etebarkala snappay
etebarkala snappay

راهنمای خرید هدفون

4.4
(10)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
راهنمای خرید هدفون

یافتن هدفون مناسب با نیازهای شما، با توجه به تعدد بالای محصول کار سختی است. برندهای بی‌شمار و انواع مختلف هدفون، همه تاثیر زیادی بر این داستان دارند. اگر قصد خرید هدفون دارید، در این مطلب  به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید بهترین هدفون را خریداری کنید. با ما همراه باشید.

در این مطلب هر چیزی که قبل از خرید هدفون باید بدانید را مورد بررسی قرار می‌ٔدهیم. پس بیایید شروع کنیم.

۴ نوع هدفون موجود در بازار

اولین و رایج‌ترین موردی که قبل از خرید هدفون باید مورد بررسی قرار دهید نوع آن است. هر دسته از کاربران، ترجیحات مختلفی در مورد نوع هدفون دارند. برخی راحتی را ترجیح می‌دهند؛ در صورتی که بعضی از آن‌ها ترجیح می‌دهند تا سیم هدفون مزاحم آن‌ها نشود.

بنابراین برای کمک به شما در یافتن نوع هدفون مناسب شما، ۴ نوع مختلف هدفون موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

راهنمای خرید هدفون‌های دور گوش یا اُوِر ایر

هدفون‌های دور گوش یا اُوِر ایر

هدفون‌های دور گوش (Over-the-Ear) از نظر اندازه بزرگ‌ترین‌های بازار هستند. این هدفون‌ها گوش شما را کاملا می‌پوشانند و راحتی مناسبی نیز دارند. این نوع هدفون‌های به دو دسته پشت باز و پشت بسته تقسیم می‌شوند.

هدفون‌های پشت باز

هدفون‌های پشت باز

هدفون‌های پشت باز (Open-back)، سوراخی در قاب پشتی خود دارند تا تجربه صدایی طبیعی در اختیار قرار دهند. این سوراخ‌ها اجازه می‌دهند هوا از داخل گوش خارج شود تا از فشار به گوش جلوگیری شود. بسیاری از هدفون‌های گران‌قیمت بازار از انواع پشت باز هستند تا صدایی واضح‌تر و طبیعی‌تر در اختیار کاربر قرار دهند.

این مطلب را هم بخوانید: ایرباد بهتر است یا هدفون؟

با این حال، اگر از طرفداران ایزوله کردن صدا هستید، احتمالا هدفون‌های پشت باز را دوست نخواهید داشت؛ چون صدا و نویز خارجی بیشتری وارد این هدفون‌ها می‌شود.

هدفون‌های پشت بسته

هدفون‌های پشت بسته

پشت کاسه هدفون‌های پشت بسته (Closed-back) کاملا بسته است تا از نشت و پیچش صدا جلوگیری شود. این هدفون‌های تجربه‌ای عالی از ایزوله کردن صدا در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین، اگر به دنبال هدفونی هستید که شما را از دنیای اطراف جدا کند؛ توصیه می‌کنیم که هدفون پشت بسته تهیه کنید.

مزایا

  • به دلیل درایورهای بزرگ‌تر، صدای آن‌ها عالی است.
  • بزرگ‌ترین باتری‌ها را در بین هدفون‌ها دارند.
  • راحت و بادوام هستند.
  • هدفون‌های پشته بسته، عایق صدای خوبی هستند.

معایب

  • حمل آن‌ها به دلیل اندازه بزرگ نسبت به دیگر انواع هدفون، دشوار است.
  • به دلیل تجربه صدایی که ارائه می‌دهند، گران‌ترین‌های بازار هستند.

راهنمای خرید هدفون‌های روی گوش یا آن ایر

هدفون‌های روی گوش (On-the-Ear)، به جای اینکه کل سطح لاله گوش شما را بپوشانند، روی گوش شما می‌نشینند و کیفیت صدای فوق‌العاده در اختیار شما قرار می‌دهند. این هدفون‌ها سبک‌تر و قابل حمل‌تر از انواع دور گوش هستند. بسیاری کاربران این هدفون‌ها، به دلیل راحتی استفاده این مدل را انتخاب می‌کنند. هدفون‌های روی گوش هم بیشتر در دو نوع پشت باز و پشت بسته در دسترس هستند اما اکثر هدفون‌های روی گوش به دلیل اینکه لاله گوش را نمی‌پوشانند، صدا را به بیرون انتقال می‌دهند.

مزایا

  • قابل حمل‌تر از انواع دور گوش هستند.
  • باتری‌های بزرگی دارند.
  • به دلیل درایورهای بزرگ، کیفیت صدای خوبی دارند.

معایب

  • عایق صدای خوبی نیستند.
  • جابجایی آن‌ها سخت است.

راهنمای خرید هدفون‌های داخل گوش یا این ایر

هدفون‌های داخل گوش یا این ایر

همانطور که از نام‌شان مشخص است، هدفون‌های داخل گوش (In-Ear) در داخل گوش شما و خارج از کانال گوش قرار می‌گیرند. می‌توان آن‌ها برحسب نوع قرارگیری، به دو دسته مانیتور داخل گوش و ایربادز تقسیم کرد. هدفون‌های داخل گوش جمع‌وجور، سبک و قابل حمل هستند. بسیاری از کاربران با گوشی موبایل و پخش‌کننده‌های ترجیح می‌دهند تا از نوع هدفون‌ها استفاده کنند.

ایربادز

ایربادز

ایربادزها (Earbuds) روی گوش خارجی قرار می‌گیرند و مانند مانیتورهای داخل گوش، وارد کانال گوش نمی‌شوند. این هدفون‌ها، عایق صدای ضعیفی دارند و نمی‌توانند نویز و صداهای خارجی را مسدود کنند.

این مطلب را هم بخوانید: ایرپاد چه کاربردهایی برای من دارد؟

مانیتورهای داخل گوش (IEMs)

مانیتورهای داخل گوش (IEMs)

مانیتورهای داخل گوش (In-Ear Monitors یا IEMs) نسبت به ایربادزها راحتی بیشتری دارند و به دلیل اینکه داخل گوش قرار می‌گیرند، صدا را کامل ایزوله می‌کنند.

هر دو این هدفون‌ها در دو نوع گیره‌ای (earclip) و گردنی (neckband) موجود هستند.

مزایا

  • به دلیل اندازه کوچک و وزن کم، قابلیت حمل بالایی دارند.
  • هدفون‌های مانیتور داخل گوش عایق صدای خوبی هستند.
  • برای ورزش و دویدن عالی هستند.
  • مقرون‌به‌صرفه هستند.

معایب

  • کیفیت صدای ایربادها پایین است؛ چون خارج از مجرای گوش قرار می‌گیرند و به صدا اجازه عبور می‌دهند.
  • سیم‌های این نوع هدفون به راحتی امکان پیچیده شدن دارند.

راهنمای خرید هدفون‌های بی‌سیم یا وایرلس

بیشتر هدفون‌های بی‌سیم موجود در بازار از فناوری بلوتوث برای اتصال به دستگاه‌های مانند گوشی موبایل، لپ‌تاپ، پخش‌کننده‌های قابل حمل و غیره استفاده می‌کنند. با این حال، همه هدفون‌های بی‌سیم بلوتوثی نیستند. برخی از آن‌ها از سیگنال‌های رادیو اختصاصی ۲.۴ گیگاهرتز برای اتصال به دسته‌های بازی وایرلس استفاده می‌کنند.

مزایا

  • چون هیچ سیمی ندارند برای کاربر بدون زحمت هستند.
  • راحت و بادوام
  • به همه دستگاه‌هایی که از بلوتوث پشتیبانی می‌کنند وصل می‌شوند.
  • به دستگاه‌هایی در فاصله دور وصل می‌شوند
  • برای استفاده در هنگام ورزش، دویدن یا مسافرت مناسب هستند.

معایب

  • کیفیت صدای این هدفون‌ها نسبت به نمونه‌های سیمی کمی پایین‌تر است.

۹ فاکتوری که هنگام خرید هدفون باید به آن‌ها توجه کنید

حالا که همه‌چیز را در مورد انواع مختلف هدفون دانستیم، بیایید نگاهی به مواردی که هنگام خرید هدفون باید به آن‌ها توجه کنید بیاندازیم.

۱. کیفیت صدا

کیفیت صدا

اولین و مهم‌ترین موردی که باید در نظر بگیرید کیفیت صدای هدفون است. این مسئله به سلیقه شخصی شما ارتباط دارد و می‌تواند در بین کاربران متفاوت باشد. با این حال، برای ارزیابی بهتر کیفیت صدا، ویژگی‌هایی که روی تجربه صدای شما تاثیر می‌گذارند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

حذف نویز

قابلیت حذف نویز (Noise Cancelation) هدفون باعث می‌شود تا نویز صداهای خارجی از بین بروند و کاربران تجربه صوتی راحتی داشته باشند. هدفون‌های دارای حذف نویز فرکانس‌های صوتی ایجاد می‌کنند که مزاحمت‌های خارجی را برطرف می‌کند.

صدای فراگیر

هدفون‌هایی که دارای قابلیت صدای فراگیر (Surround Sound) هستند جلوه های صوتی مانند صدای فراگیر سینما تولید می‌کنند. هدفون‌های دارای صدای فراگیر، بلندگوهای زیادی روی هر گوش دارند تا تجربه شنیداری خارق‌العاده‌ای در زوایای مختلف ایجاد کنند.

صدای استریو

هدفون‌های که قابلیت صدای استریو (Stereo Sound) دارند، تجربه شنیداری عالی و همه‌جانبه‌ای ارائه می‌دهند. این هدفون‌ها از کانال‌های جداگانه‌ای در هر دو گوشی خود استفاده می‌کنند که باعث می‌شود صدا بعد داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است صدای گیتار را در یک گوش و صدای ویولون را در گوش دیگر خود بشنوید.

سایز درایور

هرچه تعداد درایورهای هدفون بیشتر باشد، کیفیت صدا بهتر خواهد بود. درایور مهم‌ترین بخش هدفون است؛ زیرا صدایی که می‌شنوید را تولید می‌کند.

معمولا درایورهای بزرگ‌تر عملکرد بهتری نیز دارند اما همین درایورها ممکن است قادر به پشتیبانی از فرکانس‌های بالاتر نباشند و همین مسئله باعث قطع صدا می‌شود. به همین خاطر، برخی برندها برای تولید صدای زیر (treble) با فرکانس بالا، به هدفون‌ها درایورهای جداگانه اضافه می‌کنند.

پاسخ فرکانس

پاسخ فرکانس

پاسخ فرکانس هدفون، محدوده فرکانسی است که هدفون با دقت بالا از آن پشتیبانی می‌کند. اگر طرفدار بیس (bass) هستید؛ باید به دنبال هدفونی باشید که فرکانس پایین باس تولید می‌کند. همچنین اگر طرفدار صدای زیر (treble) هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم به دنبال هدفونی با پاسخ فرکانسی بیش از ۲۰ هزار هرتز باشید. آشنایی با پاسخ فرکانسی هدفون برای جلوگیری از آسیب گوش و کاهش شنوایی اهمیت بسیار بالایی دارد.

فرکانس‌های صوتی به سه بخش کلی زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • Bass (پایین) – ۲۰ هرتز تا ۲۰۰ هرتز: باس به صداهای کوبنده‌ای گفته می‌شود که هنگام گوش دادن به موسیقی می‌شنویم. صداهایی که در آن می‌توانید ارتعاشات را احساس کنید.
  • Mids (متوسط) – ۲۰۰ هرتز تا ۵ هزار هرتز: صدای Mids به صداهایی گفته می‌شود که نه خیلی تیز و نه خیلی عمیق هستند. این صداها تجربه صوتی متعادل می‌کنند و یک طرفه بودن آن جلوگیری به عمل می‌آورند.
  • Treble (حداکثر) – ۵ هزار هرتز تا ۲۰ هزار هرتز: صدای Treble یا ریز به انتهای بالای محدوده فرکانس اشاره دارد که برای گوش انسان قابل شنیدن است. این‌ها صداهای تیز و تندی هستند که هنگام گوش دادن به موسیقی به آن‌ها برخورد می‌کنیم.

امپدانس

امپدانس (Impedance) میزان مقاومت الکتریکی مورد نیاز برای ایمن نگه داشتن درایور هدفون با اندازه‌گیری و محدود کردن جریان عبوری از هدفون است. بنابراین، اگر به دنبال هدفونی برای استفاده حرفه‌ای با آداپتورهای AC هستید، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال مدل‌هایی با امپدانس حداکثر تا ۶۲۰ اهم باشید. چنانچه به دنبال هدفونی برای استفاده روزمره هستید، به دنبال هدفونی با امپدانس کمتر از ۳۴ اهم باشید.

واکنش‌پذیری فرکانس

واکنش‌پذیری فرکانس (Frequency Responsiveness) به توانایی هدفون در بازتولید دقیق محدوده‌های مختلف صدا اشاره دارد. برخی از هدفون‌ها بیشتر به سمت فرکانس‌های پایین تنظیم شده‌اند که برای افرادی که دنبال بیس سنگین‌تری هستند مناسب است. در طرف دیگر، افرادی تعادل بین بیس و تریبل را ترجیح می‌دهند، به سراغ هدفون‌های با فرکانس بالاتر می‌روند.

امضای صدا

مانند هر امضایی که منحصر به صاحب آن است، امضای صدا (ٰSound Signature) نیز منحصر به تولیدکننده صدا، یعنی هدفون است. به عبارت دیگر، هر هدفون دارای سبک خاصی از خروجی صدا است. هدفون‌هایی که دارای بیس سنگین هستند، محدوده فرکانس پایین قوی‌تری تولید می‌کنند. همچنین، هدفون‌هایی که دارای تریبل قوی هستند، صداهای با فرکانس بالای بهتری تولید می‌کنند. این سبک‌های صوتی همان‌هایی هستند که از آن به عنوان امضای صدا یاد می‌کنیم.

در زیر، متداول‌ترین امضاهای صوتی آمده‌اند:

  • High Bass (باس بالا)
  • High Treble (تریبل بالا)
  • Warm (گرم)
  • Balanced (متعادل)

۲. کاربری

کاربری

دومین نکته مهمی که هنگام خرید هدفون باید به آن توجه کنید کاربری آن است. هر هدفون برای شرایطی مختلفی مناسب است. در ادامه جدولی آورده‌ایم که می‌توانید با استفاده از آن هدفون مناسب را براساس نیاز خود انتخاب کنید:

انواع هدفونکاربری
هدفون داخل گوشاستفاده روزمره (گوش دادن به آهنگ، تماشای ویدئو، تماس صوتی و تصویری و غیره)
هدفون روی گوش (ترجیحا بی‌سیم)مسافرت
هدفون دور گوش پشت بسته (باسیم یا بی‌سیم)تجربه موسیقی همه‌جانبه، علاقه‌مندان به موسیقی
هدفون دور گوش یا روی گوش (باسیم یا بی‌سیم)گیمینگ
هدفون‌های نامرئی، هدفون روی گوش بی‌سیمدوندگی، ورزش
هدفون دور گوش یا روی گوش (باسیم یا بی‌سیم)تجربه ویدئویی همه‌جانبه
هدفون روی گوش پشت بستهکاربری حرفه‌ای (دی‌جی، ضبط و مانیتورینگ استودیویی)

۳. عمر باتری

اگر قصد خرید هدفون بلوتوثی یا با قابلیت حذف نویز فعال دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا عمر باتری آن را مورد بررسی قرار دهید. قطعا نمی‌خواهید باتری هدفون شما وسط یک فیلم جذاب یا در بحبوحه بازی آنلاین تمام شود.

۴. میکروفون

میکروفون

اگر به دنبال هدفون یا هدست برای کار از راه دور یا بازی هستید، بهتر است هدفونی خریداری کنید که میکروفون داخلی دارد. هدفون‌ها انواع مختلفی از میکروفون دارند. در برخی هدفون‌ها میکروفون روی سیم جای گرفته است. در سایر موارد، میکروفون دستگاه داخلی است و با چشم قابل مشاهده نیست. هدفون‌هایی که میکروفون بلند دارند برای بازی مناسب هستند.

۵. اتصال

بیشتر هدفون‌های موجود در بازار، جک ۳.۵ میلی‌متری برای اتصال به ورودی ۳۰۵ میلی‌متری دستگاه شما دارند. اگر دستگاهی که می‌خواهید هدفون را به آن وصل کنید ورودی صدای ۳.۵ میلی‌متری ندارد؛ ممکن است نیاز به مبدل لایتنینگ به ۳.۵ میلی‌متر یا USB-C به ۳.۵ میلی‌متری داشته باشید.

۶. دستیار صوتی

امروزه بسیاری از هدفون‌های موجود در بازار مجهز به دستیار صوتی داخلی مانند گوگل اسیستنت، آمازون الکسا یا اپل سیری هستند. با استفاده از دستیار صوتی می‌توانید کارهای خود از طریق دستورات صوتی پیش ببرید؛ موسیقی پخش کنید، سوالات خود را از دستیار صوتی بپرسید و کارهای زیاد دیگر انجام دهید.

۷. دوام

دوام

دوام دستگاه یکی از مهم‌ترین عواملی است که هنگام خرید هدفون باید به آن توجه کنید. ویژگی‌های زیر را حتما مورد بررسی قرار دهید تا هدفونی مقاوم داشته باشید:

  • متریال محکم با طول عمر بالا، کیفیت عالی و سبک وزن
  • سیم مناسب با روکش لاستیکی مقاوم برای جلوگیری از خم شدن یا شکستگی
  • مقاومت در برابر آب، گرد و غبار و رطوبت

۸. راحتی

مطمئن شوید که هدفونی که می‌خرید راحت است؛ به خصوص اگر برای مسافرت یا بازی از آن استفاده می‌کنید. جنس پد گوش هدفون مورد نظر خود را حتما بررسی کنید و مطمئن شوید که هدفون مذکور هدبند قابل تنظیم دارد. همچنین، مطمئن شوید که پد گوش دستگاه در برابر عرق و آب مقاوم است تا از گرم شدن گوش‌های شما در برابر گرم شدن بیش از حد در روزهای گرم تابستان محافظت کند.

۹. کنترل‌های پخش و صدای داخلی

کنترل‌های پخش و صدای داخلی

اغلب کاربران ترجیح می‌دهند هربار که قصد پخش آهنگ، مکث یا تغییر آهنگ دارند از دستگاه خود استفاده نکنند. علاوه بر این، برخی کاربران هم ترجیح می‌دهند تا برای تنظیم صدا از هدفون خود استفاده کنند. بنابراین، بیشتر هدفون‌ها دارای کنترل صدا داخلی و همچنین دکمه‌های «پخش»، «مکث»، «بعدی»، «قبلی»، «افزایش صدا» و «کاهش صدا» هستند. برخی هدفون‌ها دارای دکمه مشترک برای پخش و مکث هستند و برخی دیگر دکمه‌های جداگانه دارند. همچنین ممکن است از دکمه پخش برای پاسخگویی به تماس‌ها نیز استفاده شود.

دکمه‌های مذکور در هدفون‌های بی‌سیم داخل کاسه‌های هدفون قرار گرفته‌اند و به اندازه‌ای بزرگ هستند که دسترسی به آن‌ها راحت باشد.

حرف آخر

با مطالعه این مطلب تقریبا هر چیزی که برای خرید هدفون نیاز دارید را خواهید دانست و به نظر ما، انتخابی عالی خواهید داشت. باید بدانید که برای خرید هدفون مناسب به هیچ عنوان عجله نکنید و با توجه به کیفیت صدا، میزان استفاده، مشخصات فنی و سایر موارد ذکر شده بالا، انتخاب خود را انجام دهید. اگر خریدی آگاهانه می‌خواهید، با احتیاط پیش بروید.

امیدواریم که راهنمای خرید هدفون برای شما مفید بوده باشد و چنانچه سوالی در مورد خرید هدفون دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.4 / 5. تعداد رای دهندگان: 10

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :