etebarkala snappay
etebarkala snappay

ساعت هوشمند چیست + دلایل نیاز به ساعت هوشمند

4.2
(12)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟

ورزش می‌کنید؟‌ نگران سلامتی خود هستید؟ دوست دارید تماس‌های خود را بدون تلفن همراه پاسخ دهید؟ یا حتی به تکنولوژی علاقه‌مندید و حس می‌کنید باید یکی از این ساعت‌های هوشمند داشته باشید؟ یا شاید فقط می‌خواهید مدرن و امروزی به نظر برسید؟ این مطلب به شما کمک می‌کند تا درک کنید که آیا واقعا به خرید ساعت هوشمند نیاز دارید یا خیر و اینکه این ساعت قرار است کدام نیازهای شما را رفع کند.

اگر بین خرید ساعت مکانیکی و ساعت هوشمند مردد هستید بهتر است بدانید، پیش‌بینی شده که فروش ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ به ۸۱ میلیون دستگاه برسد و سال ۲۰۱۹ اولین سالی بود که میزان فروش اپل واچ از میزان فروش کل صنعت ساعت سوئیس بیشتر بود. به نظر می‌رسد بسیاری از سازندگان ساعت‌های مکانیکی به سمت تولید ساعت‌هایی با قابلیت‌های هوشمند رفته‌اند. آن‌ها تا همین اواخر تصور می‌کردند که نمی‌توان سخت‌افزار مکانیکی را در ریز تراشه جا داد.

در ادامه دلایلی برای خریدن ساعت هوشمند و اینکه این دستگاه‌ها مناسب چه کسانی نیست خواهیم گفت. با خواندن این مطلب متوجه می‌شوید که آیا واقعا به ساعت هوشمند نیاز دارید و چنین دستگاهی به درد شما می‌خورد یا نه. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

مزایای ساعت هوشمند

ساعت هوشمند چه کارهایی انجام می‌دهد که ارزش خرید دارد؟ بیایید نگاهی به برخی از کلیدی‌ترین موارد استفاده این ساعت‌ها بیاندازیم:

۱. یک ساعت هوشمند فقط زمان را اعلام نمی‌کند

آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟

بیشتر افراد علاقه دارند ساعت به دست‌شان ببندند و زمان را از روی آن ببینند؛ به علاوه یک ساعت خوب روی دست یک شخص زیبایی خاصی دارد؛ اما با ظهور ساعت های هوشمند، محبوبیت ساعت‌های معمولی رو به کمتر شدن است. وقتی گوشی موبایل فرد ساعت را نشان می‌دهد، تقویم و زنگ هشدار دارد، چه نیازی به خرید یک ساعت معمولی خواهد داشت؟ یکی از دلایل عمده کاهش فروش ساعت‌های معمولی در سال‌های اخیر هم همین مسئله است.

۲. دوست همیشگی روی مچ دست شما است

ساعت هوشمند

جیمز ال. مک‌کیوری (James L. McQuivey)، محقق فورستر (Forrester) در مورد یک ساعت هوشمند چنین نظری دارد: «کسی که بیشتر از چیزی که نیاز دارید می‌داند.» برای مثال، اپل واچ انواع مختلفی از لرزش‌ها را اعمال می‌کند تا هنگام مسیریابی، جهت درست را به شما اطلاع دهد. جای اینکه برای مسیریابی گوشی را از جیب خود خارج کنید، ساعت شما مانند راهنمایی نامرئی مسیر درست را نشان‌تان می‌دهد و می‌توانید به جای لحظه به لحظه چک کردن نقشه، سرتان را بالا بگیرید و از مناظر لذت ببرید.

۳. پیدا کردن گوشی، کلید یا دستگاه را آسان‌تر می‌کند

ساعت هوشمند چیست؟

همانطور که می‌دانید، گم کردن گوشی یا کلید تجربه‌ای ناخوشایند است که برای بیشتر افراد رخ داده است و متاسفانه در اغلب اوقات مواقعی این اتفاق می‌افتد که کار ضروری داریم و دیرمان شده است. خوشبختانه ساعت هوشمند می‌تواند این مشکل را حل کند. اکثر این دستگاه‌ها قابلیت «پیدا کردن گوشی» دارند و می‌توانید زمانی که نمی‌دانید گوشی خود کجا گذاشته‌اید از آن استفاده کنید.

۴. می‌توانند فعالیت بدنی را کنترل کنند

فعالیت بدنی در ساعت هوشمند

هسته اصلی اکثر ساعت های هوشمند، ردیابی تناسب اندام است و می‌توانید اهداف ورزشی خود را آن‌ها کنترل و مدیریت کنید. بنابراین اگر می‌خواهید یک ردیاب تناسب اندام یا پدومتر (Pedometer) بخرید، می‌توانید ساعت هوشمند را جایگزین آن کنید.

ساعت هوشمند چه کاری برای ردیابی تناسب اندام می‌کند؟ این دستگاه می‌تواند قدم‌ها، فاصله، میزان کالری، ضربان قلب، نبض و خواب شما را حساب کند؛ حتی می‌توانید برخی فعالیت‌های ورزشی خاص را هم با یک ساعت هوشمند ردیابی کنید. همچنین اغلب ساعت‌های هوشمند ضد آب هستند و می‌توانند گزینه مناسبی برای شناگران باشند.

۵. قابلیت پاسخ به پیام و دریافت مستقیم تماس دارند

قابلیت پاسخگویی در ساعت هوشمند

اگر ساعتی هوشمند داشته باشید در بیشتر مواقع نیاز نیست که گوشی خود را از جیب‌تان خارج کنید. می‌توانید مستقیم به تماس‌ها و پیام‌های خود پاسخ دهید. این قابلیت در شرایط فعلی کشورمان که سرقت گوشی افزایش یافته بسیار کاربردی خواهد بود؛ چرا که هنگامی که در خیابان هستید می‌توانید بدون استفاده از گوشی برخی تماس‌ها و پیام‌های ضروری را پاسخ دهید.

البته ممکن است برخی ساعت‌ها میکروفون نداشته باشند و شما فقط می‌توانید تماس را پاسخ داده و با گوشی حرف بزنید یا آن را رد کنید تا در موقعیت مناسب با شخصی که تماس گرفته زنگ بزنید. فقط حواس‌تان باشد که نمایشگر این نوع ساعت از گوشی کوچک‌تر است و این دستگاه‌ها هیچ‌وقت جای گوشی را نمی‌گیرند اما زمانی که نیاز به پاسخ ضروری احساس می‌شود می‌توانند مفید واقع شوند.

۶. می‌توانید اعلان‌های (Notification) خود را ببینید

مشاهده اعلان ها در ساعت هوشمند

اگر از شبکه‌های اجتماعی به صورت مداوم استفاده می‌کنید و اعلان‌های زیادی برای شما ارسال می‌شود می‌توانید آن را در ساعت هوشمند خود مشاهده کنید. البته ممکن است این کار برای برخی افراد آزاردهنده باشد اما برای برخی دیگر یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها است.

این مطلب را هم بخوانید: ۹ نکته طلایی در خرید گوشی موبایل جدید

برخی ساعت‌ها فقط اعلان‌ها را نمایش می‌دهند اما برخی دیگر امکان پاسخگویی یا ورود به برنامه را هم به شما می‌دهند. البته استفاده از یک شبکه اجتماعی روی این ساعت‌ها ممکن است کاری سخت باشد؛ اما وقتی در حال ورزش کردن هستید این قابلیت بسیار مفید خواهد بود.

۷. هنگام ورزش در جریان امور قرار می‌گیرید

ورزش با ساعت هوشمند

وقتی در حال دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا یا هر فعالیت ورزشی دیگری هستید، با این ساعت‌ها به تماس‌‌ها، پیام‌ها یا تیتر خبرها، اوضاع آب و هوا و… دسترسی خواهید داشت. گاهی اوقات خارج کردن گوشی از جیب هنگام ورزش کردن امکان‌پذیر نیست و یک ساعت هوشمند همراهی مطمئن در این مواقع خواهد بود.

۸. ساعت هوشمند دوام باتری بیشتری نسبت به گوشی دارد

باتری زیاد ساعت هوشمند

شاید فکر می‌کنید که وقتی یک گوشی خوب دارید چه نیازی دارید که ساعت هوشمند بخرید؟ بهتر است این تفکر را کنار بگذارید؛ چون ساعت‌های هوشمند دوام باتری بیشتری نسبت به گوشی موبایل دارند. تقریبا تمام ساعت‌ها چندین روز با یک بار شارژ دوام می‌آورند و حتی اگر شارژ گوشی تمام شود و اتصال بین ساعت و گوشی قطع شود هم باز بعضی از قابلیت‌های آن‌ها را می‌توان همچنان استفاده کرد. البته این ویژگی‌ در مورد تمام ساعت‌های هوشمند صدق نمی‌کند. برای مثال اپل‌واچ‌ها را باید روزی یک مرتبه شارژ کرد.

۹. روی مچ خود ابزار سرگرمی دارید

یکی از قابلیت‌های اغلب ساعت های هوشمند امکان موسیقی است. بعضی از ساعت‌ها حتی بازی‌های مخصوص به خود هم دارند. درست است که ابعاد نمایشگر آن‌ها به اندازه گوشی بزرگ نیست اما می‌توانند برای دقایقی شما را سرگرم کنند. همچنین برخی ساعت‌ها بلندگوی داخلی و حافظه ذخیره‌سازی دارند و می‌توانید از طریق ساعت به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید.

ساعت هوشمند مناسب چه کسانی نیست؟

آیا به ساعت هوشمند نیاز دارم؟

اگر واقعا به تکنولوژی علاقه دارید به سراغ ساعت هوشمند بروید. این دستگاه‌ها برای همه کاربردی نیست و برای برخی فقط جنبه سرگرمی دارد. اگر قصد ندارید از تمام قابلیت‌های ساعت هوشمند استفاده کنید بهتر است که سراغ آن نروید. این نوع ساعت برای افرادی مناسب است که توان خرید آن را دارند؛ چون قیمت این دستگاه‌ها (حداقل در بازار ایران) تناسبی با قیمت خود گوشی موبایل ندارد.

نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما اکثر مردم اعتقاد دارند که بهتر است یک ساعت هوشمند مدرن با جدیدترین فناوری‌ها بخریم تا یک ساعت دست چندم و ارزان قیمت. در بازار ایران می‌توانید ساعت‌های هوشمند مختلفی از برندهای ناشناخته پیدا کنید که قابلیت‌های خوبی  هم ارائه می‌دهند؛ اما خرید یک ساعت هوشمند خوب از برندهای معتبر انتخاب عاقلانه‌تری خواهد بود.

اگر به طور مداوم از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، اعلان‌های زیادی ندارید، مدام در سفر نیستید یا ورزشکاری نیستید که هر روز ساعت‌ها ورزش می‌کند، پس ساعت هوشمند مناسب شما نیست.

اگر نمی‌توانید برای خرید یک ساعت هوشمند هزینه کنید، بهتر است به سراغ مج‌بند هوشمند بروید که قابلیت‌های اساسی یک این نوع ساعت‌ها مثل دریافت اعلان، رد تماس و ردیابی فعالیت‌های ورزشی را به شما می‌دهد.

به نظر شما خرید این گجت‌ها کمکی به بهتر و ساده‌تر شدن زندگی می‌کند؟ نظرات خود را با ما در مجله اعتبارکالا و دیگران کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 12

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

طاها اکبری گفت:

آیا این ساعت به گوشی نیاز دارد

محمد نبی زاده گفت:

کسی تماس میگیره تمامی ساعتهای هوشمند اعلان میکنن؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله. تمامی ساعت های هوشمند این قابلیت را دارند

مریم گفت:

یک ساعت هوشمند کاربردی میخواستم موبایلم سامسونگ هست و کالری شمارش خیلی برام مهمه باشگاه میرم می‌خوام درست کار کنه لطفاً راهنمایی کنید

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر بخش کالری شمار و پایش سلامتی برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌توانید بجای خرید یک ساعت هوشمند، به سراغ می‌بند های هوشمند بروید که در هزینه‌ها نیز صرفه جویی کرده باشید. برای آشنایی با بهترین مچ بندهای شیائومی به لینک زیر مراجعه کنید

https://etebarkala.com/blog/the-best-xiaomi-2022-smart-wristband/