etebarkala snappay
etebarkala snappay

چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

4.8
(8)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

آیا می‌خواهید از اصل یا تقلبی بودن گوشی اندرویدی و آیفون خود مطمئن شوید؟ اگر این قصد را دارید تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

تا به حال شده گوشی تقلبی ببینید که در نگاه اول هیچ تفاوتی با نمونه اصل آن نداشته باشد؟ با کمی نگاه عمیق به این گوشی تقلبی متوجه می‌شوید که فقط ظاهر گوشی شبیه نسخه اصلی است و داخل گوشی حتی نزدیک به نمونه اصلی هم نیست؛ دوربین آن ضعیف است؛ پردازنده آن قدیمی شده و تقریبا تمام اجزا و سخت‌افزار آن با نمونه اصلی فرق دارد.

کپی کردن از گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ تجارتی سودآور در چین است. طبق گزارشی که انتوتو (AnTuTU) در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده گوشی‌های سامسونگ در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۶ درصد بازار گوشی‌های تقلبی را به خود اختصاص داده‌اند که به میزان قابل توجهی از آیفون ۷.۷ درصد و هواوی ۳.۴ درصدی بیشتر است. از شرکت طبق گزارش خود عنوان کرده که ۲.۶۴ درصد از ۱۷ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۷۲۶ گوشی که از بنچمارک انتونو استفاده کرده‌اند تقلبی از آب درآمده‌اند. این بدان معنی است که ۴۶۰ هزار دستگاه تقلبی تایید شده فقط براساس یک بنچمارک در بازار وجود داشته است. با توجه به اینکه میلیون‌های گوشی موبایل در بازار تاکنون عرضه شده‌اند می‌توان حدس زد که چه تعداد زیادی از این دستگاه‌ها تقلبی هستند.

بهترین راه برای اطمینان از اصل بودن گوشی خرید آن از یک فروشنده معتبر است اما ممکن است همیشه چنین امکانی وجود نداشته باشد. بازار روبه‌رشد گوشی‌های دست دوم، ریفربیش (گوشی refurbished یعنی گوشی دست دومی که با تایید کارخانه سازنده بازسازی شده و با قیمتی بسیار پایین‌تر از نسخه اصلی به فروش می‌رسد) و نسخه‌های ارزان به بازار پردرآمدی برای کلاه‌بردارانی تبدیل شده که گوشی تقلبی تولید می‌کنند. اگر می‌خواهید گرفتار چنین کلاه‌برداری نشوید با ادامه این مطلب همراه مجله اعتبارکالا باشید.

تفاوت ظاهری و داخلی گوشی‌های تقلبی و اصلی

چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

مشخص‌ترین تفاوت گوشی‌های تقلبی و اصلی در ظاهر آن‌ها است. دکمه‌ها جای اشتباهی قرار دارند؛ حاشیه‌ها آنطور که باید به نظر نمی رسد یا قاب دوربین کلا با نسخه اصلی متفاوت است. متاسفانه گوشی‌هایی که به خوبی کپی شده‌اند را نمی‌توان به همین راحتی‌ها از نسخه اصلی تشخیص داد و وقتی متوجه تفاوت آن‌ها می‌شوید که شروع به کار کردن با آن‌ها کنید.

اگر قصد دارید به صورت حضوری گوشی را از یک فروشنده غریبه بخرید، حتما آن را روشن کرده و کمی با دستگاه کار کنید. اگر چنانچه نمی‌توانید گوشی را امتحان کنید حتما از فروشنده بخواهید که چند عکس یا فیلم هنگام روشن بودن دستگاه برای شما ارسال کند و کمی با رابط کاربری آن کار کند تا از اصل بودن گوشی مطمئن شوید. در این خصوص خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبری که تضمین می‌کنند محصولات اصل می‌فروشند، روش منطقی‌تری است. 

رابط کاربری گوشی‌های تقلبی معمولا تفاوت فاحشی با رابط نسخه اصلی دارد و آیکون‌های آن با نمونه اصل همخوانی دارد. می‌توانید برای شناخت بیشتر رابط کاربری گوشی مورد نظر خود ویدئوهای بررسی منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کنید. 

مهم‌ترین تفاوت بین گوشی‌های تقلبی و اصلی عملکرد فنی آن‌ها خواهد بود؛ چرا که تفاوت بین آن‌ها خیلی زیاد است. گوشی‌های تقلبی معمولا از پردازنده‌های ارزانی استفاده می‌کنند که حتی در انجام کارهای ساده هم شما را اذیت می‌کند. احتمالا برخی اپلیکیشن‌ها و دکمه‌ها کار نمی‌کنند؛ چون سیستم‌عامل آن‌ها صرفا یک پوسته ظاهری است. برای اطمینان از عملکرد صحیح، چند برنامه‌‌ی معتبر و اصلی را دانلود کنید و از کارکرد صحیح برنامه و گوشی اطمینان حاصل کنید. این کار برای خرید گوشی‌ها دست دوم و ریفربیش شده بهترین روش است.

برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های احتمالی در هنگام خرید از فروشگاه‌های غیر معتبر یا افراد ناشناس، هیچوقت از طریق پلتفورم‌های نامعتبر، پولی به فروشنده پرداخت نکنید.

اطمینان از اصل بودن سخت افزار گوشی

چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

در سخت‌افزار گوشی تقلبی در اغلب مواقع از نمونه‌های ارزان‌قیمت استفاده شده تا سود سرشار نصیب سازنده آن شود. بیشترین تفاوت سخت‌افزار این گوشی‌های با نمونه‌های اصلی شامل کیفیت پایین دوربین، نبود NFC یا اجزای حسگر اثر انگشت یا حتی استفاده از نرم‌افزار تقلبی و پردازنده ضعیف می‌شود. خوشبختانه به راحتی می‌توانید اطلاعات و مشخصات گوشی مورد نظر را در اینترنت جستجو کنید و از اصل بودن آن مطمئن شوید.

اول از همه مطمئن شوید سخت‌افزار گوشی کار می‌کند. وای‌فای، بلوتوث، GPS، NFC و دیگر قابلیت‌ها را روشن و خاموش کنید. و بهتر است به اینترنت یا یک گوشی دیگر هم وصل شوید. چک کردن حسگر اثر انگشت برای اطمینان از امنیت گوشی هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد. 

فراموش نکنید که دوربین گوشی را هم حتما امتحان کنید و مطمئن شوید دوربین‌های جلو و عقب به درستی کار می‌کنند و تمام امکاناتی که توسط شرکت سازنده گفته شده را دارند؛ مثل دوربین اولتراواید یا سنسور تله‌فوتو. یک نرم‌افزار تقلبی دوربین همیشه اپلیکیشن اصلی متفاوت است. در آخر با گوشی عکس بگیرید تا از تعداد پیکسل‌های دوربین مطمئن شوید. حتی اگر وارد گالری تصاویر نشوید هم می‌توانید با نگاهی به کیفیت عکس هنگام ثبت آن از اصل بودن دوربین مطمئن شوید.

استفاده از CPU-Z برای اطمینان از اصل بودن سخت‌افزار گوشی اندرویدی

همانطور که قبلا گفتیم پردازنده گوشی‌های تقلبی تفاوت فاحشی با نمونه اصلی دارد و در تجربه کاربری شما مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند. به همین خاطر بهتر است که قبل از خرید گوشی دست دوم یا ریفربیش حتما سخت‌افزار آن را با مشخصات رسمی آن مقایسه کنید.

این مطلب را هم بخوانید: ۷ گوشی اندرویدی که بهترین دوربین‌ها را دارند + تصویر

برای این کار نیاز نیست پشت گوشی را باز کنید؛ اگر گوشی مورد نظر از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند فقط کافی است که اپلیکیشن CPU-Z را از پلی استور گوگل دانلود کنید تا بتوانید اطلاعات کاملی از سخت‌افزار گوشی خود به دست بیاورید. برای دانلود این اپلیکیشن به این لینک مراجعه کنید. 

پس از نصب نرم‌افزار می‌توانید در صفحه اصلی آن اطلاعات پردازنده مرکزی و گرافیکی گوشی را مشاهده کنید. اگر خیلی علاقه‌ای به بررسی اطلاعات فنی ندارید می‌توانید وارد تب Device شوید. در اینجا نام پردازنده را جلوی بخش Hardware مشاهده می‌کنید و می‌توانید آن را با برگه مشخصات گوشی تطابق دهید. در این صفحه می‌توانید میزان حافظه رم و رزولوشن گوشی خود را هم ببینید که در گوشی‌های تقلبی این موارد با نمونه اصلی متفاوت هستند. برای جزئیات دیگر می‌توانید نرم‌افزار AIDA64 را هم از این لینک دانلود و نصب کنید.

مقایسه شماره IMEI دو گوشی

چطور از اصل بودن گوشی مطمئن شویم؟

تمامی روش‌های به شما برای تشخیص یک گوشی تقلبی ارزان کمک می‌کنند اما اگر برای گوشی‌های دزدیده کارایی ندارند. برای اطمینان از اصل بودن گوشی خود باید شماره شناسایی تجهیزات بین‌المللی همراه یا IMEI گوشی با شماره اعلام شده توسط فروشنده که روی جعبه‌ی محصول نیز درج شده است، تطابق دهید.

به هر گوشی تلفن همراه یک شماره ۱۵ رقمی IMEI منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد که برای رجیستر کردن گوشی یا حتی قفل کردن آن در شبکه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صورت دزدیده شدن دستگاه با استفاده از این شماره می‌توان گوشی موبایل خود را مسدود کرد.

بررسی اصل بودن گوشی اندرویدی با استفاده از IMEI

  • برای دسترسی به شماره IMEI گوشی اندرویدی دستور #06#* را شماره‌گیری کنید. اگر گوشی شما یک سیم‌کارته باشد یک شماره و چنانچه دو سیم‌کارته باشد دو شماره IMEI به شما نمایش داده خواهد شد. همچنین می‌توانید با رفتن به تنظیمات گوشی، بخش About Phone در اغلب گوشی‌های اندرویدی شماره IMEI گوشی خود را پیدا کنید.
  • پس از اینکه شماره IMEI را به دست آوردید وارد سایت imei.info شوید. شماره را در قسمت مشخص شده وارد و گزینه Check را بزنید.
  • پس از گذشت زمان کوتاهی سیستم به صورت خودکار اطلاعات گوشی را به شما نشان می‌دهد. اگر اطلاعات نمایش داده شده با اطلاعات دستگاهی که در دست دارید متفاوت است متاسفانه خبر بدی برای‌تان داریم؛ گوشی شما تقلبی است.

بررسی اصل بودن گوشی آیفون با استفاده از IMEI

در گوشی‌های آیفون (سیستم عامل iOS) هم این روند تقریبا مشابه گوشی اندرویدی است:

  • با شماره‌گیری #06#* یا رفتن به آدرس Setting، انتخاب گزینه General و سپس About می‌توانید شماره IMEI گوشی آیفون را پیدا کنید.
  • پس از آن وارد سایت checkcoverage.apple.com شوید.
  • در بخش Enter your serial number شماره IMEI را وارد کنید و پس از آن کد خواسته شده بنویسید و سپس Continue را بزنید. اگر گوشی شما تقلبی باشد، عبارت invalid serial number به شما نمایش داده خواهد شد.

اگر گوشی تقلبی بود چه کار کنیم؟

چنانچه با انجام مراحل بالا متوجه شدید که متاسفانه گوشی شما تقلبی است راه‌هایی برای جبران این اتفاق وجود دارد. در قدم اول این مسئله را فروشنده کالا در میان بگذارید و از او بخواهید که کالا را مرجوع کرده و یک گوشی اصل به شما تحویل دهد. اگر فروشنده از این کار ممانعت کرد دو راه پیش روی خود دارید؛ چنانچه از یک فروشگاه آنلاین خرید خود را انجام داده‌اید می‌توانید شکایت خود در سامانه اینماد که مرجع اعطای مجوز به فروشگاه‌های اینترنتی است ثبت کنید و اگر از فروشگاه فیزیکی کالای خود را خریداری کرده‌اید می‌توانید به اتحاديه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه شکایت کنید.

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که هنگام خرید یک گوشی چه از فروشگاه‌های آنلاین و چه از فروشگاه‌های فیزیکی حتما از فروشنده رسید دریافت کنید تا بتوانید با استناد به آن شکایت خود را ثبت کنید و چنانچه فروشنده از این کار خودداری کرد، بدانید که حتما قصد کلاه‌برداری دارد. هنگام خرید حتما قبل از ثبت خرید کمی در رابطه با سایت مورد نظر تحقیق کنید و مطمئن شوید که مجوزهای مرتبط با کسب‌وکار خود را کسب کرده است.

می‌توانید جهت اطمینان از اصل یا تقلبی بودن محصولات الکترونیکی خود ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده احتمال اینکه با یک گوشی مواجه تقلبی مواجه شوید کمتر خواهد شد اما همیشه باید آماده هر اتفاقی بود. تجربیات خود را در این زمینه با مجله اعتبارکالا و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مریم تذرو گفت:

میخام ببینم ایفون کپی