etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید پرینتر خانگی

4.5
(2)

چطور یک پرینتر خانگی مناسب نیازهای خود خریداری کنید؟

حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید پرینتر خانگی

اگر بخواهید چیزی را چاپ کنید، یه پرینتر خانگی به راحتی این کار را برای شما انجام می‌دهد؛ اما اینکه چطور بهترین مدل را انتخاب کنید، با توجه به تعداد زیادی مدل‌های موجود در بازار، ممکن است کار سختی باشد. ما در مجله اعتبارکالا برای کمک به انتخاب شما، راهنمای خرید پرینتر خانگی را آماده کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

راهنمای خرید پرینتر خانگی

پرینتر جوهر افشان یا لیزری؟

پرینتر جوهر افشان یا لیزری؟

قبلا در مطلب «تفاوت پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزری» به تفصیل تفاوت این دو نوع پرینتر را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ اما در اینجا کمی در مورد این دو حرف می‌زنیم.

اولین سوالی که همه خریداران پرینتر باید با آن پاسخ دهند این است که قرار است چه چیزی را و در چه مقداری پرینت کنید؟ پرینترهای جوهر افشان از کارتریج جوهری استفاده می‌کنند که روی کاغذ رو مرطوب می‌کند و به سرعت خشک می‌شود؛ در حالی که پرینترهای لیزری از تونر استفاده می‌کنند. تونر نوعی غبار جوهر است که برای داشتن نتیجه سریع و استفاده موثر از منابع، به کاغذ می‌چسبد.

پرینترهای جوهر افشان لیزری بخش عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ چون می‌توانند تقریبا هرچیزی را چاپ کنند. همچنین سرعت پرینت آ‌ن‌ها نیز زیاد است و می‌توانند به راحتی رقبای لیزری خود را پست بگذارند.

پرینترهای لیزری گزینه‌های خوبی برای کارهای اداری هستند؛ چون در بیشتر موارد اسناد تک رنگ را پرینت می‌کنند. پرینت‌های لیزری را می‌توان با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای خریداری کرد؛ سرعت خوبی دارند و چاپ هر برگه آن‌ها ارزان‌تر از پرینتر جوهر افشان تمام می‌شود. البته باید برای خرید مدل‌های لیزری باید از انعطاف پرینترهای جوهر افشان رنگی صرف نظر کنید. با این حال، می‌توانید مدل‌های لیزری رنگی را هم خریداری کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که هزینه چاپ هر برگه این پرینترها در مقایسه با جوهر افشان رنگی، بسیار بالاتر است.

پرینترهای چندکاره

پرینترهای چندکاره

پرینتر چندکاره چاپگری است که می‌تواند علاوه بر چاپ، اسکن و فکس هم انجام دهد. این پرینترها در دو نوع جوهر افشان و لیزری موجود هستند و معمولا به آن‌ها چاپگرهای همه‌کاره یا چندکاره (MFP) می‌گویند.

برای استفاده خانگی، یک پرینتر چندکاره بسیار منطقی است؛ چون نه تنها ارزان‌تر از خرید پرینتر و اسکنر جدا است، بلکه در فضای اتاق شما نیز صرفه‌جویی می‌کند. از آنجایی که این مدل‌ها بسیار متداول هستند و سازندگان محصولات خود را با قیمت نسبتا کمی ارائه می‌کنند؛ ما آن‌ها را به شدت به کاربران خانگی توصیه می‌کنیم.

پرینترهای چندکاره اسکن اسناد را برای شما راحت می‌کنند؛ در حالی برخی از آن‌ها فکس نیز دارند. فکس معمولا بیشتر در محیط‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما امروزه این ابزار به ندرت در بازار یافت می‌شود و ارزش افزوده زیادی ندارد. پس ما در راهنمای خرید پرینتر خانگی زیاد به این مسئله نمی‌پردازیم.

پرینترهای عکس

پرینترهای عکس

اگر به حفظ عکس‌های خانوادگی خود روی کاغذ، بیشتر از پرینت گرفتن اسناد و نمودارها علاقه دارید؛ به سراغ یک پرینتر اختصاصی عکس (تک‌کاره) بروید. با اینکه این مدل‌ها فاقد انعطاف‌پذیری مدل‌های همه‌کاره هستند؛ اما کیفیت چاپ آن‌ها معمولا بهتر است. البته توجه داشته باشید که قیمتی که بابت این کیفیت پرداخت می‌کنید، معمولا بالا خواهد بود. 

بسیاری از پرینترهایی که فقط برای استفاده اختصاصی عکس یا کارهای گرافیکی فروخته می‌شوند؛ دستگاه‌هایی کوچک هستند که می‌توانند عکس‌هایی با اندازه ۴ در ۶ اینچ یا تصاویر دارای فرمت عریض تا ۲۴ اینچ طراحی شده‌اند. لوازم این پرینترهای تخصصی نیز معمولا گران‌تر از لوازم چاپگر همه‌کاره هستند. هم کانون و هم اپسون مدل‌هایی دارند که عکس‌ها را در ابعاد ۸.۵ در ۱۱ اینچ چاپ می‌کنند و از پنج یا شش رنگ جوهری برای چاپ عکس‌هایی با دقت رنگ بیشتر استفاده می‌کنند. بسیاری از پرینترهای همه‌کاره نیز می‌توانند با کاغذ مناسب، عکس‌هایی تا ابعاد ۸.۵ در ۱۱ اینچ را چاپ کنند.

سرعت، رزولوشن و وضوح رنگ‌های پرینتر

سرعت، رزولوشن و وضوح رنگ‌ها پرینتر

قبلا سازندگان پرینتر، ادعاهای غیرواقعی در سرعت چاپگرهای‌شان ارائه می‌دادند. امروز تقریبا همه فروشندگان از مجموعه استانداردی از تست‌ها استفاده می‌کنند که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تایید شده است. پروتکل‌های تست ISO به همه اجازه می‌دهد تا وارد بازی شوند. همه ادعاها و رتبه‌بندی‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از اسناد و روش استاندارد تست می‌شوند. مشخصات مهم عبارتند از:

PPM

این عبارت به معنی «تعداد صفحات در دقیقه» است و سرعت چاپ صفحات پرینتر را نشان می‌دهد. این عبارت ساده به نظر می‌رسد اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، پرینترها عدد PPM متفاوتی برای چاپ سیاه‌وسفید و رنگی دارند؛ بنابراین برای بسیاری از چاپگرها معمول است که در صورت رنگی بودن، دو PPM متفاوت ارائه دهند. PPM برای پرینترهای خانگی خیلی مهم نیست؛ مگر اینکه برای یک کاری چاپی محدودیت زمانی داشته باشید یا نیاز به چاپ همزمان تعداد زیادی کاغذ باشد. میانگین PPM سیاه‌وسفید حدود ۱۵ تا ۲۰ صفحه است و رنگ هم PPM کمتری دارد و حدود ۱۰ تا ۱۵ صفحه در دقیقه است.

DPI

این عبارت به «نقطه در هر اینچ» یا چند نقطه جوهری اشاره دارد که پرینتر می‌تواند رو یک اینچ مربع کاغذ اعمال کند. این مشخصات برای مطالعه اینکه چگونه یک چاپگر در ایجاد تصاویر با وضوح و جزئیات بالا خوب عمل می‌کند مفید است. با این حال، DPI کمی قدیمی شده است؛ چون روش‌ها و نرم‌افزارهای جدید چاپ می‌توانند وضوح تصویر چاپ شده. را بدون تغییر DPI افزایش دهند. بنابراین در راهنمای خرید پرینتر خانگی حتما باید اشاره کنیم که اجازه ندهید که DPI روی تصمیم‌گیری شما تاثیری داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید آیپد در سال ۲۰۲۱

چرخه کار (Duty cycle)

این عدد عبارت از چند کاغذی در ماه است که انتظار می‌رود تا چاپگر بتواند چاپ کند. تعداد صفحات پرینت شده شما باید کمتر از این مقدار باشد تا چاپگر شما فرسوده نشود. این عدد برای دفترهای شلوغ با نیازهای چاپی زیاد خیلی مهم است؛ اما برای استفاده خانگی معمولا اهمیت چندانی دارد.

از این مشخصات به عنوان مبنایی برای مقایسه دستگاه‌ها با یکدیگر استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید این فاکتورها فراگیر نیستند؛ مخصوصا اگر به دنبال چیز خاصی هستید.

اتصالات

اتصالات

امروزه تقریبا هر دستگاه پرینتری چندین گزینه اتصال در اختیار شما قرار می‌دهد. اتصالات پایه وای‌فای و چاپ ابری امروزه به گزینه‌ای استاندارد تبدیل شده‌اند؛ اما برای کارهای خاص، انواع دیگر اتصال ممکن است مفید باشند.

USB

اتصال USB در همه پرینترها به یک استاندارد تبدیل شده و استاندارد USB-A نیز رواج بیشتری در بین آن‌ها دارد. این اتصال به شما اجازه می‌دهد تا هارددیسک‌های اکسترنال و دستگاه‌های دیگر را به پرینتر خود متصل کنید؛ سپس از منوی پرینتر برای چاپ مستقیم فایل‌های خود استفاده کنید. حتی دوربین‌ها و سایر دستگاه‌هایی که از استاندارد PictBridge پشتیبانی می‌کنند می‌توانند این فرایند را راحت‌تر کنند؛ اما اتصال USB به اندازه زمانی که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، کاربردی نیست. به خاطر داشته باشید که اکثر پرینترهای خانگی هنوز از اتصالات USB-C پشتیبانی نمی‌کنند که قطعا در آینده این مسئله نیز حل خواهد شد.

اترنت (Ethernet)

ممکن است پرینترها به پورت‌های اترنت، جهت اتصال سیمی به اینترنت مجهز باشند. با این حال، نیازهای اینترنتی پرینترها خیلی کم و پایه است و پرینترهای خانگی به ندرت به آن احتیاج پیدا می‌کنند (این موارد بیشتر برای چاپگر اداری مفید است).

وای‌فای

اکثر پرینترهای خانگی امکان اتصال مستقیم به شبکه وای‌فای شما را دارند و معمولا اطلاعات وای‌فای خود را در حین راه‌اندازی پرینتر وارد می‌کنید. سپس می‌توانید نرم‌افزاری را روی رایانه، تلفن یا دستگاه دیگری دانلود کنید تا کارهای چاپ را مستقیما بدون نیاز به کابل، به چاپگر ارسال کنید. وای‌فای یکی از راحت‌ترین گزینه‌ها برای کارهای خانگی است. همچنین، اتصال وای‌فای امکان چاپ از راه دور در دفتر را فراهم می‌کند که می‌تواند در شرایط کار از خانه مفید باشد.

وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)

وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)

وای‌فای دایرکت یک اتصال نظیر به نظیر (peer-to-peer) است که به شبکه وای‌فای متصل نیست؛ در عوض، سیگنال ایمن را مستقیما بین دستگاه و پرینتر برقرار می‌کند. برای مثال، AirPrint اپل نوعی اتصال وای‌فای دایرکت است و سایر پلتفرم‌ها نیز از فناوری‌های مشابه استفاده می‌کنند.

NFC

NFC یا ارتباطات میدان نزدیک نیز در برخی مدل‌ها موجود است و به شمال این امکان را می‌دهد که پرینتر خود را به سادگی با لمس دستگاه در ناحیه‌‌ای مشخص، به گوشی موبایل یا تبلت خود متصل کنید.

چاپ ابری

بسیاری از پرینترهای گران قیمت (مخصوصا مدل‌های همه‌کاره)، امروزه ویژگی‌های مبتنی بر اینترنت ارائه می‌دهند که به شما اجازه می‌دهد تا به عکس‌های ذخیره شده در فضاهای ابری مانند Facebook، Flickr، Dropbox و Google Drive دسترسی داشته باشید؛ همچنین می‌توانید از راه دور، فایل‌های خود را پرینت کنید. به خاطر داشته باشید که اگر پرینتر شما به اینترنت وصل نباشد، نمی‌توانید به خدمات گفته شده دسترسی داشته باشید یا فایل‌های روی گوشی یا تبلت خود را پرینت کنید.

کارت‌های SD

برخی از چاپگرها ممکن است درگاه‌هایی برای کارت‌های اس‌دی داشته باشند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از منوی پرینتر در میان آن‌ها پیمایش کنید و فایل‌های انتخابی خود را پرینت کنید. این مسئله ممکن است برای عکاسانی که می‌خواهند کارت SD را مستقیما از دوربین به پرینتر منتقل کنند مفید باشد.

پرینت دورو

پرینت دورو

یکی از ویژگی‌هایی که بسیار رایج شده است و ما در راهنمای خرید پرینتر خانگی آن را مزیت بزرگی می‌دانیم؛ دورو کردن خودکار است. دورو کردن به پرینت یا اسکن هر دو طرف صفحه بدون نیاز به ورق زدن دستی صفحه اشاره دارد. در پرینتر، دورو شدن با چاپ سمت اول کاغذ، عقب کشیدن کاغذ به وسیله پرینتر، ورق زدن آن و چاپ سمت دیگر آن انجام می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید کنسول بازی

بسیاری از مدل‌های همه کاره با تغذیه خودکار اسناد (ADF) برای اسکنر نیز قابلیت دو طرفه دارند که به شما امکان می‌دهد هر دو طرف صفحه را اسکن کنید؛ چون کاغذ از طریق ADF تغذیه می‌شود. یک دستگاه همه‌کاره بدون تغذیه خودکار اسناد نمی‌تواند اسکن دو طرفه انجام دهد. 

اگر معمولا صفحات زیادی (مانند مجله) را اسکن می‌کنید؛ اسکن دو طرفه برای شما کاربردی خواهد بود.

کنترل کاغذ

امروزه بسیاری از پرینترها دارای سینی‌های خوراک اختصاصی برای چاپ روی کاغذهای تخصصی با اندازه‌های غیرعادی یا وزن‌های مختلف هستند که کنترل کاغذ هنگام بیرون آمدن از دستگاه را آسان‌تر می‌کنند. البته باید اندازه سینی ورودی را نیز مدنظر قرار دهید؛ چون در سینی‌های کوچک‌تر باید همیشه به دستگاه کاغذ اضافه کنید. در حالی که در سینی‌های بزرگ‌تر می‌‌توانید حتی مصرف یک ماه خود را در دستگاه قرار دهید.

پرینتر برای خانه‌های مدرن بدون کاغذ

پرینتر برای خانه‌های مدرن بدون کاغذ

بسیاری از خریداران پرینتر در سال ۲۰۲۱، با چالش متفاوتی روبرو هستند: آن‌ها در خانه خود معمولا کاغذی ندارند و بیشتر کارهای آن‌ها دیجیتالی است. با این حال، این افراد برای چاپ عکس‌های هنری یا اسکن و ارسال امضای خود به پرینتر نیاز دارند. برای چنینی خریدارانی، چاپگرهای بزرگ ممکن است مفید نباشد؛ به خصوص وقتی صحبت از فضای اشغال شده و نگهداری کارتریج می‌شود.

برای این افراد، چاپگرهای جدید خانگی جمع‌وجوری تولید شده است که هم قابل حمل هستند و هم فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. 

در این راهنمای خرید پرینتر خانگی تلاش کردیم تمام چیزهایی که برای خرید یکی از این دستگاه‌ها نیاز داریم را مورد بررسی قرار دهیم. با در نظر این موارد می‌توانید مناسب‌ترین پرینتر را با توجه به نیازهای خود خریداری کنید. چنانچه سوالی در مورد خرید پرینتر دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :