etebarkala snappay
etebarkala snappay

مقایسه ماوس گیمینگ با ماوس معمولی

4
(3)
طاهره محزون
2 سال پیش
تفاوت بین ماوس گیمینگ و ماوس معمولی

مهم‌ترین وسیله جانبی برای کار با کامپیوتر، ماوس است که انواع مختلفی دارد و افراد با کاربری‌های معمولی یا حرفه ای در هر حال به آن نیاز دارند. ماوس‌های معمولی ویژگی‌های خاص خود را دارند. ماوس‌های طراحی‌شده برای گیم از نظر ظاهر و عملکرد نسبت به ماوس‌های معمولی متفاوت هستند. برای افرادی که به بازی کردن علاقه دارند و یا به‌طور حرفه‌ای بازی می‌کنند مهم است که تجهیزات و وسایل جانبی مناسبی برای بازی داشته باشند. این تجهیزات اگر کیفیت مناسبی داشته باشند؛ در واکنش سریع و عملکرد مناسب بسیار تاثیرگذار هستند. امکاناتی که تجهیزات گیمینگ در اختیار کاربران قرار می‌دهند، باعث ایجاد تجربه خوبی برای افراد می‌شود.

 در این مقاله قصد داریم این دو ماوس را مقایسه کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

تفاوت ماوس گیمینگ با معمولی از نظر ظاهر

تفاوت ماوس گیمینگ با ماوس معمولی از نظر ظاهر

این دو موس از نظر ظاهری تفاوت‌هایی دارند و این تفاوت‌ها روی قیمتشان اثر دارد. بنابراین برای انتخاب ماوس مناسب باید این تفاوت‌ها را بدانید.

نورپردازی

یکی از جذابیت قطعات و لوازم جانبی گیمینگ این است که معمولا دارای نور‌پردازی RGB هستند و همین مسئله جذابیت کار با آن را افزایش می‌دهد. البته نورپردازی‌ها در عملکرد و کیفیت ماوس تاثیری ندارند. وجود این نورپردازی در این موس‌های مخصوص گیمرها صرفا جنبه زیبایی دارد؛ البته برای افرادی که عادت دارند در تاریکی بازی کنند، یک مزیت به شمار می‌رود.

کلیدهای اضافی

کلیدهای اضافی در ماوس گیمینگ

ماوس‌های معمولی بیشتر اوقات دارای ۳ یا ۴ کلید هستند. دو کلید برای کلیک و راست کلیک، یک کلید برای اسکرول کردن و یک کلید برای کلیک میانی در نظر گرفته می‌شود. اما در ماوس‌های مخصوص گیمینگ قضیه کمی متفاوت است و معمولا نسبت به مدل معمولی، کلیدهای بیشتری دارند که باعث می‌شود ظاهر متفاوت‌تری داشته باشند.

ابعاد بزرگ‌تر

ماوس‌های گیمینگ گاهی اوقات بزرگ‌تر از ماوس‌های معمولی هستند. طراحی ظاهری این ماوس‌ها متفاوت است و معمولا وزن و ابعاد بزرگ‌تری دارند که جذابیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

طراحی ارگونومیک

طراحی ارگونومیک ماوس گیمینگ

طراحی ارگونومیک وسایل مختلف با طراحی معمولی متفاوت است. این نوع طراحی باعث می‌شود که به بدن شما آسیب نرسد. ماوس گیمینگ معمولا نسبت به ماوس‌های معمولی طراحی ارگونومیک‌تری دارند. این محصولات مخصوص گیمرها باعث می‌شوند که دست شما در طولانی‌مدت کمتر احساس درد و خستگی کند. بنابراین برای گیمرها و افرادی که مدت زیادی را با کامپیوتر کار می‌کنند، طراحی ارگونومیک بسیار سودمند خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه کیبورد گیمینگ با معمولی؛ کدام‌یک بهتر است؟

تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی از نظر عملکرد

تفاوت ماوس گیمینگ با ماوس معمولی از نظر عملکرد

علاوه‌بر تفاوت‌های ظاهری که بین این دو ماوس وجود دارد، تفاوت‌های مهمی در عملکرد خود نیز دارند. در واقع برای انتخاب این محصول جانبی پراستفاده باید به عملکرد آن بیشتر از ظاهرش توجه کنید.

دقت عملکرد بیشتر

یکی از معیارهایی که با آن می‌توانیم دقت ماوس را بسنجیم، DPI یا Dots Per Inch (نقطه بر اینچ) است. این عامل نشان می‌دهد که با حرکت کردن ماوس شما، چه میزان حرکت روی نمایشگر خود خواهید داشت. هرچه میزان DPI بیشتر باشد، دقت ماوس بیشتر است. ماوس‌های طراحی‌شده برای گیم معمولا دقت بسیار بالاتری دارند و میزان DPI در آن‌ها بالاتر است که باعث واکنش سریع‌تر هنگام بازی می‌شود.

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی

دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی در ماوس گیمینگ

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو محصول، این است که در ماوس‌های مخصوص گیمرها دکمه‌هایی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا بتوانید آن‌ها را مطابق با نیاز خود برنامه‌ریزی کنید. در واقع امکان شخصی‌سازی این دکمه‌ها باعث می‌شود که بتوانید در بازی‌ها و سایر برنامه‌ها راحت‌تر کارهای پیچیده را انجام دهید.

تغییر سرعت DPI

ماوس گیمینگ به کاربران امکان می‌دهد تا بتوانند سرعت و دقتش را تغییر دهند. برای مثال دقت عملکرد این نوع موس ممکن است بین ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ نقطه بر اینچ باشد. بنابراین افراد می‌توانند بر اساس نیاز خود در برنامه‌ها و بازی‌های مختلف، سرعت ماوس را تنظیم کنند. همیشه این‌طور نیست که میزان DPI بالاتر برای گیمرها بهتر باشد، بلکه با توجه به نوع بازی و موقعیت شما در بازی باید DPI را تنظیم کنید.

تنظیم وزن

تنظیم وزن در ماوس گیمینگ

گیمرها معمولا علاقه دارند که با ماوس‌هایی کار کنند که وزن بیشتری دارند. سنگین بودن این محصول جانبی پرکاربرد به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند کنترل بیشتری روی بازی‌های خود داشته باشند. بنابراین در برخی از ماوس‌های مخصوص گیمینگ امکانی فراهم شده است تا قطعاتی به این محصول متصل شوند و وزن آن را افزایش دهند. این کار باعث می‌شود گیمرها حین بازی تسلط بیشتری داشته باشند.

پاسخگویی بیشتر

یکی از معیارهای سنجش عملکرد ماوس Polling Rate است که با واحد هرتز سنجیده می‌شود. این عامل نشان می‌دهد که در چه بازه زمانی مختصات آن به پردازنده ارسال می‌شود. هرچه میزان Polling Rate بیشتر باشد، به این معنی است که زمان کمتری طول می‌کشد تا کامپیوتر مختصات این دستگاه جانبی را دریافت کند. برای مثال اگر این نرخ برای یک ماوس ۵۰۰ هرتز باشد، به این معنی است که هر یک ثانیه ۵۰۰ موقعیت مختلف را به کامپیوتر ارسال می‌کند، بنابراین این ماوس هر ۲ میلی‌ثانیه یک بار موقعیت خود را به کامپیوتر می‌فرستد.

پاسخگویی بیشتر در ماوس گیمینگ

هرچه میزان Polling Rate بیشتر باشد، به این معنی است که زمان کمتری طول می‌کشد تا کامپیوتر موقعیت جدید ماوس را دریافت کند. این میزان برای ماوس‌های مخصوص گیمینگ که نیازمند عملکرد بالا هستند مزیت مهمی به شمار می‌رود.

افزایش کارایی

ماوس‌های گیمینگ مزیت مهمی دارند که در انتخاب گیمرها بسیار موثر هستند. این محصولات درایورها و نرم‌افزارهایی دارند که باعث افزایش کارایی می‌شود و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید روی عملکردش نظارت داشته باشید.

تفاوت ماوس گیمینگ با معمولی از نظر قیمت

تفاوت ماوس معمولی با ماوس گیمینگ از نظر قیمت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع ماوس در قیمت آن‌ها است. معمولا ماوس‌های گیمینگ مزایا و قدرت بیشتری دارد و قابل شخصی‌سازی است. به همین دلیل بدیهی است که قیمت آن بالاتر باشد.

البته توجه کنید که با این‌که این محصول مزایای بسیاری دارد و امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما همه کاربران نیازی به آن نخواهند داشت. بنابراین اگر گیمر هستید یا با نرم‌افزارهای گرافیکی با دقت بالا کار می‌کنید، ماوس گیمینگ انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

توجه کنید که اگر به‌طور روزانه و برای کاربری‌های معمولی از کامپیوتر استفاده می‌کنید، نیازی نیست که هزینه بالایی برای خرید ماوس‌های مخصوص گیمینگ صرف کنید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4 / 5. تعداد رای دهندگان: 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :