etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزری

4.6
(10)

۷ تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزری که باید بدانیم

طاهره محزون
3 سال پیش
تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزری

پرینترها یا چاپگرها در سال‌های اخیر برای مصارف مختلفی به کار می‌روند. استفاده از آن‌ها در اداره‌ها و منازل بسیار گسترده شده است. پرینترها انواع مختلفی دارند که برای چاپ انواع متن، عکس و تصاویر مختلف به کار می‌روند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزری را بررسی کنیم. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا باید یک پرینتر جوهر افشان تهیه کنم یا پرینتر لیزری؟ عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا به شما کمک کنند که درست تصمیم بگیرید. بنابراین برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تفاوت این دو پرینتر را بدانید.

پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینترهای جوهر افشان دستگاه‌هایی هستند که قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می‌پاشند. پرینترهای جوهرافشان معمولاً ارزان‌تر، کوچک‌تر هستند و می‌توانند هم برای چاپ اسناد متنی و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا، به‌ویژه عکس‌ها، استفاده شوند. البته باید مراقب این نوع از چاپگرهای ارزان قیمت باشید، زیرا این چاپگرها بعدا هزینه زیادی برای شما به همراه خواهند داشت.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری دستگاه‌هایی هستند که پودر تونر را روی کاغذ ذوب می‌کنند تا یک چاپ ایجاد شود. پرینترهای لیزری گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند و از کارتریج‌های تونر گران‌تری استفاده می‌کنند؛ اما با هزینه کلی کمتر در هر صفحه و سرعت چاپ سریع‌تر، همچنان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر در دراز مدت هستند.

تفاوت در تکنولوژی عملکرد

تفاوت در تکنولوژی عملکرد

پرینترهای جوهر افشان جوهر مایع را از طریق نازلهای میکروسکوپی روی کاغذ می‌پاشند، از طرف دیگر پرینترهای لیزری دارای یک واحد درام هستند که پودر تونر را با حرارت روی کاغذ ذوب می‌کند. بنابراین، پرینتر جوهر افشان از جوهر و پرینتر لیزری از پودر استفاده می‌کنند. پرینترهای جوهر افشان قطرات جوهر را اسپری می‌کنند در حالی که چاپگرهای لیزری پودر تونر را روی کاغذ ذوب می‌کنند. 

با این تفاوت در کاربرد بین دو نوع پرینتر جوهرافشان و لیزری، این باور رایج است که لکه‌گیری در پرینترهای جوهرافشان بیشتر از لیزری است. این بدان معنا نیست که همه پرینترهای جوهرافشان این کار را انجام می‌دهند. چاپگرهای جوهر افشان که از جوهر مبتنی بر رنگدانه استفاده می‌کنند، احتمالا لکه نمی‌شوند، در حالی که جوهر مبتنی بر رنگ به زمان خشک شدن طولانی‌تری نیاز دارد تا جوهر ثابت شود. این مساله می‌تواند تا حد زیادی به کاغذی که روی آن چاپ می‌کنید نیز بستگی داشته باشد. برخی از انواع کاغذ جوهر را بهتر جذب می‌کنند در حالی که برخی این‌گونه نیستند.

تفاوت در کیفیت یا رزولوشن چاپ

تفاوت در کیفیت یا رزولوشن چاپ

کیفیت چاپ که از آن به‌عنوان وضوح چاپ نیز یاد می‌شود، به خروجی مورد نیاز شما بستگی دارد. اگر به چاپ عکس‌های فوق‌العاده با کیفیت همراه با جزئیات و وضوح بالا نیاز دارید، به دنبال یک پرینتر جوهر افشان عکس حرفه‌ای خوب باشید که تصاویری با وضوح بالا تولید کند. اگر آنچه شما نیاز دارید یک چاپگر قابل اعتماد است که بتواند اسناد واضح و گزارش‌ها یا تصاویر رنگی رضایت‌بخش را چاپ کند، یک چاپگر لیزری برای شما مناسب است.

شاید فکر کنید که چاپگر لیزری برای چاپ رنگی مناسب نیست. تصور رایج این است که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ هر چیز رنگی بهتر هستند و چاپگرهای لیزری منحصرا برای متن سیاه و سفید بهترین هستند. چاپگرهای جوهر افشان هنوز در مورد عکس‌های با وضوح بالا با رنگ‌ها و عمق باورنکردنی بر پرینتر لیزری پیروز می‌شوند. با این حال، چاپگرهای لیزری رنگی گزینه‌ای هستند که می‌خواهند تصاویر رنگی با کیفیت متوسط را پرینت کنند و از قابلیت اطمینان، استقامت و مزایای اقتصادی یک پرینتر لیزری بهره‌مند شوند.

فناوری پشت این دو نوع پرینتر عمدتا محدودیت‌های مربوط به کیفیت نتایج چاپ را تعیین می‌کند. اما پیشرفت‌ها در فناوری چاپگرهای لیزری به پرینترهای لیزری رنگی اجازه می‌دهد تا عکس‌های رنگی بسیار چشمگیری را نیز تولید کنند.

مقایسه رزولوشن چاپ

مقایسه رزولوشن چاپ

وضوح با DPI اندازه‌گیری می‌شود که مخفف “نقطه بر اینچ” است. هر چه تعداد نقاط در یک اینچ کاغذ بیشتر باشد، نتیجه واضح‌تر است. برای ایجاد اسناد با وضوح بالا فقط به پرینتر با رزولوشن ۶۰۰ نقطه بر اینچ و برای چاپ تصاویر رنگی خوب به پرینتری با ۱۲۰۰ نقطه بر اینچ نیاز دارید.

اگرچه گفته می شود که هرچه dpi بالاتر باشد، جزئیات در یک تصویر چاپ شده واضح‌تر خواهد بود، اما پس از 1200 dpi به سختی می‌توانید تفاوت را متوجه شوید. اگر به دنبال چاپ عکس‌های شارپ هستید، واقعا باید نگران رزولوشن بالاتر باشید. هنگامی که به مشخصات پرینتر نگاه می‌کنید، خواهید دید که وضوح چاپ همیشه مجموعه ای از دو عدد مانند ۴۸۰۰×۱۲۰۰ نقطه بر اینچ است. این بدان معناست که حداکثر وضوح آن چاپگر ۴۸۰۰×۱۲۰۰ نقطه بر اینچ است.

رزولوشن اکثر پرینترهای جوهر افشان حداکثر ۵۰۰۰ نقطه بر اینچ است. البته مدل‌هایی نیز وجود دارند که رزولوشن بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. بسیاری از پرینترهای لیزری نیز دارای حداکثر رزولوشن ۲۴۰۰×۶۰۰ نقطه بر اینچ هستند. البته بعضی از مدل‌های این نوع پرینتر نیز به‌طور بهینه‌ای رزولوشن بالایی دارند.

تفاوت در سرعت چاپ

تفاوت در سرعت چاپ

پرینترهای لیزری برای پاسخگویی به نیازهای یک محل کار ساخته شده‌اند، بنابراین طوری طراحی شده‌اند که نسبت به پرینترهای جوهر افشان سریع‌تر چاپ کنند. سرعت چاپ پرینترهای لیزری بین ۱۵ تا ۱۰۰ صفحه در دقیقه (ppm) است. در حالی که چاپگرهای جوهر افشان کندتر هستند و اسناد را با سرعت ۱۶ صفحه در دقیقه چاپ می‌کنند. از آنجایی که پرینترهای لیزری سریع‌تر هستند، می‌توانند اسناد بیشتری را در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان تولید کنند و بنابراین حجم چاپ ماهانه بالاتری دارند.

تفاوت در حجم چاپ

تفاوت در حجم چاپ

حجم چاپ به میزانی که یک پرینتر در یک زمان معین می‌تواند چاپ کند، اشاره دارد. چاپگر لیزری به دلیل توانایی آن در چاپ سریع مقادیر زیادی از اسناد، به عنوان ابزار کار در ادارات در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه چاپگرهای جوهرافشان برای استفاده خانگی در نظر گرفته شده‌اند، حجم چاپ آن به طور قابل توجهی کمتر است.

حداکثر چرخه کار ماهانه در مقابل حجم چاپ ماهانه توصیه شده

معمولاً برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده است که چقدر باید واقعاً با پرینترهای خود چاپ کنند تا آن‌ها را در شرایط بهینه در حال کار نگه دارند. بسیاری از افراد می‌پرسند که باید از کدام عدد پیروی کنند. بیایید از این فرصت استفاده کنیم تا تفاوت بین حداکثر چرخه کار ماهانه و حجم چاپ ماهانه توصیه شده را روشن کنیم.

– حداکثر چرخه کار ماهانه به این معنی است که پرینتر شما چقدر می‌تواند در یک ماه پرینت کند بدون اینکه به قطعات آن آسیبی وارد شود.

– حجم چاپ ماهانه توصیه شده مقداری است که باید ماهانه چاپ کنید تا پرینتر خود را در عملکرد بهینه آن نگه دارید.

چاپ در حداکثر چرخه کاری ماهانه می‌تواند منجر به این شود که چاپگر شما خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید از کار بیفتد. در عوض سعی کنید در حجم چاپ ماهانه توصیه شده باقی بمانید تا پرینتر شما مدت بیشتری عمر کند و بهینه باقی بماند.

تفاوت در بازده صفحه

تفاوت در بازده صفحه

بازده صفحه به میزانی گفته می‌شود که کارتریج‌ها می‌توانند چاپ کنند. کارتریج‌های تونر نسبت به کارتریج‌های جوهر می‌توانند به میزان قابل‌توجه بیشتری چاپ کنند. بنابراین تونرها بیشتر از کارتریج‌های جوهر دوام می‌آورند. بیشتر کارتریج‌های جوهر دارای حجم جوهری هستند که معمولاً بین ۱۳۵ تا ۱۰۰۰ صفحه چاپ می‌کنند. بازده صفحه کارتریج تونر می‌تواند از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ متغیر باشد. با این حال، مخزن جوهر پرینترها در این نوع از پرینترها به کاربران اجازه می‌دهند تا از حجم بالاتر جوهر در چاپگر خود بهره ببرند. بنابراین مجبور به تعویض کارتریج نخواهند بود. البته توجه کنید که چنین مقدار زیادی جوهر در پرینتر جوهر افشان شما تنها در صورتی منطقی خواهد بود که به طور منظم چاپ کنید.

پرینترهای جوهر افشان دارای نقص‌های تکنولوژیکی مانند خشک شدن جوهر و گرفتگی نازل هستند. اگر می‌خواهید از تعویض مکرر کارتریج‌ها خودداری کنید اما مطمئن نیستید که به طور منظم چاپ می‌کنید، توصیه می‌کنیم از یک پرینتر لیزری رنگی استفاده کنید. اگر روزانه اسناد رنگی زیادی چاپ می‌کنید، این نوع از پرینترها گزینه خوبی هستند.

تفاوت در هزینه

تفاوت در هزینه

شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف‌های پرینترهای لیزری را هزینه اولیه بالای آن‌ها دانست. به هر حال، پرینترهای جوهرافشان هزینه اولیه بسیار کمتری حتی در مدل‌های جدیدتر دارند. در حالی که پرینترهای لیزری با قیمت ارزان‌تر هم در مقایسه با پرینتر جوهر افشان گران‌تر است. در واقع یک پرینتر لیزری ارزان حدود دو برابر قیمت ارزان‌ترین پرینتر جوهر افشان است.

فاکتور مهم‌تری که هنگام خرید پرینتر باید در نظر گرفت، قیمت کارتریج آن است. همان‌طور که این نوع از پرینترها و لیزری به طور گسترده‌ای از نظر قیمت متفاوت هستند، قیمت کارتریج برای چاپگر لیزری و جوهرافشان نیز بسیار متفاوت است. پرینترهای جوهر افشان ارزان‌قیمت مصرف جوهر بالایی دارند و از کارتریج‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند تنها چند صد صفحه را چاپ کنند و شما به‌طور مداوم باید کارتریج‌ها را تعویض کنید. بنابراین قبل از اینکه متوجه شوید، بیشتر از خود پرینتر برای کارتریج‌های جوهر هزینه کرده‌اید.

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام پرینتر به‌صرفه‌تر است، محاسبه هزینه هر صفحه برای پرینتر است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن قیمت کارتریج خود و تقسیم آن بر بازده صفحه مورد انتظار، هزینه کارتریج خود را در هر صفحه محاسبه کنید.

تفاوت در واحد درام

تفاوت در واحد درام

یکی دیگر از انواع تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزری این است که برای پرینترهای جوهرافشان فقط به کارتریج جوهر برای چاپ نیاز دارید. در حالی که برای پرینترهای لیزری به کارتریج تونر و واحد درام نیاز دارید. پرینترهای لیزری همیشه دارای یک واحد درام هستند که پودر تونر را روی کاغذ منتقل می‌کند. تونر و واحد درام دو ماده مصرفی مورد نیاز برای کار پرینتر لیزری هستند. گاهی اوقات آن‌ها به صورت یک تکه کنار هم قرار می‌گیرند و گاهی اوقات مدل‌هایی وجود دارد از یکدیگر جدا هستند.

برخی از برندهای پرینترهای لیزری دارای کارتریج تونر با واحد درام یکپارچه مانند HP هستند. از طرف دیگر پرینترهای لیزری Brother دارای یک کارتریج تونر و یک واحد درام جداگانه هستند. هنگام خرید پرینترهای لیزری، مطمئن شوید که آیا نیاز به تعویض کارتریج تونر و واحد درام دارید یا خیر. البته شما باید واحد درام را خیلی کمتر از تونر تعویض کنید. شما معمولاً هر ۳ یا ۴ کارتریج تونر نیاز به تعویض واحد درام دارید.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی من به چه وسایل الکترونیکی متصل می‌شود؟

برای چه کاری از پرینتر استفاده خواهید کرد؟

برای چه کاری از پرینتر استفاده خواهید کرد؟

 

اگر به دنبال یک پرینتر خانگی برای چاپ گاه‌به‌گاه هستید، اکثر مردم به شما توصیه می‌کنند که یک پرینتر جوهر افشان تهیه کنید. با این حال، یک شکایت رایج در مورد پرینترهای جوهرافشان این است که اگر اغلب از آن استفاده نکنید، جوهر خشک می‌شود. با این اوصاف، اگر بودجه لازم را برای آن دارید، اکیدا پیشنهاد می‌کنیم که به جای آن یک پرینتر لیزری با قیمت به‌صرفه تهیه کنید. تونر استفاده شده توسط پرینترهای لیزری خشک نمی‌شود.

اما اگر حجم کمی از اسناد را چاپ می‌کنید و به طور مرتب به تصاویر رنگی با وضوح بالا نیاز دارید، این نوع از پرینترها این کار را به خوبی انجام خواهند داد. پرینترهای لیزری دوام بیشتری دارند و می‌توانند مقادیر زیادی از اسناد تک‌رنگ و رنگی را مرتبا چاپ کنند.

برای چاپ تک رنگ از کدام پرینتر استفاده کنیم؟

برای چاپ تک رنگ از کدام پرینتر استفاده کنیم؟

اگرچه پرینترهای لیزری در ابتدا برای استفاده در دفاتر و ادارات ساخته شده بودند، اما اکنون به دلایل اقتصادی به عنوان یک پرینتر خانگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. اگر حجم زیادی از اسناد را چاپ می‌کنید، چاپگر لیزری بهترین دستگاه برای شما است. پرینترهای لیزری می‌توانند روزانه حجم بالایی از اسناد را در یک چشم به هم زدن چاپ کنند.

برای چاپ رنگی از کدام پرینتر استفاده کنم؟

برای چاپ رنگی از کدام پرینتر استفاده کنم؟

این نوع از پرینترها عکس با کیفیت بالا به‌طور ویژه مهندسی شده‌اند تا عکس‌هایی با جزئیات واضح با تنوع رنگ و رنگ سیاه عمیق‌تر که عکاسان و خلاقان به آن نیاز دارند تولید کنند. بسیاری از این نوع از پرینترها عکس حرفه‌ای از جوهر مبتنی بر رنگدانه استفاده می‌کنند که در برابر محو شدن مقاوم‌تر است و با انواع مختلفی از کاغذهای هنری و همچنین طیف وسیعی از اندازه‌های کاغذ کار می‌کند. اگر به طول عمر جوهر پیگمنت نیاز ندارید، می‌توانید پرینترهای جوهرافشان عکس رنگی را نیز پیدا کنید.

اگر به عکس های با کیفیت گالری نیاز دارید، یک چاپگر جوهرافشان عکس تهیه کنید. اما اگر نیاز به پرینت تصاویر رنگی با کیفیت متوسط دارید که به عمق رنگ و محدوده رنگی نیاز ندارند، به دو دلیل چاپگرهای لیزری رنگی را به پرینترهای جوهرافشان توصیه می‌کنیم: یکی اینکه تونر لیزری در صورت عدم استفاده خشک نمی‌شود و دیگر اینکه شما صفحات بیشتری را از کارتریج‌های تونر لیزری نسبت به کارتریج‌های جوهر افشان چاپ می‌کنید.

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر رنگی را بیان کنیم. بنظر شما خرید کدام پرینتر به‌صرفه‌تر است؟ آیا این دو نوع پرینتر تفاوت‌های دیگری نیز دارند؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

نرگس گفت:

شاید اگه اولش بخواید کمتر هزینه کنید جوهر افشان ها خوب باشن اما در نهایت این پرینترهای لیزری هستند که میتونن در دراز مدت جوابگوی کار شما باشن.

من جوهرافشان خریدم و یه مدت که استفاده نکردم کلا خشک شد و بهم گفتن باید کارتریجش رو عوض کنم.

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
از اینکه تجربه خودتان را با ما درمیان گذاشته‌اید سپاسگذاریم

علیرضا گفت:

من همیشه دوست داشتم بدونم فرق این دو نوع پرینتر چیه! اما خب چون قصد خرید نداشتم برام مهم نبود.
اما حالا که قصد خریدش رو کردم نشستم مطلبتون رو تا آخر خوندم و ممنونم ازتون بابت مطلب مفیدی که نوشتید