etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید هارد SSD

4.6
(5)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید هارد SSD

خرید یک هارد SSD مناسب برای رایانه کاری بسیار مهم و سخت است؛ چون تهیه یک هارد درایو کم‌سرعت برای پردازنده‌‌ای پرقدرت، باعث ضعیف شدن سیستم می‌شود. پردازنده شما می‌تواند میلیاردها چرخه در ثانیه را پردازش کند، اما در اغلب مواقع زمان زیادی منتظر می‌ماند تا درایو شما اطلاعات را برای پردازش آماده کند. هارددیسک‌ها بسیار کند هستند؛ چون صفحات فیزیکی دارند که باید بچرخند و بازویی برای خواندن/نوشتن دارند که باید به صورت فیزیکی به دنبال اطلاعات ذخیره شده روی دیسک بچرخند. بنابراین، برای رسیدن به عملکردی مطلوب، نیاز به یک درایو حالت جامد (SSD) دارید.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تفاوت هاردهای SSD و HDD مطلب «تفاوت SSD و HDD چیست؟» را مطالعه کنید. با اینکه درایوهای SSD همیشه سریع‌تر هستند، هنوز هم هارددیسک‌ها در مواردی (مانند حجم ذخیره‌سازی زیاد) از این درایوها بهترند. به علاوه، هارددیسک‌ها در اکثر موارد تقریبا نصف قیمت SSD هزینه روی دست شما می‌گذارند.

در این مطلب قرار است هر چیزی که برای خرید یک درایو SSD نیاز دارید را مورد بررسی قرار دهیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

چه مقدار باید هزینه کنید؟

چه مقدار باید هزینه کنید؟

اکثر SSD-های مناسب کاربر معمولی، بین ۱۲۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت حجم دارند. با اینکه درایوهای ۱۲۰ گیگابایتی ارزان هستند اما به اندازه کافی فضا برای ذخیره نرم‌افزارهای پرحجم ندارند و معمولا سرعت آن‌ها کندتر از نمونه‌های ظرفیت بالا است. این در حالی است که بسیاری شرکت‌ها به مرور در حال خارج کردن این ظرفیت‌ها از خط تولید خود هستند. برای افزایش حجم از ۱۲۰ گیگابایت تا ۲۵۰ گیگابایت باید کمی بیشتر خرج کنید. درایوهای ۲۵۰ تا ۵۰۰ گیگابایتی اندازه کوچکی دارند. 

بهترین گزینه برای تعادل بین قیمت، عملکرد و ظرفیت، درایوهای ۵۰۰ گیگابایتی هستند؛ اما کم‌کم درایوهای ۱ ترابایتی در حال تبدیل شدن به انتخاب کاربران هستند؛ مخصوصا زمانی که قیمت آن‌ها در فروش‌های ویژه کمتر می‌شود.

همچنین، تعداد زیادی هارد SSD (بیشتر با برند سامسونگ) با ظرفیت ۲ گیگابایت به بالا در بازار موجود هستند اما از نظر قیمتی معمولا بسیار گران هستند؛ بنابراین بیشتر کاربران حرفه‌ای که به فضا و سرعت زیاد نیاز دارند و می‌توانند مبلغ زیادی هزینه کنند، به سراغ آن‌ها می‌روند. برای مشاهده لیست قیمت حافظه‌های SSD در سایت اعتبارکالا روی دکمه زیر کلیک کنید.

سیستم شما از چه هارد SSD پشتیبانی می‌کند؟

سیستم شما از چه هارد SSD پشتیبانی می‌کند؟

درایوهای حالت جامد این روزها چندین فرم مختلف دارند و در چندین نوع اتصال سخت‌افزاری نرم‌افزاری کار می‌کنند. نوع درایو مورد نیاز شما هم بستگی به دستگاه‌تان دارد. اگر یکی از بهترین رایانه‌های گیمینگ را دارید، یا در حال جمع کردن سیستمی با مادربرد متوسط رو به بالا هستید، احتمالا سیستم شما اکثر (یا تمام) درایوهای SSD مدرن را پشتیبانی می‌کند.

همچنین، لپ‌تاپ‌های باریک و هیبریدی مدرن، بیشتر فرم M.2 دارند و فضایی برای درایوهای سنتی ۲.۵ اینچی لپ‌تاپی ندارند. به علاوه، سازندگان لپ‌تاپ هارد را مستقیم به برد لحیم می‌کنند؛ بنابراین به هیچ وجه نمی‌توانید آن را ارتقا دهید. پس بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید یا می‌توانید با یک متخصص صحبت کنید تا از قبل شما را راهنمایی کند.

به چه فرم هارد SSD نیاز دارید؟

به چه فرم هارد SSD نیاز دارید؟
  • ۲.۵ اینچی Serial ATA یا SATA: این مدل‌ها از رایج‌ترین انواع هارد هستند که در بیشتر در لپ‌تاپ‌های سنتی استفاده می‌شوند و روی همان کابل‌ها و رابط SATA وصل می‌شوند. اگر سیستم یا لپ‌تاپ شما یک درایو هارد ۲.۵ اینچی و کانکتور SATA اضافه دارد، این نوع درایوها با سخت‌افزار شما سازگاری دارند.
  • هارد درایو AIC SSD: این نوع درایو بسیار سریع‌تر انواع دیگر هستند؛ چون درگاه PCI Express نصب می‌شوند. نه مثل SATA که ده سال پیش برای هارددیسک‌های قدیمی طراحی شده بود. همچنین آن‌ها می‌توانند بیشتر از درایوهای M.2 به خطوط PCIe دسترسی داشته باشند. درایوهای AIC به شکاف‌های مادربرد وصل می‌شوند که برای کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای یا کنترلرهای RAID طراحی شده‌اند. البته، این بدان معنی است که این درایوها فقط برای سیستم‌های رومیزی قابل استفاده هستند و برای نصب آن‌ها به اسلات خالی PCIe از نوع x4 یا x16 نیاز دارید.
  • M.2 SSD: درایوهای M.2 اندازه بسیار کوچکی دارند که استاندارد لپ‌تاپ هستند؛ اما آن‌ها را در اکثر مادربردهای رومیزی نیز خواهید یافت. بسیاری از بردهای سطح بالا حتی دارای دو یا چند شکاف M.2 هستند: بنابراین می‌توانید آن‌ها را در RAID اجرا کنید.

در حالی که اکثر درایوهای M.2 دارای ۲۲ میلی‌متر عرض و ۸۰ میلی‌متر طول هستند؛ برخی از آن‌ها کوتاه‌تر و بلندتر هم می‌توانند باشند. می‌توان این اندازه را در چهار یا پنج عددِ موجود در نام آن‌ها مشاهده کرد. دو رقم اول نشان‌دهنده عرض و بقیه اعداد طول است. متداول‌ترین اندازه برای درایو  M.2 Type-2280 است. با اینکه لپ‌تاپ‌ها معمولا به یک اندازه کار می‌کنند اما بسیاری از مادربردهای رومیزی دارای فضا برای درایوهای طولانی‌تر و کوتاه‌تر هستند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید هارد اکسترنال

پرحجم‌ترین درایوهای M.2 برابر با ۲،۴، یا حتی ۸ ترابایت هستند. بنابراین، اگر بودجه زیادی دارید و به فضای ذخیره‌سازی زیاد نیازمندید، یک درایو M.2 مناسب شما است.

  • U.2 SSD: از نظر ظاهری، این درایوهای ۲.۵ اینچی شبیه هارددیسک‌های سنتی SATA هستند؛ اما از کانکتور متفاوتی استفاده می‌کنند و داده‌ها را از طریق رابط پرسرعت PCIe منتقل می‌کنند و معمولا ضخامت‌شان از درایوهای ۲.۵ اینچی و SSD-ها بیشتر است. درایوهای U.2 گران‌تر بوده و ظرفیت آن‌ها نیز نسبت به درایوهای معمولی M.2 بیشتر است. سرورهایی که تعداد زیادی پورت برای درایو باز دارند می‌توانند از این فرم درایو استفاده کنند و استفاده آن توسط مصرف‌کننده معمولی توجیهی ندارد.

به چه حجم حافظه‌ای نیاز دارید؟

به چه حجم حافظه‌ای نیاز دارید؟
  • ۱۲۸ گیگابایت: سراغ آن نروید. این درایوهای کم حجم، به دلیل تعداد ماژول‌های حافظه، عملکرد کندتری دارند. همچنین، پس از نصب ویندوز و چند بازی روی آن، فضای شما کمتر هم می‌شود. به علاوه می‌توانید با کمی هزینه بیشتر، درایوی بخرید که حجم بیشتری داشته باشد.
  • ۲۵۰ گیگابایت: این درایوها نسبت به دیگر برادران بزرگ‌تر خود ارزان‌تر هستند، به خصوص اگر از سیستم شخصی خود از برای نصب سیستم‌عامل، بازی‌های رایانه‌ه‌ای و احتمالا ذخیره مجموعه‌ای از فیلم و عکس استفاده می‌کنید. اگر می‌توانید هزینه آن را تقبل کنید، بهتر است یک درایو SSD با حجم ۵۰۰ گیگابایت تهیه کنید.
  • ۵۰۰ گیگابایت: درایوهای دارای این ظرفیت، فضایی مناسب با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهند. البته امروزه درایوهای ۱ ترابایتی طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.
  • ۱ ترابایت: اگر مجموعه‌ای از فایل‌های رسانه‌ای یا چندین بازی سنگین داشته باشید، یک درایو ۱ ترابایتی فضای کافی برای سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مهم در اختیار شما قرار می‌دهد و فضایی کافی هم برای دیگر نرم‌افزارها و فایل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • ۲ ترابایت: اگر فایل‌های رسانه‌ای بزرگ دارید و بازی‌های زیادی روی سیستم خود نصب می‌کنید و نمی‌خواهید دیگر فضا کم داشته باشید، یک درایو ۲ ترابایتی ارزش خرید بالایی دارد.
  • ۴ ترابایت (و بالاتر): اگر نیاز به مقدار فضای خیلی زیاد برای درایو SSD خود دارید باید به سراغ این دسته از هاردها بروید.یک SSD با حجم ۴ ترابایت از نظر قیمتی بسیار گران است و گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار نخواهد داشت. سامسونگ مدت زیادی است که درایوهای عادی ۴ ترابایتی تولید می‌کند؛ اما خیلی از شرکت‌ها نهایتا درایو ۲ ترابایتی می‌سازند؛ مگر اینکه قصد استفاده سازمانی داشته باشید.

اگر سیستم رومیزی استفاده می‌کنید یا لپ‌تاپ گیمینگ دارید و ظرفیت زیاد می‌خواهید، بهتر است به سراغ SSD-های حجم پایین بروید که قیمت خیلی زیادی ندارند و فضای ذخیره‌سازی و عملکرد مناسب در اختیار شما قرار می‌دهند. در طرف دیگر، اگر کاربری حرفه‌ای دارید یا قصد دارید برای سازمان خود درایو SSD خریداری کنید، به سراغ درایوهای ۴ ترابایتی و بالاتر بروید.

عمر SSD در چه حد باید باشد؟

عمر SSD در چه حد باید باشد؟

اگر کاربری با استفاده عمومی هستید، دوام و مقاومت درایو تاثیری روی استفاده شما نخواهد داشت. همه فلش مموری‌ها عمر محدودی دارند؛ به این معنی که پس از نوشتن تعداد مشخصی داده، ذخیره آن‌ها متوقف می‌شود. سازندگان، عمر SSD را اغلب با ترابایت نوشته شده (TBW) یا نوشتن درایو در روز (SWPD) فهرست‌بندی می‌کنند.

با این حال، اکثر درایوها دارای «تامین بیش از حد» هستند که بخشی از درایو را به عنوان بکاپ نگه می‌دارند. با گذشت زمان و شروع مرگ سلول‌های هارد، درایو اطلاعات شما را از سلول‌های فرسوده به سلول‌های جدید منتقل می‌کند و در نتیجه عمر مفید هارد تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند؛ مگر اینکه درایو را برای استفاده در سرور بخواهید یا آن در شرایطی قرار دهید که به طور مداوم اطلاعات روی آن نوشته شود. همه درایوهای امروزی دارای دوام کافی برای عملکرد حداقل ۳ تا ۵ سال دارند.

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت رم های DDR3 و DDR4 چیست؟

اگر قصد دارید از درایو خود برای مدت طولات‌تری استفاده کنید یا می‌دانید که بسیار بیشتر از یک کاربر معمولی از هارد کار می‌کشید، احتمالا باید از درایوهای QLC اجتناب کنید و به سراغ مدل‌های دیگری بروید. به عنوان مثال، درایوهای پرو (Pro) سامسونگ دارای استقامت بالا و گارانتی طولانی هستند. با این حال، اگر یک کاربر عادی کامپیوتر هستید، خیلی نگران استقامت و عمر هارد SSD خود نباشید.

کلام آخر

در این مطلب تمام جزئیات مربوط به SSD-ها مورد بررسی قرار گرفت؛ در نتیجه برای انتخاب می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید که درایوهای پیشرفته، با اینکه از نظر فنی سریع‌تر هستند؛ اما در امور عادی خیلی سرعت بیشتری نسبت به مدل‌های ارزان‌قیمت ندارند.

بنابراین، اگر به دلایل حرفه‌ای یا علاقه زیاد، به دنبال سرعت بیشتر نیستید؛ یک درایو مقرون‌به‌صرفه را انتخاب کنید تا نیاز خود را با توجه به قیمت پرداختی کمتر برآورده کنید. تعویض هارد دیسک قدیمی یا درایو SSD تغییر بزرگی است که سریعا متوجه آن خواهید شد؛ اما مانند تمام سخت‌افزارهای کامپیوتر شخصی، تغییر یک بخش بازدهی ناچیزی برای شما خواهد داشت و برای سرعت و عملکرد بیشتر باید باقی اجزا را هم به‌روز کنید.

اگر سوالی در رابطه با هاردهای SSD دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :