etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با سرفیس پرو ۸ 

4.4
(19)

این دو پرچمدار قدرتمند را بهتر بشناسید

طاهره محزون
2 سال پیش
مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با سرفیس پرو ۸ 

آیا به دنبال تبلت پرچم‌داری هستید تا بتوانید انواع برنامه‌ها را روی آن اجرا کنید؟ آیا به تبلتی نیاز دارید که بتوانید با خیال راحت مانند یک لپ‌‌تاپ با آن کار کنید؟ این روزها حتما نام آیپد پرو و سرفیس پرو زیاد به گوشتان می‌خورد. این دو تبلت را می‌توان قوی‌ترین تبلت‌های موجود در بازار دانست که بسیار قدرتمند هستند و به راحتی انواع برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. آیپد پرو ۲۰۲۱ یکی از جدیدترین تبلت‌های شرکت اپل است و سرفیس پرو ۸ از قوی‌ترین تبلت‌های مایکروسافت است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

اگر قصد خرید یک تبلت عالی را دارید، بهتر است ابتدا مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با سرفیس پرو ۸ را بخوانید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸ در یک نگاه

 

مشخصاتآیپد پرو ۲۰۲۱سرفیس پرو ۸
ابعاد۲۸۰.۶×۲‍۱۴.۹×۶.۴ میلی‌متر ۲۸۷×۲۰۸×۹.۳ میلی‌متر
وزن۶۸۲ گرم۸۹۱ گرم
سیستم‌عاملiPadOS 14.5.1Windows 11 Home
نمایشگر۱۲.۹ اینچ

 

Liquid Retina XDR mini-LED

۲۷۳۲×۲۰۴۸ پیکسل

۱۳ اینچ

 

PixelSense Flow Display

۲۸۸۰×۱۹۲۰ پیکسل

پردازنده اصلیApple M1Core i5-1135G7

 

Core i7-1185G7

پردازنده گرافیکیApple GPUIntel Iris Xe Graphics
دوربین اصلی۱۰+۱۲ مگاپیکسل۱۰ مگاپیکسل
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسل۵ مگاپیکسل
باتریلیتیوم-پلیمری

 

۴۰.۸۸ وات‌ساعت

لیتیوم-پلیمری

 

۵۱.۵ وات‌ساعت

حافظه رم۸ گیگابایت

 

۱۶ گیگابایت

۸ گیگابایت

 

۱۶ گیگابایت

۳۲ گیگابایت

حافظه داخلیحافظه SSD

 

۱۲۸ گیگابایت

۲۵۶ گیگابایت

۵۱۲ گیگابایت

۱ ترابایت

۲ ترابایت

حافظه SSD

 

۱۲۸ گیگابایت

۲۵۶ گیگابایت

۵۱۲ گیگابایت

۱ ترابایت

طراحی ظاهری و بدنه آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸

طراحی ظاهری و بدنه آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸

دستگاه‌های رد‌ه‌بالای سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو ۲۰۲۱ در عین حال شبیه لپ تاپ و تبلت هستند و به اصطلاح دستگاه‌های هیبریدی یا ۲ در ۱ نامیده می‌شوند. مایکروسافت محصول جدید خود را در اوایل اکتبر ۲۰۲۱ و درست در زمان عرضه سیستم عامل ویندوز ۱۱ معرفی کرد. اگر یک نگاه کلی به سرفیس پرو ۸ بیندازیم متوجه می‌شویم که سرفیس پرو ۸ بیشتر یک لپ تاپ است تا یک تبلت. در مورد آیپد پرو ۲۰۲۱ این قضیه برعکس است و طراحی و ویژگی‌های آن بیشتر به یک تبلت پرچمدار نزدیک است تا لپ‌‌تاپ.

هر دو تبلت، طراحی جذاب و خیره‌کننده‌ای دارند. اگر به جزئیات طراحی دقت کنید، احتمالا طراحی آیپد پرو را دوست خواهید داشت. لبه‌های نمایشگر آیپد پرو در مقایسه با سرفیس پرو ۸ بسیار یکدست‌تر هستند. مایکروسافت اعلام کرده است که حاشیه‌ها را نسبت به مدل‌های قبلی به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

با نگاهی به وزن ۸۸۹ گرمی سرفیس پرو ۸، متوجه می‌شویم که آیپد پرو ۲۰۴ گرم سبک‌تر و ۶۸۵ گرم است و حمل‌و‌نقل آسان‌تری دارد.

هر دو مدل از بدنه آلومینیومی بهره می‌برند. سرفیس پرو ۸ در رنگ‌های گرافیتی و پلاتینیوم و آیپد پرو در رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای عرضه شده‌اند. یکی از مزایای سرفیس پرو ۸ این است که برای نگه داشتن آن دچار مشکل نمی‌شوید زیرا پایه‌ای دارد که برای کارهایی مثل مشاهده فیلم به شما کمک می‌کند تا تبلت را در حالت مناسب قرار دهید. برای این کار در آیپد باید از صفحه‌کلید هوشمند آن بهره ببرید.
این مطلب را هم بخوانید:
لپ‌تاپ بخرم یا تبلت؟

نمایشگر سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو ۲۰۲۱

نمایشگر سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو ۲۰۲۱

مایکروسافت از نسبت تصویر ۲:۳ برای نمایشگر ۱۳ اینچی PixelSense Flow استفاده می‌کند. نمایشگر ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو دارای نسبت تصویر ۳:۴ است. این نمایشگر با فناوری Liquid Retina XDR کار می کند.

تراکم پیکسلی سرفیس پرو ۸ کمی بالاتر از ۲۶۷ پیکسل بر اینچ دارد، در حالی که آیپد پرو دارای ۲۶۴ پیکسل بر اینچ است. سرفیس پرو ۸ دارای رزولوشن۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل و آیپد پرو با۲۷۳۲×۲۰۴۸ پیکسل است. هر دو تبلت از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. یکی از نکات قابل توجه برای سرفیس پرو ۸ این است که نمایشگر آن ۱۲.۵ درصد روشن‌تر از صفحه‌نمایش مدل قبلی است که این امر آن را به آیپد پرو ۲۰۲۱ نزدیک‌تر می‌کند.

به‌طور کلی این تفاوت واقعا برای اکثر مردم قابل توجه نخواهد بود، اما سرفیس پرو ۸ تراکم پیکسلی کمی بالاتر از آیپد پرو دارد. توجه داشته باشید که آیپد تا ۶۰۰ نیت روشنایی دارد، اما روشنایی نمایشگر سرفیس ۵۰۰ نیت است.

سخت‌افزار سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو M1

سخت‌افزار سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو M1

وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، می‌بینیم که اپل یک جهش بزرگ رو به جلو انجام داده است. پردازنده قدرتمند M1، که به‌طور اختصاصی ساخت شرکت اپل است، به این آیپد پرو قدرت می‌دهد. این پردازنده در کامپیوترهای مک و مک بوک‌ها نیز نصب شده است. آیپد پرو ۲۰۲۱ اولین تبلت با تراشه M1 است. این تبلت دارای پردازنده‌ای با چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف، یک پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای و یک موتور هوشمند با ۱۶ هسته است.

در قدرتمند بودن پردازنده M1 تردیدی وجود ندارد؛ اما باید توجه کنید که بسیاری از برنامه‌های آیپد هنوز برای عملکرد متمرکز پردازنده طراحی نشده‌اند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای نسل یازدهم اینتل (i5 و i7)  در سرفیس پرو ۸ با ویندوز ۱۱ هماهنگی کامل دارند.

سرفیس پرو ۸ حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم ارائه می‌دهد، در حالی که نسخه آیپد پرو ۲۰۲۱ حداکثر ۱۶ گیگابایت را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر حافظه داخلی سرفیس پرو ۸ دارای گزینه‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت  و ۱ ترابایتی است. آیپد از این فراتر رفته است و یک نسخه ۲ ترابایتی نیز عرضه کرده است.

یکی از مزایایی که برای سرفیس پرو ۸ در نظر گرفته شده است، این است که می‌توانید حافظه SSD مدل‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی را حذف کنید و آن‌ها را با حافظه‌های ذخیره‌سازی با ظرفیت بیشتر تعویض کنید. به یاد داشته باشید که سرفیس پرو 8 دارای پردازنده‌های چهار هسته‌ای اینتل است، به این معنی که به لطف ویندوز 11، سرفیس تقریبا یک کامپیوتر تمام عیار است.

اگر سرفیس پرو ۸ پایه را با پردازنده اینتل Core i5-1135G7 انتخاب کنید، می‌توانید از بازی‌های سبک و همچنین ویرایش عکس و ویدیو لذت ببرید. اینتل با گرافیک Iris Plus پیشرفت‌هایی داشته است و Core i7 این عملکرد را بیشتر افزایش می‌دهد. می‌توانید برنامه‌های دسکتاپ کامل مانند فتوشاپ را روی سرفیس پرو ۸ بدون مشکل اجرا کنید و نگران بهینه‌سازی‌ها و سازگاری برنامه‌ها نباشید.

نرم‌افزار سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو ۲۰۲۱

نرم‌افزار سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو ۲۰۲۱

مهم‌ترین تفاوتی که بین این دو تبلت وجود دارد، سیستم‌عامل آن‌ها است. سرفیس پرو ۸ با سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کند و با نسخه ویندوز ۱۱ به بازار عرضه شده است. آیپد پرو ۲۰۲۱ با سیستم‌عامل اختصاصی iPadOS کار می‌کند و با نسخه iPadOS 14.5.1  به بازار عرضه شده است. البته این تبلت تا مدت زیادی توانایی دریافت آپدیت‌های سیستم‌عامل را دارد که این مساله از مزایای آن به شمار می‌رود.

ممکن است از نظر سازگاری نرم‌افزارها در آیپد پرو مشکلاتی وجود داشته باشد، زیرا هنوز همه برنامه‌ها با تراشه M1 سازگار نشده‌اند. از طرف دیگر این چالش برای سرفیس نیز وجود دارد. اگر شما بخواهید از سرفیس مانند یک تبلت استفاده کنید و به برنامه‌های اندرویدی عادت داشته باشید، هنوز مایکروسافت همه برنامه‌های اندرویدی را به سیستم‌عامل ویندوزی خود منتقل نکرده است.

دوربین آیپد پرو M1 و سرفیس پرو ۸

دوربین آیپد پرو M1 و سرفیس پرو ۸

دوربین‌های سرفیس واقعا نمی‌توانند با آیپد رقابت کنند. اپل مدت‌ها است که خود را به عنوان یک متخصص در فناوری دوربین با کیفیت بالا معرفی کرده است. این را می‌توان در مقایسه تبلت‌های هیبریدی سرفیس پرو ۸ و آیپد پرو ۲۰۲۱ نیز مشاهده کرد.

آیپد دارای یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید عریض (Wide) و یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide) در پشت است. یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار در پشت سرفیس پرو ۸ تعبیه شده است. به گفته مایکروسافت، این دستگاه می‌تواند ویدیوهای 4K ضبط کند، اما آیپد پرو همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند زوم دیجیتال پنج برابر، حرکت آهسته 1080p با ۲۴۰ فریم در ثانیه و تثبیت کننده ویدیو (video stabilization) است. همچنین دوربین آیپد پرو مزایای بیشتری دارد زیرا اسکنر LiDAR در این تبلت یکپارچه شده است و برای عملکردهای واقعیت افزوده بسیار مناسب است.

سرفیس ۸ پرو دارای یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلو است که ویدیوهای 1080p و Windows Hello را امکان پذیر می‌کند. دوربین TrueDepth اپل با 12 مگاپیکسل و عملکرد پان زوم برنده این رقابت است. با عملکرد “Keep in the picture” به محض اینکه شخص در ویدیو حرکت می‌کند، دوربین نیز به حرکت در می‌آید. دوربین TrueDepth از Face ID نیز پشتیبانی می‌کند.

باتری آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸

باتری آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸

روی کاغذ سرفیس پرو ۸ از نظر عمر باتری بر تبلت اپل برتری دارد که ۱۶ در مقابل ۱۰ ساعت است. سوال این است که این عدد با چه شرایط و چه نوع استفاده‌ای به دست آمده است. مایکروسافت در این‌جا از عملکرد معمولی صحبت می کند در حالی که به گفته اپل، این میزان شارژدهی آیپد پرو شامل تماشای ویدیو و گشت‌وگذار در اینترنت است. در واقع  آیپد پرو ۲۰۲۱ با استفاده مشابه سرفیس پرو ۸ بهتر عمل می‌کند، اگرچه در ابتدا روی کاغذ این‌طور به نظر نمی‌رسد.

اتصالات و ارتباطات آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸

اتصالات و ارتباطات آیپد پرو ۲۰۲۱ و سرفیس پرو ۸

وقتی صحبت از اتصالات به میان می‌آید، سرفیس ۸ پرو امکانات بیشتری ارائه می دهد. دو پورت USB-C با Thunderbolt 4، ورودی هدفون و پورت Surface Connect از جمله پورت‌های این تبلت هستند. اگر از آیپد پرو ۲۰۲۱ استفاده می‌کنید، یک پورت USB-C 4 با Thunderbolt و سوکت Smart Connector خواهید داشت.

اگر می‌خواهید هنگام استفاده از تبلت‌‌ها از کیبورد استفاده کنید، توجه کنید که برای آیپد پرو، صفحه‌کلید Smart Folio یا مجیک کیبورد وجود دارد. سرفیس با صفحه کلید Surface Pro X و Surface Pro Signature Keyboard سازگار است. هر دو دستگاه از قلم هوشمند پشتیبانی می‌کنند. آیپد پرو ۲۰۲۱ از قلم Apple Pencil 2 و سرفیس پرو ۸ از قلم Surface Slim Pen 2 استفاده می‌کنند. هر دو در زمینه کار با قلم تجربه فوق‌العاده جذابی را به کاربر ارائه می‌دهند. به همین دلیل هر دو برای طراحی، نقاشی دیجیتال و نوت‌برداری کاملا مناسب هستند.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با گلکسی تب S7 Plus

قیمت آیپد پرو ۲۰۲۱ و قیمت سرفیس پرو ۸

آیپد پرو ۲۰۲۱ و قیمت سرفیس پرو ۸

هر دو دستگاه قیمت‌های متنوعی دارند زیرا میزان رم و حافظه داخلی آن‌‌ها متفاوت است. سرفیس پرو ۸ نیز دو نسخه Core i5 و Core i7 دارد بنابراین قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت آیپد پرو ۲۰۲۱ در نسخه پایه ۱۱۹۹ دلار است و قیمت سرفیس پرو ۸ حدود ۱۱۷۹ دلار است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت این دو تبلت در حالت پایه بسیار به یکدیگر نزدیک است و تفاوت زیادی ندارند.

سخن آخر

مقایسه آیپد پرو و سرفیس پرو ۸

مایکروسافت با سرفیس پرو ۸ به اپل نزدیک‌تر می‌شود. قدرت داخلی این دستگاه نسبت به مدل قبلی به طرز قابل توجهی جهش پیدا کرده است. با وجود این پیشرفت‌‌ها، آیپد پرو ۲۰۲۱ تقریبا در زمینه‌های مهم برنده این رقابت است.

البته خرید آیپد پرو ۲۰۲۱ یا خرید سرفیس پرو ۸ بستگی به اولویت‌های شما دارد. اگر می‌خواهید با تبلتی کار کنید که تا چندین سال پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد و به راحتی انواع برنامه‌ها و پردازش‌های سنگین را انجام دهید، آیپد پرو ۲۰۲۱ گزینه بهتری به نظر می‌رسد. همچنین اگر می‌‌خواهید تبلتی سبک داشته باشید که حمل‌ونقل آن آسان‌تر باشد، آیپد پرو گزینه مناسب‌تری است. سرفیس پرو ۸ به عملکرد یک لپ‌تاپ بسیار نزدیک‌تر است. بنابراین اگر با ویندوز کار می‌‌کنید و می‌‌خواهید یک لپ‌تاپ جمع‌وجور و پیشرفته داشته باشید، سرفیس پرو ۸ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با سرفیس پرو ۸ باعث می‌شود که بتوانید اولویت‌های خود را راحت‌تر مشخص کنید و انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. به نظر شما کدام تبلت برنده این رقابت است؟ ارزش خرید کدام تبلت پرچمدار بالاتر است؟ از نسل‌های بعدی این دستگاه‌های جذاب چه توقع‌هایی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 19

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

ماهیار گفت:

کدام بهتره ایپد یا اون

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
این دو تبلت بسیار شبیه به هم بوده و در اغلب موارد از نظر عملکرد با هم برابر است. بستگی دارد که بخواهید با کدام سیستم‌عامل کار کنید؛ Windows 11 Home سرفیس پرو ۸ و یا iPadOS 14.5.1 اپل

زینب موسوی گفت:

اینکه پایین ترین مدل ای پد که راحت به پروکیت جواب بده وقوع کار۱۰۰در۷۰سانتی مترخروجی بده وتعداد لایه های زیاد ایجادکنه چه مدلی هست ؟ممنون

زینب گفت:

اینکه پایین ترین مدل ای پد که راحت به پروکیت جواب بده وقوع کار۱۰۰در۷۰سانتی مترخروجی بده وتعداد لایه های زیاد ایجادکنه چه مدلی هست ؟ممنون

سجاد جواره گفت:

ايپد پورو

سارا گفت:

سلام وقت بخیر به نظر شما برای دانشجویی که صرفا برای مطالعه ی درسی میخواد تبلت بگیره از بین اینا کدوم رو پیشنهاد میدین ؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ما به شما تبلت سرفیس پرو ۸ را پیشنهاد می‌کنیم

محسن گفت:

سلام . وقت بخیر برای طراحی و نقاشی دیجیتال کدام یک را پیشنهاد میکنید؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای طراحی و نقاشی دیجیتال بی شک ما سرفیس پرو ۸ را پیشنهاد می‌کنیم

الي گفت:

سلام
برنامه پروكريت رو سورفيس قابل اجراس ؟

پا ر سا رزمخواه گفت:

ایپد پرو به درد بچه سیزده ساله می خوره

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله چرا که نه
می‌تواند برای چند سال نیازهای فرزند شما را تامین کند

مریم جعفری گفت:

برای رشته طراحی لباس بنظرتون کدوم بهتره و اینکه برنامه مارولوس روی ios نصب مبشه؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مسلما سرفیس پرو برای رشته طراحی لباس مناسب تر است به‌ویژه اینکه تمامی نرم‌افزارها توسط اندروید پشتیبانی می‌شود. در رابطه با سوال دومتان باید بگوییم بله نصب می‌شود. نصب این نرم افزار روی iOS در آپارات موجود است.

محمد مرادی گفت:

سلام
آیپد مینی 6 از قلم پشتیبانی میکنه؟
و اینکه میشه با اون از نرم افزارهای گرافیکی فتوشا پ و ایلستریتور استفاده کرد درسته؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
بله
آی‌پد مینی ۶ از قلم پشتیبانی میکنه و آی‌پدهای ۱ تا ۴ از قلم پشتیبانب نمی‌کنند