etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید هارد اکسترنال

4.8
(4)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید هارد اکسترنال

با اینکه ذخیره اطلاعات در فضای ابری راحت است، اما تضمینی نیست که داده‌ها همیشه در دسترس شما باشند. البته در آینده این فضای ابری تغییرات زیادی خواهد داشت؛ اما تا آن زمان، انتقال فایل‌ها به هارد اکسترنال بهترین کار ممکن است. چرا از اطلاعات خود پشتیبان تهیه می‌کنیم؟ برای اینکه اطلاعات حیاتی شما، هر اتفاقی که برای سیستم یا اینترنت شما بیفتد، در جایی امن باشند. بهتر است که همه‌چیز را به هارد اکسترنال منتقل کنید و از فضای ابری به عنوان یک منبع ثانویه استفاده کنید.

اما در بازار گزینه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است انتخاب را سخت کند. برای این کار از کجا باید شروع کنید؟ در این مطلب راهنمای خرید هارد اکسترنال را برای شما آماده کرده‌ایم تا انتخاب مناسبی داشته باشید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

ظرفیت حافظه

ظرفیت حافظه

مطمئنا مهم‌ترین موردی که باید هنگام خرید هارد اکسترنال در نظر داشته باشید، ظرفیت حافظه آن است. خرید یک هارد اکسترنال حرفه‌ای که حجم حافظه آن کم است و نمی‌تواند اطلاعات شما را ذخیره کند، چه فایده‌ای دارد؟

اگر هاردی می‌خواهید که برای انتقال اسناد، تصاویر یا عکس و فیلم از یک دستگاه به دستگاه دیگر مناسب باشد، یا فقط می‌خواهید حافظه پایین ذخیره‌سازی لپ‌تاپ یا تبلت خود را افزایش دهید، ممکن است یک فلش درایو معمولی کار شما را راه بیاندازد.

هارد اکسترنال‌های معمولی حداکثر ۲ ترابایت حجم دارند و یک دستگاه با چنین گنجایشی قیمت بالایی دارد و برای جابجایی فایل‌های ساده بی‌جهت بزرگ است. در عوض، می‌توانید پول خود را ذخیره کنید و یک فلش درایو ۶۴ گیگابایتی خریداری کنید که قیمت آن خیلی زیاد نیست.

اگر به فضای ذخیره‌سازی بیشتر یا نگهداری فایل‌های بیشتر نیاز دارید پس باید یک هارد اکسترنال تهیه کنید. هارد اکسترنال یک ترابایتی تقریبا تمام نیازهای شما برای ذخیره انواع فایل‌ها را برآورده می‌کند. با این حال اگر می‌خواهید صدها فیلم ذخیره کنید یا می‌خواهید هیچوقت مشکل کمبود حافظه نداشته باشید؛ می‌توانید به سراغ هاردهای چند ترابایتی بروید.

هارد اکسترنال SSD یا HDD

هارد اکسترنال SSD یا HDD

هاردهای اکسترنال در دو نوع HDD و SSD عرضه می‌شوند. ما در مقاله‌ای در مجله اعتبارکالا به صورت مفصل در مورد تفاوت هارد SSD و HDD صحبت کرده‌ایم. هاردهای HDD (دیسک سخت)، از دیسک‌های مغناطیسی چرخان برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند. هدهای خواندن/نوشتن این داده‌ها را در صورت لزوم تغییر می‌دهند؛ بنابراین می‌ توانید صدای کار کردن این هاردها را بشنوید. SSD-ها (درایوهای حالت جامد) از ترانزیستور در سلول‌های خود استفاده می‌کنند که می‌توانند براساس پالس‌های الکتریکی روشن یا خاموش شوند. این هاردها هیچ قطعه متحرکی ندارند؛ به همین خاطر نام آن‌ها درایو حالت جامد است.

SSD-ها در بیشتر موارد به طور قابل توجهی سریع‌تر از هاردهای HDD هستند امام قیمت آن‌ها گران‌تر است. هارددیسک‌ها ارزان‌تر هستند؛ اما اندازه آن‌ها بزرگ‌تر است، سرعت‌شان کندتر و راحت‌تر هم آسیب می‌بینند. برای هاردهای اکسترنال، در اکثر موارد بهتر است نوع SSD را انتخاب کنید؛ مگر در شرایط خاص.

سرعت انتقال

سرعت انتقال

اندازه همه‌چیز نیست؛ حتی در مورد هاردهای اکسترنال. سرعت انتقال هم فاکتور مهمی است. اگر فایل‌ها مرتبا به هاردی با ظرفیت بالا انتقال می‌دهید، مطمئنا نمی‌خواهید که مدت زیادی منتظر انتقال فایل‌ها باشید. دو عامل مهم در سرعت عملکرد هارد نقش دارند: فناوری ذخیره‌سازی و کانکتوری که از آن استفاده می‌کند.

اگرچه برخی از هاردها از بقیه سریع‌تر هستند اما به طور کلی SSD-ها سریع‌تر از مدل‌های HDD هستند. SSD-های اکسترنال گران‌تر از مدل‌های HDD هستند و اغلب فضای ذخیره‌سازی کمتری دارند.

این مطلب را هم بخوانید: نکات مهم و راهنمای خرید لپ تاپ

از نظر قابلیت اتصال بین هارد اکسترنال، رایانه شخصی یا گوشی موبایل، چند گزینه استاندارد وجود دارد که باید به آن توجه کنید. امروزه اکثر هاردها از رابط USB استفاده می‌کنند؛ اما مدل‌های جدیدتر در سرعت انتقال اطلاعات با نمونه‌های قدیمی تفاوت دارند.

قابلیت جابجایی و دوام

قابلیت جابجایی و دوام

اگر یک هارد اکسترنال برای پشتیبان‌گیری اطلاعات در خانه می‌خواهید، بهترین گزینه دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) هستند. آن‌ها معمولا به عنوان یک دستگاه سیمی مستقل به سیستم شما وصل می‌شوند و چندین درایو و حالت ذخیره‌سازی دارند. 

با این حال، اگر می‌خواهید هارد اکسترنال خود را جابجا کنید و به بیرون از خانه ببرید، قابلیت حمل فاکتوری مهم است. هارد اکسترنال شما باید سبک و کوچک باشد و تا بتوانید آن را در جیب یا کیف قرار دهید و بلافاصله به آن دسترسی پیدا کنید. در حالت ایده‌آل، شما دستگاهی می‌خواهید که به کابل برق خارجی هم نیاز نداشته باشد.

اکثر هاردهای اکسترنال بسیار سنگین هستند و برخی دیگر هم مانند Samsung T5، بسیار کوچک هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی دیجیتالی زیادی ارائه می‌دهند و از نظر فیزیکی هم کوچک هستند. از طرف دیگر، نمونه‌های SSD کمی کوچک‌تر از مدل‌های هارددیسک هستند؛ چون هیچ دیسک مغناطیسی ندارند.

دلیل دیگر برای انتخاب مدل‌های SSD دوام آن‌ها است. با وجود اینکه هاردهای اکسترنال امروزی اغلب مجهز به روکش محافظ برای مقاومت در برابر آسیب هستند، اما نمونه‌های SSD و HDD در ظاهر هم با یکدیگر تفاوت دارند. SSD به دلیل نداشتن قطعات متحرک، نسبت به هارد دیسک سنتی مقاوم‌تر در برابر خرابی است و در نتیجه دوام آن هم بیشتر است.

امنیت

امنیت

اگر اطلاعات ذخیره شده در هارد اکسترنال شما حساس هستند، رمزگذاری داده‌ها پیشنهاد خوبی است. بسیاری از هاردها با امکان رمزگذاری نرم‌افزاری سازگار و برای اکثر افراد مناسب هستند. برخی از هاردها برای جلوگیری از دستکاری فیزیکی، روکش قوی دارند و امکان دستکاری فیزیکی آن‌ها وجود ندارد.

سازگاری

سازگاری

هارد دیسک‌ها معمولا برای یک سیستم‌عامل خاص فرمت می‌شوند. به عنوان مثال، هارد اکسترنال فرمت شده برای ویندوز ۱۰ احتمالا هنگام کار با macOS به مشکل می‌خورد و این مسئله برعکس نیز صادق است. برخی از هاردها هم مخصوص لینوکس فرمت شده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت رم های DDR3 و DDR4 چیست؟

با این حال، این تنظیم تغییر ناپذیر نیست. می‌توانید یک هارد اکسترنال را مجددا فرمت کنید یا آن را پارتیشن‌بندی کنید تا قابلیت‌های متفاوتی داشته باشد؛ اما اگر می‌خواهید با این مشکل مواجه نشوید، مطمئن شوید که هارد اکسترنال شما با سیستم‌عامل مورد نظر سازگار است.

قابلیت‌های اضافی

قابلیت‌های اضافی

بعد از در نظر گرفتن موارد بالا، نیاز است تا برخی قابلیت‌های اضافی را هم مورد توجه قرار دهید. یکی از این ویژگی‌ها، گارانتی معتبر است. اگر هارد اکسترنال شما خراب شود، شامل گارانتی می‌شود؛ پس بهتر است که به این مسئله توجه کنید.

همچنین باید به کابل‌هایی که همراه هارد شما ارائه می‌شوند هم توجه کنید. برخی گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید از اتصالات USB-C و Thunderbolt 3 استفاده می‌کنند، اما هارد مورد نظر شما ممکن است کابل USB-A داشته باشد. اگر چنین است، می‌توانید آن هارد را تهیه کنید؛ اما باید کابل یا آداپتور دیگری هم به صورت جداگانه خریداری کنید که هزینه بیشتری روی دست شما می‌گذارد.

همچنین برخی هاردهای جدیدتر دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند شارژ کابل USB و قابلیت اتصال به وای‌فای هستند که بهتر است هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید.

در این مطلب تمام مواردی که باید هنگام خرید هارد اکسترنال به آن‌ها توجه کنید را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه سوالی در رابطه با خرید هارد اکسترنال دارید می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :