etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی S21 اولترا

4.5
(12)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی S21 اولترا

در حال حاضر، سامسونگ گلکسی S21 اولترا با نمایشگر فوق‌العاده، عملکرد عالی و دوربین زوم قوی، پادشاه دنیای اندروید است و به نظر می‌رسد که با توجه به قیمتی که دارد، ارزش خرید بالایی داشته باشد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا آیفون ۱‍۳ پرو مکس جدید می‌تواند نظر طرفداران اندروید را تغییر دهد و آن‌ها را متقاعد کند که به سمت اکوسیستم اپل بیایند؟

در مطلب پیش رو دو گوشی سامسونگ گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم که کدام‌یک شایسته عنوان بهترین گوشی بازار است. در ادامه با مجله اعتبارکالا همراه باشید. 

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا به طور خلاصه

  • آیفون عریض‌تر و سنگین‌تر است؛ در حالی که S21 اولترا باریک‌تر است و راحت‌تر در دست قرار می‌گیرد.
  • هر دو گوشی نمایشگر OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارند.
  • آیفون ۱۳ پرو مکس از پردازنده A15 اپل و گلکسی اس ۲۱ اولترا از پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام استفاده می‌کند.
  • آیفون ۶ گیگ رم و اس ۲۱ اولترا ۱۲ گیگ رم دارد.
  • آیفون در بخش دوربین سنسور پریسکوپ ندارد.
  • آیفون در بخش باتری بهبود خوبی داشته است اما گلکسی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هنوز هم حجم بیشتری دارد.

مقایسه مشخصات آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا

 آیفون ۱۳ پرو مکسگلکسی S21 اولترا
وزن و ابعاد۷.۶۵ × ۷۸.۱ × ۱۶۰.۸ میلی‌متر
۲۴۰ گرم
۸.۹ × ۷۵.۶ × ۱۶۵.۱ میلی‌متر

 

۲۲۹ گرم

نمایشگر۶.۷ اینچی OLED از نوع ۱۲۰ هرتزی Pro Motion

 

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۶.۷ اینچی OLED
پردازندهA15 Bionic اپلاسنپدراگون ۸۸۸ در آمریکا و اگزینوس ۲۱۰۰ برای بقیه کشورها
رم۶ گیگابایت‍۱ گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی۱۲۸ – ۲۵۶ – ۵۱۲ گیگابایت – ۱ ترابایت / غیر قابل افزایش۱۲۸ – ۲۵۶ – ۵۱۲ گیگابایت
دوربین‌ها۱۲ مگاپیکسل عریض، f/1.5

 

۱۲ مگاپیکسل اولتراواید، f/1.8

دوربین زوم ۱۲ مگاپیکسل ۳ برابری

دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، f/1.8

 

دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، f/2.2

دوربین زوم ۱۰ مگاپیکسلی ۳ برابری 

دوربین پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۱۰ برابری

حجم باتری۴۳۷۳ میلی‌امپر ساعت۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ۲۰ وات با سیم، ۱۵ وات MagSafe وایرلس۲۵ وات با سیم، ۲۵ وات وایرلس
قیمتشروع از ۱۱۰۰ دلارشروع از ۱۲۰۰ دلار 

طراحی و نمایشگر

طراحی و نمایشگر

سامسونگ طی چند سال پادشاه بلامنازع نمایشگرهای بازار بوده است و حتی اپل هم در پرچمدار جدید خود از نمایشگر OLED ساخت سامسونگ استفاده می‌کند. در این بخش اپل به تازگی وارد بازی شده که سامسونگ سال ۲۰۲۰ آن را شروع کرده بود و در گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده کرده است. این مسئله سبب تجربه نرم‌تری هنگام پیمایش بین صفحه‌ها در گوشی شده است. سایز نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس، دقیقا مانند نسخه قبلی یعنی ۶.۷ اینچی و رزولوشن آن نیز ۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ است. در طرف دیگر، اندازه نمایشگر گلکسی نیز همان اندازه و رزولوشن آن نیز 1440p است.

آیفون در بخش طراحی تفاوت زیادی با نسل قبلی خود ندارد و بخش کناری آن مانند سری آیفون ۱۲ کاملا تخت است. موردی که در آیفون ۱۳ پرو مکس تغییر کرده وزن آن محسوب می‌شود که حدود ۱۱ گرم از گلکسی S21 اولترا با با وزن ۲۹۹ گرمی است.

آیفون نسبت به گلکسی اس ۲۱ اولترا با با شاسی باریک‌تر و کناره‌های انحنادار، بدنه عریض‌تری دارد و همین امر باعث شده تا در دست‌گیری این گوشی سخت‌تر باشد.

امنیت

امنیت

بریدگی نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس که فیس آیدی (Face ID) گوشی را در خود جای داده چندان باب میل طرفداران اندروید نیست. اپل در سری جدید آیفون این بخش را ۲۰ درصد کوچک‌تر کرده است که تغییر خیلی کوچکی نسبت به سری قبل محسوب می‌شود. از نظر امنیت و بیومتریک، آیفون ۱۳ پرو مکس هنوز هم تفاوت فاحشی با گلکسی اس ۲۱ اولترا دارد. آیفون از حسگر اثر انگشت استفاده نمی‌کند و به فیس آیدی تکیه کرده است. در حالی که اس ۲۱ اولترا از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و (متاسفانه) تشخیص چهره دو بعدی برای امنیت دستگاه بهره می‌برد.

گلکسی اس ۲۱ اولترا برخلاف نمونه‌های قدیمی حسگرهای زیر نمایشگر که اپتیکال بودند، از اکسنر اولتراسونیک استفاده می‌کند و همین امر امنیت و سرعت این حسگر را بالا برده است. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم فیس آیدی آیفون ۱۳ پرو مکس را بررسی کنیم اما به نظر می‌رسد که عملکرد آن به خوبی نسخه‌های قبلی است.

دوربین‌ها

دوربین‌ها

ممکن است که آیفون ۱۳ پرو مکس در بخش حجم باتری و دیگر قابلیت‌ها پیشرفت‌هایی داشته باشد اما نمی‌تواند با تنوع دوربین‌های گلکسی S21 اولترا رقابت کند. هر دو گوشی دوربین اولتراواید دارند اما در جایی که آیفون ۱۳ پرو مکس یک دوربین زوم ۳ برابری دارد، اس ۲۱ اولترا دو دوربین زوم در اختیار کاربر قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها تا ۳ برابر و دیگری ۱۰ برابر زوم می‌کند.

تفاوت مشخصات دوربین‌های دو گوشی:

  • دوربین عریض: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر و دیافراگم f/1.5 آیفون در برابر حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 گلکسی اس ۲۱ اولترا
  • دوربین اولتراواید: دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در هر دو گوشی، لنز ۱۳ میلی‌متری در هر دو، دیافراگم f/1.8 در آیفون و f/2.4 در گلکسی
  • دوربین تله‌فوتو: زوم ۳ برابری در هر دو گوشی
  • زوم دور برد: دوربین پریسکوپی ۱۰ برابری فقط در گلکسی S21 اولترا

اپل در آیفون ۱۳ پرو مکس از لنزهای جدید استفاده کرده است و همانطور که می‌بینید، دیافراگم هر دو دوربین اصلی و اولتراواید افزایش پیدا کرده است که باعث جذب نور بیشتر و ثبت تصاویر بهتر در نور کم می‌شود.

از نظر قابلیت‌های دوربین، اپل از Photographic Styles بهره می‌برد که فیلترهایی روی استروئیدها هستند و به شما اجازه می‌دهند ظاهری سفارشی ایجاد کنید و از آن در تصاویر خود بهره ببرید که در مقایسه با قابلیت‌های استاندارد نماینده سامسونگ برتری را از آن آیفون می‌کند.

هر دو گوشی از حالت ماکرو برای عکس‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌کنند. این قابلیت در گذشته برای گوشی‌های آیفون در دسترس نبود.

قابلیت فوق‌العاده آیفون در ثبت ویدئو Cinematic Mode یا حالت سینمایی که چیزی شبیه به حالت ویدئوی Portrait Mode است که در گلکسی اس 21 اولترا می‌بینیم؛ اما با آن تفاوت دارد. این ویژگی به طور خودکار زمان تغییر فوکوس را تشخیص می‌دهد و برخلاف رقیب خود، می‌توانید فوکوس را در ویدئوی ثبت شده با آیفون ۱۳ تغییر دهید. این قابلیت فوق‌العاده کاربردی است و بی‌صبرانه منتظرم تا آن را امتحان کنم.

آیفون ۱۳ پرو مکس اسکنر LiDAR هم دارد که برای واقعیت مجازی کاربردی است و عکاسی در شب را بهبود می‌بخشد. چنین سنسوری را در گلکسی  S21 اولترا نخواهید دید.

مقایسه عملکرد

مقایسه عملکرد

اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند از نظر عملکرد همیشه پیشتاز بوده است و چیپست A15 Bionic به کار رفته در آیفون ۱۳ پرو مکس نیز سریع‌ترین پردازنده بازار محسوب می‌شود. گلکسی S21 اولترا به پردازنده پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ برای مدل مخصوص بازار ایالات متحده مجهز شده است؛ در حالی که نسخه بین‌المللی آن پردازنده کمی ضعیف‌تر اگزینوس ۲۱۰۰ را با خود به همراه دارد.

با اینکه اپل در بخش سرعت برتری دارد؛ اما اس ۲۱ اولترا رم ۱۲ گیگابایتی دارد و آیفون ۱۳ پرو مکس با نیمی از این مقدار (۶ گیگابایت رم) همراه شده است که به نماینده سامسونگ اجازه می‌دهد تا بتواند اپلیکیشن‌های بیشتری را در پس‌زمینه نگه دارد و در امور چند وظیفگی یا multitasking هم عملکرد بهتری در اختیار گلکسی S21 اولترا قرار می‌دهد.

در زیر امتیازهای بنچمارک Geekbench 5 آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا را در عملکردهای تک هسته‌ای و چند هسته‌ای مشاهده می‌کنید:

با مشاهده نتایج بالا می‌بینیم که اپل دوباره برتری خود نسبت به دستگاه‌های اندرویدی را افزایش داده است. تراشه A15 براساس همان فناوری ۵ نانومتری A14 ساخته شده است؛ اما گفته می‌شود که اپل سرعت CPU و حافظه پنهان یا کش را برای رسیدن به این هدف افزایش داده است. خود اپل اعلام کرده است که تراشه A15 دارای  CPU با۵۰ درصد سرعت بیشتر و GPU با ۳۰ درصد سرعت بیشتر نسبت به رقبا است.

هر دو گوشی در بحث حافظه ذخیره‌سازی تقریبا با یکدیگر برابر هستند. نسخه پایه این گوشی‌ها ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد و شما می‌توانید مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی را نیز خریداری کنید. البته آیفون ۱۳ پرو مکس اولین گوشی بازار است که نسخحه ۱ ترابایتی نیز دارد. به علاوه، گلکسی S21 اولترا برخلاف نمونه‌های قبلی خود امکان افزایش حافظه ذخیره‌سازی را به شما نمی‌دهد.

باتری و سرعت شارژ

باتری و سرعت شارژ

آیفون ۱۳ پرو مکس بیشترین حجم باتری را نسبت به برادران کوچک‌تر خود سری آیفون ۱۲ دارد. اپل هنوز ظرفیت باتری این گوشی را اعلام نکرده است؛ اما طبق شایعات، آیفون ۱۳ پرو مکس باتری ۴۳۷۳ میلی‌آمپر ساعتی دارد که به جنگ باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری اس ۲۱ اولترا می‌رود. در نظر داشته باشید که حجم باتری بیشتر به معنی مصرف بهتر نیست و iOS و اندروید در این زمینه با یکدیگر تفاوت آشکاری دارند.

برای پاسخ به این سوال که کدام‌یک از این گوشی‌ها مصرف باتری بهتر و بهینه‌تری دارند باید منتظر بمانیم تا آیفون ۱۳ پرو مکس وارد بازار شود و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در بخش شارژر، برای هر دو گوشی نباید داخل جعبه به دنبال آداپتور شارژ باشیم. آداپتور شارژ هر دو گوشی با قیمت ۲۰ دلار به صورت جداگانه به فروش می‌رود.

متاسفانه سرعت هر دو گوشی به میزان نه چندان زیاد ۲۰ وات برای آیفون و ۲۵ وات برای سامسونگ است. آیفون ۱۳ پرو مکس تقریبا ۲ ساعت زمان نیاز دارد تا کاملا شارژ شود؛ در حالی که گلکسی S21 اولترا سریع‌تر است و کمی بیشتر از یک ساعت زمان برای شارژ شدن احتیاج خواهد داشت.

حرف آخر

حرف آخر

در پایان مقایسه، آیفون ۱۳ پرو مکس با با ارتقا قابل قبول مانند بهترین عمر باتری در بین تمام آیفون‌ها و پیشرفت در تمام دوربین‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ اما نمی‌تواند زوم دور برد گلکسی S21 اولترا رقابت کند؛ به علاوه اینکه مانند پلتفرم اندروید، دست کاربر را خیلی باز نمی‌گذارد.

دو گوشی مورد مقایسه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و هر دو آن‌ها در بخش گوشی‌های بزرگ و پرچمدار، عملکردی فوق‌العاده دارند.

برای ما دشوار است که بین این دو گوشی یکی را انتخاب کنیم؛ با این حال، شما می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله به ما بگویید که آیا آیفون ۱۳ پرو مکس می‌تواند شما را متقاعد کند که به جای گلکسی S21 اولترا این گوشی را انتخاب کنید؟

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 12

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

دانا گفت:

ایفون13پرومکس را بیشتر می پسندم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بسیار عالی. در بسیاری از مواقع انتخاب بین گوشی‌های پرچمدار بیشتر سلیقه‌ای بوده تا عملکردی