etebarkala snappay
etebarkala snappay

تاریخچه برند لنوو

4
(5)
حسین رجب چالی
3 سال پیش
تاریخچه برند لنوو

شرکت تکنولوژی چینی لنوو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی، تبلت، گوشی موبایل و بسیاری محصولات دیجیتالی دیگر است. برخی از معروف‌ترین خطوط تولید آن عبارتند از ThinkPad، IdeaPad، IdeaCentre و ThinkCentre. در این مطلب قرار است تاریخچه برند لنوو را با یکدیگر بررسی کنیم. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳

تاسیس و سال‌های اولیه

لیو چوانجی - بنیانگذار لنوو
لیو چوانجی – بنیانگذار لنوو

در ۱ نوامبر ۱۹۸۴، لیو چوانجی (Liu Chuanzhi) به همراه گروهی از ۱۰ مهندس مجرب، شرکت لنوو را با سرمایه ۲۰۰ هزار یوان رسما در پکن تاسیس کرد و دولت چین هم تایید آن را مورد تایید قرار داد. همه بنیانگذاران عضو موسسه فناوری محاسبات آکادمی علوم چین (CAS) بودند.

ساختار سازمانی این شرکت در سال ۱۹۸۵ پس از سال نو در سال ۱۹۸۵ ایجاد شد که شامل بخش‌های فناوری، مهندسی، بخش اجرایی و دپارتمان‌های اداری بود. این گروه ابتدا سعی در واردات تلویزیون داشت اما موفق نشد و در ادامه به بررسی کیفیت رایانه‌ها روی آورد و حتی تلاش کرد ساعت دیجیتالی وارد بازار کند اما باز هم شکست خورد. در نهایت، لنوو در سال ۱۹۹۰ به ساخت و عرضه رایانه با برند خود کرد.

این مطلب را هم بخوانید: مزایا و معایب لپ تاپ لنوو

در همین زمان‌ها، چوانجی از دولت اجازه گرفت تا یک شرکت تابعه در هنگ کنگ تاسیس کند و به همراه ۵ کارمند دیگر به آنجا نقل مکان کند. لیو در سال ۱۹۸۸ به هنگ کنگ و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، پیاده به محل کار می‌رفتند و در هتل محل اقامت خود جلسات کاری را برگزار می‌کردند.

یکی از عوامل موفقیت لنوو در سال‌های اولیه فریم کامپیوتر KT8920 بود. این شرکت همچنین مدار بردی ایجاد کرد که کامپیوترهای شخصی سازگار با IBM اجازه می‌داد تا کاراکترهای چینی را پردازش کنند.

۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸

عرضه اولیه سهام، عرضه ثانویه و فروش اوراق بهادار

لوگوهای لنوو در گذر زمان
لوگوهای لنوو در گذر زمان

لنوو که در آن زمان با نام Legend شناخته می‌شد، پس از عرضه سهام اولیه‌اش در ۱۹۹۴ در هنگ کنگ که نزدیک به ۳۰ میلیون دلار بود، عرضه عمومی شد. درآمد حاصل از این عرضه برای تامین مالی دفاتر فروش در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا و همچنین توسعه و بهبود تولید، تحقیق و توسعه و افزایش سرمایه در گردش استفاده شد.

در سال ۱۹۹۶، لنوو رهبر بازار بود و در همین زمان فروش لپ‌تاپ لنوو را هم آغاز کرد. در سال ۱۹۹۸، ۴۳ درصد بازار داخلی چین را در اختیار داشت و تقریبا یک میلیون کامپیوتر فروخته بود. این شرکت در سال ۱۹۹۸ کامپیوتر تیانکسی (Tianxi) را معرفی کرد که به گونه‌ای طراحی شده بود تا استفاده از رایانه را تسهیل کند و دسترسی به اینترنت را برای مصرف‌کنندگان بی‌تجربه چینی آسان‌تر سازد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن دکمه‌ای بود که بلافاصله کاربران را به اینترنت متصل و مرورگر را باز می‌کرد. این کامپیوتر نتیجه دو سال تحقیق و توسعه بود. تیانکسی یک قاب محافظ به رنگ پاستل و به شکل صدف حلزون داشت و یک هاب USB هفت پورت در زیر نمایشگر آن قرار گرفته بود. این کامپیوتر در ۲۰۰۰ پرفروش‌ترین رایانه بازار چین بود و فقط در همین ۱ یک میلیون دستگاه از آن فروخته شد.

۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰

خرید IBM و فروش بخش گوشی موبایل

خرید IBM و فروش بخش گوشی موبایل

لنوو برای تامین بودجه مجدد، عرضه ثانویه ۵۰ میلیون سهم در هنگ کنگ داشت و حدود ۲۱۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۳ به لنوو (Lenovo) تغییر نام داد و خریدهای خود را برای گسترش شرکت آغاز کرد.

لنوو سال ۲۰۰۵ تجارت رایانه شخصی IBM، از جمله خطوط لپ‌تاپ تینک‌پد (ThinkPad) و تبلت را خرید. لنوو با در دست گرفتن بخش رایانه‌های شخصی IBM، توانست دسترسی به بازارهای خارجی را سرعت ببخشد و در عین حال، برند و فناوری لنوو را به جهانیان بیشتر شناساند. این شرکت ۱.۲۵ میلیارد دلار برای خرید IBM هزینه کرد و ۵۰۰ میلیون دلار بدهی این شرکت را هم بر عهده گرفت. این خرید لنوو را به سومین تولیدکننده بزرگ کامپیوتر در جهان از نظر حجم تولید تبدیل کرد.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه برند سامسونگ: از فروش نودل تا تبدیل شدن به بزرگترین شرکت تکنولوژی دنیا

سال ۲۰۰۵، لنوو به عنوان بخشی از قرارداد خرید کامپیوترهای شخصی IBM، به میزان ۱۸.۹ درصد سهام خود را نیز به این شرکت داد. از آن زمان به بعد، IBM به مرور زمان دارایی‌های خود در لنوو را از دست داد؛ به طوری که سال ۲۰۰۸ فقط ۵ درصد از سهام لنوو را در دست داشت.

شرکت لنوو در سال ۲۰۰۸، به منظور تمرکز روی کامپیوترهای شخصی، بخش گوشی‌های موبایل و تبلت خود را با قیمت ۱۰۰ میلیون دلار فروخت و سپس ماه نوامبر سال آینده ۲۰۰ میلیون دلار برای خرید دوباره آن پرداخت کرد. سال ۲۰۰۹ بخش گوشی موبایل لنوو از تعداد فروش، به رتبه سوم در بازار گوشی چین رسید و این شرکت برای توسعه برنامه‌های فروشگاه آنلاین لی‌گاردن (LeGarden)، مبلغ ۱۰۰ میلیون پوند اختصاص داد. سال ۲۰۱۰، فروشگاه لی‌گاردن بیش از هزار برنامه برای LePhone (گوشی‌های لنوو) داشت. در هر زمان، فروشگاه LeGarden تعداد ۲۷ هزار ۷۷۴ توسعه دهنده فردی و ۵۴۲ شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار داشت.

۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

ورود مجدد به بازار گوشی‌های هوشمند

گوشی LePhone
گوشی LePhone

در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱، لنوو طی همکاری شرکت الکترونیکی NEC ژاپن، برندی مشترک برای تولید کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد. هر دو سازمان در بیانیه‌ای اعلام کردند که شرکتی به نام Lenovo NEC Holdings در هلند ثبت و تاسیس خواهند کرد. در پی این همکاری، شرکت NEC ژاپن، ۱۷۵ میلیون دلار از سهام لنوو را در اختیار گرفت. قرار بود لنوو ۵۱ درصد و NEC به میزان ۴۹ درصد از این سرمایه‌گذاری را در اختیار داشته باشند. همچنین لنوو گزینه‌ای پنج‌ساله برای افزایش سهام خود در سرمایه‌گذاری مشترک داشت.

قرار بود این سرمایه‌گذاری کلیدی برای گسترش حضور لنوو در ژاپن و افزایش فروش جهانی کامپیوترهای شخصی آن باشد. سال ۲۰۱۰، شرکت NEC به میزان ۲۰ درصد و لنوو، ۵ درصد از بازار کامپیوترهای شخصی ژاپن را در داشتند. همچنین این دو شرکت توافق کردند که در زمینه‌های دیگری مانند سرورها و تبلت‌ها همکاری کنند.

لنوو در ماه ژوئن ۲۰۱۱ اعلام کرد که قصد دارد کنترل شرکت Medion که تولیدکننده لوازم الکترونیک آلمانی بود را به دست بگیرد. لنوو اعلام کرد که این خرید سهم فروش لنوو در بازار آلمان را دو برابر کرده و این شرکت را به سومین فروشنده بزرگ (پس از Acer و Hewlett-Packard) در آلمان تبدیل شود. این قرارداد که سه ماهه دوم همان سال بسته شد، توسط نیویورک تایمز با عنوان «اولین باری که شرکتی چینی، یک شرکت معروف آلمانی را خریده است» نام‌گذاری شد.

سپتامبر سال ۲۰۱۲ لنوو شرکت الکترونیکی برزیلی Digibras را به قیمت ۱۴۸ میلیون دلار آمریکا که محصولات خود را با نام CCE به فروش می‌رساند، خرید. قرار این بود مبلغ مذکور به صورت ترکیبی از پول نقد و سهام پرداخت شود. لنوو قبل از خرید CCE، کارخانه‌ای به ارزش ۳۰ میلیارد دلار در برزیل تاسیس کرده بود. لنوو با این کار قصد داشت به دلیل میزبانی برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴ و شهرت CCE از نظر کیفیت محصول، فروش جهانی خود را افزایش دهد. لنوو پس از خرید این برند برزیلی اعلام کرد که خریدهای بعدی آن‌ها در بخش نرم‌افزار و خدمات متمرکز خواهد بود.

سپتامبر سال ۲۰۱۲ لنوو موافقت خود برای خرید شرکت نرم‌افزایر Stoneware در آمریکا را به عنوان اولین خرید نرم‌افزاری خود اعلام کرد. خرید این شرکت نرم‌افزاری بیشتر در جهت بهبود و گسترش خدمات رایانش ابری لنوو انجام شد.

این مطلب را هم بخوانید: تاریخچه برند شیائومی (از ۲۰۱۰ تا امروز)

لنوو در همین سال دوباره وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد و به سرعت به بزرگ‌ترین فروشنده موبایل در چین تبدیل شد. ورود دوباره این شرکت به بازار موبایل با شعار «دستگاهی مناسب همه» انجام شد. این تغییرات ناشی از محبوبیت آیفون اپل و تمایل لنوو برای افزایش سهم بازار اصلی خودش یعنی چین بود. این شرکت چینی همان از اپل پیشی گرفت و به رتبه دوم بیشترین فروش در بازار چین رسید. با این حال، به دلیل اینکه بیش از ۱۰۰ برند در بازار چین فعالیت می‌کردند، این مقام دوم تنها ۱۰.۴ درصد از بازار را تشکیل می‌داد.

ماه می ۲۰۱۲، لنوو از سرمایه‌گذاری ۷۹۳ میلیون دلاری در ساخت یک کارخانه تولید و تحقیق و توسعه گوشی موبایل در ووهان چین خبر داد.

خرید موتورولا از گوگل به وسیله لنوو

این شرکت سال ۲۰۱۳، طی همکاری مشترک با شرکت EMC، برند LenovoEMC را تاسیس کرد. برند جدید، محصولات برند Iomega را در دست گرفت و تغییر برند محصولات Iomega، آن‌ها را با نام LenovoEM برای مشاغل کوچک و متوسط در دسترس قرار داد. در ادامه، لنوو سال ۲۰۱۴ شرکت Motorola Mobility را از گوگل خرید.

۲۰۱۴ تا امروز

خرید خطوط سرور IBM و سایر خریدها

سرور IBM BladeCenter
سرور IBM BladeCenter

شرکت IBM، سال ۲۰۱۴ خطوط سرور مبتنی بر اینتل، از جمله IBM System x و IBM BladeCenter را با قیمت نهایی ۲.۱ میلیارد دلار به لنوو فروخت. طبق گزارش‌ها، کمیته سرمایه‌گذاری خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (CFIUS) آخرین مانع لنوو در این قرار بود؛ چون آمریکا سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌ها را در این موارد دارد. 

پس از بسته شدن قرارداد، لنوو اعلام کرد که هدف این شرکت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده سرور در جهان است. به علاوه، لنوو برنامه‌هایی برای ادغام نیروی کار IBM داشت. این خرید حدود ۶۵۰۰ کارمند جدید به لنوو اضافه کرد. آن‌ها اعلام کردند که سعی ندارند فورا کارمندان را اخراج کنند.

ماه می ۲۰۱۵، این شرکت از لوگوی جدید خود در رویداد Lenovo Tech World پکن با شعار «نوآوری هرگز آرام نمی‌گیرد» رونمایی کرد. این شرکت همین سال به تولیدکننده شماره یک کامپیوترهای شخصی، سومین تولیدکننده گوشی موبایل و تبلت در جهان تبدیل شد.

سال ۲۰۱۷ لنوو سرمایه‌گذاری مشترکی با فوجیتسو و بانک توسعه ژاپن انجام داد. در این سرمایه‌گذاری، فوجیتسو ۵۱ درصد از سهام Fujitsu Client Computing Limited را به لنوو می‌فروشد و بانک توسعه ژاپن ۵ درصد از سهام را به دست خواهد آورد.

فهرست TOP500
فهرست TOP500

سال ۲۰۱۸ لنوو و NetApp مشارکت استراتژیک و سرمایه‌گذاری مشترک در چین را علنی کردند. لنوو به عنوان بخشی از این مشارکت، دو خط جدید سیستم‌های ذخیره‌سازی DM-Series و DE-Series را افتتاح کرد. هر دو این سیستم‌ها از سخت‌افزار لنوو و نرم‌افزار NetApp استفاده می‌کنند. سری DM از سیستم‌عامل ONTAP و سری DE از سیستم‌عامل SANtricity بهره می‌برند. در همین سال لنوو به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده ابر رایانه TOP500 تبدیل شد.

تا سال ۲۰۱۶، لنوو سال به سال به ضررهای موتورولا می‌افزود؛ اما اواسط سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که موتورولا اکنون به سوددهی رسیده است.

لنوو در ۱۸۰ بازار سراسر جهان حضور دارد و بیش از ۵۷ هزار کارمند دارد. این یکی از شرکت‌های مورد تایید Fortune Global 500 است که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته است. از هر چهار کامپیوتر شخصی فروخته شده در جهان، یکی از آن‌ها لنوو است و محصولات آن در چندین کشور مختلف به جز چین (ژاپن، ایالات متحده، مکزیک، برزیل، هند، آلمان، مجارستان و اندونزی) تولید می‌شوند.

این شرکت فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که سود پیش از کسر از مالیات شرکت در ده سال گذشته، نسبت به دوره سالانه، ۱۱ درصد سود داشته است. در حال حاضر هم رشد سود محصولات لنوو در دسته کامپیوترهای شخصی و خدمات مرکز داده و دیگر محصولات ادامه دارد.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :