etebarkala snappay
etebarkala snappay

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

5
(7)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

امروزه ما بسیاری از فعالیت‌های خود را در فضای اینترنت انجام می‌دهیم و همین موضوع باعث می‌شود که حریم خصوصی و اطلاعات موجود روی گوشی ما، در معرض خطر قرار بگیرند. گوشی‌های موبایل، دستگاه‌هایی هستند که به نسبت کامپیوترها، آسان‌تر در معرض حمله هکرها قرار می‌گیرند.

این هکرها با هک کردن گوشی موبایل کاربران، اطلاعات شخصی آن‌ها را میدزدند و فعالیت‌های آنان را زیر نظر می‌گیرند. هکرها این اطلاعات استخراج شده را می‌فروشند و یا راه‌های دیگری برای کسب درآمد از آن‌ها پیدا می‌کنند. براساس گزارش‌های مختلف منتشر شده، کاربران iOS کم‌تر از کاربران اندروید در معرض خطر هستند. اما این به این معنی نیست که امکان هک دستگاه‌های iOS وجود ندارد. ما امروز در این مقاله قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین نشانه‌های هک شدن گوشی را بررسی کنیم و راه‌های جلوگیری از هک شدن آن را به شما معرفی کنیم. با مجله اعتبار کالا همراه باشید.

نشانه‌ های هک شدن گوشی 

ما در این مقاله ۸ مورد از مهم‌ترین علائم که نشان می‌دهند گوشی شما هک شده است را مورد بررسی قرار داده‌ایم. برای فهمیدن این نشانه‌ها با ما همراه باشید.

۱.پیام های تبلیغاتی پاپ آپ عجیب و غریب

نشانه های هک شدن گوشی

اگر به تازگی متوجه شدید که مدام پیام‌های پاپ آپ تبلیغاتی مزاحم و عجیب و غریب روی گوشی شما ظاهر می‌شوند؛ این می‌تواند نشان‌ دهنده آن باشد که گوشی شما در معرض خطر قرار گرفته است. احتمالا یک برنامه مخرب و جاسوسی روی گوشی شما نصب شده است. برای رفع این مشکل باید این برنامه مخرب را شناسایی کنید و آن را از گوشی خود Uninstall کنید.

۲. شناسایی برنامه هایی داخل گوشی، که شما آن ها را نصب نکرده‌اید

ممکن است شما داخل گوشی خود برنامه‌هایی را شناسایی کنید که قبلا آن‌ها را نصب نکرده‌اید و این برنامه‌ها خود به خود داخل گوشی نصب شده‌اند. این می‌تواند نشانه‌ای بر فعالیت یک هکر در گوشی شما باشد و او این برنامه را داخل گوشی نصب کرده است. اگر چنین برنامه‌هایی را در گوشی خود دیدید، سریعا آن را Uninstall کنید.

۳. داغ شدن بدون دلیل گوشی

اگر دمای گوشی شما بدون دلیل خاصی بالا می‌رود و داغ شدن گوشی را مدام تجربه می‌کنید، این می‌تواند دلیلی بر هک شدن گوشی شما باشد. داغ شدن گوشی، زمانی که در حال اجرای یک برنامه یا  بازی سنگین بر روی آن هستید، امری طبیعی است. اما اگر در زمان‌هایی که از گوشی استفاده نمی‌کنید نیز داغ شدن گوشی را تجربه می‌کنید، احتمالا گوشی شما در معرض خطر قرار گرفته است و باید در مورد آن نگران باشید.

۴. خالی شدن غیر عادی و سریع باتری گوشی 

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

کم شدن عمر باتری، پس از گذشت مدت زمانی از خریداری آن، امری طبیعی است. اما گاهی اوقات شارژ باتری با سرعت بسیار زیاد و غیر عادی خالی می‌شود که این می‌تواند زنگ خطر را در مورد سلامت گوشی شما به صدا در بیاورد. زمانیکه گوشی شما هک شود، اطلاعاتی بین گوشی و هکر در پس زمینه گوشی ردو بدل می‌شوند و این باعث می‌شود که پردازنده کار کند و باتری گوشی شما به سرعت تخلیه شود. 

۵. مصرف داده گوشی با سرعت زیاد و غیر عادی 

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

اگر فعالیت‌های آنلاین شما نسبت به گذشته تغییری نداشته ولی هزینه‌های اینترنت شما بالا رفته و بسته‌هایی که خریداری می‌کنید با سرعت زیادی مصرف می‌شوند، در این صورت می‌توانید به هک شدن گوشی خود شک کنید. همانطور که پیش‌تر گفته شد، هکرها برنامه‌هایی را در پس زمینه گوشی کاربران اجرا می‌کنند تا اطلاعات آن‌ها را بزدند. این هکرها برای رد و بدل اطلاعات از اینترنت گوشی شما استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود سرعت اتمام بسته‌های اینترنت شما، بیش از پیش شود.

۶. اسپم شدن خودکار ایمیل‌ های ارسالی شما 

اگر ایمیل‌هایی که شما به افراد دیگر ارسال می‌کنید به صورت خودکار داخل پوشه اسپم آن‌ها قرار می‌گیرند؛ این مورد می‌تواند نشانه‌ای بر هک شدن گوشی شما باشد. کدهای مخربی که توسط هکرها داخل دستگاه‌های مختلف فعال می‌شوند، می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

۷. ارسال و دریافت پیامک‌های عجیب و غریب 

اگر گوشی شما به صورت خودکار و بدون دخالت شما پیامک‌هایی را به افرادی ارسال می‌کند و یا شما پیام‌هایی عجیب و غریب را از شماره‌هایی ناشناس دریافت می‌کنید؛ این می‌تواند نشانه فعالیت یک برنامه مخرب در پس زمینه گوشی شما باشد که قصد نفوذ به گوشی مخاطبان شما را نیز دارد.

۸. افزایش هزینه قبض‌ ها به صورت غیرعادی 

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

فرقی نمی‌کند که از سیم کارت دائمی و یا نوع اعتباری آن استفاده می‌کنید. یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن گوشی، بالا رفتن هزینه قبض‌های سیم کارت و یا کم شدن خودکار شارژ سیم کارت است. به طوری که مجبور می‌شوید در فواصل زمانی کوتاهی برای سیم کارت خود شارژ تهیه کنید. 

ردو بدل شدن اطلاعات مهم‌ترین چیزی است که هنگام هک شدن گوشی شما در پس زمینه گوشی اتفاق می‌افتد و این موضوع هم باعث کم شدن حجم اینترنت گوشی شما و هم باعث کم شدن شارژ سیم کارت شما می‌شود و هزینه اضافی را بر دوش شما می‌گذارد. البته در این مورد یک استثنا نیز وجود دارد  و آن برنامه‌های iMessage و FaceTime در گوشی‌های آیفون هستند که منجر به کم شدن شارژ سیم کارت می‌شوند و این موضوع ربطی به هک شدن گوشی ندارد.

برای نجات گوشی خود از دست هکرها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

اگر متوجه شدید که گوشی شما در معرض حمله هکرها قرار گرفته است، می‌توانید با انجام یه سری اقدامات، گوشی خود را نجات دهید و از حملات بعدی که ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری کنید. این اقدامات عبارت‌اند از :

  • برنامه‌های ناشناس را از گوشی خود حذف کنید.
  • برنامه‌های ناشناس را دانلود و بر روی گوشی خود نصب نکنید.
  • از برنامه‌های آنتی ویروس و ضد بد افزار مطمئن استفاده کنید. این بد افزارها توسط هکرها ساخته شده‌اند تا روی گوشی شما نصب شده و اطلاعات شما را بدزدند. شما می‌توانید با نصب یک آنتی ویروس مطمئن از شر این بدافزارها خلاص شوید.
  • گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.
  • پسوردهای حساب‌های کاربریتان را که به گوشی شما متصل هستند، تغییر دهید. یکی از مهم‌ترین حساب‌ها، گوگل اکانت است که باید پسورد آن را تغییر دهید.
  • به مخاطبان خود خبر دهید که گوشی شما هک شده است تا اگر پیامی ناخواسته را از سمت شما دریافت کردند، روی لینک آن کلیک نکنند. 
  • اگر از نسخه روت شده اندروید استفاده می‌کنید؛ در صورت هک شدن گوشی، باید آن را با استفاده از برنامه «SUperSU» آنروت کنید.
  • از کلیک بر روی لینک‌ها و تبلیغات ناشناس خودداری کنید.
  • به وای فای‌های بدون رمز ناشناس متصل نشوید.

سخن آخر 

ما در این مقاله ۸ مورد از مهم‎‌ترین نشانه‌های هک شدن گوشی را به شما معرفی و آن‌ها را به صورت مختصر بررسی کردیم. این نشانه‌ها، شامل رفتارهای عجیب و غریبی هستند که ممکن است گوشی شما از خود نشان دهد. در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها، باید اقدامات لازم را برای پاک کردن گوشی خود از برنامه‌های مخرب انجام دهید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از اینکه تا پایان این آموزش با ما همراه بودید از شما متشکریم. به نظر شما هک شدن گوشی چه نشانه‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 7

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :