etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید ساعت هوشمند

5
(5)
طاهره محزون
2 سال پیش
راهنمای خرید ساعت هوشمند

آیا تا به حال به داشتن یک ساعت هوشمند فکر کرده‌اید؟ این گجت‌های پوشیدنی جذاب چند سالی است که جای خود را در میان وسایل دیجیتال ما باز کرده‌اند و بسیار محبوب شده‌اند. برندهای مختلف انواع ساعت هوشمند با ویژگی‌های متنوع را طراحی و عرضه می‌کنند. در این مقاله راهنمای خرید ساعت هوشمند را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید مناسب‌ترین ساعت هوشمند را برای خودتان پیدا کنید، تا پایان با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

ساعت هوشمند چیست؟

ساعت هوشمند چیست؟

ساعت هوشمند یک گجت پوشیدنی است که می‌تواند به وسایلی مانند گوشی موبایل شما متصل شود و اطلاعاتی را از بدن شما دریافت کند. همچنین توانایی این را دارد که اطلاعاتی را از گوشی موبایل شما در اختیارتان بگذارد. ساعت‌های هوشمند معمولاً دارای حسگرهای داخلی مانند شتاب‌سنج، فشارسنج و مانیتور ضربان قلب  دارند که فعالیت‌های بدنی شما را بررسی می‌کنند.

کاربردها و مزایای ساعت هوشمند بسیار بیشتر از یک ساعت است که می‌تواند شما را از تماس‌های دریافتی، پیام‌های متنی، پیام‌های فوری و به‌روزرسانی‌های شبکه اجتماعی از طریق اتصال بی‌سیم مطلع کند.برخی از مدل ها دارای اتصالات شبکه مخصوص به خود هستند که به آنها امکان می دهد بسیاری از کارهای پیشرفته را بدون جفت شدن با تلفن هوشمند نزدیک انجام دهند. کسانی که دارای قابلیت‌های بی‌سیم هستند، مانند ارتباطات میدانی نزدیک (NFC)، به شما امکان می‌دهند از ساعت برای پرداخت‌های تلفن همراه در محل ثبت استفاده کنید.

اگرچه ویژگی‌ها و طراحی‌های ساعت هوشمند متفاوت هستند، اما ساعت‌های هوشمند می‌توانند در صرفه‌جویی در وقت و حفظ سلامتی به شما کمک کنند. اکثر آن‌ها دارای معیارهای تناسب اندام داخلی مانند سنسور ضربان قلب و GPS هستند. برخی از آن‌ها می‌توانند به عنوان افزونه گوشی موبایل شما عمل کنند، در حالی که برخی دیگر مثل  مانند Fitbit Sense  به طور خاص بر سلامتی متمرکز  هستند.

برخی از ساعت‌های هوشمند مانند اپل واچ  SE توانایی این را دارند که حتی مستقل از گوشی موبایل کار کنند.

سازگاری با گوشی موبایل

سازگاری با گوشی موبایل

بیشتر ساعت‌های هوشمند طوری طراحی شده‌اند که همراه گوشی هوشمند شما باشند. به همین دلیل سازگاری ساعت هوشمند با گوشی موبایل و سیستم‌عامل آن بسیار مهم است. برای مثال مدل‌های مختلفی از فیت‌بیت‌ها با بسیاری از گوشی‌های اندرویدی و همچنین آیفون‌ها کار می‌کنند.

هر ساعت هوشمند مانند یک گوشی موبایل یا کامپیوتر باید یک سیستم‌عامل داشته باشد تا بتواند کار کند. برندهای سازنده سیستم‌عامل‌های مختلفی را روی ساعت‌های هوشمند خود اجرا می‌کنند. برای مثال سیستم‌عامل Google Wear روی بسیاری از ساعت‌ها اجرا می‌شود. این سیستم‌عامل برای تمام ساعت‌های هوشمند مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۴۱۰۰ عرضه می‌شود. جای تعجب نیست که اپل واچ فقط با آیفون کار می‌کند. اپل واچ با سیستم‌عامل WatchOS اجرا می‌شود و می‌توانید در فروشگاه آن، برنامه‌های متنوع را نصب کنید.

هنگام انتخاب یک سیستم‌عامل ساعت هوشمند، باید علاوه‌بر سازگاری با گوشی موبایل، چند نکته را در نظر بگیرید. در بیشتر موارد، Android Wear و WatchOS بسیار شبیه به هم هستند. WatchOS به سریع بودن، سادگی و سازگاری عالی شهرت دارد. برای این ساعت‌‌ها تنها برنامه‌هایی منتشر می‌شوند که مراحل تیید سخت اپل را طی می‌کنند. Android Wear از یک مدل منبع باز استفاده می‌کند و به همین دلیل گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تایزن یک سیستم عامل جدیدتر است که سامسونگ آن را توسعه داده است. این سیستم‌عامل شبیه به Android Wear است. همچنین یک پلتفرم منبع باز برای ساعت‌های هوشمند، گوشی‌‌های هوشمند، تبلت‌ها و موارد دیگر است. تایزن برنامه‌های کاربردی خاص خود را دارد و امکان تجربه کاربری را فراهم می‌کند که می‌توانید از دستگاهی به دستگاه دیگر ببرید.

مایکروسافت بند ۲ از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ برای ارائه اعلان‌ها، پیش‌نمایش ایمیل و اعلان‌های تقویم استفاده می‌کند. این ساعت هوشمند با iOS، Android و Windows phone کار خواهد کرد. هنگامی که مایکروسافت بند ۲ با ویندوز فون ۸.۱ جفت می‌شود، از عملکرد دستیار دیجیتال شخصی کورتانا نیز پشتیبانی می‌کند.

جنس نمایشگر ساعت هوشمند

جنس نمایشگر ساعت هوشمند

اکثر ساعت‌های هوشمند از صفحه‌نمایش LCD رنگی یا نمایشگر AMOLED استفاده می‌کنند که به شما امکان می‌دهد عکس‌ها، برنامه‌ها و سایر محتواها را با رنگ‌های با‌کیفیت‌تر ببینید. رنگی بودن نمایشگرها مصرف باتری را افزایش می‌دهند. البته سازندگان ساعت‌های هوشمند در حال بهبود کارایی دستگاه‌ها هستند. برخی از آن‌ها می‌توانند چندین روز، دوام بیاورند، اما اگر می‌خواهید مصرف باتری در حالت مینیمم باشد، باید ساعتی با نمایشگر سیاه و سفید را انتخاب کنید.

نمایشگرهای OLED و AMOLED بدون نور پس‌زمینه کار می‌کنند و هر پیکسل را به صورت جداگانه روشن می‌کنند و سیاهی عمیق و نسبت کنتراست بالا تولید می‌کنند. معمولا نسبت به انواع دیگر نمایشگرهای ساعت هوشمند نیز نازک‌تر هستند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. نمایشگرهای OLED می‌توانند تک رنگ یا چند رنگ باشند، در حالی که AMOLED همیشه یک نمایشگر تمام رنگی است.

LCD از نور پس‌زمینه برای تولید تصاویر روی صفحه استفاده می‌کنند. نمایشگرهای LCD معمولا در نور خورشید و سایر موارد عملکرد خوبی دارند.

لمسی بودن نمایشگر

لمسی بودن نمایشگر

نمایشگر ساعت‌های هوشمند مختلف معمولا لمسی هستند. بعضی از ساعت‌های هوشمند نیز دارای دکمه‌هایی هستند که می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید. بسیاری از ساعت‌ها نیز مانند اپل واچ از ترکیب دکمه‌ها و نمایشگر لمسی بهره می‌برند. همچنین بعضی از ساعت‌ها دارای قابلیت‌هایی هستند که با تکان دادن دست یا چرخش و تغییر جهت ساعت، کار خاصی را انجام می‌دهند.

طراحی و شخصی‌سازی

طراحی و شخصی‌سازی

ساعت‌های هوشمند جدید و پیشرفته‌تر امکان انتخاب بند یا تعویض آن را ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید ظاهر دستگاه خود را شخصی‌سازی کنید، باید به این نکته توجه کنید. اکثر ساعت‌های هوشمند امروزی گزینه‌های سفارشی‌سازی متنوعی را قبل از خرید ارائه می‌دهند. برای مثال، می‌توانید رنگ و جنس بند، رنگ بدنه، سایز و اندازه را برای ساعت‌های هوشمند اپل واچ انتخاب کنید.

توجه کنید که راحتی و سهولت در بستن ساعت به مچ دست اهمیت زیادی دارد. همه ما قطعا از هرگونه ساعت هوشمند با گیره‌های دست و پا گیر که برای باز و بسته شدن به نیروی بیش از حد نیاز دارند اجتناب می‌کنیم. خوشبختانه، بیشتر ساعت‌های جدید از سگک‌های استاندارد استفاده می‌کنند.

در حال حاضر ساعت‌های هوشمند بسیاری با ظاهر گرد تولید می‌شوند، که باعث می‌شود بیشتر شبیه ساعت‌های سنتی به نظر برسند. دستگاه‌های Wear OS سبک ساعت‌های آنالوگ را با قابلیت‌های هوشمند سیستم‌عامل ساعت گوگل ترکیب می‌کنند . ظاهر جذابی دارند.

به‌طور کلی توجه کنید که استفاده از ساعت هوشمند باید راحت باشد. برخی از آن‌ها بسیار بزرگ هستند و ممکن است ظاهری نامنظم و شلخته داشته باشند. مدل‌های جدیدتر معمولا حجم کمتر و طراحی ظریف‌تری دارند.

ساعت‌های هوشمند در سبک‌ها و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند و برخی از آن‌ها با بند‌های استاندارد ۱۶ میلی‌متری، ۲۰ میلی‌متری و ۲۲ میلی‌متری سازگار هستند که می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید تا ظاهر دستگاه خود را شخصی‌سازی کنید. اگر سبک کلاسیک را که شبیه به یک ساعت سنتی است ترجیح می‌دهید، ممکن است دستگاهی بخواهید که دارای نوار چرمی یا فولادی ضد زنگ باشد. ساعت‌های دیگر معمولا دارای بندهای سیلیکونی انعطاف‌پذیر هستند که اگر قصد دارید از آن برای فعالیت‌های مربوط به تناسب اندام یا خارج از منزل استفاده کنید، انتخاب خوبی هستند. برخی از برندهای ساعت هوشمند بندهای اضافی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. همچنین بعضی از شرکت‌‌ها مجموعه‌های بند ساعت خود را که با چندین مدل ساعت هوشمند سازگار است، عرضه می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید: ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند چه تفاوتی دارند؟

برنامه‌های اختصاصی

برنامه‌های اختصاصی

شما می‌توانید برنامه‌های متنوعی را روی ساعت هوشمند خود نصب کنید. برنامه‌های اختصاصی برای ساعت‌ها در حال رشد است و برخی از مدل‌ها اکنون صدها یا حتی هزاران برنامه دارند.برای مثال، اپل واچ با بیش از ۲۰ هزار برنامه تا به امروز کامل‌ترین فهرست برنامه‌ها را دارد. اپل یک فروشگاه اختصاصی برای نصب برنامه‌های اپل واچ دارد. 

سیستم‌عامل Wear OS گوگل نیز هزاران اپلیکیشن بهینه‌سازی شده برای پلتفرم خود دارد. شما برنامه‌ها را مستقیما روی ساعت نصب می‌کنید، نه اینکه ابتدا از طریق گوشی هوشمند خود مجبور به راه‌اندازی آن باشید. Wear OS برنامه‌های جذابی دارد که به شما امکان می‌دهد سفر را برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید از طریق واتس‌اپ در ساعت خود، با صدای خودتان به پیام‌ها پاسخ دهید.

قابلیت‌های نظارت بر سلامتی و تناسب اندام

قابلیت‌های نظارت بر سلامتی و تناسب اندام

همان‌طور که ردیاب‌ها و حسگرهای تناسب اندام همچنان توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند، سازندگان ساعت‌های هوشمند با یکپارچه‌سازی عملکردهای نظارت بر فعالیت وارد عمل می‌شوند. برخی از ساعت‌های هوشمند برای ردیابی و نظارت فعالیت‌های شما به گوشی هوشمند شما وابسته هستند، اما اکثر آن‌ها حداقل یک گام‌سنج داخلی برای شمارش گام‌ها دارند.

اگر قصد دارید از ساعت هوشمند بیشتر برای ورزش استفاده کنید، ممکن است بخواهید از ردیاب‌های تناسب اندام در کنار ویژگی‌های دیگر ساعت هوشمند استفاده کنید که به شما امکان می‌دهند صفحه ساعت را تغییر دهید و اعلان‌ها را بخوانید. همچنین بسیاری از ساعتت‌های هوشمند ویژگی‌های سلامت زنان مانند قابلیت ثبت دوره‌ها، ثبت علائم و همچنین مقایسه سیکل پریود شما با وضعیت سلامتی مانند خواب و فعالیت را ارائه می‌دهند.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای نمایشگر ضربان قلب هستند. علاوه‌بر مانیتور ضربان قلب، مدل‌های خاصی از ساعت‌ها دارای GPS هستند، که این ساعت‌‌ها را برای کسانی که می‌خواهند در فضای باز دویدن یا دوچرخه‌سواری انجام دهند و مایل هستند تا مسافت و سرعت خود را ردیابی کنند، جذاب‌تر می‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که استفاده از GPS تاثیر قابل توجهی بر عمر باتری خواهد داشت. سایر ویژگی‌ها مانند مانیتورینگ ECG(نوار قلب) و SpO2 (تشخیص میزان اکسیژن خون) نیز ممکن است برای شما مهم باشد.

مقاومت

مقاومت

برای انتخاب ساعت هوشمند باید توجه کنید که ساعت مورد نظر شما در برابر چه عواملی مقاومت دارد. بسیاری از این ساعت‌ها معمولا در برابر ضربه، رطوبت و عرق مقاوم هستند. همچنین اکثر ساعت‌های هوشمند حداقل تا حدودی در برابر آب مقاوم هستند، اما مدل‌های خاصی می‌توانند غوطه‌ور شدن در استخر را تحمل کنند. اگر این ویژگی برای شما مهم است، حتما مشخصات مدل موردنظرتان را بررسی کنید و از ضد آب بودن آن مطمئن شوید.

پشتیبانی از سیم‌کارت، تماس و پرداخت‌ها

پشتیبانی از سیم‌کارت، تماس و پرداخت‌ها

آیا می‌خواهید با کمک ساعت هوشمند خود تماس بگیرید؟ برخی از این ساعت‌ها LTE داخلی دارند تا بتوانید گوشی خود را دور از خود نگه دارید. ساعت‌های هوشمند قابلیت‌هایی دارند که به شما امکان می‌دهد از همان شماره در تلفن و ساعت خود استفاده کنید و نیازی نیست تلفن شما در نزدیکی یا روشن باشد. البته اگر می‌خواهید از اتصال شبکه همراه استفاده کنید، باید یک سیم‌‌‌کارت جداگانه داشته باشید.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای تراشه‌های NFC هستند، به این معنی که می‌توانید بدون اینکه گوشی نزدیک شما باشد، از آن‌ها برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کنید. برای مثال همه مدل‌های اپل واچ حتی بدون آیفون در نزدیکی آن یا اتصال LTE دارای Apple Pay هستند. اگر می‌خواهید با ساعت خود پرداخت‌های خودتان را انجام دهید، از ساعت‌هایی استفاده کنید که از Google Pay پشتیبانی می‌کنند. سیستم پرداخت موبایلی مخصوص سامسونگ نیز Samsung Pay است که روی همه مدل‌های جدید آن کار می‌کند.

عمر باتری و شارژدهی

عمر باتری و شارژدهی

بیشتر ساعت‌های هوشمند با صفحه‌نمایش رنگی بین یک تا دو روز دوام می‌آورند، بنابراین باید در نظر بگیرید که شارژدهی ساعت هوشمند چقدر برای شما مهم است.

ساعت‌هایی که قابلیت‌های صوتی دارند، زمانی که از آن‌ها به عنوان تلفن استفاده می‌کنید،مصرف باتری زیادی دارند. اپل واچ با هر بار شارژ حدود ۱۸ساعت استفاده مختلط دوام می آورد.

اکثر ساعت‌های هوشمند، از جمله اپل واچ و گلکسی واچ ۴، از شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند، که استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند. در این نوع شارژ لازم نیست دستگاه خود را مستقیما به شارژر وصل کنید. در عوض، آن را روی یک دستگاه شارژ بی‌سیم قرار می‌دهید.

قیمت ساعت هوشمند

قیمت هوشمند

ساعت‌های هوشمند طیف قیمتی گسترده‌ای دارند. از برندهای بی‌کیفیت و ناشناس گرفته تا برندهای پرطرفدار مانند سامسونگ و اپل، ساعت‌های هوشمند متنوعی در بازار وجود دارد. انتخاب ساعت هوشمند در قدم اول بستگی به نیازهای شما دارد. اینکه بخواهید با ساعت خود چه کارهایی انجام دهید یا چه عملکردی از آن انتظار دارید، در هزینه ساعت موثر است. بنابراین شما باید با توجه به بودجه‌ای که دارید، ترکیب مورد نظر خود را از شکل ظاهری و امکانات انتخاب کنید.

این مطلب را هم بخوانید: آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟

سخن آخر

راهنمای خرید ساعت هوشمند-2

انتخاب ساعت هوشمند معیارهایی دارد که به شما کمک می‌کند بهترین گزینه و مناسب‌ترین ساعت را انتخاب کنید. اگر ورزشکار هستید حتما به میزان مقاومت ساعت، قابلیت‌های نظارت بر سلامت و حسگرها و امکانات مخصوص تناسب اندام دقت کنید. اگر تنوع طراحی و شخصی‌سازی برای شما مهم است، ساعت‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید از بندهای مختلف استفاده کنید. 

در این مقاله سعی کردیم راهنمای خرید ساعت هوشمند را بیان کنیم. به نظر شما چه معیارهای دیگری را باید هنگام خرید ساعت هوشمند در نظر بگیریم؟ کدام معیار در انتخاب ساعت هوشمند مهم‌تر است؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :