، مقدار کمی از باتری را در حالت بیکار از دست خواهند داد.

اتفاقی که در این شرایط می‌افتد، شارژ شدن قطره‌ای گوشی هوشمند است. چرا که شارژر سعی می‌کند باتری را روی ۱۰۰ درصد شارژ نگه دارد. این بدان معنا است که تلفن شما دائما بین یک شارژ کامل و کمی کمتر از آن شارژ کامل (۹۹٪ تا ۱۰۰٪ ) در حال چرخش است. شارژ قطره‌ای در طول یک شب کامل موجب داغ شدن گوشی شده که همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، گرما یکی از دلایل اصلی فرسودگی زودهنگام گوشی هوشمند است. بنابراین، شارژ در روز بهتر از شارژ در شب است.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای بهتر شارژ کردن گوشی هوشمند انجام دهید تا عمر باتری افزایش یابد،قرار دادن گوشی در حالت پرواز در هنگام شارژ است. البته این در شرایطی است که منتظر پیام یا تماس شخصی نباشید.

برخی از دستگاه‌ها نیز به‌طور پیش‌فرض به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که نمایشگر آن پس از اتصال کابل، روشن شود. دقت کنید که پس از اتصال به شارژ نمایشگر را مجدد خاموش کنید تا در هنگام شارژ شدن، به دلیل روشن بودن نمایشگر، چار شارژ قطره‌ای نشود.

آیا شارژ سریع به گوشی من آسیب می‌رساند؟

اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن از نوعی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. و بسیاری از سازندگان تلفن استاندارد شارژ سریع مخصوص به خود را دارند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند با تنظیم کد مدیریت انرژی برای درخواست شارژ ولتاژ بالاتر، سرعت بیشتری را ارائه دهند. سامسونگ اکنون حتی یک شارژر ۴۵ واتی به فروش می‌رساند.

در حالی که شارژ سریع به خودی خود به باتری گوشی شما که برای پشتیبانی از آن ساخته شده است آسیبی نمی‌رساند، گرمای تولید شده به طور بالقوه بر طول عمر آن تاثیر می‌گذارد.

همانطور که گرما به باتری گوشی‌های هوشمند آسیب وارد می‌سازد، سرما نیز به همان میزان می‌تواند به آن آسیب وارد کند. ناگفته نماند که باید از گذاشتن گوشی خود بر روی داشبورد ماشین، در ساحل، کنار فر، در هوای برفی خودداری کنید. به طور معمول، باتری‌ها در دمایی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد در بهترین حالت خود عمل می‌کنند.

آیا می‌توانم از هر شارژر گوشی استفاده کنم؟

در صورت امکان از شارژر همراه تلفن خود استفاده کنید، زیرا مطمئنا رتبه بندی صحیحی دارد. یا مطمئن شوید که شارژر شخص ثالث توسط سازنده گوشی شما تایید شده است. جایگزین‌های ارزان‌قیمت ممکن است به گوشی شما آسیب برسانند، و چندین مورد گزارش شده است که شارژرهای ارزان آتش گرفته‌اند.

با این حال، گوشی هوشمند شما باید تنها انرژی مورد نیاز خود را از یک شارژر USB دریافت کند. هنگامی که باتری گوشی به درصد مشخصی از شارژ برسد، یک شارژر هوشمند فراید شارژ را به طور کامل خاموش می‌کند، نه اینکه وقتی باتری شارژ شده به ۹۹ درصد کاهش می‌یابد شارژ را دوباره شروع کند و باتری را وارد فاز شارژ قطره‌ای کند.

چگونه می‌توانم سرعت شارژ را افزایش دهم؟

یکی از راه‌های افزایش سرعت شارژ گوشی، روشن کردن حالت هواپیما هنگام شارژ است. این کار با خاموش کردن خودکار داده‌های تلفن همراه باعث صرفه جویی در مصرف باتری می‌شود. راه دیگر برای شارژ سریع‌تر این است که گوشی خود را در حالت کم مصرف شارژ کنید.

همچنین از گوشی خود در هنگام شارژ استفاده نکنید. نمایشگر و سایر اجزای سازنده، گرما تولید می‌کنند و بدیهی است که عمر باتری موجود را بسته به برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید مصرف می‌کنند.

اثر حافظه باتری؛ حقیقت یا افسانه؟

اثر حافظه باتری مربوط به باتری‌هایی است که به طور منظم بین ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند و نشان می‌دهد که گوشی هوشمند به نحوی آن ۴۰ درصد اضافی را که به طور معمول نادیده می‌گیرید، فراموش کند. باتری‌های لیتیومی، که اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن به آن مجهز هستند، از اثر حافظه باتری رنج نمی‌برند، اگرچه باتری‌های قدیمی‌تر مبتنی بر نیکل (NiMH و NiCd) این مشکل را داشتند.

در صورت تخلیه نشدن و شارژ نشدن از ۰ تا ۱۰۰ درصد، بر پایه نیکل ظرفیت کامل خود را فراموش می‌کنند. اما، چرخه معمول باتری لیتیوم یونی خود از ۰ تا ۱۰۰ درصد بر عمر باتری آن تأثیر منفی می‌گذارد.

هنگام شارژ، از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید

اگر از گوشی خود در هنگام شارژ استفاده می‌کنید، مثلا در اینستاگرام میچرخید و یا فیلم تماشا می‌کنید، می‌توانید با ایجاد چرخه‌های کوچک باتری را دچار اختلال در شارژ کنید که در طی آن بخش‌هایی از باتری به طور مداوم چرخیده و با سرعت بیشتری نسبت به بقیه سلول خراب می‌شود. در حالت ایده‌آل، باید دستگاه خود را هنگام شارژ خاموش کنید. اما، واقع بینانه‌تر این است که از آن در هنگام شارژ استفاده نکنید.

سخن پایانی

عمر هر وسیله الکترونیکی زمانی به پایان می‌رسد و انتظار عمر جاودانه غیر منطقی است. اما همواره راه‌هایی برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این دستگاه‌ها وجود دارد و باتری گوشی‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنا نیست. با روش صحیح شارژ گوشی هوشمند می‌توانید بر عمر باتری آن بی‌افزایید و عملکرد آن‌را بهبود ببخشید. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب به شما کمک کرده باشیم.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :