etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید PS5

4
(5)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید PS5

پلی استیشن ۵ یا به اختصار PS5، کنسول نسل نهم سونی است. این دستگاه به طور رسمی در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۲ آبان ۱۳۹۹) معرفی شد، نسخه قبلی کنسول سونی، یعنی پلی استیشن ۴، طبق آمار Statista، یکی از محبوب‌ت رین کنسول‌های بازی تمام دوران است که تا جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)، بیش ۱۱۶ میلیون دستگاه از به فروش رفته بود. فقط پلی استیشن ۲ افسانه‌ای توانسته است در فروش، این کنسول را شکست دهد. در این مطلب راهنمای خرید PS5 را برای شما آماده کرده‌ایم تا بدانید هنگام خرید این کنسول فوق‌العاده به چه مواردی باید توجه کنید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

کنسول PS5 در یک نگاه

کنسول PS5 در یک نگاه

پلی استیشن ۵ نسل بعدی کنسول بازی سونی است. این سیستم به طور رسمی، Sony PlayStation 5 یا به اختصار، PS5 نامیده می‌شود. همه کنسول‌های قبلی همین شیوه نامگذاری را داشته‌اند؛ بنابراین، نام دستگاه تعجب‌آور نیست. پلی استیشن ۵ جهش بزرگی نسبت به قبلی خود است و مشخصات فنی قدرتمند و طراحی فضایی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. رقبای اصلی ایکس باکس سری X و سری S و تا حدودی نینتندو سوییچ هستند. کنسول دستی-خانگی نینتندو در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. این کنسول دستی با اینکه سیستمی عالی دارد؛ اما به فرم منحصربه‌فرد و مشخصات پایین‌تر، رقیب مستقیمی برای PS5 نیست.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید کنسول بازی

در مدل PS5 در بازار موجود است: پلی استیشن ۵ معمولی و پلی استیشن ۵ نسخه دیجیتال. هر دو این دستگاه‌ها مشخصات یکسانی دارند؛ اما همانطور که نام‌شان پیداست، نسخه دیجیتالی فقط بازی‌ها دانلود شده را اجرا می‌کند و درایو دیسک دارد.

PS5 نیز می‌تواند مانند نسخه قبلی‌اش به عنوان یک مرکز مرکز رسانه‌ای عمل کند. این دستگاه از اپلیکیشن‌های استریم زیادی پشتیبانی می‌کند که به راحتی از طریق PS5 Media Remote (که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد) در دسترس هستند. با این حال، دستگاه مورد نظر ما از سی‌دی‌های چند رسانه‌ای پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین، باید به سرویس‌های پخش مانند اسپاتیفای بسنده کنید.

آیا پلی استیشن ۵ ارزش خرید دارد؟

آیا پلی استیشن ۵ ارزش خرید دارد؟

چه بخواهید کنسول خود را از PS4 به نسخه جدید ارتقا دهید و چه بخواهید برای اولین بار کنسول سونی را خریداری کنید، پلی استیشن ۵ هزینه نسبتا زیادی روی دست شما می‌گذارد. ارزش کنسول‌های معمولا با گذشت زمان و انتظار بازی‌های بیشتر، بالاتر می‌رود؛ بنابراین، قبل از اینکه بخواهید پولی که با زحمت به دست آورده‌اید خرج کنید، باید اول از خود بپرسید که آیا PS5 ارزش خرید دارد؟

در حال حاضر، پاسخ به سوال زیاد واضح نیست. به این دلیل که بازی‌های نسل بعدی زیادی برای توجیه خرید این کنسول موجود نیستند؛ به خصوص اگر از قبل پلی استیشن ۴ یا PS4 پرو داشته باشید. اگر چنین باشد، چیزی که با پلی استیشن ۵ به دست می‌آورید، به جای تجربه‌ای جدید، عملکرد بهبود یافته در بازی‌هایی است که در حال حاضر دارید. گرافیک بهتر و زمان بارگذاری سریع‌تر عالی است؛ اما آنچنان تاثیرگذار و متحول‌کننده نیست.

آیا پلی استیشن ۵ ارزش خرید دارد؟-1

اگر در حال حاضر هیچ کنسول بازی ندارید، شاید پلی استیشن ۵ ارزش خرید داشته باشد. با این حال، رقابت سختی با ایکس باکس سری X دارد. با توجه به اینکه Xbox Game Pass دسترسی به هزاران بازی اختصاصی دارد؛ اگر فقط دنبال بازی‌های پلی استیشن هستید (که تعداد آن‌ها کم هم نیست)، این کنسول ارزش خرید دارد.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس

یکی از بخش‌هایی که ایکس باکس نمی‌تواند در آن با پلی استیشن رقابت کند، در کمال تعجب، دسته است؛ چون سونی با دسته جدید PlayStation 5 DualSense، کنسول مایکروسافت را با خطر جدی مواجه کرده است. این کنترلر ارگونومی بهبود یافته، تریگرهای تطبیقی و بازخورد لمسی باورنکردنی آن تفاوت بزرگی در حین بازی ایجاد می‌کند. حتی اگر در حال حاضر بازی‌های نسل بعدی زیادی در دسترس نباشد، خرید کنسول پلی استیشن ۵، از امروز شما را برای آینده آماده می‌کند.

طراحی پلی  استیشن ۵

طراحی پلی  استیشن ۵

کنسول بازی PS۵ (همانطور که می‌دانید) به صورت عمودی طراحی شده است (اما می‌توان آن را به صورت افقی نیز قرار داد) و از طراحی طراحی سیاه سفیدی استفاده می‌کند که کاملا با دسته جدید دوال سنس مطابقت دارد. هر دو مدل دیجیتال و معمولی، طراحی یکسانی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که نسخه دیجیتال، درایو نوری ندارد.

همچنین، هر دو کنسول اندازه بزرگی دارد و بزرگ‌ترین کنسول‌های بازی عرضه شده تا به امروز هستند. این کنسول‌ها از نظر اندازه، بیشتر شبیه به یک کیس کامپیوتر به نظر می‌رسند. این مسئله حتما قبل از خرید در نظر داشته باشید؛ در غیر این صورت، ممکن  است مجبور باشید دستگاه را روی زمین، جلوی تلویزیون خود قرار دهید.

پنل‌های جلویی این کنسول سیاه و سفید به راحتی جدا می‌شوند. سونی چندین بار ایده پنل‌های سفارشی را رد کرده است؛ اما Dbrand، یکی از شرکت‌هایی که سونی از آن‌ها شکایت کرده است، از این ایده برای فروش نسخه‌های سفارشی خود بهره برده و از دعوی قضایی سونی فرار کرده است. چرا سونی این کار را انجام می‌دهد؟ مشخص است که نمی‌خواهد فروش خودش با مشکل مواجه شود. سونی کاورهای رسمی خود را در رنگ‌های مشکی، قرمز، صورتی، آبی روشن و بنفش، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

یکی از مزایای پنل‌های متحرک جدید این است که تمیز گرد و غبار فن‌ها بسیار آسان‌تر می‌شود. این کار کمک می‌کند تا کنسول، به خصوص در گذر زمان، خنک بماند و بی‌صدا کار کند.

دسته PS5

دسته PS5

دول سنس، دسته پلی استیشن ۵، بزرگ‌ترین تغییر طراحی در دسته‌های پلی استیشن تا به امروز را به خود دیده است. این دسته طراحی سیاه و سفید آینده‌نگرانه جدیدی دارد که تا حد زیادی با خود کنسول مطابق است و بازخورد لمسی، تریگرهای تطبیقی و میکروفون داخلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین، پورت شارژ USB-C دارد و سونی دکمه اشتراک‌گذاری را با دکمه جدید Create جایگزین کرده است. دسته دوال سنس به همراه کنسول به فروش می‌رسد. البته دسته‌های اضافی به صورت جداگانه با قیمت جهانی ۶۹.۹۹ دلار به فروش می‌رسند.

بدون در دست گرفتن دسته، تشخیص میزان ارتقای پلی استیشن ۵ نسبت به نسخه قدیمی، بسیار دشوار است. تریگرهای تطبیقی بسته به کاری که انجام می‌دهید یا اتفاقی که در بازی می‌افتد، مقاومت را کم یا زیاد می‌کنند. این سطح کنترل لمسی در هیچ دسته دیگری به جز فرمان‌های مسابقه‌ای بالارده در دسترس نیست.

همچنین، بازخورد لمسی تفاوت زیادی در نحوه تجربه لحظه لحظه بازی ایجاد می‌کند. از ریزش خفیف باران گرفته تا فریاد بلند یک باس هیولای قدرتمند، واقعا طوری بازی را حس می‌کنید که در گذشته اصلا امکان‌پذیر نبود. 

البته، گفتنی است که همه بازی‌ها از این دو ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند. این احتمال وجود دارد که تعدادی زیادی از استودیوهای متعلق به سونی مانند Naughty Dog و Insomniac Games این پشتیبانی را اضافه کنند؛ اما امیدواریم که سونی بتواند دیگر توسعه‌دهندگان را نیز متعاقد کنند تا این ویژگی‌ها را در عناوین خود فعال کنند.

رابط کاربری PS5

رابط کاربری PS5

سونی رابط کاربری پلی استیشن ۵ را با تمرکز بر ایجاد عناصر جدید UX که به کاربران خدمات بهتری می‌دهد، ارتقا داده است. مانند نسخه قبلی، تجربه کاربری PS5 همچنان حول دکمه PlayStation در دوال سنس می‌چرخد. فقط باید روی بوت ضربه بزنید تا به صفحه کاربر وارد شوید؛ اما شباهت‌ها در همین جا تا حد زیادی به پایان می‌رسد.

حالا با زدن دکمه PS در بازی، کنترل سنتر باز می‌شود. اینجا یک سیستم منوی پایینی با اسکرول جانبی است که به کاربران امکان دسترسی فوری به کنترل‌های صوتی، لیست دوستان و موارد دیگر را می‌دهد.

Activities، بخش جدید اضافه شده به منوی فعلی است. این بخش مجموعه‌ای کارت‌هایی است که می‌تواند کاربران را به لول‌ها خاص یا ماجراجویی در یک بازی دیگر ببرد. همچنین، این کارت‌ها پیشرفت بازی را نیز نشان می‌دهد؛ در حالی که برخی نکات، ترفندها و آموزش‌هایی هم برای کمک به یافتن جمع‌کردنی‌های بازی و غلبه بر چالش‌های سخت را در اختیار گیمر قرار می‌دهند. این کارت‌ها را می‌توان از طریق تصویر در تصویر نیز مشاهده کرد.

کنترل سنتر هم اسکرین‌شات‌های اخیر، اخبار پلی استیشن و فعالیت‌های دوستان را به شما نشان می‌دهد.  همچنین، گیمرها می‌توانند به چت‌های صوتی بپیوندند، استریم‌های دیگر کاربران را مشاهده کنند یا مستقیما به بازی آن‌ها بپیوندند.

مقایسه پلی استیشن ۵ استاندارد و پلی استیشن ۵ دیجیتال

مقایسه پلی استیشن ۵ استاندارد و پلی استیشن ۵ دیجیتال

همانطور که قبلا هم گفتیم، دو نسخه پلی استیشن ۵ در بازار موجود است که یکی از آن‌ها قیمت ارزان‌تری نسبت به دیگری دارد. این دو دستگاه نسبت به دو کنسول جدید ایکس باکس، شباهت‌های بیشتری با هم دارند؛ اما هنوز هم انتخاب بین این دو دشوار است.

 تفاوت این دو کنسول فقط به درایو نوری و برچسب قیمتی محدود می‌شود. طراحی آن‌ها به دلیل درایو نوری، کمی متفاوت خواهد بود. به نظر می‌رسد که طراحی نسخه دیجیتالی پلی استیشن ۵ کمی بهتر است؛ چون برآمدگی اضافه شده به وسیله درایو نوری، کمی تقارن دستگاه را به هم می‌زند.

به غیر از این، اجزای داخلی دو دستگاه کاملا یکسان هستند. برخلاف ایکس باکس سری S ارزان‌تر مایکروسافت، شما در نسخه ارزان‌تر PS5، همچنان سرعت بارگذاری و عملکردی عالی دارید.

مشخصات پلی استیشن ۵

مشخصات پلی استیشن ۵
پلی استیشن ۵پلی استیشن ۴
پردازندههشت هسته‌ای Zen 2 در ۳.۵ گیگاهرتز با فرکانس متغیرهشت هسته‌ای Jagua در ۱.۶ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ CU در ۲.۲۳ گیگاهرتز (معماری سفارشی RDNA 2)۱.۸۴ ترافلاپس، ۱۸ CU در ۸۰۰ مگاهرتز (معماری سفارشی GCN)
رم۱۶ گیگابایت GDDR6۲۵۶ بیت۸ گیگابایت GDDR5۲۵۶ بیت
حافظه داخلی۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی۵۰۰ گیگابایت SSD
حافظه قابل ارتقااسلات NVMe SSD
حافظه اکسترنالاسلات NVMe SSDHDD داخلی قابل تعویض
توان عملیاتیپشتیبانی هارد دیسک USBپشتیبانی هارد دیسک USB
پهنای باند حافظه5.5 گیگابایت بر ثانیه (خام) معمولی ۸ – ۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)تقریبا ۵۰ – ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه (بسته به مگان داده روی دیسک
درایو اپتیکالدرایو 4K UHD بلوریدرایو بلوری

بازی‌های پلی استیشن ۵

بازی‌های پلی استیشن ۵

چه چیزی هر کنسولی را بهتر از نسل قبلی‌اش می‌کند؟ بله؛ بازی.

پلی استیشن ۵ تقریبا با هر بازی موجود در کتابخانه PS4 سازگار است. در ابتدا، سونی ادعا می‌کرد که کنسول جدیدش با تقریبا تمام ۱۰۰ عنوان برتر کنسول نسل قبل کار می‌کند. با این حال، بعدا مشخص شد که ۹۹ درصد از بازی‌های PS4 را می‌توان روی PS5 اجرا کرد.

طبق گفته سونی، اکثر عناوین کنسول نسل قبل در پلی استیشن ۵ از نرخ بالاتر و پایدارتر یا وضوح بالاتر برخوردار می‌شوند. نمی‌توان تضمین کرد که همه بازی‌نها قابل اجرا باشند؛ اما سونی قبلا صدها عنوان را مورد آزمایش قرار داده و هزاران بازی دیگر نیز در راه هستند و ۹۹ درصد نیز به این معنی است که شانس زیادی برای کار کردن عنوان مورد نظر شما وجود دارد. آزمایش‌ها اولیه نتایج چشمگیری را نشان داده‌اند.

متاسفانه، اگر بخواهید به سازگاری با نسل‌های قبل از PS4 برگردید، احتمالا ناامید خواهید شد. شما نمی‌توانید بازی‌های سنل‌های اول، دوم و سوم پلی استیشن را روی نسخه پنجم اجرا کنید؛ مگر اینکه آن بازی‌ها قبلا به PS4 منتقل شده باشند یا از طریق سرویس استریم PlayStation Now در دسترس باشند.

لوازم جانبی پلی استیشن ۵

لوازم جانبی پلی استیشن ۵

ممکن است همه چیزهایی که نیاز دارید، در جعبه پلی استیشن ۵ موجود باشند؛ اما در حال حاضر لوازم جانبی خوبی برای بهبود تجربه شما در دسترس هستند. در اینجا به خلاصه‌ای از این موارد اشاره می‌کنیم.

اگر می‌خواهید آنلاین بازی کنید، یکی از اولین چیزهایی که نیاز دارید، یک هدفون خوب است. سونی با هدفون بی‌سیم Puls 3D گزینه‌ای عالی در اختیار شما قرار می‌دهد و به لطف فناوری Tempest 3D AudioTech، از سه بعدی جدیدی پشتیبانی می‌کند و عمر باتری آن نیز تا ۱۲ ساعت خواهد بود. 

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید لپ‌تاپ گیمینگ

یکی دیگر از لوازم جانبی ضروری، دسته دوال سنس دوم است. دسته دوم به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به صورت دو نفره بازی کنید یا یکی از دسته‌های خود را شارژ کنید و با دیگری از بازی‌ها لذت ببرید. همچنین، سونی یک پایه شارژ کاربری دوال سنس دارد تا بتواند هر دو دسته را در صورت عدم استفاده، خاموش نگه دارد. 

پلی استیشن ۵ نسبت به نسل قبلی خود فضای ذخیره‌سازی بیشتری دارد؛ اما در نهایت احتمالا باید فضای ذخیره‌سازی خود را افزایش دهید. می‌توانید یک هارد SSD سریع مانند سامسونگ 980 M.2 SSD را خریداری کنید که به حافظه داخلی دستگاه نزدیک باشد. همچنین، اگر بخواهید هم می‌توانید یک هارد اکسترنال وسترن دیجیتال My Passport را مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر فقط می‌توانید بازی‌های PS4 را از طریق USB بازی کنید و بازی‌های پلی استیشن ۵ باید در SSD داخلی کپی شوند.

جدای از این موارد، ممکن است یک کنترل از راه دور برای پخش استریم، یک پلی استیشن VR برای روش جدید بازی یا دوربین PS5 HD برای پخش استریم هم بخواهید. این کنسول مدتی زیادی نیست که وارد بازار شده اما لوازم جانبی زیادی برای آن در دسترس است.

در این مطلب راهنمای جامع خرید PS5 را برای شما آماده کردیم. چنانچه جهت خرید این کنسول سوالی داشتید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مهدوی گفت:

سلام. راهنمایی می خواستم

سونیک گفت:

چطوری باید ps5 بگیرم؟؟

ارش حیدری مقدم گفت:

ریجن چیه چه تاثیری روی دستگاه داره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ریجن یعنی منطقه و ریجن گوشی موبایل دقیقا تعیین‌کننده منطقه گوشی شماست. منطقه‌ای که وقتی در گوشی شما تعیین می‌شود، خدماتی را بر اساس آن ریجن موبایل دریافت خواهید کرد. برای مثال وقتی ریجن موبایل را از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر تغییر می‌دهید، برخی موارد مثل فونت، تم، سیاست‌های تبلیغاتی و حتی محتواهای بعضی از اپ‌هایتان تغییر می‌کند

mysam گفت:

سلام ایا ps5 شما موجود دارید برای خرید ps5 باید از کجا خرید کنم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر در فروشگاه اعتبارکالا موجود نیست. شما می‌توانید به سایر سایت های فروشگاهی معتبر جهت خرید مراجعه نمایید