etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه مک بوک پرو ۲۰۲۱ با مک بوک ایر M1

5
(3)
طاهره محزون
2 سال پیش
مقایسه مک بوک پرو ۲۰۲۱ با مک بوک ایر M1

لپ‌تاپ‌های اپل از همان ابتدا همواره محبوب بوده‌اند. البته اپل با عرضه پردازنده اختصاصی خود، فصل جدیدی را در مسیر لپ‌تاپ‌های خود آغاز کرد. لپ‌تاپ‌های اپل تنوع مناسبی دارند و در دو سری مک بوک پرو و مک بوک ایر عرضه می‌شوند که هرکدام چندین مدل و نسخه مختلف دارند. در این مقاله قصد داریم دو مدل از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های اپل را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر به محصولات اپل علاقه دارید، با مقایسه مک بوک پرو ۲۰۲۱ با مک بوک ایر M1 با ما همراه باشید.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1 در یک نگاه

مشخصاتمک بوک پرو ۲۰۲۰مک بوک ایر M1
وزن۱.۶ کیلوگرم۱.۲۹ کیلوگرم
ابعاد۱۵.۵×۲۲۱.۲×۳۱۲.۶ میلی‌متر۱۶.۱×۲۱۲.۴×۳۰۴.۱ میلی‌متر
نمایشگرLiquid Retina XDR display
۱۴.۲ اینچ
۳۰۲۴×۱۹۶۴ پیکسل
Retina display
۱۳.۳ اینچ
۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل
پردازنده اصلیM1 Pro 10-core
M1 Max 10-core
Apple M1 8-core
پردازنده گرافیکیUp to 16-core GPU
Up to 32-core GPU
Up to 8-core GPU
حافظه رم۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت (M1 Max)
۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
حافظه داخلی۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۲ ترابایت
۴ ترابایت
۸ ترابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۲ ترابایت
باتریلیتیوم-پلیمری ۷۰ وات‌ساعتلیتیوم-پلیمری ۴۹.۴ وات‌ساعت

طراحی ظاهری و بدنه مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

طراحی ظاهری و بدنه مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو ۲۰۲۱ هر دو دارای بدنه آلومینیومی هستند و در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شوند. هر دو دارای لبه کوچک در جلوی پایه هستند تا به راحتی صفحه‌نمایش را باز کنند.

مک‌بوک پروهای جدید حاشیه‌های باریکی را ارائه می‌کنند و تاچ‌بار را حذف کرده است که یک مزیت به شمار می‌رود. یک بریدگی در بالای صفحه برای وب‌کم وجود دارد، اما زیاد حواس‌تان را پرت نمی‌کند. 

وقتی صحبت از قابلیت حمل به میان می آید، مک بوک ایر با وزن ۱.۲۹ کیلوگرم همچنان سبک‌ترین است و پس از آن مک بوک پرو ۱۳اینچی قرار دارد. اما مک بوک پرو ۲۰۲۱ با ابعاد ۱۴.۲ اینچی هنوز هم با وزن ۱.۶ کیلوگرم قابل حمل است.

مک بوک ایر M1 دارای ابعاد ۱۶.۱×۲۱۲.۴×۳۰۴.۱ میلی‌متر است؛ در حالی‌که مک بوک پرو ۲۰۲۱ از ابعاد ۱۵.۵×۲۲۱.۲×۳۱۲.۶ میلی‌متر بهره می‌برد. مشخص است که مک بوک پرو ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارد. همچنین نمایشگر آن نیز حدود یک اینچ بزرگ‌تر از مک بوک ایر M1 است. اگر سبک و جمع‌وجور بودن لپ تاپ برای شما اهمیت دارد، مک بوک ایر M1 گزینه مناسب‌تری است.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ از بدنه آلومینیومی بهره می‌برد و طراحی جذابی دارد. یکی از قدم‌های مثبت اپل این است که بدنه مک بوک پرو ۲۰۲۱ کاملا قابل دوستدار محیط زیست است و از مواد قابل بازیافت تشکیل شده است. 

هر دو مک بوک از کیبوردهایی با ویژگی‌های یکسان بهره می‌برند. این کیبورد دارای  نور پس‌زمینه با ۷۸ یا ۷۹ کلید، شامل ۱۲ کلید عملکرد و ۴ کلید جهت است. همچنین این کیبورد از تاچ‌آیدی، حسگر نور محیط، ترک‌پد لمسی دقیق با حساسیت بالا بهره می‌برد. کیبورد جادویی اپل بسیار قدرتمند با عملکرد سریع و راحت است.

نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M1 یک لپ‌تاپ ظریف و سبک با ابعاد نمایشگر ۱۳.۳ اینچ است. این نمایشگر از نوع IPS و جنس LED-backlit display است و از تکنولوژی Retina display بهره می‌برد. نمایشگر مک بوک ایر M1 دارای رزولوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل است. این نمایشگر از روشنایی ۴۰۰ نیت با طیف رنگی گسترده P3 و فناوری True Tone بهره می‌برد.

نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ کیفیت بالاتری دارد. این نمایشگر دارای ابعاد ۱۴.۲ اینچ و از نوع mini-LED backlit display است. همچنین این نمایشگر دارای تکنولوژی Liquid Retina XDR display است. البته مک بوک پرو ۲۰۲۱ علاوه‌بر نسخه ۱۴.۲ اینچی، دارای یک نسخه ۱۶ اینچی است. صفحه‌نمایش مک بوک پرو ۲۰۲۱ از رزولوشن ۳۰۲۴×۱۹۶۴ پیکسل، روشنایی ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ نیت، طیف رنگی گسترده P3 و تکنولوژی True Tone بهره می‌برد. یکی از مهم‌ترین مزایای نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۱ فناوری هوشمند نرخ نوسازی از ۰ تا ۱۲۰ هرتز است که با توجه به نوع استفاده شما تغییر می‌کند. این مزیت باعث می‌شود که شما عملکرد روان‌تری را دریافت کنید.

سخت‌افزار مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

سخت‌افزار مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M1 یکی از به‌صرفه‌ترین و جذاب‌ترین مک‌بوک‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. اگر به قیمت مک بوک ایر M1 نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ارزش خرید این لپ‌تاپ جمع‌وجور و دوست‌داشتنی بسیار زیاد است. مک بوک ایر M1 از تراشه اختصاصی اپل که Apple M1 نامیده می‌شود بهره می‌برد. این پردازنده هشت هسته‌ای دارای ۴ هسته عملکردی و ۴ هسته بهینه است. پردازنده گرافیکی این لپ‌تاپ نیز به‌طور اختصاصی متعلق به اپل است. پردازنده گرافیکی مک بوک ایر M1 تا هشت هسته دارد. پردازنده این لپ‌تاپ از موتور هوشمند ۱۶ هسته‌ای نیز بهره می‌برد.

وقتی درباره مک بوک پرو ۲۰۲۱ صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که با یک هیولای قدرتمند روبرو هستیم که می‌تواند رقیب سرسختی برای لپ‌تاپ‌های دیگر باشد. مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای دو مدل پردازنده M1 پرو و M1 مکس است که می‌توانید بر اساس بودجه خود و نیازی که دارید مدل مناسب را انتخاب کنید. M1 پرو یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای با هشت هسته عملکردی و دو هسته بهینه است. این پردازنده دارای پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته‌ای است. M1 Pro از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای و پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه نیز بهره می‌برد.

پردازنده M1 مکس ۱۰ هسته‌ای با هشت هسته عملکردی و دو هسته بهینه و پردازنده گرافیکی M1 مکس ۳۲ هسته‌ای است. این پردازنده از موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای و پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برد. این پردازنده یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر است که می‌تواند در رقابت با قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل و AMD پیروز شود. البته واضح است که مک بوک پرو ۲۰۲۱ با پردازنده M1 مکس قیمت بالاتری دارد و برای پردازش‌های سنگین، اجرای برنامه‌های گرافیکی و انواع رندر بسیار مناسب است.

مک بوک ایر M1 دارای دو نسخه رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی است. این لپ‌تاپ از چهار حافظه داخلی شامل ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت بهره می‌برد. بنابراین دست شما برای انتخاب فضای ذخیره‌سازی و میزان حافظه رم باز است.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای سه نسخه رم ۱۶ گیگابایت، ۳۲ گیگابایت و ۶۴ گیگابایت است. البته رم ۶۴ گیگابایتی با پردازنده M1 مکس قابل انتخاب است. این لپ‌تاپ دارای تنوع بی‌نظیری از میزان حافظه داخلی است و به‌راحتی می‌توانید به حجم وسیعی برای ذخیره داده‌های خود دسترسی داشته باشید. مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای حافظه داخلی‌های ۵۱۲ گیگابایت، ۱، ۲، ۴ و ۸ ترابایت است. این تنوع بی‌نظیر را در کنار افزایش قیمت نیز باید در نظر داشته باشید.

اتصالات و سایر ویژگی‌های مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

اتصالات و سایر ویژگی‌های مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M1 دارای دو عدد پورت Thunderbolt است. مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای تنوع پورت بیشتری است. این لپ‌تاپ از سه عدد پورت ThunderBolt 4، پورت HDMI و کارت‌خوان SD بهره می‌برد. هر دو لپ‌تاپ از وای‌فای 802.11ax Wi-Fi 6، نسخه بلوتوث ۵.۰ بهره می‌برد. بنابراین اگر تنوع پورت برای شما مهم است، باید بدانید که مک بوک ایر M1 بهترین انتخاب نخواهد بود.

مک بوک ایر M1 از اسپیکرهای استریو و پخش Dolby Atmos بهره می‌برد. این لپ‌تاپ دارای سه میکروفن جهت‌دار و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری است.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای سیستم صوتی قدرتمند با شش بلندگو با کیفیت بالا، ووفرهای حذف نویز، صدای استریو گسترده، پشتیبانی از صدای فضایی هنگام پخش موسیقی یا ویدیو با فناوری Dolby Atmos روی بلندگوهای داخلی است. از ویژگی‌های جذاب این لپ‌تاپ پشتیبانی از صدای فضایی با ردیابی سر پویا هنگام استفاده از ایرپاد نسل سوم، ایرپاد پرو و ایرپاد مکس است. از دیگر ویژگی‌های اسپیکرهای جذاب مک بوک پرو ۲۰۲۱ می‌توان به چینش سه میکروفون با کیفیت استودیو، با نسبت سیگنال به نویز بالا اشاره کرد. این لپ‌تاپ دارای جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری با پشتیبانی پیشرفته از هدفون‌های امپدانس بالا است.

مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای ویژگی‌هایی مانند تاچ‌آیدی، امکان پرداخت با Apple Pay و امکان برقراری تماس های صوتی و تصویری با فیس‌تایم هستند. همچنین می‌توانید با استفاده از صدای خود با کمک دستیار هوشمند Siri، ارسال پیام، تنظیم یادآور و موارد دیگر را انجام دهید.

مک بوک ایر M1 دارای دوربین با کیفیت HD یا 720p و قابلیت پردازشگر سیگنال تصویر پیشرفته با ویدیوی محاسباتی است. تکنولوژی دوربین مک بوک پرو ۲۰۲۱ شبیه به این لپ‌تاپ است با این تفاوت که دوربین مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای کیفیت 1080p است.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

باتری مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

باتری مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

مک بوک معمولا از باتری بهینه و قدرتمندی استفاده می‌کند. البته این دو مک بوک که درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم قدرت باتری فوق‌العاده‌ای دارند. مک بوک ایر M1 دارای یک باتری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت ۴۹ وات‌ساعت است. این باتری حدود ۱۵ ساعت در حالت وب‌گردی با وای‌فای و ۱۸ ساعت در حالت پخش فیلم در Apple TV شارژدهی می‌کند. این مک بوک از یک شارژر ۳۰ واتی USB-C بهره می‌برد.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ نیز باتری قدرتمندتری دارد. این مک بوک دارای یک باتری با ظرفیت ۷۰ وات‌ساعت است. این باتری ۱۱ ساعت در حال وب‌گردی با وای‌فای و ۱۷ ساعت در حالت پخش فیلم در Apple TV شارژدهی می‌کند. مک بوک پرو ۲۰۲۱ از دو مدل شارژر ۶۷ واتی و ۹۶ USB-C، با توجه به مدل و نوع پردازنده بهره می‌برد.

قیمت مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

قیمت مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو ۲۰۲۱ یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های اپل هستند. البته باید توجه کنید که این لپ‌تاپ‌ها تفاوت‌‌هایی دارند که باعث می‌شود قیمت آن‌ها با هم فرق داشته باشد. مک بوک ایر M1 با قیمت پایه ۹۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. قیمت مک بوک پرو ۲۰۲۱ در نسخه پایه ۱۹۹۹ دلار است. این لپ‌تاپ با توجه به نوع پردازنده، میزان حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی قیمت متفاوتی خواهد داشت.

سخن آخر

مقایسه مک بوک پرو ۲۰۲۱ و مک بوک ایر M1

همان‌طور که مشاهده کردید، مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو ۲۰۲۱ تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. این مک‌بوک‌ها برای کاربری‌های متفاوتی مناسب هستند. مک بوک ایر M1 یک لپ‌تاپ به‌صضرفه و مناسب برای کاربری‌‌های عمومی و انواع پردازش‌های سنگین است. این لپ‌تاپ قیمت مناسبی دارد که ارزش خرید آن را بالا می‌برد. یکی از دلایلی که این لپ‌تاپ را بسیار ارزشمند و جذاب می‌کند، پردازنده قدرتمند M1 است.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ دارای پردازنده بسیار قوی‌تر، نمایشگر با کیفیت، میزان رم و حافظه داخلی متنوع‌تر و بیشتر است. از طرف دیگر قیمت بیشتر و حدود دو برابر مک بوک ایر M1 دارد. این لپ‌تاپ برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های بسیار سنگین، کاربری‌های حرفه‌ای، ویرایش ویدیو و برنامه‌‌های گرافیکی و مهندسی بسیار مناسب و قدرتمند است.

نظر شما درباره مقایسه مک بوک پرو ۲۰۲۱ با مک بوک ایر M1 چیست؟ شما ترجیح می‌دهید هزینه کمتری پرداخت کنید یا می‌خواهید بهترین و قوی‌ترین لپ‌تاپ را داشته باشید؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

حمیدکریمی نیکو گفت:

قسطی هم میشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام روز شما بخیر.
ما در فروشگاه اعتبارکالا فقط اماکن خرید نقدی داریم.

کریمی نیکو گفت:

قسطی هم میشه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر فروشگاه اعتبارکالا فروش اقساط نداشته و احتمالا در آینده این ویژگی را اضافه کند.

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر
در حال حاضر اعتبارکالا فروش قسطی نداشته اما احتمالا در آینده نزدیک این فرم از فروش را نیز اضافه کند.