etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه برند اچ پی؛ شروع مسیر از پشت درهای گاراژ

4.8
(4)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
تاریخچه برند اچ پی؛ شروع مسیر از پشت درهای گاراژ

کمپانی Hewlett-Packard یا به اختصار HP، یک برند تولیدکننده نرم‌افزار و ارائه دهنده خدمات کامپیوتری آمریکایی است و در سال ۲۰۱۵ به دو شرکت .HP Inc و Hewlett Packard Enterprise تقسیم شد و دفتر مرکزی آن نیز در پالو آلتو (Palo Alto) کالیفرنیا است. در این مطلب مجله اعتبارکالا تاریخچه برند پرآوازه HP را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاسیس و رشد اولیه

تاسیس و رشد اولیه

برند اچ پی در ۱ ژانویه ۱۹۳۹ توسط ویلیام آر هیولت (William R. Hewlett) و دیوید پاکارد (David Packard)، دو فارغ التحصیل مهندسی برق دانشگاه استنفورد، در پشت‌های درهای یک گاراژ تاسیس شد. این شرکت اولین برند تکنولوژی بود که از ایده‌ها و پشتیبانی فردریک تورمن (Frederick Terman) استفاده کرد و در نهایت همین ایده‌ها باعث به وجود آمدن سیلیکون ولی (Silicon Valley) شد.

فیلم فانتاسیا

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه و حقایق برند اپل

این شرکت در اوایل تاسیس خود با تولید ابزار آلات پیچیده به شهرت رسید. اولین برند اچ پی، شرکت والت دیزنی بود که از آن‌ها هشت نوسان‌ساز صوتی برای استفاده در فیلم Fantasia خرید. اچ پی در طول جنگ جهانی دوم محصولاتی برای کاربردهای نظامی ساخت و همین امر باعث معافیت از جنگ پاکارد شد. این شرکت در طول جنگ با آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی برای ساخت ضد رادار و فیوزهای پیشرفته توپخانه همکاری می‌کرد.

رشد پس از جنگ

پس از جنگ، پاکارد رئیس شرکت و هیولت رهبر بخش تحقیق و توسعه شرکت شد. با وجود کم شدن قراردادهای نظامی پس از جنگ، سال ۱۹۴۷، هیولت پاکارد به سطح درآمدی سال‌های جنگ بازگشت و پس از آن از طریق استراتژی تنوع محصول، به طور مداوم رشد کرد. یکی از محبوب‌ترین محصولات اولیه اچ پی شمارنده فرکانس با سرعت بالا بود که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد. این محصول در بازار رو به رشد ایستگاه‌هایی پخش رادیویی و تلویزیونی FM برای تنظیم دقیق فرکانس سیگنال مطابق با مقررات کمیسیون ارتباطات فدرال استفاده می‌شد. همچنین در جنگ کرده، فروش محصولات نظامی باعث افزایش درآمد شرکت شد.

HP 5060A

هیولت پاکارد برای کمک به توسعه محصولات جدید، سهام عمومی خود را در سال ۱۹۵۷ به فروش رساند. علاوه بر این، کمپین بلند مدت گسترش خط تولید خود را با خرید شرکت‌های دیگر آغاز کرد. در سال ۱۹۶۴، بخش ابزار دقیق هیولت پاکارد در زمینه تبلیغات تکنولوژیکی به رسمیت شناخته شد. آن‌ها با محصول HP 5060A که یک پرتو سزیمی بود، ساعت‌های اتمی زیادی را در حد یک میلیونیوم ثانیه تنظیم کردند. این شرکت، چهار سال بعد اولین ماشین حساب رومیزی خود را معرفی کرد. سال ۱۹۷۲، هیولت پاکارد با استفاده از فناوری پیشرفته مدار یکپارچه، از اولین ماشین حساب جیبی خود رونمایی کرد. این محصول با یک ششم قیمت نمونه رومیزی، باعث منسوخ شدن و کاهش فروش آن شد.

اولین ماشین حساب جیبی اچ پی

با اینکه اچ پی هیچوقت تسلیحات نظامی تولید نکرد اما در زمان‌های قدیم وابسته به بودجه نظامی بوده است؛ چون از ابزارهای شرکت برای توسعه و آزمایش محصولات نظامی استفاده شده است. تخصص نظامی هیولت پاکارد زمانی فهمیده شد که سال ۱۹۶۹، نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، پاکارد را به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کرد. او در این سمت، روی برنامه‌های اولیه توسعه دو عدد موفق‌ترین برنامه‌های جت این کشور، یعنی A-10 و F-16 نظارت داشت.

تجارت در حوزه کامپیوتر

HP 2116A

اولین کامپیوتر هیولت پاکارد، HP 2116A نام داشت و در سال ۱۹۶۶ به اختصاصی برای مدیریت دستگاه‌های آزمایش و اندازه‌گیری شرکت ساخته شد. سال ۱۹۷۲، این شرکت مینی کامپیوتر HP 3000 را با هدف فروش عمومی عرضه کرد. سال ۱۹۷۶، استفان جی. وزنیاک (Stephen G. Wozniak)، کارآموز مهندسی این شرکت، اولین نمونه کامپیوتر شخصی (PC) را ساخت و به آن‌ها ارائه داد. هیولت پاکارد این طرح را نپذیرفت و تمام حقوق آن ایده را وزنیاک داد. بعدها وزنیاک به استیو جابز پیوست تا برند Apple Computer Inc را ایجاد کند که امروز آن را با نام اپل می‌شناسیم.

HP-85

اچ پی اولین کامپیوتر رومیزی خود با نام HP-85 را در سال ۱۹۸۰ معرفی کرد. این کامپیوتر به دلیل اینکه IBM PC که در آن زمان استاندارد صنعت کامپیوتر بود سازگاری نداشت، شکست بدی خورد. تلاش بعدی این شرکت برای ورود به بازار کامپیوترهای شخصی HP-150 بود که با IBM PC سازگاری داشت و نمایشگر آن هم لمسی بود. این ایده اگرچه از نظر فنی جالب بود، اما باز هم شکست خورد. اولین محصول موفق این شرکت برای بازار کامپیوتر، یک چاپگر بود. چاپگر LaserJet اچ‌پی سال ۱۹۸۴ معرفی شد و نظرات مثبت و فروش عظیمی برای این شرکت در پی داشت و به موفق‌ترین محصول هیولت پاکارد تبدیل شد.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه برند شیائومی (از ۲۰۱۰ تا امروز)

اواسط دهه ۱۹۸۰، اچ پی بازار خود در حوزه‌های اصلی علم و مهندسی را از دست داد تا با شرکت‌های Sun Microsystems Inc، Silicon Graphics و Apollo Computer در زمینه ورک‌استیشن‌های کامپیوتری رقابت کند. سال ۱۹۸۹،  اچ پی برند آپولو را خرید تا به برند شماره یک بازار ورک‌استیشن‌ها تبدیل شود.

intel Itanium

با شروع دهه ۱۹۹۰، برخی از منابع درآمدی خود را از دست داد و همین امر باعث کاهش شدید قیمت سهام آن شد. در نتیجه، پاکارد بازنشستگی را کنار گذاشت تا نقش فعالی در مدیریت شرکت ایفا کند. مهم‌ترین تغییرات این دوره، جایگزینی کامپیوترهای قدیمی با محصولات جدید و عرضه چاپگرهای رنگی و لوازم جانبی با قیمت پایین بود. در ادامه همین روند، اچ پی به یکی از سه تولیدکننده برتر کامپیوتر در جهان تبدیل شد. سال ۱۹۹۳ با پایان دوران افول شرکت، HP به یکی از ۳۰ شرکتی تبدیل شد که قیمت سهام آن‌ها میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) را تشکیل می‌ٔهند. در همان دهه ۱۹۹۰، اچ پی با اینتل در طراحی ریزپردازنده ۶۴ بیتی Itanium که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد همکاری داشت.

اچ پی در طول دهه ۲۰۰۰، با احداث آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در بنگلور هند (۲۰۰۲)، پکن چین (۲۰۰۵) و پترزبورگ روسیه (۲۰۰۷) فعالیت‌های جهانی خود را گسترش داد. 

اچ پی در سال ۲۰۰۲، شرکت Compaq Computer Corporation که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در آمریکا بود را خرید. این حرکت به اصرار کارلی فیورینا (Carly Fiorina) مدیرعاملی که به تازگی استخدام شده بود و اولین مدیرعامل زن فهرست داو جونز صورت گرفت. فیورینا سال ۲۰۰۵ اچ پی را ترک کرد و این شرکت در سال ۲۰۰۷ با تغییر ترازنامه به اولین شرکت فناوری تبدیل شد که در یک سال مالی درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار داشته است.

Hp iPAQ

به جای فیورینا، مارک هرد (Mark Hurd) که مدیرعامل NCR Corporation به صندلی مدیرعاملی اچ پی نشست. این شرکت در دوران رهبری هرد، ابتکاری استراتژیک برای ورود به عرصه محاسبات موبایل را آغاز کرد. در همین راستا، هیولت پاکارد در ۲۰۱۰ شرکت Palm که سازنده آمریکایی دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) و گوشی موبایل بود را خرید. موقعیت پالم در بازار گوشی‌های موبایل ضعیف بود اما سیستم‌عامل آن معروف به webOS، توسط تحلیل‌گران به عنوان سیستمی پیشرو برای گوشی‌های هوشمند محسوب شده بود. نتیجه این خرید، دو گوشی هوشمند iPAQ بود. یکی از آن‌ها برای کاربران تجاری و دیگری برای مصرف‌کنندگان معمولی بود که از سیستم‌عامل ویندوز موبایل مایکروسافت بهره می‌برد.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه برند لنوو

سال ۲۰۱۵ هیولت پاکارد به دو شرکت تقسیم شد: HP که کامپیوترهای شخصی و چاپگر تولید می‌کرد و Hewlett Packard Enterprise که محصولات و خدمات کسب‌وکارها را ارائه می‌داد.

رویکرد مدیریتی

رویکرد مدیریتی

در سال‌های اول، دو بنیانگذار روش‌های رسمی برای مدیریت داشتند و هیولت پاکارد یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از رویکرد «مدیریت براساس هدف» استفاده کرد. آن‌ها همچنین فضایی غیر رسمی که در محل ایجاد کردند که کارمندان را تشویق به استفاده از نام کوچک (حتی برای مدیران) می‌کرد. همچنین، پاکارد و هیولت به دلیل «مدیریت از راه دور» شهرت داشتند و تا آنجایی که امکان داشت بدون قرار ملاقات یا جلسات برنامه‌ریزی شده، به بخش‌های مختلف شرکت مراجعه می‌کردد و هرچند یک‌بار به همراه مدیران، به منظور درک نحوه عملکرد شرکت با کارمندان صحبت می‌کردند.

هیولت پاکارد یکی از اولین شرکت‌های آمریکایی بود که به ایده علاقه‌مندی کارکنان، مشتریان و افراد به عملکرد شرکت به اندازه سهام‌داران تاکید داشت. در نتیجه همیشه جزو بهترین فضای کار برای بانوان و اقلیت‌ها بود. آن‌ها همچنین با اهدا ۴.۴ درصد از سود پیش‌فروش خود، یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در سازمان‌های خیریه بود.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

کرم کیرزادمنش گفت:

آخرین اخبار شرکت اچ پی رو لطفا بزارید تشکر