etebarkala snappay
etebarkala snappay

بررسی گلکسی واچ 4

4.3
(28)

ساعت هوشمند سامسونگ با سیستم‌عامل Wear OS

حسین رجب چالی
2 سال پیش
بررسی گلکسی واچ 4؛ ساعت هوشمند سامسونگ با سیستم‌عامل Wear OS

ویژگی اصلی گلکسی واچ ۴، نرم‌افزار آن است ظاهر و احساس پلتفرم تایزن (Tizen) سامسونگ را با عملکرد Wear OS گوگل ترکیب می‌کند. این ساعت قابلیت‌های تناسب اندام خوب، عمر باتری عالی و طراحی راحتی برخوردار است. البته این ساعت بی اشکال نیست و همین مسئله ممکن است برخی خریداران را ناامید کند؛ اما تا حد قابل توجهی گلکسی واچ ۴، تکرار موفقیت‌های خانواده ساعت هوشمند سامسونگ محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب گلکسی واچ ۴ را به طور کامل بررسی می‌کنیم. با مجله اعتبارکالا و بررسی این ساعت هوشمند همراه باشید.

بررسی کلی

سامسونگ گلکسی واچ ۴ یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند بازار محسوب می‌شود و برای اولین بار، سامسونگ در این ساعت از سیستم عامل ور او اس (Wear OS) استفاده کرده است. با اینکه سیستم‌عامل آن واقعا ور او اس نیست (نام سیستم‌عامل آن One UI Watch 3 است)؛ اما سامسونگ آن را با کمک گوگل ساخته است.

این ساعت روی کاغذ ارتقای کمی را به خود دیده است؛ اما گلکسی واچ ۳ برای هرکسی که به دنبال ساعت هوشمندی پرچمدار، برای ردیابی فعالیت‌های ورزشی و دیگر قابلیت‌ها می‌گردد، انتخابی عالی خواهد بود.

بررسی کلی

با وجود این موارد، سازگاری گلکسی واچ ۴ مانند نسخه‌های قبلی نیست. اگر آیفون داشته باشید؛ این ساعت با گوشی شما کار نمی‌کند اما با تمام گوشی‌های اندرویدی سازگاری دارد. از طرف دیگر، برای دسترسی به برخی قابلیت‌ها مانند سنجش فشار خون و نوار قلب، باید حتما گوشی سامسونگ داشته باشید.

چنین مسئله‌ای ممکن است برخی کاربران را ناامید کند؛ چون ساعت‌های قبلی سامسونگ از نظر سازگاری با پلتفرم‌های مختلف، یکی از بهترین‌ها هستند. با این حال، به نظر من، اگر یک گوشی اندرویدی غیر از سامسونگ هم دارید، این ساعت یکی بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود؛ اما توجه داشته باشید که برخی قابلیت‌های گلکسی واچ ۴ فقط محدود به گوشی‌های سامسونگ است.

یک قاب گردان مجازی (قابلیتی که از گلکسی واچ ۲ قرض گرفته شده است) در این ساعت وجود دارد که همراه با دو دکمه سمت راست دستگاه، امکان حرکت آسان در منوهای ساعت را فراهم می‌سازد. برخی ممکن است دلشان برای قاب چرخشی فیزیکی تنگ شود اما قاب مجازی جایگزین خوبی برای این قابلیت خواهد بود.

قابلیت‌های تناسب اندام گلکسی واچ ۴ تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد؛ ولی ابزار جدید در این ساعت به تعبیه شده که تصوری تقریبی از از چربی بدن شما می‌دهد. به علاوه اینکه، GPS، نظارت ضربان قلب و سایر ویژگی‌های تناسب اندام گلکسی واچ ۴ به خوبی کار می‌کنند.

عمر باتری چیزی نیست که شما را در گلکسی واچ ۴ نگران کند؛ اما عمر باتری آن بهترین هم نیست. این ساعت با استفاده عادی تا زیاد، تا دو روز دوام می‌آورد و در صورت ورزش نکردن و استفاده از GPS، حدود سه روز عمر باتری خواهد داشت.

گلکسی واچ ۴ در کنار گلکسی Z فولد ۳ و گلکسی Z فلیپ ۳ معرفی شد و به گلکسی واچ ۴ کلاسیک پیوست. اگر به دنبال قاب چرخشی فیزیکی هستید؛ می‌توانید از نسخه کلاسیک به جای این مدل استفاده کنید.

طراحی و نمایشگر

طراحی و نمایشگر

سامسونگ گلکسی واچ ۴ ساعتی باریک است و به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی روی دست شما می‌نشیند. اگر به دنبال ساعتی زمخت با قاب گردان فیزیکی هستید، باید گلکسی واچ ۴ کلاسیک را انتخاب کنید. برای کسانی که به دنبال طراحی باریک‌تری هستند؛ گلکسی واچ ۴ انتخاب مناسب‌تری است که دو دکمه لبه راست آن و قاب گردان مجازی، طراحی ظریف‌تری دارد. این ساعت در دو نسخه ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری عرضه می‌شود و هر دو مدل از آلومینیوم ساخته شده‌اند.

ابعاد مدل ۴۰ میلی‌متری برابر با ۹.۸ × ۳۹.۳ × ۴۰.۴ میلی‌متر است و ۲۵.۹ گرم وزن دارد. در حالی که مدل ۴۴ میلی‌متری با ابعاد ۹.۸ × ۴۳.۳ × ۴۴.۴ میلی‌متر و وزن ۳۰.۳ گرمی به دست خریداران می‌رسد. نسخه ۴۴ میلی‌متری کاملا برای یک مرد بالغ اندازه مناسبی دارد؛ اما ممکن است در هنگام شب و برای ردیابی خواب، کمی آزاردهنده باشد.

طراحی و نمایشگر-1

نمایشگر هر دو مدل گلکسی واچ ۴ روشنایی خوبی دارد و خواندن نوشته‌ها در آن‌ها راحت است و وضوح تصویر هم فوق‌العاده است. نسخه ۴۰ میلی‌متری رزولوشن ۳۹۶ × ۳۹۶ و نسخه ۴۴ میلی‌متری رزولوشن ۴۵۰ × ۴۵۰ پیکسلی دارند. به علاوه، هر دو مدل در هر اینچ، ۳۳۰ پیکسل دارند.

یکی منحصربه‌فردترین ویژگی‌های گلکسی واچ ۴ در مقایسه با رقبا، قاب گردان مجازی آن است. در این ساعت هیچ قاب گردان فیزیکی وجود ندارد (اگر چنین قابلیتی را می‌خواهید، به سراغ گلکسی واچ ۴ کلاسیک بروید)؛ اما می‌توانید انگشت خود را دور قاب مشکی صفحه بچرخانید تا بتوانید در منوها بچرخید و به قابلیت‌های مختلف دسترسی پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید: ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند چه تفاوتی دارند؟

هر دو مدل گلکسی واچ ۴ دارای گواهینامه IP68 هستند و در برابر آب و گرد و غبار از خود مقاومت نشان می‌دهند و آن‌ها تا عمق ۵ متر به زیر آب ببرید. البته ممکن است به دلیل متریال گلکسی واچ ۴، نتوانید با این ساعت تمرینات ورزشی سخت را انجام دهید. اگر به دنبال این هستید که ساعت خود را به طور منظم در باشگاه استفاده کنید؛ شاید بهتر باشد به دنبال ساعتی باشید که جنس آن آلومینیوم نیست.

گلکسی واچ ۴، برای هر دو مدل خود گزینه‌های رنگی متفاوتی نیز دارد. نسخه ۴۰ میلی‌متری در رنگ‌های مشکی، طلایی و نقره‌ای عرضه می‌شود. در حالی که مدل ۴۴ میلی‌متری آن را می‌توانید در رنگ‌های مشکی، سبز و نقره‌ای خریداری کنید.

عملکرد  و نرم‌افزار

عملکرد  و نرم‌افزار

گلکسی واچ ۴ چیپست اگزینوس W920 سامسونگ و ۱.۵ گیگابایت رم دارد. این قدرت برای اجرای بی‌دردسر و راحت تمام نرم‌افزارهای شما کافی خواهد بود. گلکسی واچ ۴ یکی از سریع‌ترین ساعت‌های هوشمندی است که تاکنون وارد بازار شده است. فضای ذخیره‌سازی در هر دو مدل واچ ۴، ۱۶ گیگابایت است و حدود ۸ گیگابایت از این فضا در برای ذخیره سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های اصلی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 نرم‌افزار جایی است که گلکسی واچ ۴ می‌درخشد. سامسونگ در اینجا از نرم‌افزارهای تایزن (Tizen) خود استفاده نمی‌کند و در عوض ور او اس (Wear OS) گوگل جای آن را گرفته است؛ البته با برخی تغییرات. تایزن در چند سال اخیر روی نرم‌افزار سامسونگ تاثیر خود را گذاشته است و چیزی که در گلکسی واچ ۴ می‌بینید هم به تایزن شباهت دارد. در عوض، سیستم‌عامل اصلی ساعت Wear OS و پوسته مخصوص سامسونگ به نام One UI Watch 3، روی آن اجرا می‌شود. این مسئله نرم‌افزارهای گلکسی واچ قبلی سامسونگ را هم شامل می‌شود؛ اما سیستم‌عامل ور او اس بالای همه این اپلیکیشن‌ها قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید: چگونه ساعت هوشمند گمشده‌ خود را پیدا کنم؟

این بدان معنی است که شما به فروشگاه گوگل پلی دسترسی دارید. با اینکه Wear OS از نظر اپلیکیشن بهترین نیست؛ اما نرم‌افزارهای بیشتری نسبت به تایزن دارد و به وضوح می‌توان زبان طراحی سامسونگ را در این ساعت مشاهده کرد.

نرم‌افزار گلکسی واچ ۴ خوب است و بدون مشکل کار می‌کند. به علاوه، اپلیکیشن‌های فروشگاه گوگل پلی آماده و منتظر نصب هستند. این سیستم‌عامل راه‌حل بهتری نسبت به تایزن است و تمام مزیت‌های نرم‌افزاری تایزن را هم با خود به همراه دارد.

قابلیت‌های تناسب اندام

قابلیت‌های تناسب اندام

گلکسی واچ ۴ مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌های سلامتی و تناسب اندام دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به GPS برای ردیابی حرکت و دویدن، سنسور ضربان قلب نوری و پشتیبانی از ECG (امکان گرفتن نوار قلب) است. تغییرات بزرگ بخش تناسب به لطف سنسور جدید سه در یک BioActive Sensor امکان‌پذیر شده است که ساعت را قادر می‌سازد تا ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و ترکیب بدنی ([tooltip text=”In physical fitness, body composition is used to describe the percentages of fat, bone, water and muscle in human bodies. Because muscular tissue takes up less space in the body than fat tissue, body composition, as well as weight, determines leanness. Two people of the same gender and body weight may look completely different because they have a different body composition” position=”top” background=”#222222″ color=”#ffffff” font_size=”13″ text_align=”left” max_width=”300″ radius=”5″ shadow=”yes” behavior=”hover”]body composition[/tooltip]) را کنترل کند. در آخر اینکه برای اولین بار در این ساعت، تمام سنسورها با هم ترکیب شده‌اند.

body composition

به گفته سامسونگ، ابزارهای اندازه‌گیری ترکیب بدنی گلکسی واچ ۴ به شما این امکان را می‌دهد تا معیارهای کلی تناسب اندام مانند اسکلت عضلانی و درصد چربی بدن را مشاهده کنید. این اسکن‌ها به راحتی اجرا می‌شوند؛ اما برای کار کردن آن‌ها باید بی‌حرکت بمانید. آماری که از اسکن بدن دریافت می‌کنید شامل درصد چربی بدن، اسکلت عضلانی، توده چربی، میزان آب بدن و BMI ([tooltip text=”شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی (به انگلیسی: body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد.” position=”top” background=”#222222″ color=”#ffffff” font_size=”13″ text_align=”right” max_width=”300″ radius=”5″ shadow=”yes” behavior=”hover”]شاخص توده بدنی[/tooltip]) می‌شود.

نمی‌توان از میزان دقت این شاخص‌ها اطمینان حاصل کرد اما می‌توانید به‌طور تقریبی اطلاعات کلی در مورد بدن خود دریافت کنید و پیگیری آمار به صورت دوره‌ای، می‌شود میزان بهبود آن‌ها را کنترل کرد.

قابلیت‌های تناسب اندام-1

مانیتور ضربان قلب گلکسی واچ ۴ عملکرد دقیقی دارد و میزان اندازه‌گیری شده آن با نتایج دیگر دستگاه‌ها هم‌خوانی دارد. این مانیتور در اپلیکیشن‌های سامسونگ به خوبی عمل می‌کند اما می‌توانید از آن در نرم‌افزارهای دیگر ور او اس مانند استراوا (Strava) یا Nike Running Club هم استفاده کنید. عملکرد GPS این ساعت هوشمند هم در مقایسه سایر دستگاه‌ها به خوبی کار می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید سازگاری محدود برخی ویژگی‌ها تناسب اندام است. ECG و ابزارهای کنترل فشار خون تنها زمانی قابل استفاده هستند گلکسی واچ ۴ را به گوشی موبایل سامسونگ متصل کنید.

عمر باتری

عمر باتری

نسخه مورد بررسی، مدل ۴۴ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ است و از باتری ۳۶۱ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. این ساعت در هنگام بررسی عمر باتری مناسبی داشت و با استفاده زیاد، حداقل یک روز دوام داشت. اگر به طور منظم از ویژگی‌های تناسب‌اندام گلکسی واچ ۴ استفاده نمی‌کنید، می‌توانید تا سه روز با یک بار شارژ به آن تکیه کنید.

این مطلب را هم بخوانید: تمام چیزهایی که از اپل واچ سری 7 می‌دانیم

نسخه ۴۰ میلی‌متری این ساعت هوشمند از باتری کوچک‌تر ۲۴۷ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند متاسفانه نمی‌توانیم در مورد عمر باتری آن نظر دقیقی داشته باشیم. تجربه قبلی ساعت‌های سامسونگ، تفاوت اندکی بین مدل کوچک‌تر و بزرگ‌تر نشان داده است و همین مسئله هم احتمالا برای گلکسی واچ ۴ صادق است.

یک پد شارژ در جعبه این ساعت قرار گرفته است مکه کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ چون سامسونگ در سال‌های اخیر آداپتور شارژ را از جعبه گوشی‌های خود حذف کرده است و شما هم برای شارژ کردن این گوشی نیاز به پیدا کردن یک آداپتور شارژ دارید.

گلکسی واچ ۴ ارزش خرید دارد یا نه؟

گلکسی واچ ۴ ارزش خرید دارد یا نه؟

برخی از بهترین ویژگی‌های گلکسی واچ ۴ فقط روی گوشی‌های سامسونگ کار می‌کند و اگر گوشی شما سامسونگ است می‌توانید بهترین استفاده را از این ساعت داشته باشید. در طرف دیگر اگر گوشی شما اندرویدی و غیر سامسونگی است، برخی ویژگی‌های این ساعت را نخواهید داشت و باید حتما هنگام خرید به آن دقت کنید. اگر گوشی آیفون دارید هم به طور کلی باید بیخیال خرید گلکسی واچ ۴ شوید.

ظاهر تایزن ساعت‌های سامسونگ در طول سالیان اخیر بسیار بهبود یافته است با ترکیب آن با عملکرد Wear OS، امکان دسترسی به مجموعه عظیمی از اپلیکیشن‌های پوشیدنی فروشگاه گوگل پلی برای شما فراهم خواهد شد. این ساعت بهترین ساعت هوشمند مناسب فعالیت‌های ورزشی نیست؛ اما برای اکثر افرادی که به دنبال ویژگی‌هایی مانند GPS، مانیتور ضربان قلب عالی و انواع ابزارهای مناسب تناسب اندام هستند انتخاب مناسبی خواهد بود. البته همه این قابلیت‌ها فقط زمانی در دسترس است که گوشی شما هم سامسونگ باشد.

از طرفی اگر نسل قبل ساعت سامسونگ یعنی گلکسی واچ ۳ را دارید؛ احتمالا نیازی به گلکسی واچ ۴ نخواهید داشت. اگر گلکسی واچ دارید (از نسخه ۲ به اینور)، قابلیت نسبتا جدیدی در گلکسی واچ ۴ به کار نرفته که شما را برای خرید آن ترغیب کند.

در آخر هم اگر قاب چرخان فیزیکی که یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌های گلکسی واچ است را می‌خواهید؛ بهتر بیخیال این نسخه شوید و گلکسی واچ ۴ کلاسیک را تهیه کنید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 28

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

امیر حافظ رضایی گفت:

سلام خوب هستید خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم که این گلکسی واچ ۴ ۴۴ میلیمتری چه رنگ های داره ‌

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، سبز عرضه شده است

مجید شفیعی گفت:

چگونه درصد باتری روی صفحه نمایش سامسونگ واچ سری ۴ نمایش داده میشود؟
ممنون

هما نیکزاد گفت:

سلام
ببخشید برای سامسونگ واچ 4 کلاسبک از چه اداپتوری باید استفاده کنیم؟
ایا از شارزر گوشی سامسونگم که s20fe 5G هست ، میتونم استفاده کنم ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ترجیحا از آداپتور گوشی استفاده نکنید. شارژ ساعت هوشمند با پاوربانک گزینه بهتری است

آیدا علیدوستی گفت:

این مدل ساعت چقدر شارژ نگه میدارد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در استفاده زیاد، حداقل یک روز دوام دارد و اگر به طور منظم از ویژگی‌های تناسب‌اندام گلکسی واچ ۴ استفاده نمی‌کنید، می‌توانید تا سه روز با یک بار شارژ به آن تکیه کنید.

میرحامد حسینی گفت:

روش تست سلامت باطری سامسونگ واچ 4 رو توضیح میدی؟

سمیه علیزاده گفت:

واچ ۴ پرو قابلیت مکالمه دارد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ ۴ سامسونگ به لطف اپلیکیشن جدید واکی تاکی (Walkie Talkie) این شرکت می‌توانند ارتباط صوتی دو طرفه برقرار کنند.

سیما معمارنژاد گفت:

سلام این ساعت رو من 5 ماهه خریدم ولی از وضعیت شارژ نگه داشتنش راضی نیستم حقیقتا با استفاده ی کم از این ساعت 1 روز شارژ داره و مجددا باید شارژ کنم.ممنون میشم راهنمایی ام کنید

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
عمر باتری این ساعت همان یک روز است و اگر می‌خواهید بیشتر دوام بیاورد، باید ویژگی تناسب اندام آن را غیر فعال کنید که البته در این صورت دیگر فرقی با یک ساعت معمولی ندارد!

کیانوش گفت:

سلام چه نوع کله شارژی مناسب برای واچ 4 است؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
اگر گلکسی واچ خود را با پاوربانک شارژ کنید آسیب کمتری به آن وارد شده و عمر باتری آن افزایش می‌یابد.

زهرا نوری زاده گفت:

سلام باتری ساعت سامسونگ گلکسی ۴ چقدر باتری نگه میداره معمولا

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در استفاده معمولی، یک روز شارژ نگه می‌دارد

رز کیانی گفت:

سلام سری شارژر برای گلکسی واچ باید چندوات باشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
فقط از دستگاه‌های شارژ سامسونگ با ولتاژ خروجی ۵ ولت و جریان خروجی بیش از ۱۵۰ میلی آمپر استفاده کنید.

ایرج گفت:

سلام
خواستم بدونم ساعت گلکسی واچ چهار به تبلت سامسونگ گلکسی تب s6 وصل میشه ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله قابلیت اتصال بین گلکسی واچ ۲ به این سو با دستگاه های اندرویدی وجود دارد

محمد زارع پور گفت:

سلام باتری سامسونگ گلگسی واچ چهار کلاسیک با استفاده و بدون استفاده از آن چقدر نگه می دارد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
این ساعت در هنگام بررسی عمر باتری مناسبی داشته و با استفاده زیاد، حداقل یک روز دوام می‌آورد. اگر به طور منظم از ویژگی‌های تناسب‌اندام گلکسی واچ ۴ استفاده نمی‌کنید، می‌توانید تا سه روز با یک بار شارژ به آن تکیه کنید.

امین گفت:

سلام ایا امکان گوش دادن به پیامهای صوتی واتس اپ برروی واچ 4 فراهم شده است یا خیر؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله. گلکسی واچ ۴ این قابلیت را دارد

امین خاکسار گفت:

با عرض سلام ببخشید میخواستم ببینم در ساعت گلکسی واچ 4امکان گوش دادن به پیامهای صوتی در وات اپ هست یا خیر

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله از واچ ۲ به این سو همگی این قابلیت را دارند

مریم دلنواز گفت:

سلام گلکسی واچ ۴ دارم میخوام وقتی دستم بالا میاد صفحه روشن بشه که نخوام هی تاچ کنم یا دکمه فشار بدم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
این ویژگی به صورت خودکار وجود دارد

مرتضی گفت:

شارژ مغناطیسی فابریک را چجوری و با چه شارژر و واتی به برق باید وصل کنیم؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
روی شارژر یک عددی درج شده که آن عدد بیانگر حداکثر شارژی است که می‌تواند منتقل کند. به این اعداد توجه کنید

مهرک گفت:

ایا گلکسی واچ ۴ قدرت مکالمه دارد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله قابلیت مکالمه دارد