etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس

5
(3)

هرچیزی که باید در مورد ایکس باکس سری ایکس بدانید

حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس

پس از مدت‌ها انتظار، مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس با طراحی جدید و سخت‌افزار بهبود یافته وارد بازار شد. این دستگاه قدرتمندترین کنسولی محسوب می‌شود که مایکروسافت تاکنون معرفی کرده است. ایکس باکس سری X عملکرد خوبی دارد و در نبرد همیشگی پلی استیشن و ایکس باکس، نماینده شایسته‌ای برای مایکروسافت خواهد بود. در این مطلب، راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس را آماده کرده‌ایم و به شما خواهیم گفت که برای خرید این کنسول بازی به چه مواردی باید توجه کنید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

راهنمای خرید ایکس باکس ایکس در یک نگاه

راهنمای خرید ایکس باکس ایکس در یک نگاه

ایکس باکس سری ایکس جدیدترین سیستم گیمینگ پرچمدار مایکروسافت است و فناوری پیشرفته‌ای دارد که روی کاغذ، عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد و از رقبای خود نیز پیشی می‌گیرد. متاسفانه، به دلیل عرضه نه چندان مناسب آن، کمی از مسیر اصلی خارج شد؛ اما در سال ۲۰۲۲ کمی وضع بهتر شد و توانست فروش نسبتا خوبی داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید کنسول بازی

خبر خوب این است که تمامی دارندگان ایکس باکس به لطف Smart Delivery (در ادامه به آن می‌پردازیم) و دسترسی به اشتراک بازی جذاب Xbox Game Pass مایکروسافت، به تمامی بازی‌ها با بالاترین کیفیت ممکن دسترسی خواهند داشت. حتی بهتر از آن، تمامی بازی‌های نسل بعدی خود مایکروسافت در Xbox Game Pass اجرا می‌شوند و کاربر از همان روز اول می‌‌تواند با پرداخت هزینه ماهیانه، به آن‌ها دسترسی داشته باشد. این بازی‌هایی شامل Halo: Infinite و کل عناوین استودیوی Activision/Blizzard هستند.

در ادامه تمام جزئیات ایکس باکس X را به دقت مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ اما به طور خلاصه، مایکروسافت با ایکس باکس ایکس، بازی در طولانی مدت را هدف قرار داده است. ممکن است همان اول استفاده از دستگاه، لذت زیادی از آن نبرید؛ اما این دستگاه فوق‌العاده، یک کنسول نسل بعد است و در دراز مدت عملکرد خود را نشان خواهد داد.

آیا ایکس باکس سری ایکس ارزش خرید دارد؟

آیا ایکس باکس سری ایکس ارزش خرید دارد؟

ایکس باکس ایکس ارتقای چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود دارد و قیمت اولیه آن نیز دقیقا مشابه ایکس باکس وان ایکس سال ۲۰۱۷ است. این دستگاه قدرتمند است و سازگاری خوبی نیز با بازی‌های قدیمی دارد. به طور کلی، این کنسول تعادل فوق‌العاده‌ای بین قدرت و ارزش پول به شما ارائه می‌دهد.

با این حال، هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید این دستگاه وجود ندارد؛ به خصوص اگر ایکس باکس وان ایکس داشته باشید. بازی‌های این کنسول هنوز پس از گذشت یک سال از عرضه، محدود هستند و می‌توانید اکثر بازی‌ها را روی یک کنسول قدیمی نیز اجرا کنید. البته ممکن است کیفیت بازی در بالاترین حد ممکن نباشد.

با این حال، ایکس باکس ایکس هنوز هم چیزهای زیادی برای ارائه دارد. این دستگاه برای کاربران جدید، کاملا ارزش خرید خواهد داشت. اگر برای اولین بار به دنبال خرید یک کنسول ایکس باکس هستید، سری X بهترین انتخاب برای شما خواهد بود (و سری S نیز در رتبه دوم ارزش خرید قرار می‌گیرد). اگر به دنبال ارتقای کنسول ایکس باکس خود هستید؛ شاید بهتر باشد تا مدتی دست نگه دارید.

مشخصات ایکس باکس سری X

مشخصات ایکس باکس سری X

ایکس باکس ایکس یک پله بالاتر از خانواده قدیمی ایکس باکس وان قرار می‌گیرد و تا چهار برابر قدرت بیشتری به شما ارائه می‌دهد. این دستگاه از پردازنده Zen 2 شرکت AMD با ۱۶ گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپس مبتنی بر AMD Navi استفاده می‌کند. همچنین، این کنسول جدید ایکس باکس دارای ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی NVMe SSD سفارشی با سرعت خواندن ۲ گیگابایت در ثانیه است.

این مطلب را هم بخوانید: ترافلاپس چیست؟

همچنین، یک اسلات افزایشی در دسترس شما قرار دارد که به مادربرد وصل می‌شود تا همان سرعت باورنکردنی را به شما ارائه دهد. هدف اصلی، کاهش زمان بارگذاری به حداقل و ارائه رندر محیطی بسیار سریع است. علاوه بر موارد داخلی جدید، سری ایکس دارای یک دیسک‌خوان Blu-ray برای پخش بازی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه شما و پشتیبانی از فناوری‌های HDR10 ،4K و Dolby Vision است.

در مورد اجرای بازی‌ها، این کنسول نسل آینده می‌تواند تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 8K را پشتیبانی کند؛ البته خیلی بعید است بتوان به هر دو این‌ها به طور همزمان دست یافت. هدف اصلی مایکروسافت ارائه ۶۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن 4K است؛ در حالی که کنسول‌های نسل قبل مانند ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن ۴، اغلب برای دستیابی به ۶۰ فریم بر ثانیه در کیفیت 1080p با مشکل مواجه می‌شوند.

همچنین، مایکروسافت ری‌ترسینگ با شتاب سخت‌افزاری را به همراه ایکس باکس ایکس معرفی کرد که رندر بلادرنگ و سایه‌ها را بهبود می‌بخشد. در کامپیوترها، ری‌تریسنگ به پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا مانند RTX 2080 انویدیا و بالاتر محدود می‌شود که قیمتش به تنهایی بالاتر از یک کنسول بازی جدید است. همچنین، برای لذت بردن از تصاویر زیبای ایکس باکس سری ایکس، به تلویزیون یا مانیتوری با نرخ نوسازی و وضوح بالا نیاز دارید.

مشخصات ایکس باکس سری X-1

برای قرارگیری این سخت‌افزار قدرتمند در ایکس باکس، ابعاد این کنسول افزایش یافته است. ایکس باکس سری ایکس شبیه یک کیس کامپیوتر کوچک است که تقریبا ۱۵ سانتی‌متر طول و عرض و ۳۱ سانتی‌متر ارتفاع دارد. به علاوه، یک روکش سوراخ‌دار با یک فن قدرتمند (اما بی‌صدا) در بالای خود دارد. به گفته مایکروسافت، اندازه و طراحی مهندسی شده جریان هوا، نویز پایین هنگام بازی را تضمین می‌کند.

با در نظر گرفتن این موارد، ایکس باکس ایکس یک کنسول بسیار قدرتمند است که در برابر نسخه جدید رقیب دیرینه‌اش، پلی استیشن ۵، با قدرت عرض اندام می‌کند. بازی‌های کنونی از همه توان دستگاه استفاده نمی‌کنند؛ اما مایکروسافت گام‌های خوبی برای اطمینان از عملکرد عالی آن در بازی‌های نسل بعدی برداشته است.

قابلیت‌های ایکس باکس سری X

قابلیت‌های ایکس باکس سری X

یکی ویژگی‌های جدید ایکس باکس، سرویس استریم جدید مایکروسافت به نام Xbox Cloud Gaming است که به عنوان بخشی از Xbox Game Pass Ultimate ارائه می‌شود. این سرویس مانند گوگل استادیا و جی‌فورس ناو، به شما اجازه می‌دهد بازی‌ها را از طریق فضای ابری روی دستگاه خود استریم کنید. به این ترتیب، عملا می‌توانید زمان دانلود، نصب و به‌روزرسانی را حذف کنید و مستقیما اصل بازی یا دموی آن را اجرا کنید. این سرویس هم‌اکنون روی گوشی، رایانه شخصی و کنسول در دسترس است.

مایکروسافت به لطف دسترسی به مجموعه عظیم محتوای ایکس باکس، در حال حاضر برتری واضحی نسبت به سرویس‌های بازی ابری نوظهور، مانند استادیا دارد. همچنین، ریموت پلی (Remote Play) برای کسانی که می‌خواهند از کنسول روی گوشی موبایل استریم داشته باشند، در دسترس کاربران قرار دارد. این سرویس بسیار پایدار است؛ البته ممکن است کمی برای ورود به بازی تاخیر احساس کنید. با این حال، وقتی کسی می‌خواهد از تلویزیون استفاده کند ولی بازی شما هنوز تمام نشده، می‌تواند قابلیت مفیدی باشد.

پس از نصب بازی‌ها، SSD ارتقا یافته زمان بارگذاری بازی‌ها را در مقایسه با هاردیسک‌های کنسول‌های نسل قدیمی ایکس باکس به شدت کاهش می‌دهد. در طرف مقابل، سرعت ذخیره‌سازی PS5 جدید بسیار کم است اما ظرفیت آن کمی بیشتر است؛ بنابراین برای بازی‌های بیشتر مناسب خواهد بود. در هر حال، این حافظه نسبت به نسل‌های قبلی ارتقا قابل توجهی را شاهد بوده که که هنگام اجرای بازی (چه جدید و چه قدیمی) کاملا سرعت آن را احساس خواهید کرد.

قابلیت‌های ایکس باکس سری X-1

یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌ها برای کسانی که کنسول مشترک دارند یا دوست دارند بین بازی‌ها جابجا شوند، Quick Resume است. ایکس باکس ایکس می‌تواند چندین حالت دقیق بازی را ذخیره کند؛ بنابراین، می‌توانید بدون نیاز به شروع از صفحه لود بازی، بین آن‌ها جابجا شوید. این قابلیت در کنسول‌های قدیمی نیز موجود بود؛ اما حالا بهتر از قبل شده است. به نظر می‌رسد که جابجایی بین بازی‌ها بیشتر از ۱۰ ثانیه طول نمی‌کشد و دستگاه می‌تواند ۵ بازی را به طور همزمان اجرا کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید جالب این است که با ارتقا گرافیک عناوین قدیمی، جان تازه‌ای به آن‌ها می‌بخشد. سری ایکس با استفاده سخت‌افزار قدرتمند و فناوری یادگیری ماشین خود، می‌تواند HDR را افزایش دهد و نرخ فریم بازی‌های عرضه شده در سال‌های گذشته را بهبود ببخشد. حتی بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ هم در این کنسول قابل اجرا هستند و حتی جذاب‌تر نیز به نظر می‌رسند.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و سری اس

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و سری اس

سری ایکس تنها کنسول جدید مایکروسافت نیست و ایکس باکس سری S کاملا دیجیتال هم در دسترس کاربران قرار دارد. این دستگاه به اندازه برادر بزرگ‌ترش قدرتمند نیست؛ اما ممکن است برای گیمرهای دارای محدودیت هزینه (یا بدون تلویزیون 4K) گزینه بسیار بهتری باشد.

ایکس باکس سری اس دارای CPU مشابه سری ایکس است؛ اما پردازنده گرافیکی آن ضعیف‌تر است. این کنسول از ایکس باکس وان ایکس قوی‌تر است اما بازی‌ها را با ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح 1440p اجرا می‌کند. همچنین می‌توان آن را به 4K ارتقا داد و از نرخ فریم تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

حذف سخت‌افزار قدرتمند GPU و درایو دیسک، به تیم ایکس باکس این امکان را داده تا اندازه کنسول را تا ۶۰ درصد در مقایسه با ایکس باکس ایکس (که مسلما قوی‌تر است) کاهش دهند. این اتفاق باعث می‌شود تا ایکس باکس سری اس در اکثر فضاها راحت‌تر جا بگیرد. 

به غیر از وضوح و اندازه، این دو کنسول در تمامی ویژگی‌های جدید ذکر شده در بالا یکسان هستند. ایکس باکس اس ارزان‌ترین راه برای دسترسی به سخت‌افزار و بازی‌های نسل بعدی است؛ البته در اینجا رزولوشن نسل بعدی واقعی را در اختیار نخواهید داشت.

کنترلر سری ایکس

کنترلر سری ایکس

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه سری ایکس، طراحی جدید دسته یا کنترلر است که در تصویر بالا قابل مشاهده است. دسته‌های ایکس باکس ایکس نسبت به مدل‌های قبلی ارگونومیک‌تر شده‌اند؛ اما در بسیاری از موارد با هم اشتراک دارند. چیدمان دکمه‌های جدید تقریبا مشابه دسته‌های قبلی است و سطح بافت‌مانندی روی ماشه و ضربه‌گیرها دارد. همچنین، سطح لاستیکی دسته باعث می‌شود تا حتی در طولانی مدت هم راحتی بیشتری داشته باشد.

بزرگ‌ترین تغییر این است که دکمه دی-پد (D-Pad) با طراحی بهبود یافته الهام گرفته شده از دسته بی‌سیم Xbox Elite سری ۲ است. این دکمه عملکرد سریع‌تری در حین انجام بازی‌های مبارزه‌ای دارد.

این مطلب را هم بخوانید: چطور دسته ایکس باکس را وصل و آن را سینک کنیم؟

مایکروسافت نیز مثل سونی، دکمه جدیدی برای به اشتراک‌گذاری اسکرین‌شات معرفی کرده است. این دکمه به شما اجازه می‌دهد بدون استفاده از کابل‌ها و آداپتورهای دست‌وپا گیر، گیم‌پلی بازی را ضبط کرده و به اشتراک بگذارید.

دسته‌های ایکس باکس سری ایکس مانند نمونه‌های قبلی کاملا با کامپیوترهای شخصی سازگار هستند و حتی با استفاده از بلوتوث، به دستگاه‌های اندروید و iOS نیز متصل می‌شوند. همچنین، گفتنی است که دسته‌های ایکس باکس سری X/S با خانواده قدیمی ایکس باکس وان هم کار می‌کنند و برعکس همین قضیه نیز صادق است.

بازی‌های سری ایکس

بازی‌های سری ایکس

واقعیت این است که کتابخانه اولیه بازی‌های ایکس باکس سری ایکس عالی نبود. عرضه اکثر بازی‌های نسل بعدی به خاطر شیوع کرونا تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد و اکثر عناوین عرضه شده صرفا بازی‌های نسل آخر یا محتوای شرکت‌های دیگر بودند که فقط «ارتقا یافته» بودند. با این حال، این کتابخانه با ۳۰ بازی ارزشمند راه افتاد و از آن زمان تاکنون رشد کرده است؛ البته هنوز عنوان خارق‌العاده‌ای ندارد.

بسیاری از بازی‌های سری ایکس از ویژگی اسمارت دلیوری (Smart Delivery) مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی به این معنی است که اگر یکی از بازی‌های قدیمی ایکس باکس وان را بخرید یا خریده باشید، نسخه بهینه شده ایکس باکس سری ایکس یا اس را به صورت رایگان دریافت می‌کنید. همچنین، برخی از بازی‌ها با پرداخت اشتراک ماهانه Xbox Game Pass و Xbox Game Pass Ultimate در دسترس هستند.

در ادامه لیستی از عناوین ایکس باکس ایکس را خواهیم دید:

  • Assassin’s Creed Valhalla (اسمارت دلیوری)
  • Borderlands 3 (اسمارت دلیوری)
  • Bright Memory 1.0
  • Cuisine Royale (اسمارت دلیوری)
  • Dead by Daylight (Xbox Game Pass و اسمارت دلیوری)
  • Devil May Cry 5: Special Edition
  • DIRT 5 (اسمارت دلیوری)
  • Enlisted
  • Evergate
  • The Falconeer (اسمارت دلیوری)
  • Fortnite
  • Forza Horizon 4 (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • Gears 5 (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • Gears Tactics (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • Grounded (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • King Oddball (اسمارت دلیوری)
  • Maneater (اسمارت دلیوری)
  • Manifold Garden (اسمارت دلیوری)
  • NBA 2K21
  • Observer: System Redux
  • Ori and the Will of the Wisps (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • Planet Coaster (اسمارت دلیوری)
  • Sea of Thieves (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • Tetris Effect: Connected (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • The Touryst (Xbox Game Pass + اسمارت دلیوری)
  • War Thunder (اسمارت دلیوری)
  • Warhammer: Chaosbane Slayer Edition
  • Watch Dogs: Legion (اسمارت دلیوری)
  • WRC 9 FIA World Rally Championship (اسمارت دلیوری)
  • Yakuza: Like a Dragon (اسمارت دلیوری)
  • Yes, Your Grace (اسمارت دلیوری)

قابلیت سازگاری با نسخه‌های قدیمی

قابلیت سازگاری با نسخه‌های قدیمی

سازگاری با نسخه‌های قدیمی همیشه موضوعی بحث‌بر‌انگیز در دنیای بازی‌های کنسول به حساب می‌آید؛ اما مایکروسافت در افزایش عمر کتابخانه‌های قدیمی عالی عمل کرده است. برای نمونه، ایکس باکس ایکس کاملا با تمام بازی‌های ایکس باکس وان سازگار است. این مسئله شامل همه بازی‌هایی می‌شود که روی کنسول اجرا می‌شوند؛ از جمله ایکس باکس ۳۶۰ و بازی‌های اصلی ایکس باکس که بخشی از برنامه سازگاری با نسخه‌های قدیمی هستند.

بازی‌های قدیمی‌تر هم به لطف پیشرفت‌های بصری ذکر شده، حتی بهتر از قبل به نظر می‌رسند. چیزهایی که در آن زمان غیرممکن بودند، مانند نرخ فریم بالاتر و HDR، حالا با پردازنده قدرتمند و یادگیری ماشین ایکس باکس امکان‌پذیر شده‌اند. به علاوه، زمان بارگذاری نیز بهبود یافته است.

همانطور که در بالا ذکر شد، مایکروسافت یک برنامه «اسمارت دلیوری» نیز معرفی کرده که به محض ارتقا کنسول، عناوین چند نسل را به طور خودکار ارتقا می‌دهد. این ویژگی حتی بهتر از سازگاری با نسخه‌های قبل است؛ چون بازی‌های پشتیبانی‌شده، عملا بازی‌های بومی سری X خواهند بود حتی اگر ایکس باکس وان را خریداری کرده باشید.

لوازم جانبی ایکس باکس سری ایکس

در حالی که کنسول پایه همه چیزهایی که برای اجرای بازی نیاز دارید را ارائه می‌کند؛ هر گیمری می‌داند که باید سخت‌افزار اضافی خریداری کند تا بتواند بیشترین لذت را از کنسول خود ببرد. منظور ما، دسته اضافی، هدست، شارژر و دیگر موارد است. در زیر فقط لوازم جانبی ضروری ایکس باکس سری ایکس را فهرست کرده‌ایم:

دسته ایکس باکس کور

دسته ایکس باکس کور

مایکروسافت دسته جدید دیگری برای کنسول‌های ایکس باکس سری اس و ایکس معرفی کرده است. با اینکه «Xbox Core Controller» جدید بسیار شبیه به گیم‌پد قدیمی ساخته شده برای کنسول‌های ایکس باکس وان است؛ اما چند ویژگی جدید دارد. بزرگ‌ترین تغییر، دکمه اشتراک‌گذاری جدید است که درست در وسط دسته قرار دارد.

اگر نمی‌خواهید از دو باتری AA استفاده کنید، دسته جدید یک پورت USB-C دارد که باتری قابل شارژ (باید به طور جداگانه خریداری شود) را شارژ می‌کند. D-Pad طراحی جدیدی دارد که طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای از آن لذت خواهند برد. این دسته در بازارهای جهانی قیمت ۵۹.۹۹ دلاری دارد.

کیت شارژ ایکس باکس پلی

کیت شارژ ایکس باکس پلی

خرید باتری‌های جدید سخت است و این کیت ساده به شما این امکان را می‌دهد تا باتری‌های AA را برای همیشه کنار بگذارید. این کیت مانند نسخه‌های قبلی خود در کنسول‌های قدیمی ایکس باکس، به پشت دسته شما وصل می‌شود تا حتی بتوانید در هنگام بازی طولانی نیز برق دسته را تامین کنید و وقتی از طریق USB-C وصل شود، شارژ می‌شود. قیمت جهانی این کیت ۲۴.۹۹ دلار است. قیمت آن کمی گران به نظر می‌رسد؛ اما اگر به این فکر کنید که باید سالانه چند باتری بخرید، ارزشش را دارد.

حافظه اضافی SSD

حافظه اضافی SSD

این حافظه ۱ ترابایتی اس‌اس‌دی Seagate، به طور خاص برای هر دو سری ایکس و سری اس طراحی شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به پشت کنسول وصل کنید. سیگیت ادعا می‌کند که SSD اضافی آن‌ها به همان سرعت SSD داخلی مایکروسافت است. خبر بد اینکه قیمت آن خیلی گران است.

در این مطلب به طور کامل راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس را برای شما مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه سوالی در مورد این کنسول مایکروسافت دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رسول گفت:

چرا تلویزیون من که 4k هستش با سری ایکس مچ نمیشه و ۱۰۸۰ اجرا میکنه

امیر امیری گفت:

ایا ایکس باکس سری ایکس ارزش خرید نسب به سری اس دارد که دو برابر پول بدهیم

شکیبا گیلانی گفت:

سلام
مسلما بله