etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

4.2
(10)
طاهره محزون
2 سال پیش
مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

رقابت بین لپ‌تاپ‌های ویندوزی همیشه شدت زیادی داشته است. البته اپل نیز دست روی دست نگذاشته است و سال‌ها با سیستم‌عامل اختصاصی خود در این رقابت حضور دارد. یکی محصولات جذاب و به‌صرفه اپل مک بوک ایر است که در سال ۲۰۲۰ اپل پردازنده اختصاصی خود به نام M1 را در این لپ‌تاپ قرار داد و باعث شد ارزش خرید و جذابیت این لپ‌تاپ بسیار بیشتر از قبل شود. مایکروسافت نیز لپ‌تاپ جدید خود را با نام سرفیس لپ تاپ ۴ به بازار عرضه کرده است. اگر به خرید یک لپ‌تاپ قدرتمند با ارزش خرید بالا علاقه دارید، با مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1 همراه ما باشید.

سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1 در یک نگاه

مشخصاتسرفیس لپ تاپ ۴ نسخه ۱۳.۵ اینچیمک بوک ایر M1
وزن۱.۲۸ کیلوگرم۱.۲۹ کیلوگرم
ابعاد۱۴.۵×۲۲۳×۳۰۸ میلی‌متر۱۶.۱×۲۱۲.۴×۳۰۴.۱ میلی‌متر
نمایشگر۱۳.۵ اینچ
۲۲۵۶×۱۵۰۴ پیکسل
۱۳.۳ اینچ
۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل
پردازنده اصلیAMD Ryzen 5 4680U
Intel Core i5 1135G7
Core i7 1185G7
Apple M1
پردازنده گرافیکیIris Xe Graphics G7 80EU
Radeon Graphics Microsoft Surface Edition
Apple M1 GPU
حافظه رم۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۲ ترابایت
باتر.ی۴۷.۴ وات ساعت۴۹.۹ وات ساعت

طراحی ظاهری و بدنه سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1

طراحی ظاهری و بدنه سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1

هر دو لپ‌تاپ دارای طراحی ظریف و بدنه مقاومی هستند که باعث می‌شود بتوانید سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید بدون اینکه بدنه آن‌ها آسیبی ببیند. سرفیس پرو ۴ دارای ابعاد ۱۴.۵×۲۲۳×۳۰۸ میلی‌متر و وزن ۱.۲۸ کیلوگرم است. این لپ‌تاپ در رنگ‌هایث مشکی، طلایی، خاکستری و آبی به بازار عرضه شده است.

لپ تاپ مک بوک ایر M1 ابعاد ۱۶.۱×۲۱۲.۴×۳۰۴.۱ میلی‌متر و وزن ۱.۲۹ کیلوگرمی دارد. با مشاهده مشخصات ظاهری این دو لپ‌تاپ متوجه می‌شویم که ابعاد بدنه و وزن این دو لپ‌تاپ بسیار به هم نزدیک است. با مقایسه Surface Laptop 4 و MacBook Air M1 متوجه می‌شویم که این لپ‌تاپ‌ها به دلیل وزن کم و بدنه کوچک برای دانشجویان و افرادی که در سفر هستند، بسیار مناسب هستند. سرفیس لپ‌تاپ ۴ کمی سبک‌تر است و ابعاد بیشتری دارد.

نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

نمایشگر این دو لپ‌تاپ نیز بسیار به یکدیگر شباهت دارد. ابعاد جمع‌وجور در کنار نمایشگرهای ۱۳ اینچی هر دو لپ‌تاپ را برای حمل‌ونقل مناسب می‌کند. نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ دارای ابعاد ۱۳.۳ اینچ است. البته توجه کنید که مایکروسافت نسخه ۱۵ اینچی را برای این لپ‌تاپ عرضه کرده است. اما در این مقاله نسخه ۱۳.۵ اینچی را بررسی می‌کنیم. این نمایشگر که از جنس IPS LCD است، از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد. تراکم پیکسلی این نمایشگر ۲۰۱ پیکسل بر اینچ و نسبت تصویر آن ۳:۲ است. این نمایشگر از رزولوشن ۲۲۵۶×۱۵۰۴ پیکسل و نسبت نمایشگر به بدنه ۷۹ درصد بهره می‌برد. از مزایای نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ می‌توان به لمسی بودن آن اشاره کرد که کار کردن با آن و یادداشت‌برداری را بسیار راحت می‌:ند.

لپ تاپ مک بوک ایر M1 ابعادی معادل ۱۳.۳ اینچ دارد. این نمایشگر از نوع IPS LCD است و از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد. رزولوشن نمایشگر مک بوک ایر M1 برابر با ۲۵۶۰×۱۵۰۰ پیکسل است. این نمایشگر از تراکم پیکسلی ۲۲۷ پیکسل بر اینچ، فناوری HDR10 و نسبت تصویر ۱۶:۱۰ بهره می‌برد. نسبت نمایشگر به بدنه این لپ‌تاپ ۷۹.۴ درصد است. 

با نگاهی به نمایشگرهای سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1 متوجه می‌شویم که هر دو لپ‌تاپ نوع نمایشگرهای یکسان با نرخ نوسازی مشابه دارند.  ابعاد هر دو نمایشگر بسیار نزدیک به هم است و سرفیس لپ تاپ ۴ تنها ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر است. تراکم پیکسلی و رزولوشن تصویر مک بوک ایر M1 بیشتر است و از HDR10 پشتیبانی می‌کند. بنابراین انتظار داریم که کیفیت تصویر در مک بوک ایر M1 کمی بالاتر باشد. برتری نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ نسبت به مک بوک ایر این است که بزرگ‌تر و از نوع لمسی است. زمان پاسخ‌گویی مک بوک ایر M1 حدود ۳۵ میلی‌ثانیه است که این عدد برای سرفیس لپ تاپ ۴ حدود ۵۰ میلی‌ثانیه است. بنابراین مک بوک ایر در این زمینه پیشتاز است.

سخت‌افزار سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

سخت‌افزار سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

بارزترین تفاوت مک بوک ایر M1 با سرفیس لپ تاپ ۴ در نوع و قدرت پردازنده‌های آن‌ها است. اپل از پردازنده اختصاصی خود در این مک بوک استفاده کرده است درحالی‌که مایکروسافت پردازنده‌های اینتل را در سرفیس لپ تاپ ۴ قرار داده است. 

سرفیس لپ تاپ ۴ از سه مدل پردازنده اینتل Core i5 1135G7، اینتل Core i5 1145G7 و Core i7 1185G7 بهره می‌برد که با توجه به بودجه و نیاز خود می‌توانید پردازنده مورد نظر خود را انتخاب کنید.

قوی‌ترین نسخه سرفیس لپ تاپ ۴ اینتل Core i7 1185G7 با ابعاد ۱۰ نانومتر است که از فرکانس پایه ۱.۲ تا ۳ گیگاهرتز، فرکانس توربو ۴.۸ گیگاهرتز، ۴ هسته حقیقی، ۸ هسته منطقی و حافظه کش ۱۲ مگابایت بهره می‌برد. پردازنده گرافیکی سرفیس لپ تاپ ۴ مدل Iris Xe Graphics G7 96EU است که عملکرد مطلوب و قدرتمندی را به کاربر ارائه می‌دهد.

مک بوک ایر M1 از پردازنده اختصاصی شرکت اپل استفاده می‌کند. این پردازنده که بسیار کوچک و قدرتمند است تنها ۵ نانومتر است. M1 دارای فرکانس پایه ۲.۱ گیگاهرتز، فرکانس توربو ۳.۲ گیگاهرتز، ۸ هسته حقیقی و ۸ هسته منطقی است. پردازنده گرافیکی این لپ‌تاپ نیز پردازنده اختصاصی اپل است که Apple M1 GPU نام دارد.

با نگاهی به پردازنده‌های هر دو لپ‌تاپ و نتایج بنچ‌مارک پردازنده آن‌ها متوجه می‌شویم که پردازنده M1 قدرت بیشتر و عملکرد سریع‌تری نسبت به پردازنده Core i7 1185G7 دارد. بنابراین اگر می‌خواهید یکی از این دو لپ‌تاپ را برای پردازش‌های سنگین‌تر و اجرای برنامه‌های گرافیکی انتخاب کنید، پیشنهاد ما مک بوک ایر M1 است.

سخت‌افزار سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1 -2

سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1 از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع یا Integrated بهره می‌برند. فرکانس پایه پردازنده گرافیکی M1 GPU حدود ۴۵۰ مگاهرتز است در حالی که فرکانس Iris Xe Graphics G7 96EU حدود ۳۰۰ مگاهرتز است. مشخصات هر دو پردازنده به یکدیگر شباهت دارد اما در عمل M1 امتیاز بهتری دریافت می‌کند و عملکرد بسیار بالاتری دارد.

میزان حافظه رم سرفیس لپ تاپ ۴ سه نسخه ۸ گیگابایت، ۱۶ گیگابایت و ۳۲ گیگابایت دارد. همه این رم‌ها دو کاناله و از نوع LPDDR4X هستند و از فرکانس ۴۲۶۶ مگاهرتز بهره می‌برند. مادربرد این لپ‌تاپ دو اسلات رم دارد بنابراین امکان ارتقای رم برای سرفیس لپ تاپ ۴ وجود ندارد. میزان حافظه رم مک بوک ایر M1 دو نسخه ۸ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت دارد. این رم‌ها دو کاناله با فرکانس ۴۲۶۶ مگاهرتز و از نوع LPDDR4X هستند. این لپ‌تاپ نیز امکان ارتقای رم را ندارد. حافظه رم و ویژگی‌ها آن در هر دو لپ‌تاپ بسیار شبیه به هم است و تنها تفاوت را می‌توان نسخه حافظه رم ۳۲ گیگابایتی سرفیس لپ تاپ ۴ دانست که فضای رم بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

سرفیس لپ تاپ ۴ دارای سه نسخه حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت است. این حافظه‌ها از نوع SSD با فرم فاکتور M.2 هستند که سرعت بسیار خوبی دارند. مک بوک ایر M1 از نظر حافظه متنوع‌تر از رقیب خود است. این لپ‌تاپ از چهار نسخه حافظه داخلی شامل ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت بهره می‌برد. این حافظه‌ها از نوع SSD با فرم فاکتور M.2 هستند. مزیتی که سرفیس لپ تاپ ۴ نسبت به مک بوک ایر M1 دارد این است که حافظه داخلی آن قابل ارتقا است و در صورت نیاز می‌توانید میزان حافظه را افزایش دهید.

عملکرد نرم‌افزاری سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

عملکرد نرم‌افزاری سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

سرفیس لپ تاپ ۴ از سیستم‌عامل ویندوز بهره می‌برد اما مک بوک ایر M1 با سیستم‌عامل اختصاصی MacOS کار می‌کند. رقابت بین سیستم‌عامل‌‌ها و پلتفرم‌ها همیشه وجود داشته است. به‌خصوص که اپل همواره از سیستم‌عامل‌های اختصاصی خودش استفاده می‌‌کند. مشخص است که MacOS رابط کاربری سبک‌تر و آسان‌تری نسبت به ویندوز دارد و از منوها و فهرست‌های پیچیده و شلوغ خبری نیست.

باتری سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

باتری سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

باتری سرفیس لپ تاپ ۴ از نوع لیتیوم-پلیمری و دارای ظرفیت ۴۷.۴ وات‌ساعت است. این باتری از شارژ ۶۵ واتی و شارژ سریع بهره می‌برد. باتری مک بوک ایر M1 لیتیوم پلیمری است و ظرفیتی معادل ۴۹.۹ وات‌ساعت دارد. این باتری از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و میزان قدرت شارژ آن ۳۰ وات است. با مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1 در زمینه میزان شارژدهی و عملکرد باتری این دو لپ‌تاپ متوجه می‌شویم که مک بوک ایر M1 در این زمینه پیشتاز است و با شارژدهی بسیار طولانی و مصرف باتری بهینه، نسبت به سرفیس لپ تاپ ۴ برتری دارد.

اتصالات و ارتباطات سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

اتصالات و ارتباطات سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

سرفیس لپ تاپ ۴ از وای‌فای نسخه ۶، بلوتوث نسخه ۵ و وب‌کم بالای نمایشگر بهره می‌برد. این وب‌کم دارای رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل است. همچنین این لپ‌تاپ از یک پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا بهره می‌برد. مک بوک ایر M1 از وای‌فای نسخه ۶، بلوتوث نسخه ۵، حسگر اثر انگشت و وب‌کم بالای نمایشگر بهره ‌می‌برد. رزولوشن این دوربین ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل است. همچنین مک بوک ایر از دو عدد پورت USB Type-C، پورت Thunderbolt 3 و جک ۳.۵ میلی‌متری بهره می‌برد. پورت‌ها و اتصالات هر دو لپ‌تاپ شبیه به یکدیگر است. برتری مک بوک ایر M1 این است که دارای حسگر اثر انگشت و پورت Thunderbolt 3 است. البته سرفیس لپ تاپ۴ از پورت USB-A قدیمی نیز بهره می‌برد.

صفحه‌کلید هر دو لپ‌تاپ دارای دکمه‌های جزیره‌ای با نور پس‌زمینه است. این کیبوردها از صفحه‌کلید عددی محروم هستند که برای لپ‌تاپی با این ابعاد کاملا طبیعی است.

قیمت سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1

هر دو لپ‌تاپ را می‌توان در دسته لپ‌تاپ‌های به‌صرفه قرار داد که ارزش خرید بالایی دارند. مشخصاتی که این لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌کنند بسیار خوب است و با توجه به قیمت کاملا مناسب است. قیمت سرفیس لپ تاپ ۴ با مشخصات پایه از حدود ۹۹۹ دلار شروع می‌شود. قیمت مک بوک ایر M1 نیز با مشخصات پایه از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود. با توجه به قدرت پردازنده و امکاناتی که این لپ‌تاپ در اختیار شما قرار می‌دهد، قیمت آن بسیار مناسب است و شما یک خرید به‌صرفه خواهید داشت.

سخن آخر

مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1 2020

انتخاب بین سرفیس لپ تاپ ۴ و مک بوک ایر M1 کاملا به نیازهای شما بستگی دارد. هرکدام از این دو لپ‌تاپ مزایایی دارند که ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد. نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۴ در نسخه ۱۳.۵ اینچی، کمی بزرگ‌تر از مک بوک ایر M1 است. از طرفی پردازنده M1 عملکرد بهتری نسبت به پردازنده اینتل و رایزن در سرفیس لپ تاپ ۴ دارد. نسخه رم ۳۲ گیگابایتی در سرفیس لپ تاپ ۴ وجود دارد که مک بوک ایر M1 از آن محروم است. شارژدهی و عملکرد باتری مک بوک ایر M1 نیز نسبت به رقیب خود برتری دارد. بنابراین شما باید به اولویت‌ها و نیازهای خود توجه کنید و مشخصات هر نسخه را به دقت در نظر بگیرید، سپس نسخه مناسب خود را انتخاب کنید.

به نظر شما در مقایسه سرفیس لپ تاپ ۴ با مک بوک ایر M1 کدام‌یک برنده است؟ شما خرید کدام لپ تاپ را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

محمد علی عرفان پور گفت:

سلام وعرض ادبببخشید لپتاپ های اپل به روز رسانی نتوان کرد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
نرم‌افزار و سیستم عامل را می‌توان به روزرسانی کرد

سارا گفت:

برای خرید لپ تاپ زیر ۴۰ تومن چی پیشنهاد میکنید؟ برای استفاده روزمره و برنامه نویسی میخام

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

بودجه‌ای که برای خرید لپ‌تاپ در نظر گرفته‌اید، طیف وسیعی از لپ‌تاپ‌ها را شامل می‌شود و حتی می‌توانید یک لپ‌تاپ گیمینگ مناسب تهیه کنید. اما ما به شما لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل VivoBook S533EQ – A را پیشنهاد می‌کنیم.