etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه‌ برند هواوی از دیروز تا امروز

4.1
(20)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
تاریخچه‌ برند هواوی

از نظر اکثر مردم، برند هواوی یکی از سه سازنده برتر گوشی موبایل در جهان است اما این شرکت در درجه اول رهبر جهانی ارتباطات رادیویی و مخابراتی است که تجهیزات پیشرفته آن ۱۷۰ کشور را به هم متصل کرده است. در این مطلب قرار است تاریخچه و حقایق این غول فناوری چینی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برند هواوی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی است که بر پایه پیشرفت‌های نوآورانه تاسیس شده است. آن‌ها در درجه اول نیازها و خواسته‌های کاربران را در نظر می‌گیرند و سپس اقدام به تولید محصول می‌کنند. این برند به لطف شبکه شرکای قدرتمند و ارائه راهکارهای به روز توانسته نتایج چشمگیری در صنعت مخابراتی به دست آورد. برند هواوی تا دسامبر سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۹۴ هزار کارمند در بیش از ۱۷۰ کشور جهان داشته است.

تولد برند هواوی در ۱۹۸۷

رن ژنگفی (Ren Zhengfei) - بنیانگذار هواوی
رن ژنگفی (Ren Zhengfei) – بنیانگذار هواوی

برند هواوی در سال ۱۹۸۷ توسط یک افسر سابق ارتش چین به نام رن ژنگفی ([tooltip text=”رن ژنگفی، (به چینی: 任正非) (زاده ۱۹۴۴ میلادی در گوئیژو، چین) کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی چینی است، که در سال ۱۹۸۸ میلادی شرکت هواوی را تأسیس نمود. وی در سال ۱۹۷۸ میلادی به عضویت حزب کمونیست چین درآمد و در ۱۹۸۲ میلادی با درجه افسری از ارتش آزادی‌بخش خلق بازنشسته شد.” position=”top” background=”#222222″ color=”#ffffff” font_size=”13″ text_align=”right” max_width=”300″ radius=”5″ shadow=”yes” behavior=”hover”]Ren Zhengfei[/tooltip]) در شهر شنزن ( Shenzhen) چین تاسیس شد. گفته می‌شود که مبلغ اولیه‌ای که ژنگفی و پنج سرمایه‌گذار دیگر برای این برند سرمایه‌گذاری کردند حدود ۵ هزار دلار بوده است.

طبق گفته ژنگفی، هدف از تاسیس برند هواوی توسعه خدمات مخابراتی و فناوری‌های جدید بود تا بتواند جایگزین محصولات وارداتی بود؛ چون در آن سال‌های بازار چین پر از محصولات وارداتی بود. دولت چین در دهه ۸۰ تلاش می‌کرد تا واردات را حذف کند و فناوری‌های بومی را جایگزین آن کند. طولی نکشید تا برند هواوی جای پای خود را در بازار تولید تجهیزات مخابراتی و ارائه خدمات و سرویس‌های ارتباطی ثابت کند.

برند هواوی در زمان توان تولید و فروش تجهیزات خود را نداشت؛ چون این کار نیاز به سرمایه نقدی عظیم داشت و ژنگفی از آن محروم بود. به همین خاطر آن‌ها تصمیم گرفتند محصولات وارد شده از هنگ کنگ را دوباره بفروشند و سود حاصل از این کار را به رشد و تحقیقات خود اختصاص دهند. با گذشت زمان برند هواوی توانست محصولات خلاقانه خود را تولید کرده و به فروش برساند.

دفتر مرکزی برند هواوی در شهر شنزن
دفتر مرکزی برند هواوی در شهر شنزن

سال ۱۹۹۰ شرکت توانست اولین مرکز تحقیقات خود را بازگشایی کند و اولین موفقیت بزرگ برند هواوی در سال ۱۹۹۳ بود که توانست سوئیچ کنترل شده خود را وارد بازار کند. این محصول در آن زمان قدرت‌مندترین سوییچ بازار چین بود. آن‌ها با نصب آن در شهرهای کوچک و مناطق توانستند سهم زیادی از بازار را کسب کنند و به بازار اصلی راه یابند.

حضور در بازارهای جهانی در سال ۱۹۹۷

دفتر هواوی در کشور کانادا
دفتر هواوی در کشور کانادا

سال ۱۹۹۷ برند هواوی اولین توافق‌نامه بین‌المللی خود را با یک شرکت هنگ‌کنگی امضا می‌کند. آن‌ها در همان زمان شروع به فروش تجهیزات GSM و پس از آن تجهیزات CDMA و UMTS می‌کنند. این برند سال ۱‍۹۹۹ یک مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در شهر بنگلور هند افتتاح می‌کند تا شروع به توسعه طیف گسترده‌ای از نرم‌افزار‌های مخابراتی کند.

این مطلب را هم بخوانید: گوشی هواوی بخرم یا شیائومی؟

برند هواوی سال ۲۰۰۳ بخش موبایل خود را تاسیس کرد و یک سال بعد اولین گوشی آن‌ها به نام C300 وارد بازار شد. در همین طی قراردادی ۲۵ میلیون دلار شرکت Telfort کار روی شبکه نسل سه را آغاز کرد؛ در ادامه و در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ اولین گوشی دارای فناوری 3G خود با نام U626 را وارد بازار کرد.

شروع اوج‌گیری برند هواوی در سال ۲۰۰۵

لوگوی شرکت Huawei Symantec
لوگوی شرکت Huawei Symantec

سال ۲۰۰۵ درآمد فروش خارجی برند هواوی بیش از فروش داخلی آن بود. در این سال شرکت قراردادی با ودافون (Vodafone) و British Telecom امضا کرد که طبق آن باید یک شبکه دسترسی چند سرویسی را برای انتقال داده در بخش ارتباطات مخابراتی انگلستان فراهم می‌کرد. سال بعد از آن هم گوشی V710، اولین گوشی با فناوری 3G برند ودافون را ساخت.

گوشی موبایل ودافون  V710
گوشی موبایل ودافون  V710

سال ۲۰۰۷ برند هواوی سرمایه‌گذاری با فروشنده نرم افزار امنیتی ایالات‌متحده Symantec Corporation آغاز کرد که نتیجه آن شرکت Huawei Symantec بود که هدف از تاسیس آن ارائه راه حل‌هایی برای ذخیره‌سازی و امنیت شبکه بود که البته هوای سال ۲۰۱۲ سهم شریک آمریکایی را خرید.

هواوی در سال ۲۰۰۸ طی همکاری با شرکت استرالیایی Optus، شرکتی تحقیقاتی در این کشور افتتاح کرد و در همان زمان کار روی نسل جدید شبکه تلفن همراه پرسرعت در آمریکا برای شرکت‌های Telus و Bell Canada را آغاز کرد.

هواوی U8220 - اولین گوشی اندرویدی هواوی
هواوی U8220 – اولین گوشی اندرویدی هواوی

برند مذکور سال بعد اولین گوشی اندرویدی خود با نام U8220 را در نمایشگاه MWC 2009 معرفی کرد. ماه جولای سال ۲۰۱۰ برند به دلیل فروش ۲۱.۸ میلیارد دلاری و سود ۲.۶۷ میلیارد دلاری که به دست آورد برای اولین بار در فهرست فورچون ۵۰۰ قرار گرفت. این لیست، فهرستی از ۵۰۰ شرکت برتر فعال در صنایع مختلف است که به صورت سالیانه توسط مجله فورچون رتبه‌بندی و منتشر می‌شود.

هواوی Ascend P1 LTE - اولین گوشی هواوی با فناوری 4G
هواوی Ascend P1 LTE – اولین گوشی هواوی با فناوری 4G

سال ۲۰۱۲ برند هواوی اعلام کرد که دفتر مرکزی خود را به انگلستان منتقل می‌کند و در همان سال اولین گوشی 4G خود با نام Ascend P1 LTE را به جهانیان معرفی کرد. هواوی در رویداد MWC 2013 گوشی پیشرو دیگری با نام Ascend P2 را معرفی می‌کند که اولین گوشی موبایل جهان با فناوری ارتباطی LTE Cat4 بود. در این سال اولین دستگاه‌های هواوی با پردازنده کرین (Kirin) که در آن زمان K3V2 نام داشت معرفی شدند (هواوی Ascend D Quad XL و هواوی مدیاپد ۱۰ FHD).

هواوی Ascend D Quad XL - اولین گوشی هواوی با پردازنده کرین K3V2
هواوی Ascend D Quad XL – اولین گوشی هواوی با پردازنده کرین K3V2

یک سال بعد (۲۰۱۳) برند هواوی طی قراردادی ۷۰۰ میلیون دلاری با یک اپراتور دانمارکی متعهد که شبکه تلفن همراه این کشور را مناسب‌سازی کند. در همان زمان نشریه معروف اکونومیست (Economist) به برند هواوی لقب «بزرگ‌ترین فروشنده تجهیزات مخابراتی جهان» را می‌دهد و دسامبر همین سال بود که هواوی تولد زیرمجموعه آنر (HONOR) را تاسیس کرد.

آنر 3C - اولین گوشی برند آنر
آنر 3C – اولین گوشی برند آنر

اولین ساعت هوشمند این غول فناوری چینی در سال ۲۰۱۵ و در رویداد MWC این سال معرفی شد. این ساعت از سیستم عامل Android Wear استفاده می‌کرد. توسعه ساعت‌های هوشمند این شرکت تا امروز هم ادامه داشته و آخرین نسخه معرفی شده هواوی واچ GT 2e است که ماه می سال گذشته معرفی شد.

هواوی واچ - اولین ساعت هوشمند هواوی
هواوی واچ – اولین ساعت هوشمند هواوی

غول مخابراتی ما سال ۲۰۱۶ نام اسند «Ascend» را از روی گوشی‌های پرچم‌دار خود برداشت و اولین گوشی پرچمدار از سری P با نام هواوی P8 را معرفی کرد. همچنین آن‌ها در این سال در همکاری با گوگل، گوشی Nexus 6P را ساختند. همان سال آن‌ها گوشی میت ۱۰ (Huawei Mate 10) را معرفی کردند که اولین گوشی جهان با فناوری هوش مصنوعی بود.

هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو - اولین گوشی جهان با فناوری هوش مصنوعی
هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو – اولین گوشی جهان با فناوری هوش مصنوعی

در همان سال ۲۰۱۶ برند هواوی برای اولین بار وارد بازار لپ تاپ شد و سری میت‌بوک (MateBook) خود را معرفی کرد.

هواوی Matebook - اولین لپ‌تاپ هواوی
هواوی Matebook – اولین لپ‌تاپ هواوی

سرنوشت برند هواوی سال ۲۰۱۸ تا به امروز

۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ پنتاگون فروش گوشی‌های هواوی و ZTE را در پایگاه‌های نظامی آمریکا ممنوع کرد. در همین زمان گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد فیسبوک به برند هواوی اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را داده است و کنگره آمریکا گوگل را به خاطر روابطش با هواوی احضار کرد؛ به علاوه، به درخواست ایالات متحده، منگ وانگژو (Meng Wanzhou)، مدیر ارشد هواوی در کانادا دستگیر شد.

در همین سال هواوی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ میلیون محموله ارسال کرده است و همین امر باعث شد تا این برند مشهور اپل را در سال ۲۰۱۸ کنار زده و به دومین فروشنده موبایل در جهان تبدیل شود. آن‌ها به این مقدار فروش بسنده نکردند و فروش‌شان در این سال به بیش از ۲۰۰ میلیون گوشی موبایل رسید. 

۲۰۱۹

اوایل سال ۲۰۱۹ بود که گزارشی از رویترز اعلام کرد که ممکن است ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا شرکت‌های هواوی و ZTE را تحریم کند. در نمایشگاه CES همان سال برند هواوی قصد داشت با لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های خود برای ماندن در بازار ایالات‌متحده بجنگد.

۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ ایالات‌متحده هواوی را با ۲۳ کیفرخواست، متهم به سرقت اسرار تجاری و کلاه‌برداری کرد و وزارت امور خارجه آمریکا از کشورهای اروپایی می‌خواهد تا از تجهیزات 5G‌ هواوی استفاده نکنند. چند روز بعد رن ژنگفی به BBC می‌گوید که ایالات متحده به هیچ عنوان نمی‌تواند ما را زمین بزند.

هواوی میت X - اولین گوشی تاشو هواوی
هواوی میت X – اولین گوشی تاشو هواوی

از طرف دیگر سیاست‌مداران برخی کشورهای اروپایی هم با آمریکا همراه شده و دیگر نمی‌خواهند از تجهیزات برند هواوی استفاده کنند. در این گیرودار، هواوی در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ اولین گوشی تاشو خود با نام Mate X را معرفی می‌کند.

هواوی مارچ سال ۲۰۱۹ برای مقابله به مثل، از دولت آمریکا برای تجهیزاتش شکایت می‌کند و در گزارشی ادعا می‌کند که هواوی در حال کار روی سیستم‌عامل خودش (Harmony OS) است تا اگر نتواند از اندروید و ویندوز استفاده کند به مشکل برنخورد و ترامپ به طور رسمی با دستوری امنیتی برند هواوی را در تاریخ ۱۵ می ۲۰۱۹ تحریم می‌کند.

سیستم عامل harmony OS
سیستم عامل harmony OS

چند روز پس از این تحریم، گوگل گوشی‌های آینده هواوی را از دریافت به‌روزرسانی سیستم‌‌عامل گوگل محروم می‌کند و هواوی هم با توجه به تحریم خدمات گوگل فروشگاه اپلیکیشن خود را توسعه می‌دهد. در این میان آخرین گوشی برند هواوی که از خدمات گوگل استفاده می‌کند، یعنی آنر 9X معرفی می‌شود. گوشی‌هایی که بعد از آن معرفی شدند همگی از خدمات گوگل محروم بودند.

آنر 9X - آخرین گوشی برند هواوی (آنر) با خدمات گوگل
آنر 9X – آخرین گوشی برند هواوی (آنر) با خدمات گوگل

اواخر سال ۲۰۱۹ هواوی یکی مرکز نوآوری 5G برای توسعه این فناوری در لندن افتتاح می‌کند. این برند فروش گوشی‌های موبایل خود را در سال ۲۰۱۹ افزایش داد (۲۴۰ میلیون دستگاه) اما پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۲۰ سالی «دشوار» برای آن‌ها خواهد بود.

۲۰۲۰

طبق گفته تحلیل‌گران در این سال، هواوی بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های 5G در جهان است؛ با این وجود ترامپ هنوز هم در حال تحریم کردن برند هواوی است و این سال برای جلوگیری از استفاده شرکت‌های مخابراتی روستایی از تجهیزات هواوی قانونی را امضا می‌کند. از طرف دیگر فرانسه قصد دارد به هواوی اجازه دهد تا در این کشور تجهیزات 5G نصب کند.

غول فناوری چینی ما در تاریخ ۲۶ مارچ ۲۰۲۰ از خانواده P40 رونمایی می‌کند و در کنار آن اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌های آمریکا کمترین افزایش درآمد در سه سال گذشته را تجربه کرده است. طبق گزارش این برند، آن‌ها در سه ماهه اول ۲۰۲۰ به میزان ۱.۴ درصد افزایش درآمد داشته‌اند.

هواوی P40 Pro Plus
هواوی P40 Pro Plus

در همین زمان و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، هواوی با فروش ۵۵.۸ میلیون گوشی موبایل، فروش گوشی موبایل سامسونگ را شکست داده و به بزرگ‌ترین فروشنده موبایل جهان تبدیل شد. با وجود تمام این موفقیت‌ها، تحریم آمریکا به این برند بزرگ ضربه‌های شدیدی وارد می‌کند و هواوی مجبور به موافقت برای فروش برند آنر (HONOR) می‌شود تا بتواند زنده بماند.

۲۰۲۱

برند هواوی اوایل امسال نسل دوم گوشی تاشو خود یعنی Mate X2 را در چین رونمایی کرد. در همین زمان یک تحلیل‌گر گزارش داد که فروش جهانی برند هواوی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۱.۱ درصد کاهش داشته و باعث سقوط آن به رتبه پنجم فروشندگان گوشی موبایل شده است و اپل جای هواوی را در مقام اول گرفته است. 

هواوی میت X2
هواوی میت X2

با تمام این اتفاقات این غول مخابراتی ناامید نشده و اعلام کرده که به دلیل تحریم آمریکا تلاش می‌کند تا روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کند؛ از طرف دیگر سعی می‌کند تا با کشف منابع درآمدی جدید، از توانایی خود در فناوری 5G استفاده کند.

نظر شما در مورد تاریخچه برند هواوی چیست؟ آیا این شرکت بزرگ با وجود تحریم آمریکا هنوز هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد یا زمین می‌خورد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.1 / 5. تعداد رای دهندگان: 20

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مجید عزیزی گفت:

میشود بخریم

عبداله ترکانلو گفت:

سلام گوشی Y9a خریدم جای رم نداره چه کارکنم

فتانه تاجیانی گفت:

گوگلم یافته هاش بالانمیاد

فتانه تاجیانی گفت:

یافته های گوگلم بالا نمیاد همش میگ باسازنده دستگاه تماس بگیرید و

محمّد حسین سجّادی گفت:

سلام درحال حاضر هواوی چندنفرکارمنددارد؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

هوآوِی بیش از ۱۸۰٬۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد

مرضیه اسلامی گفت:

رمز گوشی هواوی y8sرا گم کرده ام و میخواهم از طریق شرکت و کارتن گوشی رمز را باز کنم بدون پاک شدن اطلاعاتم

ادم محترم گفت:

چراگوشی هواوی هنگ می کند

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

1- نصب و راه اندازی برنامه ها و اپ های منسوخ شده و دارای مشکل
2- ایجاد خلل و خرابی در کارت حافظه گوشی و یا ویروسی بودن آن
3- استفاده همزمان از چند برنامه سنگین بر روی گوشی خود که این مسئله سبب کار کردن رم گوشی شما با حداکثر توان خود می باشد که در این صورت حافظه گوشی شما نمی تواند نیاز شما را برطرف سازد.
4- استفاده طولانی مدت و مداوم از شبکه های اینترنتی که سبب هنگ کردن گوشی شما می گردد.