etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه WatchOS و Wear OS

5
(1)

کدام سیستم عامل ساعت هوشمند عملکرد بهتری دارد؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه WatchOS و Wear OS

Wear OS و WatchOS دوتا از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساعت هوشمند بازار هستند. این دو سیستم عامل علاوه بر شباهت‌های زیادی که دارند، تفاوت‌های کلیدی نیز با یکدیک دارند.

برای کمک به شما در انتخاب بهترین سیستم عامل ساعت هوشمند، مقایسه WatchOS و Wear OS را آماده کرده‌ایم تا بتوانید با توجه به نیازهای خود بهترین را خریداری کنید. پس در ادامه با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

مقایسه سازگاری WatchOS و Wear OS

مقایسه سازگاری WatchOS و Wear OS

تفاوت اصلی بین واچ او‌ اس و ور او اس در سازگاری دستگاه‌ها است. WatchOS فقط با دستگاه‌های اپل سازگار است؛ در حالی که Wear OS هم با اندروید و هم با iOS سازگاری دارد. 

ور او اس با اندروید ۶ و بالاتر (به استثنای نسخه Go Edition) سازگار است. می‌توانید از ساعت دارای وی او اس با آیفون هم استفاده کنید؛ البته تا زمانی که گوشی شما آیفون 5S یا بالاتر باشد. با این حال، بهترین تجربه Wear OS را با گوشی اندرویدی خواهید داشت.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه اپل واچ سری 7 و سامسونگ گلکسی واچ 4

در طرف دیگر، WatchOS 3 و پایین‌تر با آیفون ۵ سازگار است و نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل دیگر با این گوشی کار نمی‌کنند. بنابراین، برای استفاده از جدیدترین اپل واچ، ممکن است نیاز به ارتقا یا به‌روزرسانی آیفون خود داشته باشید. دلیل این امر این است که WatchOS 8 به آیفون 6s (یا مدل‌های جدیدتر) با iOS 15 با بالاتر و یک اپل واچ سری ۳ (جدیدتر) نیاز خواهید داشت.

اگر مطمئن نیستید که کدام سیستم‌عامل برای شما مناسب است، بهترین راه برای فهمیدن این موضوع این است که سازگاری دستگاه خود را بررسی کنید. یک راه عالی برای انجام این کار، رفتن به سایت WearCheck در دستگاه اندرویدی یا آیفون برای بررسی سازگاری است.

مقایسه رابط کاربری

مقایسه رابط کاربری

در مقایسه رابط کاربری WatchOS و Wear OS، این دو تقریبا مشابه یکدیگر هستند. هر دو این سیستم‌عامل‌ها از طراحی کارتی استفاده می‌کنند که به راحتی به شما اجازه می‌دهد هرچیزی که اتفاق می‌افتد را در یک نگاه ببینید. همچنین، هر دو این سیستم‌عامل‌ها از یک رابط کاربری ساده و مبتنی برا سوایپ استفاده می‌کنند که حرکت در اطراف دستگاه را آسان می‌کند. با این حال، با هم چندین تفاوت دارند.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت های WatchOS و Wear OS در نحوه تعامل سیستم‌عامل با کاربر است. با ور او اس، شما از کاشی‌های اپلیکیشن دایره‌ای برای پیمایش و دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های پر مصرف استفاده خواهید کرد.

در طرف دیگر، واچ او اس دارای یک داک کاربردی است که به شما اجازه می‌دهد به سرعت به آخرین اپلیکیشن‌های پر استفاده خود دسترسی پیدا کنید.

هر ساعت ور او اسی با مجموعه‌ای از واچ‌فیس ارائه می‌شود.. علاوه بر این، می‌توانید از گوگل استور واچ‌فیس‌های مناسب خود را دانلود کنید. البته واچ او اس از واچ فیس‌های شخص ثالث پشتیبانی نمی‌کند؛ ولی می‌توانید واچ‌فیس‌ها را دانلود کنید و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقایسه اپلیکیشن‌های واچ او اس و ور او اس

هم واچ او اس و هم ور او اپلیکیشن‌های داخلی خود را دارند که می‌توانند کارهایی که ممکن است در زندگی روزمره خود نیاز داشته باشید را انجام دهند. به عنوان مثال، هر ساعت ور او اسی دارای فروشگاه گوگل پلی از پیش نصب شده است. برای اپل، اپلیکیشن‌های آیفون که دارای نسخه WatchOS باشند در دسترس شما هستند و به طور خودکار نصب می‌شوند و در صفحه اصلی نیز ظاهر می‌شوند.

علاوه بر این، هر دو پلتفرم پشتیبانی عالی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث دارند. این بدان معنی است که هزاران اپلیکیشن برای هر دو پلتفرم وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا ساعت خود را دقیقا همانطور که می‌خواهید شخصی‌سازی کنید.

هنگامی که برای اولین بار ساعت ور او اسی خود را روشن می‌کنید، اپلیکیشن‌هایی دارد که در حال حاضر در گوشی اندرویدی خود نیز دارید. این اپلیکیشن‌ها عبارتند از Google Messages، Google Fit و Google Pay.

در حال حاضر تمام ساعت‌های Wear OS (به استثنای گلکسی واچ ۴ مبتنی بر One UI Watch) به گوگل اسیستنت دسترسی دارند. با این حال، کاربران سامسونگ به Bixby، سرویس صوتی قدرتمند این شرکت دسترسی دارند.

توجه داشته باشید که One UI Watch سیستم‌عامل ساعت هوشمند سامسونگ مبتنی بر Wear OS است. One UI Watch نیز مانند Wear OS، بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب مانند اسپاتیفای، یوتیوب موزیک، Calm، گوگل مپ و Adidas Running است. این سیستم‌عامل از دیگر اپلیکیشن‌های محبوب سامسونگ مانند Samsung Pay و SmartThings نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه اپلیکیشن‌های واچ او اس و ور او اس-1

اپلیکیشن‌های WatchOS واقعا شگفت‌انگیز هستند. این سیستم‌عامل شامل اپلیکیشن‌های ارتباطی، سلامت و تناسب اندام و زمان‌سنجی است.

همچنین WatchOS از اپلیکیشن‌هایی مانند Apple Pay و Wallet پشتیبانی می‌کند که کاربر می‌تواند از آن‌ها برای پرداخت‌های امن استفاده کند. اما متاسفانه این قابلیت‌ها در ایران فعال نیستند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین ساعت اپل برای خرید کدام است؟ (2021)

همچنین، نسخه جدید این سیستم‌عامل یعنی WatchOS 8، به‌روزرسانی‌های مهمی برای کیف پول، کنترل خانه هوشمند و اپلیکیشن تصاویر داشته است. به عنوان مثال، کیف پول حالا همه‌چیز را از کلید خانه گرفته تا کلید خودرو، کارت‌های اعتباری و هوشمند را در خود نگه می‌دارد.

مقایسه کنترل صوتی دو سیستم عامل

مقایسه کنترل صوتی دو سیستم عامل

اپل واچ با یک دستیار داخلی به سیری (Siri) عرضه می شود. سیری در واچ او اس به شما اجازه می‌دهد از دستورات صوتی برای باز کردن اپلیکیشن‌ها و مدیریت دستگاه‌های مانند لامپ‌های هوشمند و تلویزیون هوشمند استفاده کنید. برای شروع، فقط کافی است تا مچ دست خود را بالا بیاورید و بگویید «Hey Siri».

همچنین سیری به شما امکان ارسال پیام یا چت iMessage با دوستان‌تان را می‌دهد. می‌توانید زنگ هشدار تنظیم کنید و ضربان قلب خود را بررسی کنید.

مقایسه کنترل صوتی دو سیستم عامل-1

گوگل اسیستنت (Google Assistant) پاسخ ور او اس به سیری اپل است. در Wear OS، باید عبارت «OK, Google» تا دستیار اجرا شود. سپس می‌توانید از او سوالات مختلفی بپرسید یا از آن بخواهید تا کارهای مختلفی انجام دهد.

ور او اس از گزینه‌های کنترل صوتی پشتیبانی می‌کند که به عنوان میانبر ساعت هوشمند عمل می‌کنند. کارهایی که می‌توانید با دستورات صوتی انجام دهید شامل ارسال و پاسخ به پیام‌های متنی، تنظیم یادآورها و کنترل دستگاه‌های هوشمند خانگی هستند.

قابلیت های سلامتی WatchOS در برابر Wear OS

قابلیت های سلامتی WatchOS در برابر Wear OS

ور او اس به اجازه می‌دهد تا به لطف Google Fit، اطلاعات اولیه تناسب اندام مانند ضربان قلب، کالری سوزانده و قدم‌های رفته را ردیابی کنید. گوگل فیت اپلیکیشن سلامت پیش فرض ور او اس است و به صورت پیش فرض روی ساعت هوشمند شما نصب شده است. اگر آن را در ساعت خود نمی‌بینید، به فروشگاه گوگل پلی بروید و آن را دانلود کنید.

ساعت‌های Wear OS فعالیت‌های تنفسی هدایت شده را از طریق گوگل فیت ارائه می‌دهند تا به شما کمک کنند در هر ساعتی از روز آرامش داشته باشید. با گوگل فیت می‌توانید با سایر اپلیکیشن‌های تناسب اندام مانند MyFitnessPal، Strava و Runkeeper ارتباط برقرار کنید.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه ساعت هوشمند گمشده‌ خود را پیدا کنم؟

اپل واچ بسیاری از عملکردهای سلامتی مشابه Wear OS را دارد. به عنوان مثال، واچ او اس و ور او اس سامسونگ شامل سنسورهای GPS و نمایشگر ضربان قلب هستند و هر دو می‌توانند سطح اکسیژن خون شما را از طریق SpO2 ردیابی کنند.

قابلیت های سلامتی WatchOS در برابر Wear OS-1

اپلیکیشن تمرینی اپل واچ به شما اجازه می‌دهد تمرین‌هایی مانند دویدن، پیاده روی و دوچرخه‌سواری ردیابی و ثبت کنید و همچنین داده‌های بلادرنگ هنگام ورزش را ردیابی کنید. اپل واچ حتی می‌توانند از اپلیکیشن‌هایی مانند پلتفرم تمرینی مبتنی بر اشتراک +Apple Fitness و قابلیت‌های نجات‌دهنده‌ای مثل Fall Detection پشتیبانی می‌کند.

WatchOS بهتر است یا Wear OS؟

هر دو این سیستم‌عامل‌ها تقریبا شبیه به هم هستند. آن‌ها شما را به گوشی موبایل‌تان متصل می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند به اپلیکیشن‌ها، اعلان‌ها، کنترل‌های پخش موسیقی، پیام‌های متنی، تماس‌ها و غیره خود از طریق مچ دست‌تان دسترسی داشته باشید. هنگام انتخاب ساعت هوشمند حتما باید به گوشی موبایل و سیستم‌عامل آن و ویژگی‌هایی که برای‌تان از همه مهم‌تر هستند توجه داشته باشید.

بنابراین نمی‌توان برنده‌ای برای این مقایسه در نظر گرفت. انتخاب برنده کاملا به خود شما بستگی دارد. البته می‌توانید نظر خودتان در مورد برنده مقایسه WatchOS و Wear OS را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :