etebarkala snappay
etebarkala snappay

سیستم‌عامل مک برای برنامه نویسی بهتر است یا ویندوز؟

4.2
(16)
حسین رجب چالی
3 سال پیش
سیستم‌عامل مک برای برنامه‌نویسی بهتر است یا ویندوز؟

برای برنامه‌نویسی ویندوز بهتر است یا مک؟ سوال دیگر این است که کدام سیستم‌عامل برای چه کارهایی بهتر است؟ این سوال‌ها همیشه ذهن برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان این حرفه را به خود درگیر کرده است. در این مطلب قرار است به شما بگوییم که سیستم عامل مک برای برنامه‌نویسی بهتر است یا ویندوز. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

اگر قصد دارید برای دستگاه‌های اپل برنامه‌نویسی کنید و بودجه خرید محدودی ندارید، به سراغ سیستم‌عامل مک بروید؛ اما اگر بودجه شما محدود است و به ابزارهای خاص ویندوز نیاز دارید، طبیعتا یک سیستم ویندوزی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. در ادامه ۸ مورد را جهت مقایسه سیستم عامل‌های مک و ویندوز برای برنامه‌نویسی را بررسی می‌کنیم.

۱. لینوکس و UNIX

لینوکس و UNIX

لینوکس و یونیکس (UNIX) برای برنامه‌نویسی بسیار مهم هستند. یونیکس قبل از لینوکس معرفی شد. یونیکس یک سیستم‌عامل است و به دلیل ثبات، انعطاف‌پذیری و امنیتی که دارد، یکی از بهترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. لینوکس هم مانند ویندوز و مک یک سیستم‌عامل محبوب است که همه‌چیز، از گوشی گرفته تا یخچال شما را قدرت می‌بخشد. لینوکس هم مانند یونیکس است؛ به این معنی که با وجود یکسان نبودن، از جهات مختلفی به یونیکس شباهت دارد.

این مطلب را هم بخوانید: ۱۰ لپ تاپ مخصوص برنامه نویسی

۲. برای چه پلتفرمی برنامه‌نویسی می‌کنید

برای چه پلتفرمی برنامه‌نویسی می‌کنید

سیستم یا لپ‌تاپی که انتخاب می‌کنید بستگی به نوع برنامه‌هایی که با آن می‌نویسید دارد. به بیان ساده‌تر، اگر می‌خواهید برای macOS برنامه‌نویسی کنید، اگر سیستم‌عامل مک را روی سیستم خود اجرا کنید بهتر نتیجه خواهید گرفت.

به عبارت دیگر، برخی پشته‌ها (Stacks) با ویندوز بهتر کار می‌کنند و برخی نیز با مک. بنابراین، قبل از انتخاب پلتفرمی برای برنامه‌نویسی، ابتدا به این فکر کنید که قصد دارید چه نوع برنامه‌ای بنویسید.

۳. سلیقه شخصی

سلیقه شخصی

اگر بخواهیم صریح صحبت کنیم باید بگوییم که انتخاب بین مک و ویندوز خیلی به سلیقه شما بستگی دارد. اگر همیشه از ویندوز استفاده کرده‌اید؛ پس بهتر است اصلا به فکر مقایسه ویندوز و مک نباشید و با همان ویندوز برنامه‌نویسی کنید.

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت SSD و HDD چیست؟

در حقیقت، این مقایسه هیچ برنده مشخصی دارد و انتخاب بین بهترین سیستم‌عامل به نیاز و خواسته شما بستگی دارد. یعنی برای چه پلتفرم و چه کسی برنامه‌نویسی می‌کنید؛ همچنین نیازهای شما به عنوان مصرف‌کننده هم اهمیت زیادی دارد.

۴. آشنایی با تجربه کاربری

آشنایی با تجربه کاربری

لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های مک ماشین‌های همه‌کاره با تکنولوژی بالا هستند که می‌توانند امور مختلف را به خوبی انجام دهند. آن‌ها می‌توانند اکثر کدنویسی‌ها و برنامه‌نویسی‌های شما را به انجام دهند. مخصوصا اگر در حال برنامه‌نویسی برای اکوسیستم اپل هستید، سیستم‌عامل مک بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

تقریبا تمام مشکلات مک را می‌توان با نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جایگزین برطرف کرد. بسیاری از برنامه‌نویسان ادعا می‌کنند که برای پشته‌ها و زبان‌های خاص برنامه‌نویسی، مک شما را نسبت به ویندوز کمتر به دردسر می‌اندازد. با تمام این موارد، مهارت شما در برنامه‌نویسی اصلی‌ترین نکته خواهد بود.

سیستم‌عامل macOS شبیه یونیکس است؛ اما با یونیکس و لینوکس یکسان نیست. این بدان معنی است که احتمالا توسعه برنامه در سیستم‌عامل مک کمی آسان‌تر از ویندوز است و زمان کمتری هم از شما می‌گیرد.

۵. بودجه شما

بودجه شما

اشکال اصلی مک برای خریدار، قیمت بالای آن است. قیمت اکثر سیستم‌های مک بسیار بالاتر از سیستم‌های ویندوزی است.  اگر به صورت حرفه‌ای برنامه‌نویسی می‌کنید، سیستم‌عامل مک گزینه مناسبی است که می‌تواند از نظر قابلیت‌های برنامه‌نویسی و سهولت استفاده در توسعه برخی پشته‌ها، نیازهای شما را به خوبی برطرف کند.

برای برنامه‌نویسان معمولی، سیستم‌عامل ویندوز گزینه‌های دیگر و مقرون‌به‌صرفه‌تری در دسترس شما می‌گذارد که برای اهداف شما مناسب خواهند بود.

۶. آیا به ابزارهای اختصاصی ویندوز نیاز دارید؟

بودجه شما

با سیستم‌عامل ویندوز، در پلتفرمی برنامه‌نویسی می‌کنید که بیشتر کاربران از آن استفاده می‌کنند. علی‌رغم محبوبیت مک، ویندوز پرکاربردترین پلتفرم و در نتیجه، توسعه‌یافته‌ترین سیستم‌عامل است و مهندسان نرم‌افزار که برای شرکت‌های بزرگ برنامه توسعه می‌دهند از این سیستم‌عامل بیشتر استفاده می‌کنند. با این حال، شما نمی‌توانید برای iOS در سیستم ویندوزی برنامه توسعه دهید؛ بنابراین برنامه‌ای که توسعه می‌دهید را حتما مدنظر قرار دهید.

این مطلب را هم بخوانید: چند نکته برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ

ویندوز مثل macOS شبیه یونیکس نیست؛ اما لینوکس را می‌توان روی ویندوز اجرا کرد و به‌روزرسانی‌های نسبتا منظمی هم برای پشتیبانی از آن ارائه می‌شود. این مسئله ویندوز را تقریبا هم‌پای مک در سازگاری و ثبات می‌سازد.

۷. پایداری سیستم عامل

پایداری سیستم عامل

در حالی که ویندوز برای توسعه نرم‌افزارهای کاربردی عالی است؛ اما برای بک‌اند (Backend) کاران، استفاده از این پلتفرم احتمالا دردسر ساز است. چندین ساعت انتظار برای به‌روزرسانی، درایورها، نصب‌کننده‌ها و غیره در ویندوز منتظر شما هستند؛ اما پس از اینکه سیستم اجرا شد، توسعه نرم‌افزار برای شما آسان خواهد شد.

۸. آیا پایداری سیستم عامل واقعا مهم است؟

آیا پایداری سیستم عامل واقعا مهم است؟

با اینکه ممکن است ویندوز برای برخی مهم باشد و مک برای برخی دیگر، اما با برخی راه‌حل‌ها می‌توان بیشتر امور برنامه‌نویسی را پیش برد. «بهتر» (از نظر برنامه‌نویسی) در اینجا به معنای «راحت‌تر» است. هر دو سیستم‌عامل بسیار شبیه به هم هستند و با کمی کار متوجه خواهید شد که سهولت در برنامه‌نویسی اغلب با تمرین و دانش و نه لزوما تجهیزات، به دست خواهد آمد.

کلام آخر

هنگام انتخاب ویندوز یا مک برای برنامه‌نویسی، همیشه نوع برنامه‌ای که می‌خواهید توسعه دهید و ترجیحات شخصی خود را مدنظر قرار دهید.

هر دو سیستم‌عامل بسیار شبیه به هم هستند و در نهایت متوجه خواهید شد که با بالا رفتن و دانش تجربه، با هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها به راحتی می‌توانید کار کنید. پس در نهایت می‌توان گفت که هر دو سیستم‌عامل برای برنامه‌نویسی مناسب هستند و نوع برنامه‌ای که می‌نویسید و سلیقه شخصی در انتخاب پلتفرم مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد.

به نظر شما کدام سیستم‌عامل برای برنامه‌نویسی بهتر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 16

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

میثم گفت:

سلام
اگر برای زبان پایتون از مک استفاده کنیم به مشکل بر میخوریم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
خیر، مشکل نخواهید داشت

T گفت:

برای برنامه نویسی کامپیوتر مک‌ خوبه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
لینوکس و ویندوز مناسب است

محمد جواد قلی زاده گفت:

سلام آیا میشه با لپ تاپ های مک برای اکوسیستم اندروید هم برنامه نوشت ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله می‌توان

سارا محمدی گفت:

با عرض سلام و خسته نباشید. برنامه نویسی پایتون رو کدام سیستم عامل بیشتر جوابگو هست ویندوز یا مک؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برنامه نویسی پایتون روی لینوکس بهتر است. در غیر این صورت روی ویندوز

محمد جواد قلی زاده گفت:

سلام آیا میشه از؟ لپ تاپ های مک برای برنامه نویسی برای اندورید استفاده کرد ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله می‌توان

علی گفت:

سلام
زبان برنامه نویسی c++ روی مک بوک میشه نصب کرد؟از کجا میتونم دانلود کنم؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله نصب می‌شود. در اینترنت سرچ کنید، سایت‌های متعددی ارائه می‌کنند

فرناز گفت:

سلام من ی لپ تاپ میخوام ک هم بتونم برای برنامه های آفیس و برنامه های گرافیکی استفاده کنم هم برای برنامه نویسی.
کدوم بهتره مک یا ویندوز؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
پیشنهاد ما لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. برای کاربران ایرانی داخل ایران، با همان قیمت لپ‌تاپ‌های مک، گزینه‌های بهتری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی در اختیار قرار دارد.

فرزانه گفت:

سلام من ی لپ تاپ میخوام ک هم بتونم برای برنامه های آفیس و برنامه های گرافیکی استفاده کنم هم برای برنامه نویسی.
کدوم بهتره مک یا ویندوز؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
پیشنهاد ما لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. برای کاربران ایرانی داخل ایران، با همان قیمت لپ‌تاپ‌های مک، گزینه‌های بهتری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی در اختیار قرار دارد.

مجتبی شریفی گفت:

سلام برنامه حساب داری رو مک بوک نصب میشه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در حال حاضر نرم افزار حسابداری کاربن تنها نرم افزار حسابداری فارسی بوده که روی مک نصب می‌شود. سایر نرم‌افزارهای حسابداری غیر فارسی بوده و از نظر عملکرد بسیار عالی هستند.

سامان گفت:

سلام برای لبتاب مک بوک پرو چه برنامه ای برای برنامه نویسی بنویسم؟که C++/C/شاملش بشه؟؟

MAHYAR mahdavirad گفت:

سلام ببخشید ‌برای زبان پایتون
مک بوک بخرم یا
ویندوز ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
رایانه ویندوزی با سیستم‌عامل لینوکس برای زبان پایتون بهتر است

Asal گفت:

من الان مک بوک خریدم بعد بیشتر کارم با پایتون هستش و هنوز شروع نکردم خواهش میکنم بگید منظورتون از اینکه پایتون رو ویندوز بهتره چیه یعنی با مک نمیتونم پایتون کار کنم خوب چرا میشه خواهش کنم بیشتر توضیح بدیر

علی گفت:

سلام برای برنامه نویسی پایتون یادگیری ماشین و اندروید کاتلین مک مناسبه یا ویندوز؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بستگی به تصمیم و کار خودتان دارد. ممکن است بخواهید کارت گرافیک و سایر سخت افزار خود را آپدیت کنید. چنین چیزی برای کامپیوترهای مک امکان پذیر نیست

سبحان گفت:

Macbook air m1 برای برنامه نویسی با سیشارپ و سایت و اینا خوبه ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله. میتونه مناسب باشه

محمدرضا گفت:

Macbook air m1 برای برنامه نویسی با سیشارپ و سایت و اینا خوبه ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله برای برنامه‌نویسی گزینه مناسبی است

محمد گفت:

سلام میخواستم بدونم برای برنامه نویسی چه ویژگی هایی برای لپتاپ لازمه

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بلاگ رو مطالعه کنید
تمامی نکات کلیدی ذکر شده

امیر علی گفت:

سلام ببخشید آیا میشه رو مک برنامه کرک نصب کرد
بعد برای وب هم میشه استفاده برای برنامه پی اچ پی استوری جت برینس

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام و وقت بخیر
بله امکانش هست اما باید قبلش gatekeeper رو غیر فعال کنید. برای پیدا کردن روشهای غیر فعال سازی gatekeeper میتونید گوگل کنید. برای مورد دوم باید بررسی کنید و ببینید که چه سایت هایی ورژن کرک شده جت برینس رو دارند و برای نصب روی مک چه راه حلی پیشنهاد کردن. اونم هم قابل انجامه

Mobina گفت:

سلام
برای برنامه متلب لپ تاپ ویندوز بهتره یا مک ؟؟؟؟

حسین رجب چالی گفت:

سلام.
برای چه کاری می‌خواید از متلب استفاده کنید؟

محمد حمزه پور گفت:

سلام اگه ما بخواهیم لپ تاپ ویندوزی بخریم برای برنامه نویسی و وقتی مهارت پیدا کردیم یک لپ تاپ مک بخریم هیچ مشکلی ندارد؟یعنی هیچ فرقی نداره برنامه نویسی بامک یا ویندوز.

حسین رجب چالی گفت:

وقتتون بخیر. سوالی که اول باید بهش پاسخ بدید اینه که برای چه زبانی می‌خواید برنامه‌نویسی کنید؟
ولی در حالت کلی، اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی رو میشه تو هر دو سیستم‌عامل انجام داد.