etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

4.7
(6)

برای خرید لپ تاپ گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

با اینکه کامپیوتر رومیزی در بیشتر مواقع برای گیمینگ مناسب‌تر است، گاهی اوقات گیمرها به دستگاهی قابل حمل نیاز دارند. لپ‌تاپ گیمینگ دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید بازی‌های سنگین را روی آن نصب کنید و هرجایی که خواستید از بازی کردن لذت ببرید. در این مطلب قرار است راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

مطمئنا وقتی یک لپ تاپ گیمینگ می‌خرید فقط نباید به مشخصات فنی آن توجه نمی‌کنید. شما به یک سیستم کامپیوتری کامل نگاه می‌کنید که شمال کیبورد داخلی و نمایشگر است. در ادامه تمام مواردی برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید مدنظر قرار دهید را توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین لپ‌تاپ را با توجه به نیازها و بودجه خود خریداری کنید.

راهنمای خرید انواع لپ تاپ گیمینگ

به چه پردازنده گرافیکی نیاز داریم؟

به چه پردازنده گرافیکی نیاز داریم؟

با اینکه برخی بازی‌ها از CPU استفاده می‌کنند، اکثر بازی‌ها همچنان به GPU نیاز دارند؛ بنابراین پردازنده گرافیکی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ باید به آن توجه کنید. در حال حاضر، اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia GeForce GTX یا RTX به فروش می رسند.

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی چیست؟

جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا، سری RTX 30 هستند که RTX 3060 Max-Q تا RTX 3090. برای AMD نیز سری Radeon RX 5000M را داریم که از RX 5500M برای سیستم‌های اقتصادی شروع می‌شود و RX 5600M و RX 5700M هم برای سیستم‌های پرقدرت استفاده می‌شوند. با این حال، انتظار می‌رود که طیف جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی مجزای AMD نیز اواخر امسال برای لپ‌تاپ‌ها عرضه شود.

لپ تاپ گیمینگ سطح پایه: اگر نیازی به بازی در بالاترین تنظیمات ندارید، می‌توانید از گرافیک GTX 1650 یا RX 5500M استفاده که به شما اجازه می‌دهند تا اکثر بازی‌ها را با گرافیک متوسط اجرا کنید. گرافیک GTX 1660 Ti کمی قدرت بیشتری به شما می‌دهد و به نظر ما ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. 

لپ تاپ گیمینگ میان‌رده: انویدیا GeForce RTX 2060 یک گرافیک میان‌رده خوب است که به شما اجازه می‌دهد اکثر بازی‌ها را با تنظیمات بالا اجرا کنید؛ البته با گذشت زمان، RTX 3060 و RTX 3070 جای خود را در بازار میان‌رده‌ها پر می‌کنند. این لپ‌تاپ‌ها کمترین استاندارد برای بازی‌های واقعیت مجازی نیز هستند. در سمت AMD نیز، RX 5600M آنقدرها قوی نیست ولی می‌تواند با اغراق در رده گرافیک‌های میان‌رده قرار بگیرد.

لپ تاپ گیمینگ برای واقعیت مجازی و بالاترین تنظیمات: یک گرافیک RTX 2070 به شما اجازه می‌دهد تقریبا هر بازی را با تنظیمات بالا اجرا کنید. البته RTX 2080 و RTX 2080 Ti هم قدرتمندترین کارت‌های سری ۲۰ هستند و امکان VR و جلوه‌های ویژه خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. به مرور زمان، RTX 3080 و RTX 3090 نیز در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بیشتری استفاده می‌شوند. این کارت‌های به شما امکان افزایش افکت‌هایی مانند Nvidia Gameworks را می‌دهند.

هنگامی خرید لپ تاپ گیمینگ به چه مشخصاتی باید توجه کنیم؟

اول راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ که کارت گرافیک فاکتوری مهم است؛ اما برای داشتن یک لپ‌تاپ گیمینگ خوب باید پردازنده خوب، رم کافی و فضای ذخیره‌سازی زیادی داشته باشید.

پردازنده یا CPU

پردازنده یا CPU

بسته به بودجه خود، می‌توانید یک پردازنده قدرتمند Intel Core i9-9980HK که می‌توانید اورکلاک کنید را خریداری کنید. همچنین می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده دسکتاپ پیدا کنید. با این حال، همانطور که گفتیم، بیشتر بازی‌ها از کارت گرافیک استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید با یک پردازنده Core-i5 هم کار خود را پیش ببرید. 

به تازگی نیز اینتل از پردازنده‌های نسل دوازده آلدر لیک خود رونمایی کرده که کمی زمان می‌برد تا به لپ‌تاپ‌های گیمینگ راه پیدا کنند. پس اگر به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ با پردازنده جدید هستید، فعلا باید لپ‌تاپ‌های نسل یازده را امتحان کنید.

رم

بازی‌ها می‌توانند رم زیادی مصرف کنند و رم ۸ گیگابایت هم فقط برای کارهای بازی‌های متوسط رو به بالا مناسب است. اگر می‌توانید، بهتر است برای سیستم رومیزی خود رم ۱۶ گیگابایت را انتخاب کنید. لپ‌تاپ‌های دارای گرافیک GTX 1650 یا 1660 Ti معمولا با ۸ گیگابایت رم عرضه می‌شوند. اگر حالا نمی‌توانید لپ‌تاپی با ۱۶ گیگابایت رم پیدا کنید؛ می‌توانید در آینده آن را ارتقا دهید. رم در بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازی قابل ارتقا است؛ بنابراین اگر کمی با سخت‌افزار آشنا باشید به راحتی می‌توانید بعدا آن را ارتقا دهید.

حافظه ذخیره‌سازی

حافظه SSD یا HDD؟ چرا هر دو نه؟ برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ مقرون‌به‌صرفه معمولا با یک حافظه HDD معمولا ۱ ترابایتی عرضه می‌شوند؛ اما اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ یک SSD کوچک هم دارد که به عنوان درایو راه‌اندازی عمل می‌کند. دیدن یک هارد دیسک یک ترابایتی در کنار SSD با حجم ۱۲۸ گیگابایت اتفاق عجیبی در دنیای لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیست. اگر بتوانید لپ‌تاپی با SSD بیشتر تهیه کنید قطعا زمان بارگذاری بازی‌ها و نرم‌افزارهای شما کاهش می‌یابد؛ اما در قبال آن باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید.

حافظه ذخیره سازی نیز مانند رم در اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل ارتقا است. بنابراین اگر به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید یک هارد دیسک ۲ ترابایتی یا بیشتر نیز به آن اضافه کنید.

درباره نمایشگر لپ تاپ گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

درباره نمایشگر لپ تاپ گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

نمایشگر در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود اما بسیار مهم است پس در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ حتما باید به آن اشاره کنیم. اگر لپ‌تاپ خود را به مانیتور وصل نمی‌کنید، باید در نمایشگر لپ‌تاپ تمام بازی‌ها را مشاهده کنید.

ابعاد نمایشگر

اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای نمایشگر ۱۵ تا ۱۷ اینچی هستند؛ البته برخی مدل‌های بزرگ نیز موجود هستند که پنل‌های ۱۸ اینچی دارند. تعداد انگشت‌شماری نیز از نمایشگر ۱۴ اینچی استفاده می‌کنند. اینکه چه اندازه‌ای را می‌پسندید به ترجیح شخصی شما بستگی دارد؛ اما به یاد داشته باشید که هرچه نمایشگر بزرگ‌تر باشد، لپ‌تاپ بزرگ‌تر و سنگین‌تر خواهد بود.

وضوح تصویر

هرگز نمایشگر با وضوح کمتر از ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ تهیه نکنید. به ندرت ممکن است نمایشگری با این وضوح پیدا کنید؛ اما اگر چنین اتفاقی افتاد، بهتر است که از خرید آن صرف نظر کنید. نمایشگرهای ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ یا 4K، گزینه استانداردی برای اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ هستند؛ اما باز هم لازم است برخی از تنظیمات را کم کنید؛ به خصوص اگر ray tracing را فعال کنید.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی

اکثر لپ‌تاپ‌هایی که می‌بینید، وضوح 1080p و نمایشگری با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز دارند و این مقدار برای بسیاری از گیمرها کافی است. نمایشگرهای دارای وضوح بالاتر (۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ و ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰) زیبا به نظر می‌رسند و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز به بالا دارند. به همین دلیل است که برای برخی از گیمرها، وضوح 1080p بهترین گزینه به نظر می‌رسد. برخی تولیدکنندگان نمایشگرهای فول اچی‌دی را با نرخ نوسازی سریع ۱۴۴ هرتز، ۲۴۰ یا حتی ۳۶۰ هرتز برای اجرای روان‌تر بازی‌ها ارائه می‌دهند. البته، شما به یک پردازنده گرافیکی عالی نیاز دارید تا بتوانید از نرخ فریم بالای لپ‌تاپ‌های گیمینگ بهره ببرید.

Nvidia G-Sync و AMD FreeSync

 برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ، به ویژه در مدل‌های سطح بالا، از فناوری‌هایی پشتیبانی می‌کنند که نمایشگر را با کارت‌های گرافیک همگام‌سازی می‌کنند تا باعث از بین رفتن لگ و سایه در نمایشگر دستگاه شوند. 

از نمایشگر‌های لمسی دوری کنید

با اینکه نمایشگرهای لمسی ذاتا بد نیستند؛ اما در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ضرورتی ندارند. این نمایشگرها عمر باتری را کاهش می‌دهند و می‌توانند نمایشگر را یش از حد شیشه‌ای و براق کنند.

برای کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

اگر یک کیبورد گیمینگ سطح پایین دارید، کلیدهای چیکلت با نور پس‌زمینه LED خواهید داشت؛ اما موارد بسیاری وجود دارد که برای کیبورد گیمینگ باید به آن‌ها توجه کنید:

Key Travel یا حرکت کلید

این مقدار نشان‌دهنده فشاری است که روی کلید کیبورد وارد می‌کنید. به طور کلی، کلیدهای دارای ۱.۵ میلی‌متر حرکت کلید خوب هستند و ۲ میلی‌متر از آن بهتر است. این مسئله می‌تواند از ضربه زدن به قاب کیبورد جلوگیری کند. وقتی به سراغ لپ تاپ‌های گیمینگ گران‌قیمت می‌روید هم می‌توانید انتظار کیبورد مکانیکی را داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید: کیبورد گیمینگ چیست؟

Actuation یا فشار

این مقدار، نیرویی است که برای فشار به یک کلید نیاز دارید. نیروی بین ۶۵ تا ۷۰ گرم برای ایجاد مقاومت مناسب، خوب به نظر می رسد.

کلیدهای ماکرو

یافتن کلیدهای ماکرو در لپ‌تاپ‌های گیمینگ سخت‌تر از کیبوردهای دسکتاپ است؛ اما غیرممکن نیست. مجموعه‌ای خوب از کلیدهای ماکرو قابل برنامه‌ریزی به شما این امکان را می‌دهد تا متداول‌ترین کارهایی که به بازی انجام می‌دهید را برنامه‌ریزی کنید. معمولا یک نرم‌افزار سفارشی توسط سازنده لپ‌تاپ برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

Anti-ghosting و n-key rollover

این دو ویژگی باعث می‌شوند تا بهترین عملکرد را هنگام بازی کردن داشته باشید. Anti-ghosting به این معنی است که وقتی چند کلید را همزمان فشار می‌دهید یا چندین کار انجام می‌دهید، همه آن‌ها ثبت می‌شوند. n-key rollover هم به این معنی است هر کلید مستقل از دیگر کلیدها است و بدون توجه به اینکه چه کلید دیگری را فشار می‌دهید ثبت می‌شود.

نور پس زمینه

با اینکه کیبورد لپ‌تاپ‌های بازی مقرون‌به‌صرفه هم نور پس‌زمینه دارد؛ اما رنگ آن‌ها فقط قرمز یا سفید است. بهترین کیبوردهای دارای نور پس زمینه، رنگ‌های RGB دارند. برخی از لپ‌تاپ‌ها این کار را براساس زون (یا بخشی از کیبورد) انجام می‌دهند؛ در حالی برخی امکان سفارشی سازی رنگ برای هر کلید را می‌دهند. برخی حتی به شما اجازه می‌دهند تا برحسب بازی نورپردازی را تغییر دهید.

برندهای مختلف لپ تاپ گیمینگ چه قابلیت‌های ارائه می‌دهند؟

در این راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ نیاز است تا به برندهای ارائه دهنده این نوع از لپ‌تاپ‌ها نیز اشاره کنیم. هر برندی، برخی ویژگی‌های مخصوص به خود دارد. بعضی طراحی‌های سخت‌افزاری خاصی دارند که مشخص است؛ در حالی که برخی دیگر روی نرم‌افزارهای سفارشی تمرکز می‌کنند.

در ادامه چند برند مطرح را معرفی می‌کنیم:

Alienware (دل)

Alienware (دل)

الین ور (Alienware) برند گیمینگ ساز شرکت دل (Dell) با لپ‌تاپ Alienware m17 وارد جنگ با رقبای سبک و نازک خود شده است؛ امنا در کنارش نیروگاه پرقدرت کلاس دسکتاپ Alienware Area-51m را نیز ساخته است. خود شرکت دل نیز لپ‌تاپ‌های سطح پایه تا میان‌رده را می‌سازد.

ایسوس

ایسوس

برند Republic of Gamers ایسوس دارای طراحی‌های شیک شیک و زیبا است. نرم‌افزار ROG Gaming Center این لپ‌تاپ‌های گیمینگ اطلاعات دستگاه از جمله دما، فضای ذخیره‌سازی و استفاده از رم را به در اختیار شما قرار می‌دهد؛ در حالی که برنامه Armoury Crate به شما اجازه می‌دهد نور پس‌زمینه RGB را سفارشی‌سازی کنید. ایسوس همچنین لپ‌تاپ گیمینگ Zephyrus G14، بهترین لپ‌تاپ AMD بازار را می‌سازد.

ایسر

ایسر

ایسر به داشتن سخت‌افزار مقرون‌به‌صرفه معروف است و با لپ‌تاپ فوق‌العاده Predator 21X خود با نمایشگر خمیده و کیبورد مکانیکی، همه را شگفت‌زده کرد. نرم‌افزار PredatorSense به شما اجازه می‌دهد استفاده از CPU و GPU خود را کنترل و سرعت فن را سفارشی کنید.

HP

HP

سری HP Omen طراحی شیک‌تری دارد اما زیبایی یک لپ‌تاپ گیمینگ را هم حفظ می‌کند. نرم‌افزار آن Omen Command Center است که جزئیات استفاده از GPU و CPU، مصرف رم و تقویت‌کننده شبکه (که می‌توانید پهنای باند را اولویت‌بندی کنید) را در اختیار شما قرار می‌دهد.

گیگابایت (Gigabyte) و اوروس (Aorus)

گیگابایت (Gigabyte) و اوروس (Aorus)

گیگابایت و زیر برند آن Aorus تنوع را در اختیار شما می‌گذارند. لپ‌تاپ‌های گیگابایت معمولا مدل‌های پایین‌رده هستند و گزینه‌های رنگی بیشتری دارند؛ در حالی که مدل‌های Aorus صیقلی و نازک هستند. هرکدام از لپ‌تاپ‌ها را که خریداری کنید، نرم‌افزار Fusion را برای سفارشی سازی RGB دریافت خواهید کرد. لپ‌تاپ‌های اوروس دارای Command و Control برای اورکلاک آسان هستند.

لنوو

لنوو

برند گیمینگ لنوو Legion نام دارد و در مدل‌های اخیرش طراحی مینیمالیست‌تری دارد. این شرکت به جای طراحی نرم‌افزار جدید، برنامه Vantage خود را تغییر داد تا روی CPU، GPU، رم و اطلاعات هارد دیسک و همچنین دکمه‌ای برای افزایش سرعت فن تمرکز کند.

MSI

MSI

لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI اغلب بزرگ، سیاه و قرمز هستند. اگرچه مدل Stealth Thin جدید این شرکت نشان که می‌تواند طراحی ظریفی داشته باشد. البته همیشه لوگوی اژدهای MSI را در اندازه‌ای بزرگ خواهید دید. MSI نرم‌افزار Dragon Center خود را دارد که اخیرا طراحی جدیدی را شاهده بوده است. این نرم‌افزار نظارت بر سیستم، چندین پروفایل عملکردی، کنترل فن‌ها و سفارشی کردن نور پس‌زمینه کیبورد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ریزر

ریزر

طراحی لپ‌تاپ گیمینگ ریزر (Razer) یکی از بهترین‌های بازار است و به دلیل نورپردازی RGB خود شناخته شده است. نرم‌افزار Razer Synapse به شما اجازه می‌دهد تا کلیدهای ماکرو و نور لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن را تنظیم کنید. 

عمر باتری لپ تاپ گیمینگ چطور باید باشد؟

جواب کوتاه این است که روی عمر باتری این دستگاه‌های مخصوص گیمینگ خود اصلا حساب نکنید. اگر از لپ‌تاپ خود برای بازی کردن استفاده می‌کنید، باید دستگاه به برق متصل باشد تا بتوانید از عملکرد کامل کارت گرافیکی استفاده کنید و اگر این کار نکنید، دستگاه شما نهایتا تا یک ساعت دوام خواهد آورد. اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ در اموری غیر از بازی تنها چند ساعت دوام خواهند آورد؛ اما هرگز به اندازه لپ‌تاپ‌های قابل حمل بدون گرافیک مجزا عمر باتری نخواهند داشت. اگر به چیزی نیاز دارید که ۸ ساعت برای شما دوام بیاورد، قطعا لپ‌تاپ گیمینگ انتخاب شما نخواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ سال 2021 کدام است؟

برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ عمر باتری بیشتری دارند؛ اما اغلب آن‌ها نمایشگر خوبی ندارند و قطعا شما نمی‌خواهید بازی‌ها را روی یک نمایشگر تاریک، کم‌نور یا نامناسب اجرا کنید.

حرف آخر

حرف آخر راهنمای خرید لپ تاپ

هنگام خرید یک لپ‌تاپ بازی، دستگاهی تهیه کنید که چند سال دوام داشته باشد. اگر توان پرداخت هزینه‌اش را دارید، لپ‌تاپی بخرید که گرافیک میان‌رده تا بالارده داشته باشد؛ البته مشخص است که کارت گرافیک بهتر، به معنی عملکرد بهتر در هنگام بازی خواهد بود. گرافیک مهم‌تر CPU و رم است؛ البته باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید. فضای ذخیره‌سازی در اغلب اوقات قابل ارتقا است اما هرچه بیشتر باشد بهتر است؛ چون بازی‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند. مشخص است کنید که بین رزولوشن بالا یا نمایشگر سریع‌تر کدام برای شما مهم است و نرم‌افزار کدام برند برای‌تان کاربردی‌تر است؛ اما حواس‌تان باشد که لپ‌تاپ گیمینگ شما عمر باتری زیادی نخواهد داشت.

در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ تمام مواردی که هنگام خرید این دستگاه‌ها نیاز دارید را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانید بنا به نیاز خود بهترین مدل را خریداری کنید. چنانچه سوالی در این مورد دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.7 / 5. تعداد رای دهندگان: 6

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

S.p گفت:

سلام،ببخشید امکانش هست چند نمونه لپ تاپ گیمینگ تا قیمت 40الی45 میلیون که بتونه بازی هایی مثل red dead redemption 2 و بازی های جدید رو بدون مشکل اجرا کنه معرفی کنید

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام روز شما بخیر.
برای فهمیدن پاسخ سوالتون پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله رو مطالعه بفرمایید. موفق باشید.
https://etebarkala.com/blog/best-gaming-laptop/

امیرحسین صدیقی گفت:

سلام خسته نباشید…
ببخشید من یه سوالی داشتم میخاستم که با توجه به بودجه ام بی زحمت راهنماییم کنید که چه لپ تاپی بگیرم

من میخام یه لپ تاپ گیمینگ بگیرم بوجه ام 30 میلیون هست
لطفا یه چند مدل خوب با توجه به بودجه معرفی کنید
فقط یه جوری باشه که دیگه بتونم هر بازی خاستم بتونم بریزم
ممنون…

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
لپ تاپ ایسوس TUF Gaming F15 می‌تواند انتخاب مناسبی باشد