etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید آیپد در سال ۲۰۲۳

4.5
(8)
حسین رجب چالی
1 سال پیش
راهنمای خرید آیپد در سال ۲۰۲۳

آیپدهای اپل، امروزه چنان محبوبیتی پیدا کرده‌اند که نام تبلت در میان بسیاری از افراد جهان، جای خود را به آیپد داده است. بخش بزرگی از بازار تبلت در جهان، در دست شرکت اپل است و این شرکت هر ساله تبلت‌‌هایی جدیدتر و با امکانات هیجان انگیزتری را به جهان معرفی می‌کند.

در این راهنمای خرید، به شما خواهیم گفت که کدام تبلت اپل برای شما مناسب است و هرکدام از این محصولات چه ویژگی و قابلیت‌هایی دارند. با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

کدام آیپدها برای خرید مناسب هستند؟

کدام آیپد برای شما مناسب است؟

اگر قیمت مهم‌ترین فاکتور شما است، باید آیپد ۱۰.۲ اینچی استاندارد را انتخاب کنید؛ چون با وجود اینکه اخیرا به پردازنده A13 Bionic مجهز شده است، هنوز هم از فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کند. اگر قابلیت حمل‌ونقل برای شما مهم است، آیپد مینی جدید را مدنظر قرار دهید و اگر می‌خواهید تبلت متوسطی داشته داشته باشید که قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل پایه تبلت‌های اپل در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیپدهای پرچمدار اپل در کلاس خودشان هم یکی از بهترین‌ها هستند و این مسئله در قیمت آن‌ها نیز تاثیر گذاشته است. اگر کاربری حرفه‌ای باشید یا قیمت برای شما اهمیتی نداشته باشد؛ آیپد پرو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما در بازار تبلت‌ها (با هر سیستم‌عاملی) باشد.

با این توضیح کوتاه، بیایید به ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر مدل نگاهی بیندازیم.

مدل‌های آیپد

آیپد ۱۰.۲ اینچی

آیپد ۱۰.۲ اینچی

بررسی خود را از ارزان‌ترین تبلت‌های اپل شروع می‌کنیم.این محصول دارای نمایشگر ۱۰.۲ است که قیمت جهانی مدل وای‌فای آن از ۳۲۹ دلار آغاز می‌شود. اگر بودجه کمی دارید، این تبلت برای شما عالی است؛ چون بازار دست دو این دستگاه خوب بوده و برای مصارف آموزشی مناسب است و کودکان نیز مخاطب خوب این تبلت هستند.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که کاربران این محصول به دنبال آن هستند در این تبلت به کار رفته است. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگر بزرگ، تاچ آیدی (Touch ID)، دوربین عقب مناسب و همچنین پشتیبانی از نسل اول قلم اپل (Apple Pencil) اشاره کرد.

اپل در نسل جدید این تبلت دوربین جلویی اولتراواید با زاویه دید ۱۲۲ درجه و پشتیبانی از اضافه کرده است. ویژگی Center Stage که ابتدا در مدل پرو به کار رفته بود، با ردیابی چهره‌های داخل کادر، به صورت دیجیتالی حرکات شما را دنبال می‌کند.

قیمت پایین نسخه استاندارد این تبلت چند جا خودش را نشان می‌دهد. مثلا نمایشگر فاقد پوشش ضد انعکاسی است که در مدل‌های دیگر دیده می‌شود. این پوشش باعث می‌شود تا بازتاب نور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین نمایشگر آن پوشش لمینتی ندارد؛ بنابراین به جای اینکه احساس کنید مستقیما صفحه را لمس می‌کنید، متوجه کمی شکاف هوا خواهید شد.

مشخصات کلیدی آیپد ۱۰.۲ اینچی

نمایشگر ۱۰.۲ اینچی رتینا با True Tone
دکمه پاور با تاچ آیدی
پردازنده A13 Bionic
دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی با HDR برای عکاسی و فیلم‌برداری 1080p HD
دوربین جلو اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با HDR برای عکاسی و فیلم‌برداری 1080p HD
اسپیکر دوگانه
پشتیبانی از نسل اول Apple Pencil‌
پشتیبانی از Smart Keyboard و کیبورد بلوتوث
درگاه لایتنینگ
موجود در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری (Space Gray)

آیپد مینی

آیپد مینی

تبلت بعدی، مدل مینی است که حالا در مدل‌های وای‌فای، با قیمت جهانی ۴۹۹ دلار عرضه می‌شود. این مبلغ ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت اولیه نسل قبلی است که به دلیل ارتقای این تبلت، قیمت آن نیز بالا رفته است. با این حال، اگر به دنبال خرید تبلت اپل با قیمت پایین هستید این محصول برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

نمی‌توان این تبلت را با نمایشگر ۸.۳ اینچی کاملا جیبی دانست؟ اما این تبلت برای کسانی که به دنبال دستگاهی کوچک و قابل حمل هستند که نمایشگری بزرگ‌تر از آیفون داشته باشد بسیار مناسب است.

پس از بررسی نمایشگر، حال باید پردازنده این تبلت را مورد بررسی قرار بدهیم. این تبلت با بهره بردن از پردازنده A14 Bionic سری آیفون ۱۳ (که البته کمی کندتر شده است)، می‌تواند بسیار قدرتمند باشد و سرعت بالایی نیز دارد. این تبلت در مقایسه با آیپد پایه نمایشگر بهتری دارد و دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسلی با فلاش LED در اختیار شما قرار می‌دهد و از پیشرفته‌ترین قلم اپل، یعنی Apple Pencil‌ نسل دو نیز پشتیبانی می‌کند.

مشخصات کلیدی آیپد مینی

نمایشگر لمینت شده  ۸.۳ اینچی Liquid Retina با True Tone
تاچ آیدی در دکمه خانه
پردازنده A15 Bionic با ۵ هسته گرافیکی و ۱۶ هسته موتور عصبی
دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسلی با Smart HDR 3 برای عکاسی و فیلم‌برداری 4K
دوربین جلو اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با Smart HDR 3 برای عکاسی و فیلم‌برداری 1080p HD
دو اسپیکر استریو Landscape
پشتیبانی از نسل دوم Apple Pencil‌
پشتیبانی از کیبورد بلوتوث
استفاده از USB-C به جای لایتنینگ
موجود در رنگ‌های خاکستری (Space Gray)، صورتی، بنفش و سفید (Starlight)

آیپد ایر ۲۰۲۲

آیپد ایر ۲۰۲۲

در بخش میانی خانواده تبلت‌های اپل، آیپد ایر ۱۰.۹ اینچی قرار گرفته است که ویژگی‌های تبلت iPad Pro از جمله پردازنده M1 و پشتیبانی از نسل دوم قلم‌های اپل را با قیمتی کم‌تر به شما عرضه می‌کند. این محصول یک گزینه میانرده عالی است و همین تناسب قیمت و ویژگی‌ها باعث شده است که بین محصولات پرفروش اپل قرار بگیرد. این تبلت، سبک است. بنابراین برای حمل و نقل بسیار مناسب است. از ویژگی‌های مثبت دیگر این محصول می‌توان به عملکرد عالی آن اشاره کرد. تبلت Apple iPad Air 2022 از لحاظ اندازه و ابعاد با نسل قبلی تفاوتی نکرده است. بنابراین اگر قبلا از نسل قبلی آیپد ایر استفاده می‌کردید، می‌توانید از قاب و کیس مدل قبلی برای این تنبلت نیز استفاده کنید.

مشخصات کلیدی آیپد ایر ۲۰۲۲

نمایشگر لمینت شده  ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina با True Tone
تاچ آیدی در دکمه پاور
پردازنده Apple M1
دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسلی با Smart HDR 3 برای عکاسی و فیلم‌برداری 4K تا ۶۰ فریم در ثانیه
دوربین جلو اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی FaceTime HD با Smart HDR
دو اسپیکر استریو Landscape 
پشتیبانی از نسل دوم Apple Pencil‌
پشتیبانی از کیبورد بلوتوث، Magic Keyboard و Smart Keyboard‌ Folio
استفاده از USB-C به جای لایتنینگ
موجود در رنگ‌های خاکستری (Space Gray)، آبی روشن، صورتی، بنفش، آبی تیره

آیپد پرو

آیپد پرو

بسیاری از خریداران شرکت اپل به دنبال محصولی هستند که بتواند کاربری بهتری نسبت به تبلت‌های ذکر شده بالا باشد. اپل برای این علاقمندان مدل پرو را تولید و روانه بازار کرده است. اگر به دنبال قدرت واقعی ورک‌استیشن هستید،  دو تبلت آخر این خانواده یعنی مدل‌های پرو این تبلت‌های اپل می‌توانند مناسب شما باشند. این تبلت‌ها در ماه آوریل امسال با پردازنده سریع‌تر، پشتیبانی از 5G و نمایشگری جدید معرفی شدند. نسل جدید این تبلت‌ها دو نسخه ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی دارد که قیمت جهانی آن‌ها به ترتیب از ۷۹۹ و ۱۰۹۹ دلار آغاز می‌شود. این تبلت‌ها تقریبا در همه جهات بهتر از مدل ایر هستند و نمایشگر آن‌ها از نوع ۱۲۰ هرتزی ProMotion و Mini-LED است. درگاه دستگاه از نوع تاندربولت است و از پردازنده قدرتمند M1، دوربین دوگانه عقب به همراه حسگر LiDAR برای تجربه واقعیت افزوده بهره می‌برد.

این محصول شرکت اپل برای اکثر کاربران قابلیت بیش از حدی دارد؛ اما اگر کاربری حرفه‌ای هستید یا آخرین فناوری‌ها را می‌خواهید، این تبلت می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

مشخصات کلیدی دو نسخه آیپد پرو

نمایشگر ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی Liquid Retina با True Tone و فناوری ProMotion
نمایشگر Liquid Retina XDR از نوع Mini-LED در نسخه ۱۲.۹ اینچی برای HDR و دالی ویژن
فیس آیدی (Face ID)
پردازنده M1
دوربین دوگانه عقب: عریض ۱۲ مگاپیکسلی و اولتراواید ۱۰ مگاپیکسلی
Smart HDR برای عکاسی و 4K تا ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه برای فیلم‌برداری
دوربین جلو اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با TrueDepth به همراه Center Stage، حالت پرتره، نورپردازی پرتره و Smart HDR
چهار اسپیکر
پشتیبانی از 5G
پشتیبانی از نسل دوم Apple Pencil‌
پشتیبانی از کیبورد بلوتوث، Magic Keyboard و Smart Keyboard‌ Folio
کانکتور تاندربولت / USB 4
موجود در رنگ‌های خاکستری (Space Gray) و نقره‌ای

قابلیت‌های شخصی‌سازی مدل‌های آیپد

قابلیت‌های شخصی‌سازی مدل‌های آیپد

حالا که مشخصات پایه هریک از مدل‌های این محصولات اپل را مورد بررسی قرار دادیم، وقت آن است که به موارد دیگری مانند حافظه ذخیره‌سازی، قابلیت اتصال به داده تلفن همراه و + AppleCare بپردازیم. البته +AppleCare به دلیل تحریم‌ها در ایران کاربرد ندارد اما ما در مجله اعتبارکالا برای آشنایی بیشتر شما این سرویس را بررسی می‌کنیم.

حافظه ذخیره‌سازی

برای هر تبلت اپل، چند گزینه ذخیره‌سازی وجود دارد؛ بنابراین، برای خرید باید نیازهای خود را مدنظر قرار دهید. برای مدل پایه، آیپد ۱۰.۲ اینچی دو نوع حافظه دارد: ۶۴ گیگابایت (۳۲۹ دلار) و ۲۵۶ گیگابایت (۱۵۰ دلار گران‌تر یعنی ۴۷۹ دلار). نسخه جدید آیپد استاندارد ارتقای خوبی در سطح حافظه ذخیره‌سازی به خود دیده است.

برای دو مدل آیپد مینی و ایر، اپل دو گزینه ذخیره‌سازی ارائه می‌کند: ۶۴ گیگابایت (۴۹۹ دلار برای مینی و ۵۹۹ دلار برای ایر) و ۲۵۶ گیگابایت (۱۵۰ دلار گران‌تر از نسخه‌های ۶۴ گیگابایتی).

در نهایت، iPad Pro بیشترین مدل‌های ذخیره‌سازی را دارد. شما می‌توانید نسخه پایه ۱۲۸ گیگابایتی (۷۹۹ دلار برای مدل ۱۱ اینچی و ۱۰۹۹ دلار برای مدل ۱۲.۹ اینچی یا نسخه ۲۵۶ گیگابایتی (۱۰۰ دلار گران‌تر از نسخه پایه)، نسخه ۵۱۲ گیگابایتی (۷۰۰ دلار گران‌تر از مدل پایه)، ۱ ترابایت (۷۰۰ دلار گران‌تر از نسخه پایه) یا نسخه ۲ ترابایتی (۱۱۰۰ دلار گران‌تر از نسخه پایه) مدل پرو را خریداری کنید.

کاربران حرفه‌ای همیشه به دنبال نسخه‌های با ظرفیت بالای پرو می‌روند تا دیگر نگران پاک کردن مداوم اپلیکیشن‌ها و اطلاعات خود نباشند. در غیر این صورت، می‌توانید از آی‌کلاود (iCloud) برای ذخیره‌سازی فایل‌ها روی فضای ابری استفاده و نسخه کم‌حجم‌تری را خریداری کنید.

اتصال به داده تلفن همراه

اتصال به داده تلفن همراه

اگر می‌خواهید که iPad شما همیشه به اینترنت متصل باشد و معمولا دسترسی به وای‌فای ندارید؛ بهتر است به سراغ نسخه‌های وای‌فای + سلولار بروید. پشتیبانی از داده تلفن همراه به میزان ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار به قیمت جهانی همه تبلت‌های اپل وای‌فای اضافه می‌کند. 

به طور کلی، ارتقا از نسخه وای‌فای به نسخه‌هایی که داده تلفن همراه دارند برای شما ارزان تمام نخواهد شد و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا از گوشی موبایل خود به عنوان هات‌اسپات برای آیپد وای‌فای استفاده کنند.اپل برای این کاربران نیز خدماتی ارائه کرده است تا بدون هیچ مشکلی بتوانند از این ترفند استفاده کنند.

توجه داشته باشید که دو محصول پرو و مینی جدید تنها مدل‌هایی هستند که از 5G پشتیبانی می‌کنند که البته این قابلیت در حال حاضر در کشور فعال نیست؛ اما چون محصولات اپل را می‌توان برای چندین سال استفاده کرد و احتمالا تا چند سال آینده نیز می‌توان در ایران از فناوری 5G بهره برد، بهتر است هنگام خرید این مسئله را مدنظر داشته باشید.

+AppleCare

+AppleCare

AppleCare سرویسی است که این شرکت برای محصولات خود ارائه کرده است و خدماتی در ازای آن ارائه می‌دهد. تبلت‌های اپل جدید با خارج از ایران (همانطور که در بالا گفتیم) با یک سال پوشش سخت‌افزار و تا ۹۰ روز پشتیبانی رایگان به فروش می‌رسند. اگر کاربران بخواهند پوشش بیشتری داشته باشند می‌توانند بسته‌های اختیاری +AppleCare را با ۶۹ دلار برای آیپد ۱۰.۲، آیپد مینی و آیپد ایر، ۱۲۹ دلار برای آیپد پرو ۱۱ یا ۱۴۹ دلار برای آیپد پرو ۱۲.۹، خریداری کنند. استفاده از این سرویس باعث خواهد شد که محصولات اپل دو سال بیشتر در برابر هر گونه آسیب فیزیکی محافظت شوند.

لوازم جانبی

اگر به دنبال خرید آیپد هستید به لوازم جانبی نیز توجه داشته باشید. هر تبلت اپل لوازم جانبی متعددی برای زیبایی، محافظت یا افزودن کارایی دارد که بسیاری از آن‌ها در سایت Apple.com و فروشگاه‌های اپل در دسترس هستند.

Apple Pencil

Apple Pencil

قلم اپل محبوب‌ترین قلم در میان هنرمندان و طراحان است اما دیگر افراد هم از آن استفاده می‌کنند و روشی ساده برای تعامل با دستگاه شما فراهم می‌کند. نسل دوم اپل پنسل زیباتر شده و شارژ‌ مغناطیسی برای سه مدل مینی، ایر و همچنین پرو ارائه می‌دهد. همچنین کنترل‌های حرکتی نیز به آن اضافه شده است. هیچ‌کدام از این امکانات در نسل اول این قلم موجود نبود.

این مطلب را هم بخوانید: معرفی ۵ تبلتی که به کیبورد فیزیکی متصل می‌شوند

ممکن است برای اینکه کدام مدل از چه نسخه اپل پنسل پشتیبانی می‌کند با مشکل مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است لیستی که در ادامه آمده است را مطالعه کنید. به طور خلاصه، مدل پرو و نسل آخر ایر از نسل دوم و تمام مدل‌های آیپد استاندارد از نسل اول قلم اپل پشتیبانی می‌کنند.

نسل اول Apple Pencilنسل دوم Apple Pencil
آیپد ۱۰.۹ (۲۰۱۹)، آیپد ۱۰.۲ (۲۰۲۰ و ۲۰۲۱)، نسل پنجم آیپد مینی (۲۰۱۹)، نسل سوم آیپد ایر (۲۰۱۹)نسل ششم آیپد مینی (۲۰۲۱)، نسل چهارم آیپد ایر (۲۰۲۰)، آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ (۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱)

اگر به دنبال خرید تبلت اپل برای وب‌گردی، چک کردن ایمیل یا تماس تصویری هستید، نیازی به اپل پنسل نخواهید داشت؛ اما اگر هنرمند و طراح هستید و علاقه زیادی به نوشتن یادداشت‌های خود به صورت دست‌نویس دیجیتالی دارید، قطعا اپل پنسل تجربه متفاوتی در اختیار شما خواهد گذاشت.

قاب‌ها

قاب‌ها

اپل قاب‌های Smart Folio و Smart Cover را برای تمام تبلت‌های خود به فروش می‌رساند که بسته به اندازه تبلت قیمت آن‌ها متفاوت است. چنانچه قصد خرید مدل‌های اصلی این قاب‌ها را دارید بهتر است به فروشگاه‌های معتبر اپل مراجعه کنید.

این قاب‌ها به صورت مغناطیسی به دستگاه شما متصل می‌شوند و از بدنه دستگاه محافظت می‌کنند. همچنین به شما اجازه می‌دهند تا تبلت خود زاویه‌های متعددی ثابت نگه دارید. تفاوت این دو نوع قاب در این است که Smart Folio آیپدهای پرو از پشت و جلوی تبلت محافظت می‌کند و قاب‌های Smart Cover فقط از جلوی دستگاه محافظت می‌کنند.

کیبورد

کیبورد

اگر با تبلت خود مانند یک لپ‌تاپ برخورد می‌کنید، اپل یک کیبورد جادویی (Magic Keyboard) برای شما معرفی کرده که ترک‌پد، پورت مغناطیسی USB-C و کلیدهایی با نور پس‌زمینه دارد. قیمت این کیبورد ارزان نیست؛ اما برای کاربران حرفه‌ای مناسب خواهد بود.

کسانی که نیاز به کیبورد برای تبلت اپل خود دارند اما نمی‌خواهند هزینه زیادی متحول شوند، اپل کیبوردی با نام Smart Keyboard Folio تولید کرده که مانند مانند قاب اسمارت فولیو است که برای کارایی بیشتر، یک کیبورد بلوتوثی به آن اضافه شده است. لوازم مشابهی نیز برای آیپد ایر ۱۰.۵ و آیپد ۱۰.۲ موجود است.

کابل‌ها

خانواده تبلت‌های اپل استانداردهای کابل متفاوتی دارد و این موضوع ممکن است کاربران را کمی گیج کند. راه آسان برای تشخیص استاندارد مذکور این است که فقط آیپد ۱۰.۲ استاندارد از کابل لایتنینگ استفاده می‌کند.

خرید آیپد

کدام آیپد برای شما مناسب است؟

به طور کلی، آیپد ایر ۱۰.۹، تبلتی کامل است که نیازهای اکثر کاربران را برطرف می‌کند و اکثر ویژگی‌های تبلت پرو پرچمدار را با خود به همراه دارد. اگر کاربری هستید که ابعاد کوچک iPad مینی شما را جذب می‌کند، جدیدترین نسخه این تبلت ارزش خرید بالایی دارد و نمایشگر بزرگ‌تری دارد که تقریبا در بدنه‌ای با همان ابعاد مونتاژ شده و تقریبا تمام قابلیت‌های مدل ایر جدید را به شما ارائه می‌دهد. این محصول کانکتور Smart Keyboard‌ یا کیبورد هوشمند مخصوص به خود ندارد؛ اما از آنجایی که این تبلت یک ورک‌استیشن نیست، می‌توان با این کمبود کنار آمد. (به علاوه، هنوز می‌توانید به این تبلت، کیبورد بلوتوثی به این تبلت اضافه کنید.)

آیپد مینی با قیمتی کمتر (البته طبق بررسی‌های ما، این محصول به دلیل جدیدتر بودنش در ایران قیمت بالاتری دارد) نسبت به iPad Air، هنوز هم نمایشگری چند لایه (لمینت شده) با True Tone و پوشش ضد انعکاس، تاچ‌آیدی در دکمه پاور، تراشه A15 Bionic (سریع‌تر از پردازنده مدل ایر)، پشتیبانی از اپل پنسل و دوربین‌هایی بهتر، در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر به دنبال خرید تبلتی ارزان برای فرزند خود هستید، مطمئنا آیپد ۱۰.۲ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین می‌توانید نسخه‌های قدیمی‌تر آیپدهای قدیمی را نیز با قیمت پایین برای فرزند خود خریداری کنید.

در طرف دیگر، کاربران حرفه‌ای قرار دارند. اگر می‌خواهید هزینه زیادی برای خرید آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی پرداخت کنید، یک ورک‌استیشن قابل اعتماد، با عمر باتری ۱۰ ساعته و وزن ۶۸۲ گرمی خواهید داشت. اگر مدام در حال سفر هستید، نسخه پرو تبلت‌های اپل به همراه یک کیبورد، می‌تواند جایگزینی برای لپ‌تاپ شما باشد.

مدل‌های تازه معرفی شده این سری از تبلت‌های شرکت اپل با طیف گسترده‌ای از امکانات می‌توانند رقیبی جدی برای دیگر تبلت‌ها باشند و تصمیم‌گیری شما را نیز راحت‌تر کنند.

چنانچه جهت خرید این محصولات سوالی دارید می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

اشکان گفت:

قیمت چنده

اهورا معصومی گفت:

از کجا ایپد بخریم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
توسط لینک زیر به سایت فروشگاه اعتبارکالا و بخش لوازم جانبی مراجعه نمایید
https://etebarkala.com/product-category/phone-accessories

محمد گفت:

درود برشما
ببخشید من یک تصویر ساز هستم
و میخوام یک آیپد خریداری کنم
ولی موندم بین انتخاب حافظه که آیا رم۸ ۵۱۲ گیگ بخرم یا رم ۱۶ ۲ترابایت