etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید گوشی موبایل

4.8
(5)

۹ مورد نکات مهمی که هنگام خرید گوشی موبایل باید به آن‌ها توجه کنید

حسین رجب چالی
2 سال پیش
نکات مهم در خرید گوشی موبایل

نکات خرید گوشی موبایل از مواردی است که دانستن آن‌ها به داشتن بهترین انتخاب کمک زیادی می‌کند. در این مطلب قرار است مواردی که باید برای خرید گوشی موبایل در نظر بگیرید را بررسی کنیم. قبل از انتخاب گوشی موبایل لازم است که ابتدا نیازهای خود را بشناسید. گوشی موبایل در اصل کامپیوتر کوچکی است که در جیب شما قرار می‌گیرد و می‌توان با آن کارهای زیادی انجام داد.
نکته مهم این است که اگر از گوشی خود فقط برای ارسال پیام و چک کردن شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید نیازی به صرف هزینه زیاد نیست و یک گوشی پایین‌رده هم کار شما را راه می‌اندازد؛ اما گیمری که می‌خواهد تمام بازی‌های گرافیک بالا را تجربه کند نباید سراغ گوشی‌های پایین‌رده برود. در نهایت افرادی که به دنبال بهترین عملکرد و طراحی هستند باید مبلغ زیادی در حساب بانکی خود داشته باشند.

در ادامه در راهنمای خرید گوشی موبایل، ۹ مورد از نکات مهم در خرید گوشی موبایل را بررسی می‌کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید. اکر هنگام خرید گوشی موبایل با دقت به این موارد توجه کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که مناسب‌ترین گوشی را با توجه به نیازهای خود خریداری کرده‌اید.

راهنمای خرید گوشی موبایل: ۹ مورد از نکات مهم

۱. سیستم عامل

سیستم عامل

اولین مورد مهم در راهنمای خرید گوشی موبایل، سیستم‌عامل است. اگر تصمیم به استفاده از سیستم‌عامل اندروید گرفته‌اید باید در نظر داشته باشید که نسخه‌های مختلفی از این سیستم‌عامل گوگل وجود دارد و تقریبا تمام شرکت‌ها (به جز آن‌هایی که از اندروید وان استفاده می‌کنند) به شیوه خود سیستم‌عامل اندروید را شخصی‌سازی کرده‌اند. علاوه بر رابط‌های کاربری مختلف، سیستم‌عامل اندروید نسخه‌های مختلفی دارد و آشنایی با تفاوت‌های این نسخه‌ها مانند اندروید ۹ و اندروید ۱۰ از نیازهای اولیه است.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای مهاجرت از iOS به اندروید برای تازه‌کارها

اگر قصد خرید گوشی موبایل اپل را دارید هم شناخت اولیه از سیستم‌عامل iOS از کارهای اولیه‌ای است که باید انجام دهید. مهاجرت بین این دو سیستم عامل، به خصوص وقتی به یکی از آنها عادت کرده باشید، کمی دشوار به نظر می‌آید. در ایران بسیاری از سرویس‌های داخلی روی سیستم عامل iOS سرویس‌دهی ندارند.

اگر نصب بی‌دردسر برنامه‌هایی مانند اپلیکیشن‌های بانکی برای شما ضروری است، اندروید گزینه اول شما خواهد بود؛ هر چند اپ استورهای ایرانی می‌توانند با صرف هزینه، مشکل نصب برنامه‌های داخلی روی iOS را برای شما حل کنند.

آخرین نسخه از سیستم‌عامل iOS نسخه 15.2 است که گوشی‌های آیفون 6s به بالا می‌توانند این نسخه را دریافت کنند و اگر قصد خرید گوشی موبایل آیفون دست دو دارید این نکات مهم در خرید گوشی موبایل را مورد توجه قرار دهید. از طرف دیگر اندروید ۱۱ برای گوشی‌های اندرویدی عرضه شده و هنگام خرید گوشی موبایل اندرویدی حتما مطمئن شوید که گوشی مورد نظر چه نسخه‌ای از اندروید را دارد و اگر دست دوم است، آیا به نسخه جدید به‌روزرسانی می‌شود یا خیر.

همچنین، گوگل با معرفی سری گوشی‌های پیکسل ۶ خود، نسخه جدید سیستم‌عاملش یعنی اندروید ۱۲ را نیز معرفی کرد و شرکت‌های ثالث هم در تکاپو برای عرضه این نسخه جدید برای گوشی‌های خود دارند. تعداد محدودی از گوشی‌های اندرویدی نسخه پایدار اندروید ۱۲ را دریافت کرده‌اند و برخی نیز نسخه بتای این سیستم‌عامل را اجرا می‌کنند و احتمال خیلی زیاد، در سال ۲۰۲۱ گوشی‌های بیشتری یا اندروید ۱۲ را دریافت می‌کنند یا با این سیستم‌عامل معرفی و عرضه می‌شوند.

۲. طراحی و عملکرد

طراحی و عملکرد


دومین مورد از نکات مهم در راهنمای خرید گوشی موبایل طراحی و عملکرد است. در انتخاب گوشی موبایل، سلیقه شخصی از نظر نرم‌افزاری و ظاهری اهمیت زیادی دارد. بعضی افراد ممکن است خطوط گرد و مواج را ترجیح دهند؛ در طرف دیگر افرادی هستند که ظاهر سخت را می‌پسندند و گوشی‌های با خطوط شکسته و لبه‌های تیز را ترجیح می‌دهند. علاوه بر همه این موارد، ظاهر یک گوشی رابطه مستقیم با عملکرد آن دارد. یک بدنه فلزی یکپارچه با وجود مد روز بودن، گاهی اوقات موجب حذف اسلات کارت حافظه و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری می‌شود.

گفتنی است که اپل با معرفی آیفون ۷ جک هدفون را از گوشی‌های خود حذف کرد و تمام آیفون‌های فعلی این شرکت فاقد این سخت‌افزار هستند. قبل از خرید گوشی موبایل حتما کیفیت دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با آن راحت هستید و می‌توانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. گوشی‌های ارزان‌قیمت و برخی گوشی‌های میان‌رده بدنه‌ای پلاستیکی دارند که ممکن است مقاومت دستگاه را بالاتر ببرد اما قطعا در زیبایی دستگاه اثر منفی دارد.

از طرف دیگر گوشی‌های شیشه‌ای زیبایی چشم‌نوازی دارند اما اغلب قاب گوشی قابلیت جذب اثر انگشت بالایی دارد و با توجه به اینکه اغلب کاربران از قاب جانبی برای گوشی استفاده می‌کنند خیلی تفاوتی ندارد که گوشی شیشه‌ا ی بخرید یا پلاستیکی؛ با این حال هنگام خرید گوشی موبایل توجه به این مسئله ضروری است.

۳. اندازه و نوع نمایشگر

اندازه و نوع نمایشگر


افرادی که به بازی علاقه دارند یا کسانی که با گوشی خود در اینترنت به گشت‌وگذار می‌پردازند و کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنند بهتر است هنگام خرید گوشی موبایل دستگاهی بخرند که نمایشگر آن حداقل ۵.۷ اینچ است.

کسانی که از گوشی خود برای ارسال پیام استفاده می‌کنند و خیلی به اندازه نوشته‌ها اهمیت نمی‌دهند دیگر نیازی به یک گوشی با نمایشگر بزرگ ندارند.برای بعضی افراد مهم است که گوشی آنها در جیب شلوار یا کت‌ جا شود. برخی هم خوش دست بودن را ملاک قرار می‌دهند.

گوشی‌ها از نظر فناوری نمایشگر به دو دسته LCD و AMOLED تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو فناوری در نوع تابش نور آن‌ها است. از نظر تئوری نمایشگرهای LED روشن‌تر هستند و هنگام قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب، محتوا را بهتر نمایش می‌دهند؛ در حالی که نمایشگر AMOLED کنتراست واضح‌تر و اشباع رنگ بیشتری دارد. در عمل، با گذشت زمان و ورود فناوری‌های جدید، تفاوت این دو کمتر و کمتر شده است.

۴. پردازنده و حافظه رم

پردازنده و حافظه رم


پردازنده به نوعی قلب دستگاه است و عملکرد کلی گوشی به آن بستگی دارد. گاهی اوقات قابلیت پردازنده چیزی است که به‌روزرسانی نرم‌افزارها و سیستم عامل را محدود می‌کند. کوالکام و مدیاتک از شرکت‌هایی هستند که به تولید پردازنده مرکزی می‌پردازند. در همین حال، برخی شرکت‌های سازنده مانند هواوی، سامسونگ و اپل خودشان اقدام به تولید پردازنده گوشی‌های خود می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید: چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

میزان حافظه رم در عملکرد پردازنده‌ها نقش مهمی دارد. درست است که پردازنده اهمیت بالایی دارد؛ اما برای خرید گوشی موبایل باید بدانید که گوشی مورد نظر شما چه پردازنده و چه مقدار حافظه رم دارد.

۵. حافظه ذخیره‌سازی

حافظه ذخیره‌سازی

در راهنمای خرید گوشی موبایل باید اشاره کنیم که زمانی که به دنبال خرید گوشی موبایل آینده خود هستید حتما به میزان حافظه ذخیره‌سازی و رم آن توجه کنید؛ اما فقط به مقداری که در مشخصات نوشته شده بسنده نکنید. گوشی را روشن کرده و به فضایی که نرم‌افزارهای از پیش نصب شده اشغال کرده‌اند، نگاهی بیاندازید. برخی گوشی‌ها قابلیت افزایش میزان حافظه از طریق MicroSD را ندارند. حتما هنگام خرید به این نکته توجه کنید و در نظر داشته باشید که حافظه ذخیره‌سازی داخلی بهتر از استفاده از کارت حافظه است.

فراموش نکنید که اگر قصد خرید گوشی موبایل آیفون را دارید آگاهی از میزان حافظه‌ مورد نیاز ضروری است؛ چون تمام گوشی‌های این شرکت فاقد اسلات کارت حافظه هستند.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی هواوی بخرم یا شیائومی؟

قبل از اینکه گوشی‌های با حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت را خریداری کنید از خود بپرسید به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید؟ آیا از گوشی خود به عنوان یک هارد اکسترنال برای ذخیره کردن فیلم، موسیقی، فایل یا نرم‌افزارهای سنگین استفاده می‌کنید؟ اگر جواب این سوال خیر است پس یک حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی برای شما کافی خواهد بود.

علاوه بر این می‌توانید از سرویس‌های ابری مانند گوگل درایو و دراپ‌باکس هم برای ذخیره فایل‌های خود استفاده کنید؛ البته این مورد مستلزم دسترسی به اینترنت است. اگر کاربری با استفاده معمولی هستید یک گوشی موبایل با حافظه رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت برای شما کافی خواهد بود.

۶. عمر باتری

عمر باتری

عمر باتری یکی از مهم‌ترین عواملی است که هنگام خرید گوشی موبایل باید به آن توجه کرد. لازم است بدانید که حجم بالای باتری لزوما به معنی عمر باتری بیشتر نیست. عوامل دیگری در عمر باتری تاثیرگذار هستند که آشنایی با آن‌ها لازم است. با وجود اینکه پردازنده‌های جدید مصرف باتری را بهینه می‌کنند؛ اما نمایشگرهای دارای رزولوشن بالا مصرف انرژی بالایی دارند. نرخ نوسازی صفحه و قابلیت شارژ سریع هم از مواردی است که توجه به آن‌ها ضروری است.

به جای اینکه فقط به مشخصات توجه کنید، بررسی‌ها و نتایج بنچمارک‌ها را بخوانید تا انتخاب مناسب‌ترین دستگاه برای خرید گوشی موبایل شما راحت‌تر شود. در حال حاضر، یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انتخاب مناسبی است. البته ضعف باتری را می‌توانید با خرید پاوربانک جبران کنید؛ ولی این مسئله را هم در نظر بگیرید که همراه داشتن یک پاوربانک هنگام سفرهای داخل و بیرون شهری یعنی وزن بیشتر.

امروزه گوشی‌هایی در بازار موجود هستند که از باتری عظیم ۷۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کنند. همچنین امروزه سرعت شارژ گوشی‌ها نیز افزایش یافته و با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع، می‌توانید باتری برخی گوشی‌ها را در کمتر از ۳۰ دقیقه از صفر، به ۱۰۰ درصد برسانید.

۷. کیفیت دوربین

کیفیت دوربین


تب عکاسی داغ است و اخیرا سازندگان توجه بیشتری به کیفیت و قابلیت‌های دوربین داشته‌اند که نکته مثبتی برای کاربران محسوب می‌شود. تعداد مگاپیکسل، فوکوس خودکار دوگانه، تثبیت‌کننده اپتیکال، حالت‌های تصویربرداری و فیلم‌برداری دستی، افکت‌های ویژه و قابلیت‌های خاص سلفی از مواردی است که دوربین گوشی‌های موبایل را بیش از پیش شبیه دوربین‌های دیجیتال می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: ۷ گوشی اندرویدی که بهترین دوربین‌ها را دارند + تصویر

تکرار این نکته لازم است که فقط به اعداد و ارقام نوشته شده روی جدول مشخصات تکیه نکنید. تعداد مگاپیکسل همه داستان نیست و شناخت سنسور یکپارچه، کیفیت لنز و اندازه پیکسل هم مهم است. می‌توانید این جزئیات را در بررسی‌های اینترنتی پیدا کنید. پس اگر می‌خواهید با گوشی عکاسی کنید حتما به دوربین آن توجه کنید.

گوشی‌هایی امروزی حتی ممکن است از دوربین ۵ گانه هم استفاده کنند؛ اما ما در راهنمای خرید گوشی موبایل مجله اعتبارکالا به شما اطمینان می‌دهیم که هرچه تعداد دوربین‌ها بیشتر باشد، دلیل بر عملکرد بهتر آن‌ها در عکس‌برداری و فیلم‌برداری نیست. معمولا حسگرهای ثانویه مثل تشخیص عمق و دوربین ماکرو که ۲ مگاپیکسل کیفیت دارند، در عمل کاربرد چندانی ندارند و شرکت‌ها از این دوربین‌ها عمدتا برای بازاریابی و فروش گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

۸. کاربردهای بیشتر

کاربردهای بیشتر

آیا به گوشی موبایلی نیاز دارید که بتواند همه کاری انجام دهد؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که به حسگر اثر انگشت، حسگر ضربان قلب، سنسور تشخیص نور و غیره نیاز دارند؟ برای انتخاب یک گوشی طیف وسیعی از قابلیت‌ها وجود دارد؛ چه بخواهید یک گوشی پرچم‌دار بخرید یا یک دستگاه میان‌رده، جدیدترین نوآوری‌های سخت‌افزاری را در آن‌ها پیدا خواهید کرد.

خودتان را محدود به خرید گوشی موبایل بر اساس قابلیت‌های سخت‌افزاری نکنید. گوشی را روشن کنید و با آن کار کنید تا ببینید چه قابلیت‌های پنهانی دارد و آیا این ویژگی‌ها مناسب شما خواهد بود یا خیر. آیا گوشی خود را در اختیار فرزندان‌تان قرار می‌دهید؟ پس از داشتن قابلیت مهمان یا کنترل والدین در گوشی اطمینان حاصل کنید.

آیا با گوشی خود کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنید؟ رابط کاربری را انتخاب کنید که به شما امکان تنظیم نور صفحه یا حالت محافظت از چشم می‌دهد. به طور خلاصه با گوشی مورد نظر خود کار کنید و کاملا آن را مورد بررسی قرار دهید.

۹. قیمت در برابر عملکرد

قیمت در برابر عملکرد


آخرین مورد فهرست ما مهم‌ترین چیزی است که شما را در خرید محدود می‌کند؛ یعنی قیمت. قصد صرف چه مقدار هزینه برای گوشی موبایل آینده خود دارید؟ توجه داشته باشید که در هر محدوده قیمتی برخی دستگاه‌ها از بقیه بهتر هستند. آیا نیاز است که هزینه زیادی برای خرید یک آیفون صرف کنید یا یک گوشی پرچم‌دار اندروید برای شما کافی خواهد بود؟

یکی از نکات پایانی که باید به آن توجه داشت، پارت نامبر و تضمین اصالت گوشی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئنا می‌توانید با بررسی گوشی‌های موجود در اعتبارکالا و در نظر گرفتن نکات مهم گفته شده در راهنمای خرید خرید گوشی موبایل، انتخاب هوشمندانه و مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشید. برای دریافت مشاوره و خرید گوشی موبایل از کارشناسان اعتبارکالا، با ما تماس بگیرید.

نظر شما چیست؟ آیا قابلیت‌های دیگری وجود دارد که هنگام خرید گوشی موبایل موثر هستند و در این فهرست نیامده‌اند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

بیشتر بخوانید:

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب پربازدید